Forsterker til store hjemmelagde høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til store hjemmelagde høytalere?

Har bygd meg et par høytalere med 2x12" peerless xxls (83045, 8ohm) , 2x6,5" peerless hds exslusive og 1x1" vifa XT25 diskant i, disse er veldig tunge å dra (kjører "lett" ICE 600w i protect) Har lagt til mulighet for Bi og Tri amping på dem, så jeg lurer på om jeg kanskje skulle gå for et par QSC RMX 1850 HD (PA) brokoblet på bassene på dem. Noen som har noen innspill på noe annet jeg burde vurdere?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På meg høres det ut som om du har laget noen lavimpedante greier med berg-og-dalbane fasevinkler. Kanskje ikke så lurt med brokobling. Kan jo selge deg et par Aragon effektrinn, da. ;-)

Mvh. Johan

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XXLS er ikke like fæle i impedanskurven som XLS, men ser ikke bort fra kurven totalt sett her er ganske "stygg", Kanskje jeg skulle gått for en RMX-4050HD på bassene, denne skal fint klare kurver som går ned i 2ohm (noe jeg tviler på mine høytalere gjør)

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er godt fornøyd med ett slikt element i min SUB 8) . Eltek / ( Dynabel.no ) har noen digitale forsterkere Hypex og Embla som vil kunne drive disse, men dersom du har to stk. og disse er parallell koblet, så sliter du litt med å få noe til å levere nok strøm vil jeg tro. Med en total last på 4 Ohm må du nok se etter andre løsninger enn brokobling av to "normale" effekt trinn (da halveres igjen 4 til 2Ohm som reel last).. PA (på Kjeller) har jo noen enormt bra forsterkere, men de er ikke akkurat rimelige... Sjekk AVtorget etter noen store Mono blokker som kan levere masse strøm (Midgard Oberon ?)

Mulig du har vært litt vel kreativ, men finner du riktig effekt trinn til dette, så kommer du til å rive ned kåken

/L

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har vel allerede klart å kjøre ICE/oberon 600Wer i protect, hvis du leser posten hans litt bedre

Jeg ville foreslått bi-amping... men en 600W ICE-modul er vel ikke nok til et par XXLS'er i hver kasse, så du må nesten ha en 600W modul til hver 12" + en forsterker til mellomtone/diskant, og da blir det himla dyrt.. :-x

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICE baserte effektforsterkere skal være stabile til 2 ohm, hvordan du får de til å gå i protection skjønner jeg ikke. Det må være noe alvorlig galt med filterdesign eller kobling av elementer. Jeg kan ikke tenke meg at The Prophet er noe spesiellt lettere å drive enn de du har laget her. Har du spørt isen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke spurt isen direkte nei. legger ved design på det foreløpige filteret jeg kjører:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo praktisk talt umulig å si noe om hvordan det der kjører sammen med elementene uten å gjøre litt omfattende tester. Trolig har du en bug i filteret, for to slike basser i parallell er ikke vanskelige å drive i det heletatt. Antakelig får du ut mesteparten av hva de kan levere med den mellomste (dersom det ikke er 600W/4ohm du snakker om da). Det du har der kjører jo med en følsomhet på over 90 dB, og ingen bassport å slite med. I tillegg er impedansen ikke under 3 ohm på de elementene i parallell. Som sagt heller mistanken mot at filteret går ned mot null ohm på ett eller annet punkt. Det behøver ikke nødvendig vis være i bassområdet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du gidder å frakte dem til Østfold så kan du få målt responsen, impedansen, faseresponsen, forvrengningen og eventuelt andre ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører bassrefleks på dem (om det var det du mente med at de ikke fikk noen bassport å slite med?).

Er 600w/8Ohm icemoduler jeg har testet med.

Blir litt langt til østfold (bor noen mil fra stavanger :P), men takk for tilbud.

Har ingen problemer med å tro deg på at det kan være en filter-bug.

Dere må missforstå meg rett her, jeg kan spille veldig høyt før de kutter. Men i sanger som har raske ganske tunge basslag slår de seg i protect titt og ofte.

Skal se om jeg får prøvd biamping på dem.

Kanskje jeg skal ta med en funksjonsgenerator (evt. bruke en på pcen) fra skolen og et tangampermeter for å måle om noen frekvenser gir svært stygge strømmer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags strømforsyning har du kjørt på forsterkeren?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •