Koble center til to utganger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble center til to utganger

Hei.

Jeg har en Yamaha RX-V440RDS 6.1 receiver. Og bruker ikke den siste kanalen/utgangen som i utgangspunktet er for center bak. Mitt spørsmål er, om det er mulighet for å koble center høyttaleren jeg har forran, til både utgangen for center forran og utgangen for bak? Om det på noe vis er mulig, vil dette forbedre lyden eller være en fordel på noe vis?

Evt. om det er mulig, hvordan er det mest hensiktmessig å gjøre dette? Det er ikke bi-wire termimaler på min center høyttaler til opplysning.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mulig (uten å sansynligvis ødelegge noe).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men da kan jeg legge den tanken bak meg. Takk for svar.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kunne gått dersom
    1. Senteren din hadde hatt bi-wire/amp terminaler
    2. Effektforsterker-kanalen for senter bak kan 're-assignes' til å kjøre senter front signal ;-)

Men slik som du har det nå er det ikke mulig nei. Har du for liten guffe til senteren? En effektforsterker til frontene dine burde kunne gi recieveren din mere pusterom slik at den kan drive senter og bak bedre. Jeg ville vurdert tre kanals effektforsterker også kanskje, senter kanalen skal ikke undervurderes :-P

A

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, synes det er litt lite trøkk i senteren. Nå skal det legges til at ikke receiveren min er av det "gvasseste" slaget heller da (Yamaha RX-V440RDS). Så bør vel heller se på en ny/bedre receiver kanskje fremfor å vurdere en effektforsterker? Eller hva er deres mening om det?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne reciveren har ikke utganger for tilkobling av effektforsterker(e), så du har vel ikke så mye valg egentlig, enn å kjøpe bedre reciever. :wink:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke fronter og hvilken senter har du da ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan A M: Nei det har den heller ikke, så i mitt tilfelle så blir jo valget enkelt Men tenkte litt mer sånn generelt. Si at man har en reciveren til 4000 kr, med muligheter for å koble til effektforsterker. Hva ville vært den beste løsningen for å fått bedre lyd. 1. Kjøpt seg en effektforsterker til 4-5000 eller en ny reciver til 8000 (for å havne på den samme summen). Bare spør for å høre hva folk mener og synes.

Niels Nielsen: Jeg har PSB Image T45 som front og C40 som senter.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Denne reciveren har ikke utganger for tilkobling av effektforsterker(e), så du har vel ikke så mye valg egentlig, enn å kjøpe bedre reciever. :wink:
    Han kunne vel bare kjøpt et høynivåadapter og tatt signalet rett fra høyttalerutgangene på forsterkeren. Det skal fungere i følge Ljudia. Men vet ikke helt om jeg ville stolt på den adapteren siden det står at hvis forsterkeren er ustabil så kan den ende med å brenne opp...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et uhyggelig vanskelig valg.
    Set opp en plan, hvad vil, hvad trenger du, hvilke features MÅ du ha, skal du ha en god stereoløsning også, trenger du oppskalering, hvilke oppgraderinger kommer i fremtiden tror du osv, osv....
    Mange velger en prosessor eller receiver med romkorreksjon siden de trenger dette, og har da en effektforsterker til å drive fronterne.
    Andre har en minimalistisk løsning, som jeg f.eks., med en analog forsterker der har masse krefter i stereo også.
    Problemer du kan få med en 8000 krs receiver er f.eks. at du oppgraderer høyttalerne, og da trenger du kanskje igjen ekstra effektforsterkere til disse, men slik er livet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok som du sier ja, en må se på hva man har behov for. Og kjøpe ut ifra det. Valget er heller ikke lett med tanke på at man får hva man betaler for. Så en må bare bestemme seg for en sum man skal legge i det også. Så jeg får evt vurdere litt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MystiCal
    Jan A M: Nei det har den heller ikke, så i mitt tilfelle så blir jo valget enkelt Men tenkte litt mer sånn generelt. Si at man har en reciveren til 4000 kr, med muligheter for å koble til effektforsterker. Hva ville vært den beste løsningen for å fått bedre lyd. 1. Kjøpt seg en effektforsterker til 4-5000 eller en ny reciver til 8000 (for å havne på den samme summen). Bare spør for å høre hva folk mener og synes.
    Slikt sett ville jeg valgt reciever pluss en passelig bra effektforsterker til frontene (høyre og venstre), dette for å få bra lyd i stereo. Denne løsningen vil antagelig være best om anlegget skal brukes til både musikk og film. Funker det bra i stereo, skal det ikke så mye til å få det til å funke bra i suround, er min oppfatning.

Andre velger å satse mest på senterkanalen og ikke fullt så mye på frontene. Så jeg vil ikke påstå at det ene er bedre enn det andre, det kommer an på bruken, og den som bruker det. :wink:

Men bare for å ha sagt det, min oppfatning av suround, er at senter og bakhøytalere bare skal være der for å hjelpe frontene, og at det er frontene som er hovedkomponentene og "bærebjelkene". Mens andre mener at senteren er den viktigste komponenten.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    ............Men bare for å ha sagt det, min oppfatning av suround, er at senter og bakhøytalere bare skal være der for å hjelpe frontene, og at det er frontene som er hovedkomponentene og "bærebjelkene". Mens andre mener at senteren er den viktigste komponenten.
    Hvorfor er din oppfatning stikk i strid med definert standard for flerkanals-lyd?

Er det nå blitt slik at det er opp til hver enkelt å "standardisere"?

Til trådstarter: Kan du utdype hvordan du har fått en slik ide?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MystiCal
    ...Evt. om det er mulig, hvordan er det mest hensiktmessig å gjøre dette? Det er ikke bi-wire termimaler på min center høyttaler til opplysning.
    Din idé er mulig, men ikke hensiktsmessig. Lydinformasjonen fra senter i front og fra bakre senter inneholder ikke lik informasjon. Å koble disse sammen blir bare rølp.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvorfor er din oppfatning stikk i strid med definert standard for flerkanals-lyd?

Er det nå blitt slik at det er opp til hver enkelt å "standardisere"?

Til trådstarter: Kan du utdype hvordan du har fått en slik ide?
    [Bare en tanke:] Hva starter folk med når de skal ha seg suround? De starter med frontene, ikke senterhøytaleren. [/tanke]

Er det noen som driver å standardiserer på egenhånd må det være deg flageborg. Hva er den definerte standarden for flerkanalslyd?

Min mening er basert på at man bruker anlegget til musikk og film, ikke bare film. Og det er vel ganske mange som bruker anlegget til begge deler. Min mening er også bare min mening. Jeg prøver heller ikke å standardisere noe som helst. Mine utalelser er basert på mine egne erfaringer av det jeg gjør og opplever i/med min egen hjemmekino.

Litt merkelig er det jo og da, at de fleste har senter og bakhøytalere som er en god del mindre en frontene, hvis dette er stikk i strid med "standarden".

Det jeg prøvde å få fram med forrige innlegg, var at man må satse på det man føler blir riktig for seg selv. Det være seg stor senter og masse effekt til denne, eller vice versa med fronthøytalerene. Ideelt sett burde vel disse være like store, men man kan ikke bestandig begynne med alt på samme tid.

Jeg står på mitt, om at frontene er de viktigste høytalerene. Andre må gjerne mene noe annet. :wink:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh huh, vanskeligt. Vil sige at Meridian anbefaler 3 like høyttalere foran, gjerne aktive. Holfi anbefaler INGEN senter i det hele tatt.
    Stereo entusiaster bruker sjeldent senter, for de der lytter til multikanal lyd og ser mye film skal senteren være så stor som muligt.
    Ut ifra noens "lyd ideal" er det ikke utelukket at man lett kan få bedre lyd uten senter..., tror ikke der er en fasit her, avhenger av den enkeltes utstyr og ideal.
    Men trådstarter var på bærtur da han ville sammenlegge for og bak senter for å få mere lyd, man legger jo heller ikke sammen venstre og høyre surround til én høyttaler for å få mere "guffe".....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg: Jeg fikk vel ikke direkte en sånn idè, men spurte om det var mulig (når jeg selv ikke her så mye peiling). Og grunnen til at jeg spurte er at jeg mener og ha lest at det er mulig et eller annet sted, pluss at jeg føler det er litt lav lyd i senteren sammenlignet med resten (spesielt når det foregår en dialog). Men som det da blir sagt lenger opp i tråden her. Må man ha en reciver som har mulighet for at "reciver-kanalen for senter bak kan 're-assignes' til å kjøre senter front signal", noe som ikke er mulig på min reciver. Jeg personlig vet ikke om det finnes recivere med sånne muligheter...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel justert opp niveauet i senterkanalen , eventuelt kalibrert med en test dvd eller brukt dvd spillerens interne modus ?
    Det du kan prøve er å velge "Center NO" i dvd spillerens setup, noen ganger fungerer det utrolig bra med ingen senter istedet for en dårlig senter, prøv....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har justert opp nivået i senterkanalen, ved hjelp av "test tone" (en funksjon på reciveren min for å få likt lydnivå i alle kanalene). Men selvom jeg setter alle kanalene så de lyder likst, så er det mye lavere lyd i senteren når jeg ser på film (dette merkes spesilet når det foregår en dialog). Så jeg må derfor justere opp senteren så det er en god del høyere lyd i den når jeg kjører "test tone", sammenlignet med de andre høyttalerene. Det er jo i bunn og grunn ikke noe problem, men føler fortsatt det mangler litt trøkk. Jeg vil vel tro nesten helt sikkert det er reciveren som står for "problemet", som tidligere nevt er det ikke den råeste på markedet. Så skal jeg få utbedret dette må jeg nok kjøpe meg en ny reciever. Jeg skal også forsøke som du sier Niels Nielsen, å sette senter til 'NO', og høre hvordan det blir. Men for min del kan vi legge tråden død, og konkludere med at jeg må kjøpe meg ny reciver for å få bukt med dette "problemet" Ellers takk for alle råd og tips.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, død legger vi den da..., men først sjekker du at du har koblet alt sammen på rett måte, at du ikke kjører med feil fase på senteren f.eks. sjekk høyttalerkablen, og du sjekker innstillinger i dvd spilleren og receiveren.
    Kjører du senteren som "small" mangler du sikkert det trøkket du etterlyser, prøv å endre til "Large".
    takk for mig.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •