Hvor gode er gamle forsterkere sammenlignet med nye?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor gode er gamle forsterkere sammenlignet med nye?

En ting som har slått meg, er at det ikke ser ut til å skje noen særlig utvikling (med unntak av klasse D lignende design).

Hvis det er slik at utviklingen har stått ganske stille, og inflasjonen har jobbet, skulle en jo ikke få en ny forsterker nå, som var bedre til samme pris som det den gamle kostet i sin tid. Men samtidig så kommer kina faktoren inn i bildet og motvirker dette.

For å utrykke kina faktoren.

Jeg har limt inn tre bilder her. Det ene er en kina forsterker til 1650 NOK

Det andre er en forsterker jeg tror mange kjenner igjen, til 13700 NOK

Det tredje er enda en kina forsterker, denne til 13000 NOK

Så kan en spørre seg hva som ser ut til å gi mest for pengene.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. jeg syns i høyeste grad utviklingen har gått fremover. Både når det gjelder lydkvalitet og ikke minst byggkvalitet. Tilgangen på ny teknologi, nye materialer og nye produksjonsmåter har for min del gjort lyden bedre fra de fleste produkter.

Men på den annen side.. dette vil jo være forskjellig fra person til person, alt etter hvilken lyd en er ute etter.. Mange vil jo ha 60-talls lyd for å si det sånn.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den første kan ligne en classic? resten kjenner e ikke.

vet ikke hva du mener med "gammel". ingen av desse er vel gamle? samme komponenttypen i de alle, moderne gjennom-hull metallfilm?

SMD er noe som kommer til å bli mer brukt fremover sansynligvis, som i alle pcer. signalveien blir langt kortere.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De "eldre" er best på lyd, for alle vet jo at disse nye, moderne greiene med computer-baserte komponenter ikke låter like godt som produkter fra gamle dager...................;-)

Husk at dette er elektroniske fakta som ikke tar hensyn til det menneskelige person-vernet! (Hva du og jeg mener...........er jo tross alt irrelevant - så lenge vi må forholde oss til det som blir dyttet ut i markedet........)

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks mange mener at rørforsterkerne fra 60 og 70-tallet er kjanse noe av beste som er laget

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok velge no 3.

Ellers, her et eksempel på en gammel selvbygg på 8 watt :

http://cgi.ebay.de/Le-audiophile-Le-...QQcmdZViewItem

Man kan vel sige der heller ikke har skjet mye på høyttalersiden men det er alltid opp til kjøber å avgjøre jo. Mye er avgjort med fint design, som det alltid har vært, ingen vil vel ha lastebil batterier i stuen...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde nummer 1 er Electrocompaniet ECI-3

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    De "eldre" er best på lyd, for alle vet jo at disse nye, moderne greiene med computer-baserte komponenter ikke låter like godt som produkter fra gamle dager...................;-)

Husk at dette er elektroniske fakta som ikke tar hensyn til det menneskelige person-vernet! (Hva du og jeg mener...........er jo tross alt irrelevant - så lenge vi må forholde oss til det som blir dyttet ut i markedet........)
    var dette en parodi på kjell b eller mener du dette seriøst? f.eks Krell KAV-400 er omtrent 50% "computer-baserte komponenter". også PRIMARE bruker dette hvor de kan.

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    den første kan ligne en classic? resten kjenner e ikke.

vet ikke hva du mener med "gammel". ingen av desse er vel gamle? samme komponenttypen i de alle, moderne gjennom-hull metallfilm?

SMD er noe som kommer til å bli mer brukt fremover sansynligvis, som i alle pcer. signalveien blir langt kortere.
    Alt av avbildede saker her er ganske nye produkter.

Bildene illusterer ikke noe i forhold til det med nytt vs gammelt, det var bare ment å illustrere hva kina varer gjør med "value for money".

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ECI-3 (bilde 1) er faktisk en grei forsterker, men ustabil. Min brant opp tre ganger, men låt greit nok.

Trådstarter er faktisk inne på noe litt upopulært emne. Dagens klasse AB forsterkere er ikke revelosjonære i det hele tatt.

Noen bruker DC servoer og beskyttelselses kretser (mot DC eller for høyt nivå) via relee, men alt dette er ikke i lydens interesse.

Min Hjemmesnekra "KAV300i" har ikke noe av alt dette "dillet" og jeg har brukt penga på Kraftig trafo, raske likerettere, kvalitets elektrolytter etc. Dette gir kontroll, og presisjon / stramhet.

Prisen er ubetydelig, (DIY er dyrt...), men du for betalt i "korrekt" gjenngivelse.

I motstning til en typisk Receiver som jeg også har (RX V2500) er lyden litt "naken", men full av liv, dersom "kilden" tilsier det. Kjører jeg alt kun via Receiver, låter alt bestandig "flott" (bra med sminke, men det er ikke alltid karneval). Setter jeg Receiver i "Pure Direct" og benytter pre out til ovenevnte forsterker, ja da er vi enige om at Pre-Amp delen er OK.

KAV300i eller tilsvarende, er typisk ca. 5 til 10 år gammel konstruksjon. Ser du denne opp mot en "up to date" kvalitetsforsterker, så er det lite eller ingen forskjell på effekt trinnet, men muligens noe på pre amp siden (flere bentytter digitale volum kretser her nå).

"D" (Digitale forsterkere), er jeg ikke helt klar for ennå - -

/L

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvendig ligener bilde nr 3 veldig på min Vincent SP-993 - men ikke inmaten (se bilde) - kanskje en annen Vincent forsterker??
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det er de som selger til XTC,husker ikke navnet. tonewinner?
    iallefall ikke shengya, korsun....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •