Bi-amping av Marantz sr-12s1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping av Marantz sr-12s1

Er det noen som har erfaringer med biamping av sr-12s1? Er ikke dette meningen skal kunne gå ann siden det ikke står noe i bruksanvisnigen (hehe)? Har prøvd selv (har ikke bruk for 7-er kanalene og tenkte kanskje det var en lur idè å flytte de fram til front-kanalene) men resultatet ble veldig "grøtete" bass. Har også semi-aktive høytalere (definitive technology BP2000TL) med tri-wiring mulighet, LFE inn og full-frekvens-inn, så hva er den mest optimale måten å koble dette på alt tatt i betraktning??? Har snakket med mange vellkjente hifi-butikker men det virker som ingen har særlig erfaring med dette så jeg legger min lit til dere...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Den aktuelle forsterkeren fikk et meget kortvarig liv på markedet, og er nå erstattet av SR9600, som har blitt godt mottatt, bl.a. i Tyskland. Hvis du virkelig er eier av en slik forsterker, kunne det være interessant å vite hvor fornøyd du er med den, evt. relatert til andre forsterkere du har hatt før. De færreste kjøper seg vel en forsterker av dette kaliberet som førstegangskjøpende.

Jeg har Marantz' egen brosjyre på "din" forsterker, og mener å huske at det overhodet ikke står noe om bi-ampingsmulighet på produktet. Mener forøvrig å huske av bildet at høyttalerterminalene var av god kvalitet, og at baksiden av apparatet ser meget forseggjort og skikkelig ut.

Det er vel ellers så at denne forsterkeren ikke skal ha noe problem med å drive selv tunge laster. Den var konstruert etter samme filosofi som andre produkter i Marantz' Premium-serie.

Din ervervede "grøtbass" kan jeg ikke si annet om enn at du får gå over til vanlig tokanalsdrift, og leve med dette. Hvis jeg ikke tar helt feil, så mener jeg at Synergistic Research har triwiring-kabler i sitt sortiment, i fall du skulle få lyst til å prøve dette, og det bør du jo absolutt gjøre all den tid høyttalerne dine har denne muligheten. Jeg kjenner forøvrig ikke de aktuelle høyttalerne

P.S.: Hva synes du om forsterkeren?

Mvh 777

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne forsterkeren er helt topp. Den er faktisk den beste flerkanals som jeg har hatt (H/K avr8500, Arcam avr300, Cayin dp12ex) både på film og musikk til nå. Skjønner egentlig ikke hvorfor denne ikke ble en "hit" på markedet for denne har en helt spesiell og omsluttendes lyd-signatur som få greier å matche! Men det har vel kanskje med pris å gjøre, og etter som jeg har skjønt det var ikke Marantz så flinke til å markedsføre denne bla. i tester osv... Man finner ikke mange ommtaler av den ute på nettet men den ene som er tilgjengelig er ihvertfall veldig positiv... Det er en massiv receiver og veldig forseggjort både forran og bak og etter min meing tar den seg veldig godt ut der den står! (Tilogmed Kona er enig) Baksiden er veldig oversiktelig, og alle inn/utgangene sammt høyttalerterminalene er av meget god kvalitet. Eneste jeg kan utsette på er at det er litt trangt mellom terminalene og at de ikke tar spade og det trekker litt ned når det er en receiver i denne prisklassen.

For å komme tilbake på lyden, er det som overrasker meg mest at den har en helt utrolig dynamikk og så masse krefter. Den tar rotta på Cayin selv om sistnevnte har en strømforsyning på det 3-dobbelte og dermed beviser (iallefall for meg) at det er ikke altid strømmforsyningen som gjør utslaget, men selve teknologien og oppbyggingen. Har alltid vert tillhenger av massive strømmforsyninger som får lamper til å blinke (ref: Cayin, H/K) og selvfølgelig har det mye å si men det trenger kanskje ikke å være så overdimensjonert som jeg har trodd tidligere...

Biampingen har jeg lagt på hylla og koblet tilbake til vanlig standard og duverden så stor forskjell det ble!! Bak-kanalene (7,1) er tydeligvis ikke ment for front bruk og forvrenger nok lydbildet en del. Den grøtete bassen kom antagelig av forsinkelser i signalet. Men morro å ha prøvd og en erfaring rikere! Og som sagt den har jo krefter i massevis så det var jo ikke nødvendigheten som dro meg men snarere nysgjerrigheten og fiklebehovet.

Høyttalerene er et av Amerikas største høyttalermerke, men relativt ukjente i europa der Klipch har tatt markedsandelen. De er etter min mening en sofistikert utgave av klipch. Høytt. er bipolare med 4 mellom-toner fordelt forran og bak og tlsvarende 2 super-diskanter. Den er og bestykket med en 15" i siden som blir drevet av et sluttrinn på 500 Watt og de hadde en veiledende utpris på ca 40000,-. De er veldig "følsomme" for elektronikk og krever riktig match noe jeg merket veldig godt på høytt.kabler. Hadde Blue Heaven (Nordost) og mellomtonen var veldig tilbakelent og det ble veldig "spiss" lyd (selvom blue heaven er en veldig god kabel for å ikke fornærme noen) og ble litt masete i dette oppsettet. Så jeg fikk et råd, og gikk over på Synergistic Reasearch Signature 10 med aktiv skjerming, og plutselig var både lyden der og medføgende gåsehud. Har tenkt på Tri-Wiring kablene (Ref:777) fra samme merket for å få opptimal utnyttelse av høyttalerene, så det får bli neste projekt...

konklusjon: Receiveren er helt topp og kommer nok til å bli en god følgesvenn. Og så er det litt morro at det ikke er et main-stream produkt som alle har, snarere tvert i mot...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •