Kva bestemmer kor mangen watt ein forsterkan klarer å drive?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kva bestemmer kor mangen watt ein forsterkan klarer å drive?

Hei, eg lure på å kjøpe meg ein forsterkar. Om eg da har 600w stereo høyttalera. Kva er det som styrer antal watt forsterkaren klarer å dra?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Veitch
    Hei, eg lure på å kjøpe meg ein forsterkar. Om eg da har 600w stereo høyttalera. Kva er det som styrer antal watt forsterkaren klarer å dra?
    Watt betyr INGENTING.. ganske enkelt å greit.
    Men hvis du har høyttalere som har en effekttåelighet på 600w så er det en indikasjon på at du trenger en kraftig forsterker for å spille høyt. En 10watt forsterker kan fa de til å spille bra med lavt volum, men klarer nok ikke spille høyt. Effekt på høyttalere betyr bare hvor mye de TÅLER, det sier svært lite om hvor høyt eller bra de spiller.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange Watt en høyttaler er på har ekstremt lite å si for hvilken forsterker den trenger. Motstand (ohm), følsomhet (vanligvis 80-100db, avogtil lavere, avogti høgere) og fysisk størrelse har mye mer å si. de 600 wattene som det reklameres om er vel mere eller mindre et triks for å få ignorante kjøpere til å tro at høyttaleren kan spille høyt/bra. Det kan vel også være en indikasjon på hvor mye den tåler. Feks eminice kjører elementene på gitte mengder watt over en gitt tid for å teste elementets utholdenhet.

Nesten ingen seriøse hifiselgere oppgir watt på høyttalerene siden det er totalt meningsløst, wattmåling er kun til for forsterkere (i av-verden), og selv der er det ganske diffust, med ingen standard for måling.

En indikasjon for hvor stor forsterker høyttaleren trenger for å drives er alltid bra, men i ditt tilfelle (600watt!!) må du da ha to seriøse monoblokker, en til hvær høyttaler om dette er en indikasjon... Jeg tviler sterkt på at du trenger så mye krefter.

Fortell os heller hvilken høyttaler det er snakk om.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei se den du, vi er ivertfall enige...

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Watt betyr INGENTING.. ganske enkelt å greit.
    Men hvis du har høyttalere som har en effekttåelighet på 600w så er det en indikasjon på at du trenger en kraftig forsterker for å spille høyt. En 10watt forsterker kan fa de til å spille bra med lavt volum, men klarer nok ikke spille høyt. Effekt på høyttalere betyr bare hvor mye de TÅLER, det sier svært lite om hvor høyt eller bra de spiller.

Denne måtte jeg lese noen ganger...
    Du kan aldri få nok effekt fra en forsterker. Mest mulig krefter mao.
    At en HT kan kortvarig tåle 600W, derimot er ikke viktig. Kun en indikasjon på at det sansyneligvis kan spille ganske høyt uten å bryte sammen. Dette vil kreve en veldig kraftig forsterker igjen :grin:

Nesten alle som får høytalerene sine ødelagt, har en for LITEN forsterker.
    Spiller du på max fra en litt stusselig receiver eller forsterker, så "klipper" den signalet når du er grensen på hva den greier å levere. Resultater er ødelagte HT elementer (spesielt diskant). Har du en STOR forsterker, vil dette ikke skje.

Så konklusjon: Størst mulig forsterker (masse Watt, som er evne til å levere store mengder STRØM gjennom en relativt liten belasting, som altså er høytalerens impedans (normalt 4 til 8 ohm).

Så svaret på trådstartes sp. er at du får flere Watt ut av en forsterker med kraftig strømforsyning. Effekt er spenning ganger strøm (P=U*I) og det sier seg selv at en liten forsterker aldri er spesielt lurt eller ønskelig.

Du kan glatt ødelegge dine 600W HT med en 20W forsterker som går for full guffe mao. :wink:

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, her er det litt mye "parallell" info, men jeg tror svaret er "avgitt".

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er desver ikkje mitt sterkeste felt så.. Kan du anbefale meg nokon forsterkerer, Som er gode men samstundes billige? Beklager litt masete.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva skal du bruke de til (Musikk altså ren Hi Fi nyting) eller for å få "fart" på kinoen ?

Hva er budsjettet ditt og gjerne litt detaljer om resten av anlegget (matshing).

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjølvbyggde høyttalerer fra dynable.

Byggebeskrivelse dynaBel PRO PT 215 PA høyttaler
    Byggesettet skal inneholde (1 par):
    Høyttalerelementer: 2 stk Sammi ME-15A300G, 2 stk Sammi SM-107,
    2 stk Sammi SH-350
    Delefilterkomponenter: 2 stk 1,2mH, 2 stk 0,39mH, 4 stk 15uF, 2 stk 4,7uF, 2 stk 2,2uF,
    4 stk 15ohm, 2 stk 2,7ohm
    Dempemateriale: 6 meter Akustilux
    Skruer: 16 stk Unbracobolter, 16 stk klomutter til basselementene
    16 stk små sorte skruer til Speakon kontakten og filter
    16 stk store sorte skruer til feste av horn
    Diverse: 3,7m Supra Classic 4,0 kabel, 5m tetningslist, 1 stk asfaltbit
    100x100mm, 2 stk huntonittplater 17x25cm, 2 stk
    Speakonterminaler, 18 stk strips, 1 stk byggebeskrivelse
    m/kassetegning, 2 stk klistermerke til filter og 2 stk 15” griller
    m/beslag.
    Verktøy og tilbehør.
    For å samle høyttaleren trenger du følgende verktøy: Loddebolt, hobbykniv, saks, skrutrekker
    m/stjernehode, syl, smeltelimpistol, metermål og drill. Og følgende tilbehør: loddetinn, trelim,
    2mm bor, 6mm bor, og smeltelim.
    Delefilter og kabel.
    De to siste sidene i byggebeskrivelsen er en nøyaktig tegning i full størrelse, og viser hvordan
    delefilterkomponentene skal plasseres på huntonittplaten. Klipp ut delefiltertegningen etter
    den tynne streken. Lim (selvklebende) arket på den glatte siden av platen slik at de små
    sirklene passer med hullene i platen. Bruk en blyant og perforer arket i de små sirklene.
    Komponentene festes med strips og komponentbeina forbindes og loddes som vist på arket.
    Varm loddepunktene godt og ikke bruk for mye tinn.
    Kablene kappes slik: 1 stk diskant 80cm
    1 stk bass 65cm
    1 stk Speakonterminal 40cm
    Avisoler kablene og lodd dem som angitt på delefilteret. Siden minus er felles for bass,
    diskant og terminal kan minuskablene (3 stk) vris sammen og loddes samtidig.
    Demping.
    Del opp asfaltplaten (10x10cm) i fire like store biter(10x2.5cm). Asfaltbitene skal limes
    øverst og nederst på undersiden av delefilterplaten.
    Delefilteret kan nå festes på bakveggen i kassen rett over den bakre avstiveren.
    Dempematerialet skal fordeles jevnt utover alle kasseveggene og topplaten. Akustiluxen
    festes enklest med smeltelim. Pass på at dempemateriale ikke tetter for refleksporten nederst i
    kassen.
    Elementene og terminalen.
    Fest tetningslisten langs kanten på hornet slik at den forhindrer lekkasje mellom kassen og
    hornet. Det samme skal også gjøres på basselementet.
    Avisoler og fortinn kabelendene til terminalen, før du lodder og monterer terminalen.
    Avisoler kabelendene til elementene og tre endene inn i elementteminalene. Det er viktig å
    holde orden på pluss og minus.

Er vell det meste som er å finne om dei.. Hadde vore flott om nokon kunne kommet med eit forslag til forsterker også Dei blir vell mest brukt til musikk og LITT film. Når det gjelder pris på forsterkar hadde eg håpet på en under
    15 000,- kr.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel leverer bra byggesett og jeg har drøssevis av tidligere prosjekter i minne.
    Du MÅ ha en strømsterk forsterker her !. Eltek eller Dynabel har bla. Embla sin serie, EC og Vincent. Rotell leverer også masse krefter, men er ikke min favoritt.
    Se Vincent SV-233 (ser veldig god ut denne med masse power (1000VA trafo er svære greier, noe du trengetr dette...)

http://www.mamut.com/dynabel

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er vell rimleg dyr?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er vell rimleg dyr?

NOK 9.998,- uten pruting er vel ikke så galt ?

Se anmeldelse på den linken jeg ga deg. Dette tror jeg er en veldig bra
    integrert forsterker.

Skal du over på EC så er det en annen prisgruppe og spørr du meg så "skygg" unna... Rotel leverer bøtter med kraft, men musikalske er de ikke.

Råtips !

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehm, før eg gjer noko dumt. Kva meiner du med musikalske er de ikke?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehm, før eg gjer noko dumt. Kva meiner du med musikalske er de ikke?

Så du hadde tenkt deg ut Rotel allerede :grin:
    Jeg har til gode å høre "tredimensjonal" lyd fra en Rotel forsterker (skyt meg gjerne for dette utsagnet, men det er min mening). Rotel lager veldig bra "greier", de ser bra ut, de veier mye, men det blir litt "NAD". Masse power og lyd, men litt PA aktig for meg. Vincent vet jeg mange på forumet bruker, og jeg ville ikke ta veldig feil om at dette ville passe bra her.

Sjekk hva "selveste" akto bruker som effekt...Vincent.

Be Eltek/Dynabel om en anbefaling, lån med deg en hjem (over helgen) og test selv. Dine ører / opplevelser er svaret. Vi andre kan kun komme med velmente råd

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kva får eg kjøpt ein vincent ?

På forhand takk

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.tonart.no blant anna...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo vell, takk for det.. Men det var ein som sa eg kunne få kjøpt den til under 10 000 uten pruting

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke MÅ ha nytt (som meg i de fleste tilfeller ) så ville jeg sjekket ut bruktmarkedet, ser stadig gode forsterker til salgs for ca halv pris av ny. ligger en Vincent effekt forsterker på AVtorge nå bla.

Newcomer endsiv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor gammel er du Veitch?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos Dynabel.no står det kontinuerlig 300W, så jeg ville ikke gått noe lavere enn det. Og da "forsvinner" en del forsterker alternativer. Men en ICE modul hadde nok ikke vært dumt. (Watt kan tross alt brukes som en pekepinne...)

Er en lengre tråd om Midgard blokkene på 600W her,

http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/20816-midgard-audio-600w-monoblokker.html

De får du vel for rundt 14.000 per par? Du vil nok ikke ha råd til gode transistor forsterkere på 2x300W+... Så fremt du ikke går for en PA forsterker, som forøvrig sikkert hadde gjort en kjempejobb på PA høytalerne dine.

Hvorfor ikke kjøpe Hypex A 750 PA Forsterkere? Oppgitt 750W(4ohm). De selges av Eltek til innbygging i PA høytalere... Vil jeg tro er en veldig god match, 6598 per stk.

Men Midgard blokkene er nok "finere" i lyden. Om det er tingen til PA høytalerne dine er en annen sak .)

Fabian kjører vel Midgard på noen svære høytalere? CV?

Konklusjon: Jeg vil si at du trenger kraft, masse kraft, du bygger deg PA høytalere. Kjør klasse D(ICE) eller en PA forsterker. Kjøper du Midgard blokkene har du et bra grunnlag etter at du har solgt høytalerne dine til en 14 åring om et år

----------------------------------------------

Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Så du hadde tenkt deg ut Rotel allerede :grin:
    Jeg har til gode å høre "tredimensjonal" lyd fra en Rotel forsterker (skyt meg gjerne for dette utsagnet, men det er min mening). Rotel lager veldig bra "greier", de ser bra ut, de veier mye, men det blir litt "NAD". Masse power og lyd, men litt PA aktig for meg. Vincent vet jeg mange på forumet bruker, og jeg ville ikke ta veldig feil om at dette ville passe bra her.

Sjekk hva "selveste" akto bruker som effekt...Vincent.

Be Eltek/Dynabel om en anbefaling, lån med deg en hjem (over helgen) og test selv. Dine ører / opplevelser er svaret. Vi andre kan kun komme med velmente råd

/L

men har du sjekket hva "selveste" Dag Johnsen bruker som effekt i kino'en sin?

(bildet hentet fra Akto's besøk hos Dag)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •