Hvilken forsterker passer bra til Eltax millennium 500 ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer snappii sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Hvilken forsterker passer bra til Eltax millennium 500 ??

Har ett par Eltax millennium 500, men en Sony str-de698 forsterker som jeg ikke er helt fornøyd med... høyttalerene er 250 w og forsterkeren ca 100. har lurt litt på eltax AVR 800 forsterkeren som virker rimelig (2000 kr) og kraftigere(150 w. 6 ch, 200 w 2 ch)http://www.eltax.com/eltax/index.php?item=10&id=11038
    eller kanskje opp noen par tusen kroner, selv om jeg ikke har lyst til å bruke så mye penger, men så virker jo pioneer sin VSX-1015 grei og da.
    har sett litt på brukte også, men har dere noen forslag eller tips? trenger hjelp :wink:

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snappii
    Har ett par Eltax millennium 500, men en Sony str-de698 forsterker som jeg ikke er helt fornøyd med... høyttalerene er 250 w og forsterkeren ca 100. har lurt litt på eltax AVR 800 forsterkeren som virker rimelig (2000 kr) og kraftigere(150 w. 6 ch, 200 w 2 ch)http://www.eltax.com/eltax/index.php?item=10&id=11038
    eller kanskje opp noen par tusen kroner, selv om jeg ikke har lyst til å bruke så mye penger, men så virker jo pioneer sin VSX-1015 grei og da.
    har sett litt på brukte også, men har dere noen forslag eller tips? trenger hjelp :wink:
    Er du helt sikker på at du er fornøyd med høyttalerene?
    500 er vel de som har doble 10" i hvert kabinett? Hvis det er disse så har jeg hørt slike og det er ikke noe særlig vits å koste på noenting på forsterkersiden så lenge det er disse du skal drive.
    Jeg er også ganske sikker på at forskjellen fra din sony til en eltax forsterker ikke er en oppgradering. Sony'en har nesten 100% sikkert bedre lyd og tilnærmet samme effekt. Hvis den eltax'en klarer å dytte ut 2x200watt så er det med en himla dårlig kvalitet og med forvrengning i bøtter og spann.

Spar heller penger og kjøp deg noe brukt. Hvis du er misfornøyd med anlegget slik det er nå så vil den største forbedringen være å bytte høyttalere i første omgang. Kjøper du brukt så vil du få langt høyere kvalitet pr krone enn du klarer i fra butikk. Har du lavt budsjett så er brukt den eneste veien til god lyd mener nå jeg.

Ikke meningen å rakke ned på det utstyret du har, men jeg har bare så utrolig dårlige erfaringer med eltax at jeg klarte ikke la være å svare.
    Har hørt store eltax (tre-fire forskjellige) hos andre og har et eltax HTIB sett hjemme som jeg kjøpte til min samboer før vi ble samboere.

A

Edit:
    Har nå lest på eltax siden, og i manualen som lå der på den forsterkeren du tenkte på. Det er rett og slett et helt elendig produkt. Den yter 2x120watt i stereo målt etter DIN normen og kun på 1 frekvens (1000hz) og med vanvittige 1% forvrengning! Er nå enda mer sikker på at hvilkensomhelst sony i hele verden vil spille langt bedre enn denne ;-)
    Etter min vurdering burde en slik forsterker kosta under 500,- ny i butikk.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oki...

tusen takk for bra svar. jeg var litt kritisk til den eltax forsterkeren jeg også, i forhold til pris og sånn. da får jeg heller leve med dette en stund til, så får vi se :P :wink:

edit: såpass... jaja... jeg syns disse høyttalerene er helt OKEI med den forsterkeren jeg har så... tusen takk for hjelpen are_e ! :-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    googla sony'en din litt også ;-)

Jeg kan love deg at eltax forsterkeren er et skritt ned i kvalitet og sikkert også på effektsiden. Sony er målt til 100w etter DIN normen, men det står ikke % forvrengning, men det er helt sikkert langt under den sinnsyke 1% til eltax.
    Kommer ikke helt over det, tror aldri jeg har sett en forsterker hvor det er oppgitt SÅ høy forvrengning før :shock:

A

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

men du ...

virket som du hadde litt erfaring med eltax... vet du noe om eltax 12" subben? har lurt litt på den også skjønner du ....

Edit: tusen takk for hjelpen din med den eltax forsterkeren, du har totalt endret synet mitt på den ;-) :-)

tror delefilteret i høyttalerene gir Mid Tone litt for mye bass... den begynner å skurre før noe annet når jeg hører på veldig høyt :S :-? går det an å justere ?

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eltax Millennium 500 ja ;-P Har selv hatt Eltax AVR-800 på disse en gang i tiden, og som are_e antyder er ikke dette noe å satse på. Mye forvrenging og ulyder. Har byttet både forsterker og høytalere nå. Bruker nå Onkyo forsterker på 650w på noen Infinity Beta. Prøvde Onkyo forsterkeren på Eltax'a en gang. Først ved så mye effekt begynnte det å låte "klart" i toppen av registeret.

Når det gjelder Atomic 12 (regner med det er denne du sikter til) er den sikkert grei til sitt bruk. Men ikke stort mer. Liten reflex skaper en del blåselyder i hvertfall. Eltax bassen har tendens til å låte litt papp. Men har bare hørt denne sub'n en gang. Gå heller for en CV sub hvis du bare er ute etter bass. Liker egentlig ikke CV selv, men gir mye lyd for penga.

At mellomtonen viberer er det nok ikke mye å gjøre med. Prøvde å kjøre Eltax'ene mine med bare bass elementene en gang. Viser seg at det ikke er HELT tett opp til diskant og mellomtone. Vil tro at luftstrømmer gjerne dytter litt på den. Hvis ikke så er dette et mislykket forsøk på en bassmellomtone. Uansett så vrenger den på høyere volum som du sier..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo bassreflex på baksiden til de store elementene så jeg tviler på at det er de som skubber på mellomtonen, den får nok sikkert litt for mye bass... men men, høyttalerene kostet jo bare 1500 kr. så man kan ikke forvente all verden :P ;-) men er ikke CV laget kun for "dunke" musikk, og at de ikke spiller så bra annen musikk ?

Edit: var inne på profilen din, er det en CV 12" sub du har ?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virket som du hadde litt erfaring med eltax... vet du noe om eltax 12" subben? har lurt litt på den også skjønner du ....

Edit: tusen takk for hjelpen din med den eltax forsterkeren, du har totalt endret synet mitt på den ;-) :-)

tror delefilteret i høyttalerene gir Mid Tone litt for mye bass... den begynner å skurre før noe annet når jeg hører på veldig høyt :S :-? går det an å justere ?
    Har ingen erfaring med den sub'en, men jeg ville heller sett etter en brukt sub hvis du har lavt budsjett ;-)
    Er du i tvil om merker og evt. tilbud så er det bare å slenge ut en post her. Kan godt sende meg en PM også hvis du er bekymret for å 'reklamere' for et tilbud du har kommer over....
    Hvor mye skal du bruke på en sub da?

Kan godt tenkes at delefilteret i eltax'ene dine ikke er helt optimale ja. Det kan kanskje justeres på forsterkeren din, den er jo forholdsvis avansert. Skal du begynne å fikle med delefilteret på dem så er det nok mye mer jobb og kostnad enn det er verdt å koste på disse høyttalerene.
    Min erfaring med disse store eltax som en kamerat hadde var at de hadde svært upresis lyd ved lavt volum og først når de ble nærmere party nivå så ble det bedre. merket ikke noe spes til mellomtoneproblemet du har. Men det er noen år siden så det kan være at det er forskjellige modeller vi snakker om her.

A

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har bare tenkt litt på å kanskje kjøpe en subb... tror ikke jeg har "behov" for det helt enda, men en subb til ett par tusen kroner kanskje ? den UsCarvor subben på netthandelen.no går jo forholdvis billig, synest jeg vertfall. ;-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har bare tenkt litt på å kanskje kjøpe en subb... tror ikke jeg har "behov" for det helt enda, men en subb til ett par tusen kroner kanskje ? den UsCarvor subben på netthandelen.no går jo forholdvis billig, synest jeg vertfall. ;-)
    Uscarvor er nok i samme klasse som eltax ;-) For et par tusen kan du få tak i en brukt kvalitets-sub fra en 'årntli' produsent isteden.

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo bassreflex på baksiden til de store elementene så jeg tviler på at det er de som skubber på mellomtonen, den får nok sikkert litt for mye bass... men men, høyttalerene kostet jo bare 1500 kr. så man kan ikke forvente all verden :P ;-) men er ikke CV laget kun for "dunke" musikk, og at de ikke spiller så bra annen musikk ?

Edit: var inne på profilen din, er det en CV 12" sub du har ?
    Selv om det er bassrefleks bak merket jeg tydelig bevegelse i luften ut fra baffelhullet der mellomtonen sitter når jeg skrudde den ut. Men mellomtonen er nok det svakeste punktet i disse høytalerne anyway.

CV er nok ikke laget for no mer dunke musikk enn det eltax er i hvertfall. Men selvsagt finnes det subber som spiller MYE bedre på musikk. Skal få meg ny subwoofer etterhvert selv.

EDIT: Vil nok tro du får mest sub brukt som are_e sier.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok... får se litt rundt etter sub'er, men har ikke noe hastverk ;-) :P takk for hjelp :smile:

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snappi, peace of advice, hvis du vil ha bedre lyd så ville jeg i første omgang bytta ut høyttalerne. Det er en del greie høyttalere i 2-3000 klassen på bruktmarkedet. Jeg kan også anbefale deg å kjøpe en grei liten receiver som f.eks. Yamaha 457 o.l. Den vil gi ganske bra lydkvalitet, samtidig som du får veldig mye for pengene.

Eltax Atomic sub anbefaler jeg ikke. Har hatt en slik 10" og det er nokså lite definert bass, og den puster og peser fælt. Kan vel egentlig si at hvis du har en annen målsetning enn å spille høyt eller å ta hørselen så er ikke Eltax veien.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok... takk for svar.. tror ikke eg gidder å bytte ut alt sammen enda, har ikke behov for det + at som sagt er ikke budsjettet mitt det beste ;-)

Edit: takk for inf. om de eltax sub'ene, hadde sikkert kjøpt meg en sånn om ikke så alt for lenge visst jeg ikke hadde visst at de var så dårlige... :lol:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter å ser i bruksanvisningen til forsterkeren min, der står det (8 ohms 20 hz - 20 khz, THD 0,09 %) hva er THD for noe ? er det forvrengningen ?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står for Total Harmonic Distortion, og er en betegnelse for å vise forvrengningen... Jo lavere jo bedre.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter å ser i bruksanvisningen til forsterkeren min, der står det (8 ohms 20 hz - 20 khz, THD 0,09 %) hva er THD for noe ? er det forvrengningen ?
    hvor mange watt er det på den målingen du snakker om der da? Som du ser så er det ti ganger høyere forvrengning på eltax forsterkeren :sad:

A

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0