Herregud så vanskelig (receiver til maks 7000)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Herregud så vanskelig (receiver til maks 7000)

Jeg skal ha meg reciever, har litt lite peiling på surround, og er litt forvirret.

Pris, tja.

Jeg har satt en grense på max 7000, om det blir nytt eller brukt har ingenting og si.

De jeg har sett litt på er 4 stk brukte, HK AVR 630, Pioneer VSX-1015,Denon 3805, Yamaha DSP-AZ2.

Hvilken bør velges, og hvor mye er de forskjellige verdt, da tenker jeg på en brukt en.

Jeg har Klipsch høytalere, og skal kjøre et 5,1 system.

Når jeg har sett litt, og leste litt, så skjønner jeg at jeg har begitt meg inn i en jungel, og det er vanskelig å bestemme seg for kursen jeg skal velge ut av den.

Jeg trenger ikke så lange avhandlingen, men en kjapp liten forklaring om, HVORFOR.

Jeg skal i hovdsak bruke den i forbindelse med film. Ungene skal vel spille litt med det er en annen story, og de driter i hvilken lyd som produseres.

Har ikke klart å velge prosjektor enda heller, men der er jeg MYE nærmere målet, siden det bare står i mellom 2 stk.

Takker for alle bidrag.

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Er høyttalerene store? i såfall vill jeg anbefale H/K eller Denon da disse er mest strømsterke...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en så ny forsterker som mulig gjerne med romkorreksjon. For prisen din kan du finne "pent brukte" gode fjorårsmodeller som Pioneer AX5ai, RXV2500 m.fl.
    Utviklinger er stor på Recivere for tiden særlig på utstyrsfronten...

Lykke til.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha`n veier 22Kg og har bra data. Sikkert valg dette, mangler auto oppsett etc..
    Denne har bra med krefter (6 * 130 Watt/8Ohm), Signal Støytall på 100 (bra) og en Dempningsfaktor på 200 (strømsterk forsterker). Selv bruker jeg en RX V2500 (den får du ny til 7000,- pga. utgående modell).

Y ruler

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå trenger ikke recieveren å være den største i verden, men den må gi god lyd.
    Nå er jo god lyd et litt vanskelig begrep, ettersom lydopplevelsen er noe ulik ford den enkelte.

Er det noen av de nevnte recieverne som jeg bør holde meg unna.

Slik jeg ser det, er de så like at jeg neste kan trekke lodd om hvem jeg skal velge.

Har ikke kjøpt senter og bakhøytalere enda, så størrelsen på de er jeg ikke sikker på enda.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett etter en brukt Denon 3805 eller Pioneer 2014i begge med i-link og god romkorreksjon! Bruktpris burde ligge på rundt 6000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke 2 PJ har du kommet frem til?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Yamaha RX-V1500? Holder på å oppgradere hele signalpakken så "alt" skal ut. Er veldig fornøyd med denne, både lyd og tekniske løsninger er veldig bra. Romkorreksjon er også topp da en kan sette noe manuelt og noe auto etter eget behov.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nippi
    Hvilke 2 PJ har du kommet frem til?

Det blir enten en Sanyo PLV-Z4 eller Epson TW600

Ikke kom med andre forslag, da jeg har nok forvirring i huet allerede ;-)

Panasonic PT-AE900E, var inne i varmen en stund, men etter hva jeg har fått med meg så avgir den mer støy. Det med støy er litt viktig, ettersom den blir hengende rett over huet på meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Hva med en Yamaha RX-V1500? Holder på å oppgradere hele signalpakken så "alt" skal ut. Er veldig fornøyd med denne, både lyd og tekniske løsninger er veldig bra. Romkorreksjon er også topp da en kan sette noe manuelt og noe auto etter eget behov.
    Takk for flere valg :razz:

Den har jeg ikke vurdert enda, men ser at det også er et alternativ.

Man skulle bare hatt to valg, et godt og et dårlig. Du verden så mye tid jeg hadde spart da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wise
    Det blir enten en Sanyo PLV-Z4 eller Epson TW600

Ikke kom med andre forslag, da jeg har nok forvirring i huet allerede ;-)

Panasonic PT-AE900E, var inne i varmen en stund, men etter hva jeg har fått med meg så avgir den mer støy. Det med støy er litt viktig, ettersom den blir hengende rett over huet på meg.
    Hvorfor er ikke Hitachi TX200 med i dine tanker når det gjelder pj? Jeg er også på utkikk etter en pj og mitt valg faller på denne. Jeg var også innom Panasonic PT-AE900E og Epson, men etter å ha lest litt her på forumet så faller nok valget på Hitachi.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor

Får jeg hadde kjøpt sanyo eller epson ville jeg virkelig vurdert hitachi pj-hx200.

Så denne på hifiklubben...sykt bra bilde!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er "beste" pris på en hitachi?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wise
    Hva er "beste" pris på en hitachi?
    Prisen på Hitachi er ca. 14500. Ikke så langt unne de andre du nevner

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her: http://www.hifiklubben.no/lagersalg/ får du en utstillingsmodell av 3805 for 6998,-. Det må være et knalltilbud.

Newcomer Jens_Martin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp h/k`en du, da blir du garantert fornøyd.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektor tilkobling

Wise,
    Her skal du få noe å tenke på.

Hvordan vil du få bildesignal til prosjektoren?

Alternativer:
    Komposit - Dårlig signaloverføring, ungå denne om du ønsker et bilde du kan
    leve med, bestemor vi klage på kvaliteten her.

S-video - Noe bedre enn Komposit, heller ikke å anbefale.

Komponent - Nå begynner vi å snakke kvalitet. Beste analoge alternativ

DVI eller HDMI - Beste alternativ. Begge disse har identisk kavlitet og du
    kan kombinere disse med kun en enkel overgang.

Problemet oppstår om du ikke ønsker å trekke flere typer kabler til prosjektoren. I så fall må du innføre en bildeomformer i anlegget ditt. De enkleste alternativene her er
    1. La receieveren gjøre jobben - Dette betyr økt funksjonalitet i receiveren (= økt pris), også ikke alle produsenter tilbyr dette i prisklassen opp til 7000 (f.eks ikke pioneer), og kun analog konverteriing tilbyes i receivere under 10.000. F.eks tilbyr Yamaha 557 (3500,-) og større modeller upscaling til Komponent video. Skal du ha upscaling til HDMI må du opp over 10.000,-

2. La en DVD-opptaker gjøre jobben. DVD-opptakeren har uansett digital bildebehandling og da krever ikke dette noe serlig ekstra funksjonalitet i DVD-opptakeren. Jeg er godt fornøyd med jobben min LG RH7500 gjør med oppskalering til Kompoent video. Jeg benytter forøvrig en Infocus X1 prosjektør som har en dårlig videokonverterer så her er det mye å hente.
    F.eks har LG-RH7800 HDMI utgang (vår obs på at den versjonen El-kjøp selger IKKE HAR HDMI).

3. La DVD-spilleren gjøre jobben. I dag får du rimlige DVD-spillere med HDMI-utgang (fra under 1500,-). Problemet er at denne kan kun konvertere DVD-signalet og du må i så fall legge to sett med kabler hvis du ønsker å kunne benytte andre kilder (PS2, XBOX, TV mm.)

Min anbefaling vil være, gå for en receiver med upscaling til Komponent (f.eks Yamaha RX-V757 (ca 5.500) og legg Komponentkabler til prosjektor.
    Som en oppgradering kan du legge en HDMI kabel direkte fra DVD-spiller til prosjektor.

Lykke til - hold oss oppdatert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snart begynner forvirringen og bli total.

Harman Kardon ligger langt fremme i køen, men hvilke inn/utganger denne har vet
    jeg ikke.

Jeg hadde tenkt å dra en komponen kabel opp til PJ.
    Har lagt 50mm rør slik at jeg har plass til i alle fall 2 kabler. Har lagt 220V i eget rør.
    Skal også ha en X-box tilkoblet, men denne går vel via komponent.

Hva er prisen på en 10 m DVI eller HDMI?

Føler det er litt hipps om happs ang hvilken PJ jeg velger. Tenker da på Sanyo PLV-Z4, Epson TW600, eller Hitachien.

Som sagt så blir det 5,1 system, med Klipsch høytalere.

Skal ha et eletrisk Kingpin lerret som er 2 m bredt, og som skal felles inn i taket.

Rommet begynner å nærme seg ferdig, så det gjelder å speede opp.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnum65
    Wise,
    Her skal du få noe å tenke på.

Hvordan vil du få bildesignal til prosjektoren?

Alternativer:
    Komposit - Dårlig signaloverføring, ungå denne om du ønsker et bilde du kan
    leve med, bestemor vi klage på kvaliteten her.

S-video - Noe bedre enn Komposit, heller ikke å anbefale.

Komponent - Nå begynner vi å snakke kvalitet. Beste analoge alternativ

DVI eller HDMI - Beste alternativ. Begge disse har identisk kavlitet og du
    kan kombinere disse med kun en enkel overgang.

Problemet oppstår om du ikke ønsker å trekke flere typer kabler til prosjektoren. I så fall må du innføre en bildeomformer i anlegget ditt. De enkleste alternativene her er
    1. La receieveren gjøre jobben - Dette betyr økt funksjonalitet i receiveren (= økt pris), også ikke alle produsenter tilbyr dette i prisklassen opp til 7000 (f.eks ikke pioneer), og kun analog konverteriing tilbyes i receivere under 10.000. F.eks tilbyr Yamaha 557 (3500,-) og større modeller upscaling til Komponent video. Skal du ha upscaling til HDMI må du opp over 10.000,-

2. La en DVD-opptaker gjøre jobben. DVD-opptakeren har uansett digital bildebehandling og da krever ikke dette noe serlig ekstra funksjonalitet i DVD-opptakeren. Jeg er godt fornøyd med jobben min LG RH7500 gjør med oppskalering til Kompoent video. Jeg benytter forøvrig en Infocus X1 prosjektør som har en dårlig videokonverterer så her er det mye å hente.
    F.eks har LG-RH7800 HDMI utgang (vår obs på at den versjonen El-kjøp selger IKKE HAR HDMI).

3. La DVD-spilleren gjøre jobben. I dag får du rimlige DVD-spillere med HDMI-utgang (fra under 1500,-). Problemet er at denne kan kun konvertere DVD-signalet og du må i så fall legge to sett med kabler hvis du ønsker å kunne benytte andre kilder (PS2, XBOX, TV mm.)

Min anbefaling vil være, gå for en receiver med upscaling til Komponent (f.eks Yamaha RX-V757 (ca 5.500) og legg Komponentkabler til prosjektor.
    Som en oppgradering kan du legge en HDMI kabel direkte fra DVD-spiller til prosjektor.

Lykke til - hold oss oppdatert.

Yepp, du har skjønt det :grin:
    Dette er hovedgrunnen til at jeg valgte en RX V2500 som gjør samme greia. Styrer nå "monitor til TV via S-Video" og via Component til PJ (Optoma H27). HDMI på 12 til 15 meter, glem det !

Helt Konge dette, uansett kilde får jeg video opp på PJ og TV i parallell :grin:

/L

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •