Receiver i prisklassen 4000,- HK AVR2550?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver i prisklassen 4000,- HK AVR2550?

Hvilke receivere anbefaler dere i prisklassen 4000,- ? Jeg ser at AVR2550 går til ca. 4000 på tilbud. Men er bekymret for om denne har nok kraft til å låte bra. Skal brukes på et 5.1 anlegg bestående av QLN høyttalere.

Jeg trenger sårt digitalinngang på min nye receiver, da min eldgamle Denon kun har 5.1-inngang. Etter overgang til HTPC så er ikke dette spesielt matnyttig. (Denon'en var forresten verre enn HK AVI200mk2 som jeg hadde tidligere, men denne manglet 5.1-inngang)

Har også sett litt på Yamaha RXV640 i dette prisleiet, men må si jeg er svak for HK. Hvis noen har hørt 2550 og kan kommentere litt hva man får til den prisen, så hadde jeg blitt glad gutt!

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig liten effekt på dem, men de spiller veldig imponerende for det.
    Vis du ikke setter på kravstore høyttalere så går det bra 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig liten effekt på dem, men de spiller veldig imponerende for det
    Nå kjenner jeg ikke akkurat denne modellen, men generelt så er H/K kjent for å ha veldig god effekt i sine forsterkere. Forskjellen er bare det at H/K oppgir antall Watt etter strenge målemetoder, mens andre oppgir "reklamewatt". Jeg ville blitt overrasket hvis det var andre merker i samme prisklasse som hadde flere Watt enn H/K. Uansett så trenger ikke flere Watt bety at den spiller bedre

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I billig klassen under 5000 er Yamaha 440/640 den beste alrounderen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    I billig klassen under 5000 er Yamaha 440/640 den beste alrounderen.
    Har du sammenlignet mot HK2550 eller sett en test som gjør det? De modellene det står mellom, er HK2550 eller Yamaha RXV640. Begge har samme pris, så det spiller altså ingen rolle. Forøvrig virker det som det er få HK entusiaster her inne :-/ Desto flere Yamaha hehe... En kar på Elkjøp jeg snakka med mente at Yamaha spilte bedre stereo enn HK, og det er i så fall et viktig moment. Men HK2550 skal ha eget analogt kretsløp for ren stereodrift.

Det opplagte svaret er jo at jeg burde prøve begge modellene her hjemme, men for å være realistisk, så går det bort en liten 500-lapp (kanskje mer) i henting/bringing/tidsforbruk osv, og da er poenget med å kjøpe en billig-receiver borte.

Noen flere innspill?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.homecinemachoice.com/test...donAVR2550.php

HK2550 mot Yamaha 630, Marantz SR520o mfl.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    HK2550 mot Yamaha 630, Marantz SR520o mfl.
    *SkriblernedpålistamikjøpjuleøltilAKijulegave*

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *SkriblernedpålistamikjøpjuleøltilAKijulegave*
    ops: :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, har RXV640 universalfjernkontroll, dvs at den kan læres opp til å styre andre enheter? Dette er faktisk et must for meg, og det har HK2550 så vidt jeg vet. Men det kan virke som RXV640 ikke har det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre er ikke remote kontrollen til RX-V640 universal.. Så da ramler kanskje 640'n ut for deg?

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en HK2550 på test nå, men det blir mest sannsynlig til at jeg velger den. Iflg testen du sendte meg, så var HK bedre på musikk og det samt fjernkontrollen tippet vekten. Måtte også valgt sølv/champagne Yamaha, og det ville skilt seg ut i og med at alle andre komponenter er sorte. Synd, for 640 til 3990,- er et kjempetilbud spør du meg...

Vi får se nå da hvor fornøyd jeg blir med HKen. Får vel hakeslepp mtp hva jeg er vant til, tenker jeg. Takk for hjelpen, AK!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig...

Lyd er og blir uansett en smaks sak..
    Håper du blir fornøyd med HK'en da..

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvekjørt HKen en stund, og det er til tider enorm stor forskjell fra min gamle Denon AVR1400. Den er 5x40W men HK måler tydeligvis på en annen måte enn sine konkurrenter, for denne kan skremme vannet av både katt og naboer. Sitter jo og ser film med nightmode på maks og enda dundrer og braker det som bare det. For min del blir det faktisk litt i meste laget! Og nei, jeg har ikke vært i nærheten av 0dB enda som skal være referansenivået for kinolyd :lol:

Har justert fronthøytalere litt mer utfra veggen nå, så det har løst endel dundring. Forsterkeren spiller som sagt flott og romslig, men kanskje litt vel mye trøkk for min smak. En annen ting som skuffet litt var at fjernkontrollen ikke er programmerbar, men du kan taste inn koder for å styre en rekke apparater. På min AVR1400 så fulgte det med programmerbar fjernkontroll, så dette var definitivt en nedtur :-( Har imidlertid fått fjernkontrollen til å styre alt, unntatt Infocus X1 og min Sony minidisc spiller. Kanskje har Yamahaen også fjernkontroll som kan styre andre enheter (AK?) ?

På musikk vil jeg si den overrasker stort. Der mange andre surroundforsterkere høres endimensjonal ut og mangler bredde, gjør HKen en glimrende jobb. Utfra linken AK sendte om test av HK2550 og AVR640, så konkluderte også anmelder at HKen var bedre på musikk - så her er vi enige med andre ord

Har jeg fått litt bondeanger over at jeg ikke valgte AVR640 istedet? Tja, selgeren på HiFiCenteret mente 6 og 7 kanals surroundforsterkere var skivebom, ettersom få filmer støttet dette formatet. Og kun et fåtall av oss har faktisk plass til høyttalere bak sitteposisjonen i og med at det er vanlig å plassere sofa helt inntil veggen.

Det siste punktet er iallefall sant for min del. Ser ikke helt hvordan jeg skulle fått plass til baksenterkanal i stua her. Den dagen jeg får mulighet til å utnytte noe slikt, trenger jeg sannsynligvis ny forsterker uansett. Et aber er imidlertid det at LOTR filmene har DTS-ES lydspor, og jeg er en stor fan av filmene. Bare det i seg selv ville jo være verdt det...grrr... Og flere og flere filmer kommer nok i dette formatet etter hvert. Men hvordan får man så plass til baksenterkanalen om man har sofa helt inntil veggen?

Skal gruble litt på å bytte ut HKen med Yamahaen i dagene som kommer. Ihht avtale kan jeg returnere produktet på HiFiCenter innen 2 mnd hvis jeg ikke skulle være fornøyd. Spørsmålet er om man har bruk for DD-EX og DTS-ES, spesielt når stua ikke tillater plassering av bakhøyttaler?

Dette skal ikke være lett, nei...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra linken AK sendte om test av HK2550 og AVR640

Ikke 640, men 630.. Ikke så mye forskjell da men...

Kanskje har Yamahaen også fjernkontroll som kan styre andre enheter (AK?) ?
    Tror ikke det... det står "PRESET REMOTE", hva nå det betyr.... :?
    Her er forresten et bilde av den.. :P : http://www.yamaha.ca/av/Receivers/Re...640_remote.asp

Mvh

AK

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •