Biamping av Denon 2106 - Stor effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Biamping av Denon 2106 - Stor effekt?

Finner mange guider her inne om hvordan biamping skal gjøres, men ikke så mye om resultatene det gir. Kan noen med 2106 (evt andre Denon-receivere) dele erfaringer om hvilke konsekvenser dette har for lyden? På forhånd, takk! :smile:

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt rett ut fra reklamen;
    Bi-amping og Pure Direct for bedre lyd
    AVR-2106 er en fremtidssikret løsning. Hvis du kun ønsker et femkanals system, kan du utnytte de to ekstra kanalene til bi-amping av fronthøyttalerne dine. Det vil gi en hørbart renere lyd, og langt bedre kontroll over dynamikken. Da unngår du nemlig at bassens kraftige strømtrekk påvirker den følsomme diskanten og mellomtonen. Samtidig er det godt å vite at du når som helst kan utvide hjemmekinoen til et syvkanals system.

Det høres jo vakkert ut, men vi snakker altså om totalt Max effekt ut på 7 stk. 90 W forterkere. Hele greia veier 12 kilo, så forvent ikke noe dramatisk forskjell. Alle disse syv effektforsterkere benytter altså en enkel strømforsyning, en enkelt trafo og trekker antakelig mindre enn 400w fra lysnettet.

Mirakler var de flinke på for et par tusen år siden også, men da var markedsavdelingen muligens enda mere kreativ

Bruk fornuft og øra. Dersom du ikke oppfatter noen veldig positiv endring, så stemmer nok dette...

/L

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping gav merkbar forskjell hos meg på mine B&W 604 S3 mot Denon 3806 da jeg testet dette.. Du vil ikke få direkte mye mere "power" til høytalerene dine, men bi-amping fører til deling av frekvensene, dersom jeg har forstått det riktig og forklarer det riktig, mao. bedre kontroll, du kan oppleve at du kan spille litt høyere, samt at lydbildet blir litt bedre.

Det at forsterkerne henter strømmen fra en og samme strømforsyning, bør likevel ikke bety at man ikke kan hente ut mer. Finnes mange teorier innen dette, det beste er å teste ut dette selv som nevnt. Fungerer det, og du synes du hører merkbar forskjell med ditt øre, er jo saken løst. Merker du ingen forskjell, kan du kjøre det slik du har nå.

På mine B&W 604 S3, forsvant litt "puste-problemer". Bassen gav mer "punch", og måtte ikke lenger være så hard på volumknappen. Skarpheten forsvant til en litt fyldigere lyd. Beklager uttrykkene, slike ord er subjektive i lyd sammenheng, opp til vært øre, og hver tanke som beskriver. Det betyr ikke nødvendigvis at andre oppfatter dette likt, eller forstår mine ord.. Selvlært, er vellært! Prøv det ut...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo KID
    Det er veldig positivt at du oppfatter lyden hos deg bedre etter Bi Amping, men de som har litt tyngre Ht å drive, tror jeg vil bli skuffet. Om du driver et Mellemtone/diskant separat fra bass elementer i et oppsett, så tas altså samme effekt fra en ganske "puslete" strømforsyning (dette må vi akseptere fra en kasse til 5K).

Men at du kan opplever litt mere "headrom" er antagelig fordi at forsterkerene heldigvis ikke "brenner" av samme effekt til alle kanaler samtidig, og at det blir noe strøm til "overs". Ved valg av store effektrinn, vil dette helt klart aldri være noe dillema.

Thule f.eks. har flerkanalsforsterkere der dette aldri vil være noe tema.

/L

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ikke B&W 604 S3 for å være ganske tungdrevne da?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Men at du kan opplever litt mere "headrom" er antagelig fordi at forsterkerene heldigvis ikke "brenner" av samme effekt til alle kanaler samtidig, og at det blir noe strøm til "overs".
    Du skal ikke undervurdere den kraften som blir "til overs". Men jeg er selvfølgelig enig i at separate effektforsterkere er å foretrekke.

Til trådstarter: Hvis du handler høyttalerkabel på Biltema vil det ikke koste deg noe særlig å prøve ut på egenhånd.

Jeg har ennå ikke testet ut bi-amping med min Yamaha, men skal gjøre det så snart alle høyttalerene er spillt inn og jeg føler at jeg kjenner lyden i mitt nye hjemmekinorom. På den måten håper jeg med å kunne identifisere en evt forbedring i lyden istedet for å slenge på et par ekstra kabler helt ukritisk.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar :smile:

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Til trådstarter: Hvis du handler høyttalerkabel på Biltema vil det ikke koste deg noe særlig å prøve ut på egenhånd.
    Hvis jeg kjøper en billig kabel for å prøve ut dette, vil ikke det da medføre dårligere lyd pga at den dårligere kabelen vil gi et dårligere signal til høyttaleren? Jeg bruker i dag QED Silver Anniversary XT Kabel. Hvis jeg skal kjøpe dobbelt opp av denne, vil det koste meg kr. 5-600,-.

Men mener du at jeg vil oppnå tilnærmet resultatet som de dyrere kablene gir, ved å teste ut med billige?

Jeg er usikker på hvor mye kabler har å si for lyden, men jeg trodde at biamping med dårlige kabler gir et dårligere resultat enn å bruke bare en forsterker med gode kabler.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke prøve det ut med 2 sett av lampetledning da ? prøv først normalt med et sett, da prøv med 2 sett.....
    Hvorfor solgte du Nad og kjøpte Denon ?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvorfor ikke prøve det ut med 2 sett av lampetledning da ? prøv først normalt med et sett, da prøv med 2 sett.....
    Det er jo en ide, men kom på at jeg kan jo bare prøve med kablene til bakhøyttalerne

Hvorfor solgte du Nad og kjøpte Denon ?
    Da den var på oppgradering til v2 lånte jeg en Denon 2106 med meg hjem. Denne likte jeg så godt at den nå har fått blitt stående, permanent. Synes denne passet litt bedre med ikon 2 enn Naden gjorde og lydfrbedringene har spesielt kommet i mellomtone- og diskantområdet. I bass og dynamikk, hadde kanskje Naden hakket bedre egenskaper. Men alt i alt er jeg fornøyd med forandringen
    Tidligere brukte jeg Naden sammen med Dali 6006 og føler at den var et mer rasjonelt valg til disse. Der hadde kanskje Denon-forsterkeren fått litt problemer igjen...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil kanskje få bedre lyd med en god kraftig effektforsterker bak høyttalerne..., kanskje du kan låne en å prøve.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken effektforserker vil en anbefale til Denon2106/ikon?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av opus
    hvilken effektforserker vil en anbefale til Denon2106/ikon?
    Jeg har hørt at ikon og thule skal være en god match. Jeg har selv snust litt på en THULE Spirit PA100 effektforsterker, men for nå, vil jeg altså først prøve biamping, for å se hvilke effekter dette har. Men jeg regner med at man får et enda bedre resultat med en effektforsterker ja..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nadali
    Men mener du at jeg vil oppnå tilnærmet resultatet som de dyrere kablene gir, ved å teste ut med billige?

Jeg er usikker på hvor mye kabler har å si for lyden, men jeg trodde at biamping med dårlige kabler gir et dårligere resultat enn å bruke bare en forsterker med gode kabler.
    Bytte av kabler vil sjeldent gi annet enn marginale forskjeller i lyden. Det er først og fremst tverrsnitt, skjerming og terminering som er viktig. Prisen har ingen innvirkning på lyden annet enn psykologisk. ;-)

Ved biamping vil du få mere strøm til å kontrollere høyttalerelementene, og dette er viktig for kvaliteten på lyden. Mener du dine høyttalerkabler er bedre enn Biltema's 4mm2 kan du jo, etter å ha prøvd biamping med rimelig kabel, bytte senere.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørt det om Thule,men vart litt i stuss når jeg las spesifikasjonene:
    2x100 watt i 8 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidig, 1kHz, 1% forvrengning)
    2x160 watt i 4 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidig, 1kHz, 1% forvrengning)
    Hvor mye watt er den egentlig på??Denne er jo målt kun på en frekvens,eller?
    Ser at HFK har et oppsett på tilbud med NAD,er de noen som har hørt denne comboen.Hade tenkt meg en tur til HFK for å høre men har ikke anledning før påske.så det hadde vert fint om noen har synspunkter,rettledning og komme med til effektforsterker rundt 6 k.

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite sidespørsmål om denne.
    Er i markedet for ny rimelig forsterker / forforsterker, og lurer derfor på om prossesssordelen i denne er såpass bra at den kan utnytte pontensialet i noen Embla / Midgard blokker ?

Noen som bruker 2106 som forforsterker som har erfaringer ?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klovnikamp
    Går ikke B&W 604 S3 for å være ganske tungdrevne da?
    Helt riktig!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terra-walker
    Et lite sidespørsmål om denne.
    Er i markedet for ny rimelig forsterker / forforsterker, og lurer derfor på om prossesssordelen i denne er såpass bra at den kan utnytte pontensialet i noen Embla / Midgard blokker ?

Noen som bruker 2106 som forforsterker som har erfaringer ?
    Prossessor delen er meget bra til prisen i 2106, fungerer utmerket i kombinasjon med effektforsterkere. Finnes vel bedre prossessorer i dyrere modeller, men uansett ikke et dårlig valg.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy

Det høres jo vakkert ut, men vi snakker altså om totalt Max effekt ut på 7 stk. 90 W forterkere. Hele greia veier 12 kilo, så forvent ikke noe dramatisk forskjell. Alle disse syv effektforsterkere benytter altså en enkel strømforsyning, en enkelt trafo og trekker antakelig mindre enn 400w fra lysnettet.
    /L
    2106 trekker 450w fra nettet. Ikke ekstremt mye for 7 kanaler. Man kan regne med at den yter 7*32 watt Harman Kardon watt. (450/7/2=32) :? Men den låter likevel kjempebra, og som sagt er forforsterker/prosessordelen veldig bra for bare 5k. Meget bra valg til å f. eks oppgradere med effektforsterker senere.. :-P

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer sterkt å gå for denne.
    Finnes det egentlig noen andre recievere (når forsterkerdelen er av mindre betydning) som til prisen er mer velegnet å bruke som forforsterker / prosessor ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av opus
    hørt det om Thule,men vart litt i stuss når jeg las spesifikasjonene:
    2x100 watt i 8 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidig, 1kHz, 1% forvrengning)
    2x160 watt i 4 ohm (kontinuerlig effekt, begge kanaler samtidig, 1kHz, 1% forvrengning)
    Hvor mye watt er den egentlig på??Denne er jo målt kun på en frekvens,eller?
    Ser at HFK har et oppsett på tilbud med NAD,er de noen som har hørt denne comboen.Hade tenkt meg en tur til HFK for å høre men har ikke anledning før påske.så det hadde vert fint om noen har synspunkter,rettledning og komme med til effektforsterker rundt 6 k.

Kun en kommentar mht. måleresultater: Det er ganske valig å bruke 1000Hz som en referanse tone for å beregne effekt og % vis forvrengning. En strømsterk forsterker skal altså kunne doble effekten, når HT motstanden halveres (forutsatt at strømforsyningen greier å levere dobbel så stor strøm).

Det at Thule "bare" leverer 60% mer i 4 Ohm er alikevel bra.

/L

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •