Yamaha forsterker og presence samt back surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha forsterker og presence samt back surround

Har noen med Yamaha satt opp presence samt back surround (dolby EX/ES)?
    Jeg får ikke presence til å funke sammen med EX/ES kanalen(e)... Det blir enten presence eller backsurround. Skal det ikke gå an med begge deler da?

Jeg har en Yamaha rx-v650.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les manualen. Der står det klart at du ikke kan benytte begge samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm. Ok. Takk skal du ha... har ikke funnet det, jeg. Farken å. Synd.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Manualen til RX-V650 side 13:

You can connect both surround back and presence speakers to this unit, but they do not output sound simultaneously. The surround back speakers output the surround back channel included in Dolby Digital EX and DTS-ES software and only operate when the Dolby Digital EX or DTS-ES decoder is turned on. The presence speakers output ambient effects created by the DSP sound fields. They do not output sound when other sound fields are selected.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig..... Øya er det første man blir blind på!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man kunne benytte begge så er nok Z9 et alternativ, dog "litt" dyr.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et altermnativ er vel å sette en effektforsterker på center pre-out?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Pre outx2 er løsningen

Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Et altermnativ er vel å sette en effektforsterker på center pre-out?
    Pre out, ja, men ikke på centerkanalen, nei.
    Kjør pre out på 2 stk. surround back, du, så burde det gå greit å kjøre 9.1-modus gjennom Yamahas DSP-hestekrefter.
    (Forutsetter selvfølgelig at begge presence-kanalene er koblet til og er aktive.)

Med hilsen 777

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke helt tak i problemet her. Yamaha har "bestemt" at man enten kjører presence (egne HT utganger), eller velger Surr-Back til å gjenngi informasjon via "bak kanalene". Har man egne Presence HT (bak lerret etc) er vel dette greit. Jeg kjører uten og er fornøyd med det. Tror uansett at Presence via bak HT blir litt "feil". Det å få i Presence både i ekstra front OG bak, må da bli helt feil etter min mening.

Er det noe jeg har gått glipp av . . .

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Jeg får ikke helt tak i problemet her. Yamaha har "bestemt" at man enten kjører presence (egne HT utganger), eller velger Surr-Back til å gjenngi informasjon via "bak kanalene". Har man egne Presence HT (bak lerret etc) er vel dette greit. Jeg kjører uten og er fornøyd med det. Tror uansett at Presence via bak HT blir litt "feil". Det å få i Presence både i ekstra front OG bak, må da bli helt feil etter min mening.

Er det noe jeg har gått glipp av . . .

/L
    Heisann, killroy.
    Vet ikke om du har en Yamaha surr.forsterker av den nye sorten selv, men hvis du har, så har du trolig gått glipp av noe. Storebrødrene (650/657+750/757) i grunnserien har 7 innebygde forsterkertrinn.
    Presence-kanalene har egne klips-terminaler.

Presence-kanalene gjengir ambience-effekter skapt av Yamahas DSP-program. Bla.a kan dialogue lift-funksjonen aktiviseres gjennom Presence-kanalene. Kjekt hvis du har en flatskjerm som henger et stykke opp (på veggen).
    Ambience-effekten omfatter signalinformasjon gitt gjennom frontkanalene.

Dermed skulle dine spørsmål være besvart.

Mvh 777

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Heisann, killroy.
    Vet ikke om du har en Yamaha surr.forsterker av den nye sorten selv, men hvis du har, så har du trolig gått glipp av noe. Storebrødrene (650/657+750/757) i grunnserien har 7 innebygde forsterkertrinn.
    Presence-kanalene har egne klips-terminaler.

Presence-kanalene gjengir ambience-effekter skapt av Yamahas DSP-program. Bla.a kan dialogue lift-funksjonen aktiviseres gjennom Presence-kanalene. Kjekt hvis du har en flatskjerm som henger et stykke opp (på veggen).
    Ambience-effekten omfatter signalinformasjon gitt gjennom frontkanalene.

Dermed skulle dine spørsmål være besvart.

Mvh 777

Du værden, dette viste jeg ikke. Min RX V2500 støtter dette, men jeg har ikke testet dette. Skamme seg, skal jeg. Kan dette være noen "små" høytalere, f.eks. "PC" høytalere ?

Se bilde over "minhjemmekino", bør disse plasseres bak lerret eller på "utsiden".

Mvh

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Plassering av Presence-kanaler

Hei igjen, killroy.

Yamaha har tiltenkt en plassering av Presence-kanalene ut og til siden for Front L&R, med kanskje så mye som en meters høyde over diskantmembranet for frontkanalene. Plasseringen skal også ideelt sett være noe bakenfor hovedhøyttalerne, m.a.o. enda lenger unna lytteposisjonen.

Ën del av dette løser seg vel av seg selv når du lar kalibreringssystemet ta jobben, men på Yamahas premisser, da, selvsagt.

Når det gjelder høyttalerstørrelsen på Presence-kanalene vil et par små stativhøyttalere gjøre susen, evt. et par små satelitter. Dette finnes det forøvrig, med 99,9% sikkerhet, bilde av underveis i din bruksanvisning.
    Forutsetningen for et optimalt resultat er, som med all hifi, avhengig av system-"matching".

777

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jo bare prøves. Synd at Rx V2500 er hos doktoren (fikk litt vondt i "select" valget, stod steady på ingen inngang....) Den kommer tilbake til uka, så da for jeg teste dette. Veldig spennende dette agent trippel 7

Manual ? (hvem leser slikt da )

Mvh

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se på oppsettet mitt, Kilroy, så får du en indikasjon på hvordan det KAN se ut. Presence høyttalerne er egentlig ikke satt høyt nok i følge Yamaha, men det funker som bare det!

Jeg velger oftere å lytte til presence enn back surround for å si det slik...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av weva
    se på oppsettet mitt, Kilroy, så får du en indikasjon på hvordan det KAN se ut. Presence høyttalerne er egentlig ikke satt høyt nok i følge Yamaha, men det funker som bare det!

Jeg velger oftere å lytte til presence enn back surround for å si det slik...

Ok skjønner hva du mener, la igjen en 4 hos deg etter besøk.
    Betyr "Precense" at du dropper Bak høytalere, men beholder Suppound høytalere i et 7.1 oppsett ?

Jeg er litt treg på dette, men er det slik å forså at den informasjonen som "normalt" skulle bli rutet til bak kanaler nå kommer ut i de ekstra "precense" kanalene ?

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har registrert, er det ingen andre enn Z9 av dagens modeller som er i stand til å spille både med "precence" (som tidligere ble kalt "front effect chanels") samtidig med Surround Back. Det hjelper ikke å benytte eksterne effektforsterkere til to av kanalene. Jeg har fått inntrykk av at denne begrensningen skyldes antal DACer.

Den utgåtte modellen DSP-AZ2 hadde muligheten til begge deler samtidig, og det var en av de store fortrinnene med denne. Syns det er merkelig at ikke RX-V4600 har tatt med dette.

Mvh
    KES

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer som KES sier at DSP-AZ2 har mulighet til å spille disse samtidig. En kompis har denne forsterkeren og den er en KILLER!!

til Kilroy: takk for karakter! setter pris på det, gitt.
    Jeg må velge om jeg skal lytte til back surround eller bruke presence. Som regel bruker jeg presence hvis ikke filmen er i dts-es/ex eller dolbydigital es/ex.
    Så det stemmer som du sier: presence jobber sammen med vanlige surround når de er på i et 7.1 system. Eeeeh - ble det forståelig?

Dolby pro logic IIx funker også bra på film og musikk. Den bruker back surround i tillegg til vanlig surround kanaler (men IKKE presence).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Presence vs. surround back

Det er mulig at kun den ene eller andre konfigurasjonen fungerer, og ikke begge oppsettene på samme tid. (Selv om du altså kjører med eksterne effekttinn til surr. back) Jeg har ikke personlig erfaring med andre enn DSP-Z9, men denne er til overmål ganske så hårete, da. Modellen har bl.a. pre out for samtlige 9 kanaler+2 sub-utganger. Kjøp den, og du vil nok ikke bli skuffet.....

Jeg kjenner dessverre ikke til DAC-forordningen til RX-V650
    (Den vet best hvor skoen trykker som har den på.....)

Med hilsen 777

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir ikke så lett å få til rent fysisk, jeg sitter på tvers av gavl og har derfor lavt under taket både i front og bak. Anbefalingen fra Yamaha er 0,5 til en meter utenfor Front. Det går. Høyden blir det værre med (anbefalt 6 fot, eller 1,8meter.). Men dette er anbefalinger på et perfekt rom. Mitt er langt fra perfekt og det er lov å improvisere.

Antar at det ikke er krav til noe store HT greier her (må prøve og opprettholde en viss WAF), finner ingen ting i manualen (jada jeg har tyvtittet ) om hvor mye effekt Precense er på eller frekvensområde. Tror jeg vil satse på noen små sattelitter her.

Jeg har ikke kraftig nok vidvinkel på kameraet for å få med hele rommets bredde, men skal se hva jeg kan gjøre for å legge ut et panorama bilde.

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •