Litt støy på tomgang i høyttalerne - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 69
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    AK: DVD-spilleren er jo også koplet direkte med coax-kabel til receiveren, den optiske til minidisken er kun for å kunne ta opp digitalt.
    Ok, da misforsto jeg litt... ops:

Newcomer Erosloveking sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at jordet stikk er noen fasit på mindre brum blir helt feil. Har selv slitt med problemet, og sogar svidd av to forsterkere på jordet kurs. Etter at jeg gikk over til ujordet stikk ble alt mye bedre.
    Det må sies at Norge har et utrolig dårlig el-nett med mye støy i enkelte områder av landet. Det beste ville være å ha en egen kurs + nettfilter + strømforsyning i oppsettet.

En annen kilde jeg har blitt obs på er kabeltv-nettet. Mange her på forumet har helt sikkert en antennekabel koblet til en video/dekoder som igjen er koblet til en forsterker som igjen er koblet til....... skjønner? I min forrige leilighet var det jordingsfeil på kabelannlegget som medførte at jeg fikk støt når jeg tok enden på antenne-ledningen. Gjett hva det kunne gjøre med resten av utstyret :evil:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at jordet stikk er noen fasit på mindre brum blir helt feil.
    Jeg tok nok litt hardt i når jeg skrev det.. Men jeg tror allikevel det er en fordel ...

Fannt en interessant artikkel som kanskje kan hjelpe:
    http://www.dt4u.com/dtsystems/hifiearthing.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. det er også slik hvit-støy til meg også.
    skal gjøre en del tester ut fra deres innlegg.

Hadde en surround forsterker på samme høyttalerne og da var det ingen støy. den var koblet med samme cdspiller. eneste var at denne var koblet med dårligere kabler mot cdspiller.

men tror dette har noe med støy på strømnettet. og dette med at høyttalerkablene kan være får nære strømledningen, kan være en teori.

kommer til og legge inn en post i morgen, med svar på hvordan resultatet av testene ble.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kleine
    Svar til roffe:
    Det må jeg prøve, men det blir et aldri så lite prosjekt, ettersom øverste hyllen i stereobenken er innredet slik: nederst: dvd-spiller, oppå den står minidisken, oppå den igjen videospilleren.
    tror du at det faktum at disse står oppå hverandre kan ha noen
    innvirkning? Receiveren står for seg selv.

AK: DVD-spilleren er jo også koplet direkte med coax-kabel til receiveren, den optiske til minidisken er kun for å kunne ta opp digitalt.
    Det at receiveren står for seg selv gjør at teorien om elektromagnetiske felter faller litt sammen. Det er en mulighet det du nevner om at det ikke står noen plugger i den analoge DVD-inngangen.

Et par kontrollspørsmål:
    Hvis DVD-spilleren er skrudd på, støyer det da uansett hvilken analoginngang som er valgt på forsterkeren?
    Hvis DVD-spilleren er skrudd av, er støyen da borte uansett hvilken inngang som velges på forsterkeren?
    Støyer det når DVD-spilleren er på, og digitalinngangen er valgt på forsterkeren?

Newcomer Kleine sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par kontrollspørsmål:
    1)Hvis DVD-spilleren er skrudd på, støyer det da uansett hvilken analoginngang som er valgt på forsterkeren?
    2)Hvis DVD-spilleren er skrudd av, er støyen da borte uansett hvilken inngang som velges på forsterkeren?
    3)Støyer det når DVD-spilleren er på, og digitalinngangen er valgt på forsterkeren?
    1)Ja. Det støyer også på alle analoginngangene selv når dvd-spilleren er av
    2)Nei, støyen er da kun borte på dvd-inngangen. Det støyer på alle de andre inngangene såfremt disse er innstil på analog input. gjelder også dvd-inngang
    3)Ja, men støyen forsvinner dersom jeg skrur spilleren av. Dersom jeg velger analog på dvd, støyer det uansett.

Støyen blir ikke merkbart høyere med volumet, bortsett fra når jeg srur opp på nærmere max, da øker støyen litt.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen viktig opplysning er at støyen ikke er der når volum=Min(altså mute)
    Videre kan jeg høre en veldig svak kneppelyd for hver gang jeg justerer volumet, men dette er ikke sjenerende i daglig bruk synes jeg.
    Er dette noe å bry seg om?? Kan det være støv i systemet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1)Ja. Det støyer også på alle analoginngangene selv når dvd-spilleren er av
    2)Nei, støyen er da kun borte på dvd-inngangen. Det støyer på alle de andre inngangene såfremt disse er innstil på analog input. gjelder også dvd-inngang
    3)Ja, men støyen forsvinner dersom jeg skrur spilleren av. Dersom jeg velger analog på dvd, støyer det uansett.

Støyen blir ikke merkbart høyere med volumet, bortsett fra når jeg srur opp på nærmere max, da øker støyen litt.
    Ok. Da har jeg misforstått litt. Så lenge det støyer når DVD-spilleren er skrudd av også, så har det ingenting for seg å flytte på denne. Det er 99,9% sikkert IKKE elektomagnetisk støy fra DVD-spilleren.
    Videre vil jeg tro at dette er et forsterker-problem, siden støyen er såpass uavhengig av hvilken inngang du velger. Er lyden brumming eller susing?
    Med opplysningen om at støyen forsvinner når du skrur volumet av, tror jeg vi kan eliminere effektforsterker-delen også.

Det må være et eller annet med forforsterkeren. Hva dette kan være har jeg ingen anelse om. Fint om du kan si noe om det er susing eller brum du har. Brum er ofte jordingsrelatert...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videre vil jeg tro at dette er et forsterker-problem, siden støyen er såpass uavhengig av hvilken inngang du velger. Er lyden brumming eller susing?
    Vet ikke helt forskjellen... ops:
    Høres ut som lett susing.
    Som sagt ikke noe plagsomt, men kan jo være greit å finne ut av det lell :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brumming er typisk transformatorstøy (en frekvens på omtrent 50Hz eller 100Hz er vanlig). Brum er altså en lyd i bassområdet.

Susing er omtrent som vinden i trærne eller lyden fra TVen når den ikke er stilt inn (snø på skjermen).

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Susing er omtrent som vinden i trærne eller lyden fra TVen når den ikke er stilt inn (snø på skjermen).
    Da er det nok antagelig susing jeg hører! :lol:

Hører samme susingen på et lite rack jeg har på soverommet, men her blir det merkbart høyere og høyere med volumet.

Har ellers ingen problemer med receiveren, den har fungert utmerket hittil, og jeg er svært fornøyd. Tror du disse små støy-symptomene er noe å bry seg om?? Personlig klarer jeg fint å leve med det, sålenge det ikke er farlig for utstyret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt at det blir susing fra en reciever. Har enda til gode å høre en reciever som ikke har det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører samme susingen på et lite rack jeg har på soverommet, men her blir det merkbart høyere og høyere med volumet.

Har ellers ingen problemer med receiveren, den har fungert utmerket hittil, og jeg er svært fornøyd. Tror du disse små støy-symptomene er noe å bry seg om?? Personlig klarer jeg fint å leve med det, sålenge det ikke er farlig for utstyret.
    Nei, det er IKKE farlig for utstyret, så lenge den er på et så lavt nivå som du beskriver. Jeg vet ikke hvordan du evt. skal bli kvitt dette heller.

Hva slags forsterker snakker vi om forresten? Er det oppgitt et signal/støy-forhold i spesifikasjonene? (Alle forsterkere har en viss egenstøy. Hvor høy den er i forhold til lyden er et spørsmål om kvalitet på produktet).

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren er en ONKYO TXDS575X som jeg kjøpte i juni 2001.
    Link til produktet:

http://www.onkyo.net/uk/cms/products...0400-TXDS575X/

Vet ikke om du klarer å dra noe vettugt ut av det?
    Receiveren gir et godt inntrykk kvalitetsmessig, tung og solid med bra finish.
    Er også meget fornøyd med strømforsyningen, den later til aldri å gå varm selv med store høyttalere både foran og bak og masse guffe i flere timer! :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bli kvitt støy må du kjøpe separat suroundprossesor og sansynligvis nettfilter, skilletrafo, ol.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren gir et godt inntrykk kvalitetsmessig, tung og solid med bra finish.
    Er også meget fornøyd med strømforsyningen, den later til aldri å gå varm selv med store høyttalere både foran og bak og masse guffe i flere timer! :P
    At du holder ut flere timer er jo det beste tegnet om at alt er bra. Ut fra spesifikasjonene har du et godt produkt. Kos deg med lyden, og glem susingen. Hvis du sitter heeelt stille, sent på kvelden, kan du høre blodet strømme gjennom øret. Poenget mitt er at øret er et svært sensitivt instrument. Men akkurat som for øynene og svart-nivå i bilder, så vil øret tilpasse seg lyden og lyder som i stillhet høres, vil plutselig forsvinne når kraftigere lyder kommer til. Denne støyen vi har omtalt her forsvinner i den "lydmessige kontrasten" som oppstår.

Kos deg med opplevelsen! (Eller oppgrader til et anlegg som koster 10 ganger mer).

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut, jeg koser meg!
    Så 2fast2furious i går, når de ruset motoren på hemien trodde jeg hele kåken skulle gå i knas! For et lydtrykk! Tror subben fikk nok å henge fingrene i der!

Tusen takk for alle svar og at dere gidder å bruke så mye tid på andres problemer! Virkelig bra folkens!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt at det blir susing fra en reciever. Har enda til gode å høre en reciever som ikke har det.
    Jeg har absolutt ingen støy.... Det elektriske anlegget er helt nytt da....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du helt sikker?
    Slå av lyset i taket og stikk øret inntil diskanten!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du helt sikker?
    Slå av lyset i taket og stikk øret inntil diskanten!
    Hmm, det har jeg ikke gjort... Mulig det er noe da :?: . Jeg vet bare at jeg ikke har sjangs til å høre noe fra lytteposisjon, samme hvilket volum...

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •