Stereo + Surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo + Surround

Burre tok opp dette temaet for noen måneder siden, men siden problemstillingen min er litt annerledes starter jeg en ny tråd.

Sitat Opprinnelig postet av LemonDog
    Du kan bruke en integrert stereoforsterker med HT-inngang i kombinasjon med en surroundreciever med pre-out på frontkanalene. Da kobler du en vanlig signalkabel fra pre-out på receiveren til HT/Processor inngangen på den den integrerte stereoforsterkeren. Sistnevnte vil da fungere som ren effektforsterker til frontkanalene når du ser film. CD-spiller eller audio utgangen på dvdspilleren kan da kobles rett i stereoforsterkeren, og man kan høre på musikk uten at signalet trenger å gå gjennom receiveren. Denne løsningen hadde jeg tenkt å gå for selv, men så kjøpte jeg meg separat processor og effekttrinn.

Integrerte stereoforsterkere med HT/Processor inngang som jeg vet om er: Electrocompaniet ECI-4, SAT Amplifix, Musical Fidelity A308 og stort sett alle nyere Arcam-forsterkere. I tillegg har Densen Beat 200(forforsterker) en slik inngang.
    Jeg har nå Densen B-200/B300XS og elsker denne kombinasjonen i stereo sammen med Audiovector C2 mkII. Jeg trenger imidlertid noe av funksjonaliteten til en surround prossesor/receiver.

- S-video "bildeswitch"
    - (Digital inngang for lyd fra HTPC)
    Ønsker også muligheten til å koble til bak- og centerhøytaler etterhvert.

Jeg skal bruke HTPCen (med Revo) til CD, DVD, TV osv.. Hvis jeg beholder Densenanlegget, og kjøper en receiver i tillegg, burde jeg da kjøre lyden analogt, direkte til B-200 helt til jeg kjøper surroundhøytalere? Og så kjøre digitalt gjennom receiveren ved multikanalsbruk, og kjøre pre-out på frontkanalene til B-200? Og fortsette med å kjøre analogt ved CD?

Er dette gjennomførbart? Hvilken surroundreceiver burde jeg kjøpe? Ønsker jo integritet og homogen lyd ved multikanal, samt gode "pass-through" egenskaper.

Eller burde jeg gå for en to-delt løsning fra "grunn av" å forenkle det hele ganske så mye? Dette frister klart, men innebærer salg av utstyr med tap, samt dyre komponenter for å oppnå tilfredstillende resultat. Rotel, Primare e.l.

Noen som i det hele tatt skjønner problemstillingen min? Har vanskeligheter med å se det for meg selv.. :?

Edit: Densen B-340 er også et alternativ. Kan da kjøre analogt fra Revokortet, droppe prossesor, og heller kjøpe en billig Yamahareceiver for å koble Xbox og PS2 til prosjektor gjennom S-video. Da begynner det imidlertid virkelig å koste. :?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen med noen glupe idéer?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg kan nesten ikke si annet enn at jeg forstår problemet ditt så altfor godt jeg. Har fundert over det samme selv, og har vel kommet frem til at en reciever må bare få duge. Jeg har kjøpt et lite komplett Yamaha-anlegg som til å begynne med skal ta seg av avspilling av plater og konvertering. Så får kremutstyret komme etter recieverens pre-out.

Jeg har ikke kommet så langt ennå at jeg kan si noe om hvordan det låter, men uansett ville jeg, hvis jeg var deg, forsøke litt med en billig reciever til å begynne med. Jeg kan i hvertfall senere med god samvittighet kassere komponenter til godt under 5000 kr.

En annen grunn til at jeg valgte å gjøre det på denne måten er formatkrigen med DVD Audio og SACD. Jeg regner med at snart støtter alle dvd-er SACD, og etter hvert kommer det til å komme PWM-innganger på recieverne også. Til sist kommer det til å bli PWM-pre-out rett ut til klasse-D forsterkere, og da har man ikke nevneverdig lydmessig tap i signalbehandlingen selv på billig utstyr, men da må nok din B200 få slippe å lide mer...

Prøv å låne en reciever i prisklasse 8-10K og test med digitalsignalet inn på recieveren + pre-out til B200-en. Kan godt hende det funker bedre enn du tror.

Jeg vet ikke hva som sitter av DA i CD-en din, men hvis det er en 20 bit eller noe så vil en 24/192 ha langt mindre krav til digitalfilteret at selvom konstruksjonen er enkel så kan det spille bra.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å bruke HTPCen som kilde til CD også siden dette visstnok skal fungere bra.

Var på Hifi Center Kjeden i Kirkeveien i dag. Har lyst på Primare SPA-20 for å si det slik, men det vil jo ikke bli like bra på stereo som Densen er nå.

Alternativet er å slenge en receiver på det eksisterende anlegget. Da kan jeg kjøre analog lyd fra Revo til B-200 og digitalt med Nordost Optix Coax til receiver (mulitikanalsbruk).

Jeg må vel imidlertid da i tillegg kjøre pre-out på frontkanalene fra receiver via prosessorinngangen på B-200 for å få liv i effektforsterkeren ved mulitikanalsbruk.

Hvilket prissjikte skal jeg legge meg på? Må jo ha en homogen lyd og samspill mellom front og center. H/K fungerer vel bra.. Må kanskje opp i 3550 (6000,-) eller 5550 (11000,-)? 4550 har 7 kanaler, men lavere effekt enn 3550 og dette passer ikke mitt behov.

AAAH! *50k ekstra hadde vært fint* !! :cry:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt gjennomførbart.
    Jeg bruker Surround Reciever, både som dekoder og som forforsterker til monobokker, og slipper derfor å kødde med volumet til frontene ved surround. Dette fungerer utmerket. Kjører DVD/CD digitalt til recieveren.

Men siden du har en integrert forsterker (?), så blir det litt annerledes, i hvert fall om denne ikke har noen direkte effektforsterker inngang.

Nå kan jeg kun uttale meg om de produktene jeg har greie på, men kan anbefale for eksempel Denon 2803 til kr 7500,-. Denne har det meste man trenger av funksjoner, forsterkere som burde holde til bakkanaler, samt gode prosseseringsegenskaper og bildeswitching.

Dersom du kjører CD kun fra PC, så er det bare å koble det digitalt til surroundrecieveren og la denne dekode, og sende videre.
    Hvis du kjører CD fra en god CD/DVD-spiller, ville jeg kjørt stereolyd analogt til forsterkeren (forutsatt at det er innebygd forforsterker).

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Det er absolutt gjennomførbart.
    Jeg bruker Surround Reciever, både som dekoder og som forforsterker til monobokker, og slipper derfor å kødde med volumet til frontene ved surround. Dette fungerer utmerket. Kjører DVD/CD digitalt til recieveren

Men siden du har en integrert forsterker (?), så blir det litt annerledes, i hvert fall om denne ikke har noen direkte effektforsterker inngang.
    Har forforsterker og effektforsterker (B-200 og B-300XS). B-200 har HT inngang (eller prossesorinngang da) så teoretisk sett er det gjennomførbart. Stiller volumet på B-200 (front) med prossesorknappen en gang for alle og så er det bare å styre fra receiveren fremover.

Nå kan jeg kun uttale meg om de produktene jeg har greie på, men kan anbefale for eksempel Denon 2803 til kr 7500,-. Denne har det meste man trenger av funksjoner, forsterkere som burde holde til bakkanaler, samt gode prosseseringsegenskaper og bildeswitching.
    Gode prosseseringsegenskaper og god bildeswitch er akkurat det jeg trenger!! :-) Men får man virkelig dette for kr. 7500,-?! Noen som har et H/K alternativ? Da kan jeg handle hos "gode gamle" Oslo Hifi Center :-)

Dersom du kjører CD kun fra PC, så er det bare å koble det digitalt til surroundrecieveren og la denne dekode, og sende videre.
    Hvis du kjører CD fra en god CD/DVD-spiller, ville jeg kjørt stereolyd analogt til forsterkeren (forutsatt at det er innebygd forforsterker).
    Kjører kun fra PC, men Revokortet skal visstnok fungere meget godt som "forforsterker" (Digital/Analog konverter). Da blir jeg litt usikker... Digitalt via receiver og så gjennom pre-out til B-200 og så til effektforsterkeren høres jo skummelt ut :? Derfor jeg tenkte analogt til musikk utenom receiveren og digitalt ved multikanal. :?:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett hvor bra Revo-kortet er så tror jeg støy-forholdene og strømforsyningen i PC-en er såpass mye dårligere enn i en god forsterker så du vil få minst like bra lyd ved å kjøre det digitalt. Jeg hadde heller ikke giddi å bruke mye på en digitalkabel. max 6-700, alt annet tror jeg blir psykoakkustikk.

I forhold til HK (grovkornet) og Denon (veldig transistorlyd) vil jeg heller tro Nad eller enda bedre Yamaha ville passet til Densen-forsterkeren. Slik jeg oppfatter det er det i hvertfall en vel så bra match. Yamaha er kjent for å bruke prosessorer med svært høy regnekapasitet. De er heller ikke helt borte på analogdeler, men har du sett på NAD T762(integrert) eller T163(preamp)? Har ikke hørt dem selv, men det ser ut til at de mener alvår med dem. De er jo også kjent for sine pre out/pre in på alle kanaler.

Hvis du liker Densen så ville jeg kikket på Marantz også...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer nå følgende:

H/K:

AVR 507 Limited Edition - ca. 8000,-
    AVR 5550 - ca. 11000,-
    AVR 7500 - 10000,- (tilbudspris)
    (AVR 8500) - 15000,- (tilbudspris)

AVR 7500 frister jo pga. pris/ytelse, da jeg heller ikke trenger de ekstra to kanalene 5550 tilbyr (7.1).

Primare SPA-20 er enda ikke helt utelukket da.. :roll:

Skal brukes til å drive Audiovector C1 bakhøytalere og senter, ikke front!

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en AVR7500 hjemme i 2 uker ca. Den var utrolig bra til både stereo/kino. Digre beistet av en forsterker! (hehe).

Kjøpte meg nettopp en AVR 5550, - og jeg syns ærlig talt ikke at det er noen forskjeller mellom AVR 5550 og 7500 (lydmessig).. Så for meg hadde det vært et fett om jeg hadde hatt AVR 7500 eller 5550 (hadde jeg kjøpt 7500 hadde jeg sikkert ikke brydd meg om de 2 siste kanalene man kan ha preout til men..). Eneste minusen med AVR5550 er at jeg nå må kjøpe meg enda et par høytalere å ha bak, slik at jeg får utnyttet de 2 siste kanalane. Eller.. minus og minus.. jeg har tenkt å lage de selv, så jeg gleder meg faktisk (Eltek's Geb - noen som har hørt disse forresten? Er litt i tvil om de vil duge ved høyt volum)

Som sagt.. Veldig fornøyd med min AVR 5550! Jeg kan spille hvor høyt jeg vil uten at noe vrenger seg.. Herlig! Film og musikk har aldri vært så moro som nå

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper jeg 5550 kan jeg bruke de to kanalene jeg har til overs sammen med TST romperister(e) Men det blir jo en vurderingssak. Stereolyden fra disse er jeg uansett ikke fornøyd med. :?

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Eg er godt fornøgd med hk AVR7500.
    Har ikkje testa så mange recievere å samenligne med men eg testa ein pioneer 2011 i samme prisklasse. Den kunne ikkje måle seg med hk`en
    Iallefall ikkje på mine Patos Lyric 402 høgtalera.

HK har kanskje eit rykte på seg å ikkje være gode i stereo, men dette gjelder ikkje dei dyrare modellane.
    Det har også skjedd eindel på det området med hk dei siste åra.
    Har lest nyere tester av avr7500 der det står at den har god forforsterker.

Markedsfører ikkje hifi centeret både hk og audivector så du kan teste?
    har ikkje hørt denne kombinasjonen nemlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker på 2 forkjellinge forsterkere, både prismessig og lydmessig.
    Dersom du vedsetter musikk høyere enn film, kjøp Primare SPA20. Den knuser HK AVR8500 lydmessig på musikk. Dersom du bruker forsterkeren primært sett for å se film, samt høre (ikke lytte) på musikk, er HK 5550 mye bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •