Ny forforsterker/prosessor Denon eller Arcam?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny forforsterker/prosessor Denon eller Arcam?

Vurderer å bytte min Rotel RSP-1068. Har sett litt på Denon AVC-A11XV og Arcam DVP700. Noen som har erfaring med noen av disse? Bedre enn Rotel?
    Tror at AVC-A11XV vil passe bra til DVD-A1XVA.
    Ser at AVC-A11XV har fått glimrende omtale over alt. DVP700 har fått mye skryt, men også nærmest blitt slaktet av What Hi-Fi?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    men også nærmest blitt slaktet av What Hi-Fi?
    Hva slaktet What HiFi AVP700 på?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme situasjon som deg, men har bestemt meg for å vente med å bytte prosessor. Hovedgrunnen er at det pr. idag ikke er noen kurante løsninger mtp. pris/spesifikasjoner. AVC-A11XV har stort sett alt det man kan ønske seg av inn/utganger bortsett fra balanserte utganger, noe som er et absolutt krav til min neste prosessor. AVP700 har balanserte utganger, men er et produkt som for meg ikke virker veldig gjennomført, HDMI ingangene kan ikke overføre lyd, det er ingen oppskalering til HDMI og du får ikke skjerm menyene via HDMI. Denon er jo langt lettere å sette opp enn Rotelen og AVP700, men jeg ser ikke helt at det er verdt å cashe ut så mye penger bare for det. Jeg regner med at det til høsten vil komme nye prosessorer fra Parasound, Lexicon, Rotel mfl. jeg tror og håper at det da kommer produkter som tilfredstiller mine krav. ellers så er jo alternativet å kjøpe en Meridian 861V4

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    AVP700 har balanserte utganger
    Men den er ikke balansert av den grunn;-)

Det du bør se etter er en prosessor som er balansert hele signalveien og det koster. Kun balanserte utganger (ikke design) vil kanskje gi bedre lyd om du har 10meter fra prosessor til forsterker.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Hva slaktet What HiFi AVP700 på?
    Den er testet sammen med P1000. Ser kanskje ut som den er det svakeste leddet. Fra testen:
    Against - Top end lacks detail and clarity; lacks subtlety and musicality of some rivals.
    Tre av fem stjerner.
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi oss lenken til testen, please!

Har de siste ukene testet Arcam AVP700 mot Rotel RSP-1068.
    Arcam slår Rotel med et par hestehoder. Faktisk grunnet at den har bedre klarhet i det øvre området. Flere detaljer og bedre mikrodynamikk samt tegn til bedre holografi er også mitt inntrykk av AVP700. Altså det motsatte av testen det refereres til i denne tråden.

Det virker rett og slett som om Arcam har bedre kontroll på lydbildet - fra bunn til topp. Rotel blir litt for mørkt for min smak (og høyttalere).

Dessverre er ingen av disse to (grunnet mangelfull meny) lette å justere uten å betrakte via ekstra skjerm/projektor, og dette gir meg litt hodebry. Skal derfor sjekke ut andre prosessorer/forforsterkere/integrerte for å se om AVP700 har noen lydmessig overlegne rivaler.

Tilknyttede forsterkere er DOXA 140 Signature samt et utvalg Oberon X.1 fra Midgard.

Dersom andre har tips til forforsterkere som bør prøves ut - skriv noen ord!

1099 fra Rotel kan jo (når den kommer) selvsagt bli en interessant forsterker, men sikkert ikke billig...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    AVP700 har balanserte utganger, men er et produkt som for meg ikke virker veldig gjennomført, HDMI ingangene kan ikke overføre lyd, det er ingen oppskalering til HDMI og du får ikke skjerm menyene via HDMI. Denon er jo langt lettere å sette opp enn Rotelen og AVP700,
    En ting: Hva skal du med overføring av lyd gjennom HDMI? Det er jo andre og bedre muligheter enn det?

Ellers er jeg enig i at det er dumt at OSD ikke vises gjennom HDMI, gjør det lettere med færre kabler.

Når det gjelder autooppsett er det et tveegget sverd. Lettvint, og praktisk. Men ikke umulig å gjøre noe tilsvarende manuelt.

Denonens musikkvaliteter i stereo vs AVP700 er jeg mer skeptisk til. Gleder meg til å teste ut min 3806 i nykinoen, da mot min A32. Foreløpig kler A32 av 3806 lydmessig på musikk, får vel ikke mye i odds dersom det gjentar seg i en lang høyere prisklasse.

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Arcam Diva AVP-700 som spiller sammen med Arcam Diva DV-79 og et utvalg av Ice forsterkere. Og jeg må si at detaljene i øvre del av lydbilde er serdeles tilstede og klarheten er meget bra. Holografien synes jeg absolutt er helt nydelig. Lydbildet er bredt og luftig.

Så jeg får ikke dette til å stemme med nevnte test. Men hvis jeg husker riktig så var det kun effektrinnet (partneren til avp-700) de siktet til som det svake leddet.

Kjørt på B&W703

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er jeg en smule smule inhabil når jeg selv eier produktet men tenkte jeg kunne dele min erfaring uansett.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Gi oss lenken til testen, please!
    Har kun papirutgaven.
    Har bestillt en Denon AVC-A11XV så får jeg testet den i 14 dager før jeg bestemmer meg.
    Noen som vet om noen butikker som har DVP700 for demo?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Har kun papirutgaven.
    Har bestillt en Denon AVC-A11XV så får jeg testet den i 14 dager før jeg bestemmer meg.
    Noen som vet om noen butikker som har DVP700 for demo?
    Dersom Oslo; SteReoFil. De hadde AVP700 inne, men jeg er ikke sikker på om de fortsatt har den.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet Denon AVC-A11XV og Cary Cinema 6 nå i helga. Rotel RSP-1068 er bedre enn begge disse to i mitt oppsett. Beholder Rotelen enn så lenge!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    En ting: Hva skal du med overføring av lyd gjennom HDMI? Det er jo andre og bedre muligheter enn det?

Ellers er jeg enig i at det er dumt at OSD ikke vises gjennom HDMI, gjør det lettere med færre kabler.

Når det gjelder autooppsett er det et tveegget sverd. Lettvint, og praktisk. Men ikke umulig å gjøre noe tilsvarende manuelt.

Denonens musikkvaliteter i stereo vs AVP700 er jeg mer skeptisk til. Gleder meg til å teste ut min 3806 i nykinoen, da mot min A32. Foreløpig kler A32 av 3806 lydmessig på musikk, får vel ikke mye i odds dersom det gjentar seg i en lang høyere prisklasse.
    Lyd via HDMI er vel åpenbart Anfield. en kabel med alt. skal man få overført høyoppløst lyd fra HD-DVD og Blu-ray er HDMI sannsynligvis den eneste måten.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Lyd via HDMI er vel åpenbart Anfield. en kabel med alt. skal man få overført høyoppløst lyd fra HD-DVD og Blu-ray er HDMI sannsynligvis den eneste måten.
    Vet at det er en mulighet for det, finneruden. Men når HD-tiden kommer er det vel andre lydformater som krever nye prosessorer uansett. Ergo, skal en kjøpe produkter som kan overføre lyd over HDMI og er forberedt for lydformatene i Blue-Ray og HD-DVD skal en lete en stund......

En HDMI-kabel med alt er vel dessuten en liten sannhet med modifikasjoner? Du trenger da i hvertfall en fra spiller til receiver og enda en videre fra receiver til PJ. Hvis du ikke vil kjøre lyden fra PJens høytaler da...;-)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du slipper unna de analoge kablene for SACD/DVD-Audio...... siste generasjon HDMI er vel åpnet for alt
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og SACD/DVD-Audio hører jo de færreste på. Og hører de på det så er det ofte i stereo.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg en av de færreste... ;-)
    Jeg hører rett som det er på SACD, og enda mer på DTS.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo si noen ord om AVP-700 kontra 3806, Roko. Du har jo hatt begge i samme oppsett.

Slik jeg opplevde Rotel 1068 mot Denon 3806, så gikk seieren helt klart til Denon. Det gjelder musikkformidling. Multikanal har jeg ikke testet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel allerede konkludert med at Arcam AVP700 gir et bedre totalinntrykk i mitt oppsett. Rotel RSP-1068 blir for mørk og gir (grunnet for lite diskant) et lavere lydbilde - altså at man ikke får løftet lydbildet opp. Dessuten kan det virke som om Arcam generelt sett har bedre kontroll på lydbildet.

Etter hvert skal 1098 inn i varmen for test. Vi får se hva denne har å by på ifht. dens lillebror.

Når det gjelder Denon 3806: Som diskutert gir denne et mer "wide screen"-format på lydbildet. Ikke så høyt, og ørlite grann bredere. Dessuten oppfatter jeg den som "litt for snill" i stemmeleiet. Mao: det "røsker" for lite i stemmer. Her er det vel bare å kalle inn 4306 for en kontroll. Kanskje er den bedre?

Når det gjelder holografi: Ikke stor forskjell, men også her tar Arcam ledelsen.

Jeg har allerede konkludert med at verken Arcam 700 eller Rotel 1068 er optimale mht. betjening. De krever i realiteten en ekstern skjerm for justering av verdier. Her er selvsagt Rotel 1098 (med sin innebygde skjerm) bedre, men koster desto mer. Denon er i så måte vesentlig mer lettbetjent.

Alle har de sine fordeler og ulemper. Men, men - man kan opplagt ikke få i både pose og sekk! :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk er at flere har blitt skuffet av AVP700, men det tror jeg ofte skyldes at de samme folka har hørt for mye av AVR300, og at det er for lite som skiller disse i forhold til pris. Om det er verdt det, er som alltid en høyst personlig vurdering.

Tror mer på RoKo enn på What HiFi.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •