Vincent sp331+996 kombo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vincent sp331+996 kombo

Etter mye frem og tilbake den siste tiden ser det ut som jeg ender opp med vincent effekttrinn til mine Jmlab cobalt 826s fronter. Men jeg er litt usikker på hvilken kombo jeg skal velge. I første omgang tillater budsjettet på 1stk sp331 eller 3stk sp996.
    Frontrekka har høyeste prioritet pga musikk, men på en annen side skulle jeg gjerne hatt mer effekt til min electra cc900 senter. Det er ganske tydelig forskjell på front og senter på film når jeg kjører effekt på frontene og lar min rxv757 ta seg av senteren.

Her er mine alternativer til oppsett:
    1: sp331 til fronter og utvide med sp996 til senter senere. Fordelen med 331 er jo de solide kraftreservene jeg får til frontene mine. Men jeg vet ikke om det er stor klangmessig forskjell på 331 og 996 slik at det vil bli en ubalanse mellom fronter og senter. Etterhvert vil jeg nok ha effekt i bakkanalene, men det ligger et stykke ned på lista. Da ville de i såfall blitt 331 på front og 996 på senter og bak.

2: sp996 til fronter og senter, evt også på bakkanaler senere. Her er fordelen lik klang i alle kanaler, men jeg er litt redd for at 996 blir litt for spinkel til å drive frontene skikkelig. Kan evt utvide senere med bi-amping og 2stk pr front, men det koster jo ytterligere 5k. I tilegg til at jeg vil ende opp med 9 monoblokker (og 21k fattigere) til et 7.1 oppsett

Begge alternativer har fordeler og ulemper. Jeg har kun hørt på 331 av disse, så denne vet jeg er en meget god match til Jmlab. sp996 vet jeg ikke så mye mer om en at jeg liker designet svært godt.

Synd at vincent kun har monoblokker til enten 2500,- eller 12500,-

Noen som har prøvd både 331 og 996 som kan hjelpe en forvirret stakkar:?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de har mange flere enn de neby lister. f.eks 997 og 998
    http://www.vincent-tac.de/en/produkt/end.php

997 koster 4000 pr stk i sverige og danmark CA. 500va, 40.000uF og 150watt

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stor fordel å ha samme effekt forsterker til alle høytalerene i et surround system - i hvertfall hvis man har strukket seg langt for å ha høytalerere som matcher hverandre.

Vincent 331 er jo en bra sak som mange har skaffet seg (og som stadig er til salgs brukt for rundt kr 4k her på avforum.)

Hvis du avlaster receiveren med en Vincent 331 så burde du ha ganske mye krutt å sende til senteren. Går ut i fra at du har sub og har satt senteren til "small"?

Du får bare prøve deg frem
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Hvis du avlaster receiveren med en Vincent 331 så burde du ha ganske mye krutt å sende til senteren. Går ut i fra at du har sub og har satt senteren til "small"?

Du får bare prøve deg frem
    Alt er riktig innstilt, men med effekt kun på front blir senteren hengende for mye etter. Nå er ikke akkurat rxv 757 rå på kraft heller da. Så effekt i senter skal jeg ha uansett, om det blir nå eller seinere

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være sikker på at du får krefter nok foreslår jeg 3 stk 331 bi-ampet på frontrekka!

Er ellers enig i at senteren krever krefter. Men ofte går ikke senteren dypere enn 60-70Hz så de trenger ofte mindre krefter enn frontene hvis du kjører de på large.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være sikker på at du får krefter nok foreslår jeg 3 stk 331 bi-ampet på frontrekka!
    .
    Det hadde nok vært gromt Får se etterhvert om det blir en til hver front. Blir kanskje litt overkill med 300watt til senteren min. Har kanskje bestemt meg for 331. Tror 996 blir litt spinkel til frontene med mindre jeg har 2 blokker pr.front og da ryker 5k til...

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sp-331 til frontene og Sp996 til bak og center er akkurat samme combo som jeg skal ha med tiden

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat da jeg trodde jeg hadde bestemt meg dukket noen kandidater til opp:

Rotel har noen spennende modeller i samme prisklasse:

RB 03: 2x70/1x180 watt, 3800 pr stk (en til hver front og en til senter etterhvert)
    RMB 1066: 6x80/3x150 watt, 8500 pr stk (150watt i front og senter funker nok bra).

Da var jeg tilbake til utgangspunktet igjen....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle jeg gjerne gjort, har bare ett problem. Da jeg startet hele effektforsterker prosjektet kjøpte jeg en roksan som etter mye testing viste seg å fungere dårlig (defekt). Har i mellomtiden lånt med diverse modeller fra butikken til lytting og nå har det gått så lang tid at det egentlig er for sent å heve kjøpet. Jeg må derfor skaffe noe gjennom forhandleren og derfor kan jeg ikke handle noe på bruktmarkedet. Har allerede gått glipp av en 331 som var til salgs for en uke siden...

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger jo faktisk tre stk SP-331 ute på avtorget nå, så her kan du jo gjøre kanonkjøp.

Selv har jeg 1 stk 996 til senter, og to 996 på vei i posten, til frontene

Andreas

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da endte det med 331. Har akkurat åpnet esken :grin: Neste prosjekt blir evt å teste om 996 til senter fungerer sammen 331 i til frontene.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Du får komme med et utbrudd i "Hurra-tråden" :-)

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du fikk ordna deg 331 allikevel, Marantz! Du gikk jo såvidt glipp av min, så...

Hva skjedde med den du ikke fikk bytta egentlig?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Bra du fikk ordna deg 331 allikevel, Marantz! Du gikk jo såvidt glipp av min, så...

Hva skjedde med den du ikke fikk bytta egentlig?
    Det so var greia var at roksan som jeg kjøpte først var defekt. Butikken hadde heller ikke flere igjen så jeg kunne velge meg et annet produkt, men å heve kjøpet var ikke så enkelt. Derfor endte jeg opp med 331 fra forhandler. Helst skulle jeg kjøpt brukt (f.eks av deg perminator) til en lavere pris, men jeg fikk en ny 331 til 6k som plaster på såret, så jeg er alt i alt fornøyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •