Kjøpe monoblokker til fronthøgtalarane mine?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe monoblokker til fronthøgtalarane mine?

Veit det finnast mange liknande topicar, men eg vil ha spesifikke tips ang. mine høgtalarar(og receiver), og det er vanskeleg å få individuelle tips i andre sine topicar. Så here goes:

He per idag ein Pioneer AX2 receiver som eg bruker til å drive heile 7.1(2)-systemet mitt. Høgtalarane er DIY, med 2*peerless 6.5" bass/mellomtone, og 1" tekstildome-diskant. Desse elementa med andre ord:
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet105.htm
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet98.htm

Det eg lurer på er; sidan eg høyrer ganske mykje på musikk med dette anlegget, ville eg fått eit løft ved bruk av monoblokker til å drive frontane? Eller er desse høgtalarane så "små" og lite kraftkrevande at det ikkje blir noko løft? Sidan eg bor i Sykkylven så er det små muligheiter for å få teste dette i praksis, så håper nokon kan komme med teoriar om kva eg kunne forventa ved feks å investere i Embla Eana,vincent, rotel 2-kanaler e.l.? Er ikkje klar for å bruke 5-6k på noko som ikkje forbedrar lyden høyrbart, men om eg får bedre musikkformidling med ei slik løysing så kjem eg såklart til å sjå med råd til det

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Veit det finnast mange liknande topicar, men eg vil ha spesifikke tips ang. mine høgtalarar(og receiver), og det er vanskeleg å få individuelle tips i andre sine topicar. Så here goes:

He per idag ein Pioneer AX2 receiver som eg bruker til å drive heile 7.1(2)-systemet mitt. Høgtalarane er DIY, med 2*peerless 6.5" bass/mellomtone, og 1" tekstildome-diskant. Desse elementa med andre ord:
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet105.htm
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet98.htm

Det eg lurer på er; sidan eg høyrer ganske mykje på musikk med dette anlegget, ville eg fått eit løft ved bruk av monoblokker til å drive frontane? Eller er desse høgtalarane så "små" og lite kraftkrevande at det ikkje blir noko løft? Sidan eg bor i Sykkylven så er det små muligheiter for å få teste dette i praksis, så håper nokon kan komme med teoriar om kva eg kunne forventa ved feks å investere i Embla Eana,vincent, rotel 2-kanaler e.l.? Er ikkje klar for å bruke 5-6k på noko som ikkje forbedrar lyden høyrbart, men om eg får bedre musikkformidling med ei slik løysing så kjem eg såklart til å sjå med råd til det
    Hei! Jeg har ikke noe konkrete tips til deg.
    Men siden du lurer på om det er noe vits å kjøpe større forsterker til høyttalerene dine så kan jeg fortelle deg at jeg bruker forsterkere på godt over 200watt til mine skoesker med 1" dome og 6,5" bass.
    Det er uten tvil en fordel å ha større forsterker, men dog ikke på bekostning av lydkvaliteten da.
    Når jeg kjøpte høyttalerene så brukte jeg en 100watts effektforsterker på dem, men etter å ha testet med forsterkere som hadde litt over det dobbelte av dette så skjønte jeg fort at det har noe for seg. Det spilte mye mer uanstrengt og det hørtes ut som om høyttalerene hadde vokst et par størrelser :grin:
    Mine er ikke tungdrevne heller, 90dB.

Så dersom du nå sitter med følelsen av at det kan bo mere i høyttalerene dine så syns jeg du skal få lånt med deg noen større forsterkere og teste litt, tror ikke du blir skuffet.

Are

edit: det gikk litt fort der, så ikke at du nevnte at du har problemer med å få lånt forsterker. Er sykkel-ulven så langt utenfor sivilisasjonen?
    Kjøper du på nett så har du 30 dagers retur-rett ;-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    ...Sidan eg bor i Sykkylven så er det små muligheiter for å få teste dette i praksis...
    Du har jo kort vei til Ålesund. Ta en tur og lån deg en eff.forsterker så får du sjekka i praksis. Etterpå kan du velge fritt hva du vil ha av modell/merke/type etc.......

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og tenker på det samme som deg.

Lånte en Arkam FMJ A32 av anfield for å høre hva som "bor" i høyttalerene mine og fikk rett og slett hakeslepp.

Men, jeg brukte da Arkamen som stereoforsterker og ikke rent effekt trinn. Hvor mye av lydforbedringen som kom fra forforsterkeren vet jeg altså ikke, men at det gjorde seg med mere strøm er sikkert:-P

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Sitter og tenker på det samme som deg.

Lånte en Arkam FMJ A32 av anfield for å høre hva som "bor" i høyttalerene mine og fikk rett og slett hakeslepp.

Men, jeg brukte da Arkamen som stereoforsterker og ikke rent effekt trinn. Hvor mye av lydforbedringen som kom fra forforsterkeren vet jeg altså ikke, men at det gjorde seg med mere strøm er sikkert:-P
    Hmm, høyrest bra ut dette Arendal Fristar å kjøpe seg monoblokker for å teste, må nesten sjå kva lommeboka kan tole...Forresten så burde vel eit par Embla Tinea til 7k vere eit godt valg til desse høgtalarane?

Wizkid: Kunne sjølvsagt tatt meg ein runde til Ålesund ja, men dessverre så he verken hifiklubben eller hificenteret aktuelle effektforsterkarar til meg. Classè blir for dyrt, lyngdorf og nad he eg høyrt svært lite om. Måtte bli å kjøpe på nett for å eventuelt bruke angreretten ja.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Når jeg kjøpte høyttalerene så brukte jeg en 100watts effektforsterker på dem, men etter å ha testet med forsterkere som hadde litt over det dobbelte av dette så skjønte jeg fort at det har noe for seg. Det spilte mye mer uanstrengt og det hørtes ut som om høyttalerene hadde vokst et par størrelser
    tipper den 200wattern var av litt høyere kvalitet enn den første?
    en god amp på 4-5watt kan lett spille langt mer uanstrengt enn en på 200.
    kvaliteten på de første wattene er elementær....

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ett Rotel effekttrinn til å drive mine skoesker. Må si at det var en kjempeoppgradering. Riktig nok er recieveren min moden for oppgradering. Men samtlige sim har prøvd det her inne er fornøyd. Det går jo ann å kjøpe noe brukt, som jeg gjorde. Da vil du få mye for pengene. Og du kan alltids selge igjen hvis du ikke er fornøyd.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    tipper den 200wattern var av litt høyere kvalitet enn den første?
    en god amp på 4-5watt kan lett spille langt mer uanstrengt enn en på 200.
    kvaliteten på de første wattene er elementær....
    nah, 100wattern hadde bedre lyd, men når jeg prøvde med en større forsterker så likte jeg trøkket som den hadde tilgjengelig :grin:
    Jeg kjøpte meg jo en ny og større forsterker, jeg kunne jo ikke bruke bassforsterkeren min heller, måtte jo ha bass :twisted:

4-5watt kan spille uanstrengt på lavt nivå ja, men etter å ha brukt en forsterker med såkalt 'watt-meter' så ser jeg jo at peak'ene under min musikk-spilling lett kommer opp i langt over 100 watt.
    Du har helt rett at kvaliteten på de første wattene er essensiell, men når forsterkeren kan levere den samme lydkvaliteten til godt over 200 watt så kan man spille høyt uten den sjenerende forvrengningen som små forsterkere så lett gir fra seg ;-) :grin:

Are

Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer vel på det samme jeg også, jeg har en Harman kardon DPR 2005 som spilles sammen med JBL E90. Jeg synest det mangler litt extra guffe.. Men hjelper det med en effektforsterker som har en fornuftig pris? eller er det rett og slett bedre å kjøpe nye høytalere? Jeg er overbevist om at det bor mere i JBL e 90

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med effektforsterkere er ikke så lett. Problemet ligger i egenlyden til forforsterkeren. Den står jo for ca 50% av lydbildet, derfor er det ikke sikkert du kommer i mål ved bare å kjøpe mer effekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •