Biamping eller effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Biamping eller effektforsterker

Har akkurat rota meg inn i flerkanalsverdenen, og kjøpt en brukt Denon 3805 som er koblet via Denonlink til en 3910 DVD. Fronthøyttalere er Usher CP6311, bakhøyttalere er B&W 601 3s.

Synes oppsettet lyder litt spisst, tynt og masete ved god bruk av volumknappen (+/- -15db), noe som synes nødvendig for å få skikkelig liv i fronthøyttalerne.

Har selvsagt tenkt to alternativer, biamping eller effektforsterker.

Biampingen virker ganske tungvint, og de tilbakemeldingene jeg har funnet på forumet fra de som har gjort dette virker ikke overvettes lykkelige over utfallet. Så kanskje en effektforsterker heller er måten å få løst kraft og klangproblemet på?

Noen synspunkter?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De høyttalerne trenger mye mer strøm enn du kan få ut av den receiveren.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til Forumet!

Nå har jeg ingen erfaringen med de fronthøyttalerne du har, men til gjengjeld har jeg testet 3805 en del.
    Min erfaring tilsier at Denon 3805 ikke er noe kraft-monster, og at du får veldig mye igjen for å legge til en effektforsterker. Ikke bare får du mye mer trøkk i frontene, men receiveren kan da konsentrere effekten om de tre resterende kanalene. Jo større høyttalere man har, desto mer gjeldene er dette.

Har også prøvd bi-amping, og det ga et visst løft i lyden. Det tar ikke all verdens tid å prøve, og så er det jo gratis. Men på lang sikt vil du være desidert best tjent med å bruke et effekttrinn/ monoblokker på frontene dine.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å hisse opp noen her:

Jeg tror litt av skuffelsene dine ligger i valget av denon. Jeg hadde denon effektforsterkere tidligere og de var svært ufine i toppen og hadde svært dårlig bass, på alle volum. De var en eneste stor skuffelse! Det finnes jo mange forsterkere som ikke låter bra i diskanten, men at de har klart å modulere all bass om til kun noen få frekvenser er rett og slett helt utrolig :roll:
    Også er det nok litt lite effekt som snickers sier ;-)

Du vil nok kunne rette opp endel ved å bruke en effektforsterker, men hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg vurdert en test av andre merker også. Det skal jo være mye godlyd i usher'ne dine og det er jo litt trist hvis du ikke får dette til å komme ut pga. denon'en din...

Are

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del; er ikke all elektronikk som matcher hverandre.
    Men Denon 3805 er jo ikke akkurat kjent for å være noen dårlig forsterker heller, så jeg ville gitt den en sjanse med et ekstra effekttrinn før jeg avskrev den. Særlig når du nettopp har kjøpt den...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner godt til kravet om strømforsyning på høyttalerne. Har selv eid Krell KAV 300il, Bladelius Thor og Hegel H1mk4. Kun de to førstnevnte kontrollerte høytallerne skikkelig bra. Men det handler ikke bare om kontroll, men også matching av ustyret selvsagt.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biampe strømsvake receivere er kun "marketing" greie.

Alle med et snev av elektronikk kunnskap vet at strømforsyningen på disse receiverene ikke er i stand til å levere "7 *130Watt" (som min RX V2500 skal gjøre )

Eksterne effektforsterkere til Front HT et et minimumskrav. De beista som skal drives her krever kontroll, masse kontroll = Strøm sterk forsteker = Eksternt effekt trinn, Amen.

/L

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp enig i dette. Å bi-ampe flerkanals forsterkere med en strømforsyning (ofte fra før underdimensionert) gir vel ikke store fordelen - kan vel nesten sammenlignes med effekten av bi-wiring.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Biampe strømsvake receivere er kun "marketing" greie.
    Å biampe betyr vel å bruke to forsterkere? Å triampe er å bruke 3 forsterkere?

I mitt tilfelle kan jeg tenke meg å bruke I21 på diskant/mellomtone og heller overlate basselementene i feks. SA Explorer til en A30.2 effekttrinn. Dette kalles da i min verden for biamping.

Du kan og bruke Denonen som prosessor, og kjøre signalet til ett større 5-kanals effekttrinn eller til 5 monoblokker. Eller har jeg misforstått spørsmålet?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har misforstått. De nye receiverne kan benyttes til biamping. Dvs. 2 front + 2 fra surround back.

Det med I21 og A30.2 vet jeg ikke om går så bra. Dersom disse har ulik gain så vil dB fra diskant/mellomtone og bass ikke være likt fordelt. Kan bli et uheldig resultat. F.eks. unaturlig mye bass i forhold til mellomtonen, eller vice versa.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du har misforstått. De nye receiverne kan benyttes til biamping. Dvs. 2 front + 2 fra surround back.

Det med I21 og A30.2 vet jeg ikke om går så bra. Dersom disse har ulik gain så vil dB fra diskant/mellomtone og bass ikke være likt fordelt. Kan bli et uheldig resultat. F.eks. unaturlig mye bass i forhold til mellomtonen, eller vice versa.
    Ja, men det blir ikke ekte biamping så lenge 'begge' forsterkerne sitter i samme kabinett og deler strømforsyning. Men det er en smart måte å utnytte de kanalene som er til overs i de fleste surround-oppsett :-P

Biamping må vel nesten gjøres med identiske forsterkere dersom det skal ha noe for seg, men to forskjellige modeller fra samme produsent kan jo feks. fungere greit. Så lenge gain er lik som sagt.

Are

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig 100%. Har tidligere nevnt det samme med biamping fra samme trafo, men fikk pepper fra "receiver-folket". :lol:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig 100%. Har tidligere nevnt det samme med biamping fra samme trafo, men fikk pepper fra "receiver-folket". :lol:
    Du kan aldri stole på en av "receiver-folket" når det gjelder Hifi, der er det ikke lydkvalitet som teller.

Det som er viktig hos de gutta er forkortelser: hdmi, thx, dts, osv...... Særlig viktig er det at disse forkortelsene pryder helligdommen (receiveren).
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som bruker ekstern effektforsterker til Denon 3805, eller recievere som har liknende utganger bak?
    Hvordan kobler jeg egentlig til effektforsterkeren til en flerkanalsreciever? Funker auto-oppsettet som tidligere?
    Styres effektforsterkeren av master-volumet?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kobler jeg egentlig til effektforsterkeren til en flerkanalsreciever?
    Fra receiverens pre-out. F. eks. Front R og Front L

Funker auto-oppsettet som tidligere?
    Ja

Styres effektforsterkeren av master-volumet?
    Ja

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Du kan aldri stole på en av "receiver-folket" når det gjelder Hifi, der er det ikke lydkvalitet som teller.

Det som er viktig hos de gutta er forkortelser: hdmi, thx, dts, osv...... Særlig viktig er det at disse forkortelsene pryder helligdommen (receiveren).
    Dette er noe som har irritert meg, at det på død og liv skal stå på fronten hvor mange ting den støtter og hva de har kjøpt av godkjenning (les: THX).
    Det ser rett og slett stygt ut, trykk det på baksiden, aller helst bare i brukermanualen, men veit da for svingende hva forsterkeren/recieveren man har kjøpt er god for :roll:
    Hva i all verden er galt med en pent og rent design? Ett display og noen nødvendige knotter (gjerne skjult bak en passende luke,) pluss et volum ratt er alt jeg syns er nødvendig :grin:

Are

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det dere skriver over er altså at det kun blir biamping dersom det brukes monoblokker??Du kan tydeligvis ikke bruke en stereoforsterker som kun har en trafo uansett hvor stor den skulle være??Den må da i så tilfelle være bygd som dual mono ifølge logikken deres,ikke sant?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prinsippet ja, men du drar inn et ny forutsetning, melle: "...har en trafo uansett hvor stor den skulle være..." Er den stor nok, så er det jo ikke noe problem å benytte en receiver.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prinsippet ja, men du drar inn et ny forutsetning, melle: "...har en trafo uansett hvor stor den skulle være..." Er den stor nok, så er det jo ikke noe problem å benytte en receiver.
    Nettopp Tiger.Derfor blir det litt feil når det stadig henvises til ett kabinett og en trafo rundt omkring på dette forumet.Og dersom vi snakker om ekte biamping eller ikke,så burde jo dette gå mer på om en bruker aktiv deling eller ikke.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gir aktiv deling kontra det å ikke benytte det rent lydmessig?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •