Trøbbel med Yamaha 2600

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Trøbbel med Yamaha 2600

Jeg fikk min Yamaha 2600 i går og koblet opp og kjørte automatisk kalibrering. Men etterpå fikk jeg en feilmelding på at alle 3 front høyttalerne var koblet feil. Noe de ikke var, prøvde flere ganger med samme resultat. Det er koblet riktig men når jeg byttet + og - slik at det egentlig er feil får jeg ikke denne meldingen. Har noen Jamo Thx høyttalere på 4 ohm, på forsterkeren kan jeg kun velge 6 eller 8 men dette kan da ikke ha noe å si, eller. Noen som har noen gode forslag på hva det kan være.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje være feilkoblet inne i høyttalerene dine da slik at autokalibreringen ser fasefeil?

Ikke bry deg så mye om ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Har hatt disse høyttalerne en stund og de har fungert helt fint, kan ikke skjønne at det skal være noen feil med dem.
    Rikki

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe snakk om høyttalere som har snudd fase på noen av elementene i sine konstruksjoner for en tid tilbake.

Lurer på om det var på patos sin hjemmeside?

Uansett så kan det være at feks mellomtonen har snudd fase og da vil kalibreringen oppfatte at signalet har snudd polaritet. Tror ikke du skal bry deg så mye om det dersom lyden er bra :grin:

A

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Det var noe snakk om høyttalere som har snudd fase på noen av elementene i sine konstruksjoner for en tid tilbake.
    Fikk samme beskjed på min RX-V2500 på mine bakhøytalere B&W DS6, men de skulle hvist være konstuert slik..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Har kobla alle front høyttalerne med feil polaritet nå, å det fungerer som bare det. Håper bare det ikke ødelegger noe.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rapportert mange ganger før at Yamahareceiverne er veldig sensitive og rapporterer fasefeil langt oftere enn andre receivere.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en RX V2500 som har "prøvd" seg med lignende "kommentarer" på et Klipsch HT valg. Årsaken tror jeg ligger i mellomtonen som allerede er nevnt. I nesten alle treveis konstruksjoner "snues" fasen 180grader på mellomtone elementet. Dette har Patos en hel artikkel om, som allerede er nevnt. Jeg tror Yamaha sitt "auto kalibrerings oppsett" er et av de virkelig gode og presise systemene på markedet, men det er lov til å bruke hodet i tillegg

Missvisende eller bare helt "korrekt" mht. fasevinkel på mellomtone ?

/L

Ps. Min RX foreslår at SUB (plassert på linje med Front, senter er over en meter lenger unna...(og det passer perfect, mht. fase, så helt "dum" er den ikke...)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •