Tidsfordriv med SUB og fase

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Tidsfordriv med SUB og fase

Heisan,
    I dag lærte jeg noe innlysende :wink: , men allikevel har dette ikke slått meg før.

Jeg har "dessverre" en hjemmelaget "Brontes" sub. Se tegning fra Dynabel ( http://www.mamut.com/dynabel ). Dette er ikke viktig her, men dette er en grei sub for DIY. Som vanlig følger jeg ikke alle enkle veier og valgte et alternativt Bass element og en DIY Effekt forsterker.

Dette fungerer veldig bra, men jeg kan IKKE justere trinnløst FASE til SUB fra egen forsterker :-x

Så satt jeg der da, det låt ikke helt greit med SUB på film, fordi det selvsagt ikke var helt i fase med front HT.

Trinnløs justering av SUB fase var plutselig veldig påkrevet. Front "rekka" mi står som dere ser på "minhjemmekino" på rekke inkl. SUB, så her er det ikke så mye annet å gjøre (bortsett fra polaritet dvs. 0 eller 180 grader), eller ?

Så til selve poenget, FASE er tidsforskyvning :-P

Så dersom Receiver i "auto oppsett" foreslår 4 meter til SUB, så er nok dette helt korrekt rent fysisk. Den foreslår gjerne FASE eller MOTFASE også, alt ettersom. Derfor er ikke denne instillingen helt til å stole på.

DISTANSE er tid, så hvorfor ikke leke litt med SUB "distance", tenkte jeg...
    Havnet på 4,5 meter istedet for 4.2 og nå spiller alt i FASE...

Fint tidsfordriv dette

/L

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi oss et diagram og målinger med en RadioShack. Det er mange som har SUB'er UTEN variabel fase-knott, så her er det fint om du følger opp med en fyldig reportasje.

Still tilbake dine opprinnelige avstander for SUB og mål frekvensresponsen, plot inn i diagrammet.

Sett så inn den "korrigerte" verdien for avstand, og mål frekvensresponsen på nytt.

Et bilde sier mer enn tusen ord..............gi oss et diagram ;-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir dette hvis du har en sub med elementet pekende nedover i stedenfor utover i rommet slik Killroy har. Har dette egentlig noe å si for fasejusteringen eller er det bare avstanden som bestemmer dette? :?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Gi oss et diagram og målinger med en RadioShack. Det er mange som har SUB'er UTEN variabel fase-knott, så her er det fint om du følger opp med en fyldig reportasje.

Still tilbake dine opprinnelige avstander for SUB og mål frekvensresponsen, plot inn i diagrammet.

Sett så inn den "korrigerte" verdien for avstand, og mål frekvensresponsen på nytt.

Et bilde sier mer enn tusen ord..............gi oss et diagram ;-)

Ja du sier noe, det blir fort mange ord og jeg skulle gjerna hatt en digitalt lyd trykk måler, men jeg har kun et enkelt analogt Velleman meter, så det blir litt problematisk. Er det slik å forstå at et digitalt "meter" kan tappes for informasjon i etterkant (dumpe minne ut til en fil for å analysere dette ?)

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Hvordan blir dette hvis du har en sub med elementet pekende nedover i stedenfor utover i rommet slik Killroy har. Har dette egentlig noe å si for fasejusteringen eller er det bare avstanden som bestemmer dette? :?

Bass (LFE) under 80 Hz skal ikke være retnings orientert, det er vel derfor THX har valgt denne frekvensen og de fleste front HT spiller uten problemer ned til 80 Hz. Om elementet er pekt bakover, forover eller nedover burde ikke ha noen praktisk betydning (bortsett fra litt fase forskjell, mao. tid da..)

Uansett, veldig morro når ting spiller sammen. Det er så vidt bevegelse i SUB elementet nå (spiller Fragma sin "Toca" CD i 7.1 stereo og dette er rett og slett høy partyfaktor...), masse "tight" bass på relativt lavt lydnivå..

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant dette

For en tid tilbake skaffet jeg meg en Denon 3806 (som forforsterker/prosessor, samt å drive bakkanalene) mye pga romkorreksjonen. Samtidig ble det en SVS +2. Denne ble plassert på samme plass hvor jeg hadde et godt resultat med den gamle suben, dvs hjørne 50 cm bak en front HT. På film ble det et løft med veldig god sammenheng i lyden rundtom. På musikk derimot ble det ikke bra, bl.a med en relativt slapp bass (ikke mangel nei, men mye rumle) Har nå fiklet med dette i noen uker og endte opp med å bare bruke avstander i oppsettet. Sub ble kjempetight ved å sette avstand til + 1,1 m iforhold til hva romkorreksjonen foreslo. En annen ting som kanskje påvirker er at RK satte sublevel til -5,5 når volum på sub sto på ca. ni-halv ti. Satte alle HT til 0 og justerte volum på sub noe ned (dette skal jo ikke ha noe å si, men nå er det ihvertfall bra.) Så til det jeg lurer på, når man justerer fase på suben, forsinker man da lyden? For i såfall burde kanskje dette bare virke når sub er nærmere lytteposisjon en front HT. Når signalet er sendt fra forsterker kan man jo ikke få dette fortere fram..Når man da øker avstanden til sub må jo forsterkeren forsinke signalet til front HT slik at disse havner i fase. Eller er jeg helt på jordet.

Uansett takk til forumet som har sikret meg min beste oppdatering på mange år SVS +2!

Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •