Sikringen går...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sikringen går...

...når jeg har på TV'en og skrur på forsterkeren min (marantz pm7200ki) går sikringen (i sikringsboksen). Drar forsterkeren så mye strøm når den blir skrudd på? Jeg tok en titt i sikringskapet, der var det 1,5mm ledning og en klasse b 13 ampere sikring. Det jeg lurer mest på om det er noen fare for forsterkeren når dette skjer eller om det ikke har noen betydning i det hele tatt? Skal snart flytte stereoen over til et sted med gammelt sikringsskap så håper ikke det blir noe verre der?!?

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke din forsterker, men det er ikke helt uvanlig at slikt skjer. Selv har jeg samme problemet med min AVI på 2x175w...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en 2x95w. Jeg kan lite om elektrisitet så jeg vet ikke om det er watt'en eller spenning eller hva det er som kverker sikringa?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Bytt til en 13A med C karakterestikk. Den holder lenger enn en B. Da trenger du heller ikke bytte kabler.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er strømmen, amper som kverker sikringen. Har du ovner eller liknende også på samme kursen? Transformatoren i forsterkeren kan trekke ganske mye strøm hvis du er uheldig med tidspunktet du skrur den på. Dette på toppen av noe annet som spiser strøm, som TV'n, ovner, ja alt eletrisk kan gjøre at sikringen ryker.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ch_select
    Bytt til en 13A med C karakterestikk. Den holder lenger enn en B. Da trenger du heller ikke bytte kabler.
    C-sikringer er vel egentlig bare beregnet for kurser med elektromotorer o.l. Brukes normalt ikke til vanlig husbruk.
    Tror nok heller det er som Jozho sier, at du har noe annet på på samme kurs som trekker fra nettet samtidig...

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    B-sikringer er vel egentlig bare beregnet for kurser med elektromotorer o.l. Brukes normalt ikke til vanlig husbruk.
    Tror nok heller det er som Jozho sier, at du har noe annet på på samme kurs som trekker fra nettet samtidig...

Er B-sikring som blir mest brukt i boliger. Er C som er til motorer og andre ting med høy start strøm.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En B-sikring tåler 5 ganger mer enn merke strømmen i oppstart.
    Dvs. at din sikring tåler 65A i oppstart strøm.

Skifter du til en sikring med C-karaktristikk så tåler den 10 ganger merke strømmen. Dvs. 130A i oppstart strøm.

Grunnen til at sikringen går er nok pga. at kursen er godt belastet. Så hvis du slår av ovn eller noe annet som trekker litt strøm, så bør det gå greit å starte forsterkeren.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Er B-sikring som blir mest brukt i boliger. Er C som er til motorer og andre ting med høy start strøm.
    Jepp, det er selvsagt helt riktig, var bare en skriveleif fra min side Innlegget ble redigert, men du kom meg i forkjøpet...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en hel del annet som går på samme sikring. Tror nesten hele kjellern her gjør det (ikke vaskerommet). Det blir en del lys og noen ovner +div (pcer,tver...). Sikringen har kun gått når tv'en har stått på, men det er sikkert det som har gjort at det akkurat har gått over. Noe å si for forsterkeren om sikringen går (samme som å dra ut kontakten?)?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare som å dra ut kontakten ja.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med slike tilfeller mistenker jeg også at sikkringen allerde er belastet såpass på forhånd at når den i tillegg får startstrømmen fra forsterkeren så er det akkurat i overkant og den løser ut. En annen ting som muligens kan spille inn er at det er andre litt "hissige" stømforsyninger som er med å gjøre jobben enda vanskeligere for sikkringen.

Ser man på en vanlig glødelape på samme kurs som driver den oppstartede forsterker, ser man at det kommer et lite blink. Det betyr at spenningen den motar faller en kort periode, og altså lenge nokk til at dette er synlig. Glødepærer og varmeovner osv er mer rene ohmske laster som watt messig hele tiden følger spenningen, og dermed ikke finner på noe ekstra belastninger når denne spennings variasjonen kommer, men hva skjer for eksempel med switshende stømforsuninger i en slik situasjon eller en TV? Joda de vil tilstrebe å vedlikeholde den lastern de driver, med å trekke mer strøm pga en slik spenning variasjon. Enkelte TVer vil til og med prøve å degause skjermen hvis det kommer en tilstrekkelig pause i spenningen, og belaste enda mer og gjerne i en litt lenger tids periode.

Tror de siste fenomenene er med på å overskride sikkringens 5x starstøms kapasitet, og er man stadig plaget med at sikkringen ikke klarer jobben, kan det nokk lønne seg å enten forsterke kursen med en enda tregere sikkring, (forutasatt at kablingen og kursen ellers er dimmensjonert for dette), få lagt inn en ekstra kurs til forsterkeren eventuellt lage seg en oppstart rutine som har en rekkefølge for innkobbling av de forskjellige belastningene og se om ikke det er den billigste løsningen....;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yess, ser ut som det bare er å skru på tv'en, eventuelt ovnen, etter forsterkeren.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    Skal snart flytte stereoen over til et sted med gammelt sikringsskap så håper ikke det blir noe verre der?!?

Hvis det er skrusikringer så er faren for at det blir verre liten, da det ofte skal litt mer til for at disse ryker på korte høye strømmer....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig, det er skrusikringer der. (og gammelt og stygt er det også, men det er kanskje ikke så relevant her i forumet)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt det samme problemet siden Rotel'en min var ny. Dvs siden nyttår. Nå etter tja, kanskje 100 timers bruk skjer det ikke lenger. Og den står alene på en 10amp B sikring...

Kan det hende at forsterkeren trekker litt mindre startstrøm etter som den har gått seg til litt?

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller sikringen begynner å bli utslitt....

Er begrenset hvor mange ganger en sikring (formoder du har automatsikring) går på samme strømstyrken, etterhvert vil den enten begynne å gå senere, eller ofte tidligere...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •