Klasse A

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Klasse A

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klasse A

Jeg har kjøpt en int.forsterker, marantz pm7200ki. Nå har jeg kun B&W dm600s3 høytalere. Dette vil si at jeg kan kjøre forsterkeren på klasse A.
    Vil dette slite mer på forsterkeren? Jeg har lest flere steder at denne funksjonen er endel oppskrytt, er det like greit å kjøre den i vanlig klasse (AB tror jeg det er)?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil sikkert automatisk bruke det modus der gir bedst lyd, ikke sikkert du hører forskjell, men klasse A skal ha en fordel her. Prøv dig frem.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies at klasse A gir bedre lyd enn klasse B eller AB, men jeg har hørt forsterkere med klasse A som har dårligere lyd enn konvensjonelle forsterkere med AB.
    Som regel er det ikke 'ren' klasse A på forsterkere men klasse A opp til feks 20-30watt også switcher den automatisk over til AB drift dersom det skulle være behov for mere effekt.
    Forsterkeren vil bli endel varmere om den kjøres i ren klasse A drift og dette kan slite litt mer på forsterkeren enn dersom du bruker den uten klasse A, men jeg tror denne varmen sliter så lite at du ikke trenger å tenke på det, produsenten har jo laget den for at den skal brukes? ;-)

Syns du bare skal teste og se om du opplever noe forbedring :grin:

A

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 16-17 år gammel klasse a forsterker som spiller fint enda, så jeg tror ikke du skal være direkte redd for at den detter fra hverandre sånn helt uten videre selvom den står og er litt varm
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg får teste meg frem med litt av hvert av musikk å høre om det er noen forskjeller (kan ikke si jeg har et så trent øre).
    Noen som vet hvordan klasse A fungerer på marantz pm7200ki? Man må slå av forsterkeren og trykke inn en knapp så jeg regner egentlig med at den ikke svitsjer over til AB hvis det blir for mye?!? Noen som vet?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest bruksveiledningen ?
    Regner ikke med den switsjer over nei..., men uansett, switsjer den over ved 20 watt skal du spille meget meget høyt før det skjer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest brukerveiledningen, men den er ikke så stor at det gjør noe. En ca 8 sider hvor 3 av sidene handler om fjernkontrollen (feks hva volum opp brukes til).
    Titta i bruksanvisningen nå, står 4 linjer om klasse a knappen. Men det står ikke noe om automatisk svitsjing til AB (regner nesten med at de hadde tatt med dette, hvis det var tilfellet).

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt teknisk forklaring for å prøve å hjelpe til.
    Alle forsterkere benytter en + og - spenning i forhold til jord som her er nøytral og er HT (høytalere) negative pol.

Dvs. HT får tilført positiv eller negativ spening i fase med signalet (som for membranene til å svinge) det er skjeringspunketet (mellom pluss og minus) som er litt kritisk.

I en En klasse AB forsterker, er BIAS (tomgangsstrøm i utgangs transistorene) relativt lav og transistorene i den positive og negative "perioden", slutter nesten å lede, men ikke helt. Dette gir en liten "krossover forvregning" rundt "nullpunktet".

I en klasse A, er BIAS skrudd så høyt opp at alle transistorene i utgangstrinnet leder max hele tiden. Dette gir ingen "krossover forvregning", men prisen man betaler er masse varme.

Bruk øra, tipper at du ikke hører noe forskjell.

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint med litt forklaringer. Har testet litt, men jeg hører ikke forskjell. Nå har lite preferanser å sammenlikne med da jeg er ny i dette gamet.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå husker jeg ikke helt hvor, men har lest en eller anna plass at Marantz'ene låter bedre med A-driften påkoblet. De mister litt av kontrollen i topp, men spiller bedre nedover (gjelder volum). Men jeg husker altså ikke hvor, om det var L&B eller D&H eller et anna hifiblad.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •