Romkorreksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Romkorreksjon

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Romkorreksjon

Hvordan er romkorreksjonen på Pioneer sine hjemmekino forsterkere i forhold til de på Yamaha og Denon, og da tenker jeg på modellen til maks 12k.... kan noen hjelpe meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ingen som bruker romkorreksjon???

Lite info om dette, virker som få bruker det.

Jeg har Denon 3805 i begge anleggene mine og elsker det til musikk(flat instillingen), til film liker jeg det ikke.

Er blitt helt avhengig på musikk, på film tar det vekk litt trykk i bunnen.
    Musikken får bedre fokus, tightere kjappere mer punchy midbass og mer attack i nedre mellomtone.

Pioneer sin kjenner jeg ikke, men håper noen kan uttale seg om Yamaha Z9 og Pioneer sine nyeste.

Rart ikke folk eksperimenterer mer med dette, vedder på at denne tråden blir kjempekort sett bort ifra skeptikere som har NULL erfaring.

mvh
    Dag

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i allverden, er du tilbake til å like romkorreksjon på musikk igjen nå Dag? ;-) For ikke lenge siden hadde du gitt det opp.

Får snart min 3806 og skal for all del sjekke dette nærmere jeg. Men det som slår meg er at det er "gjengs" i dag at musikk skal være renest mulig uten noe påvirkning av digitale kretser og diverse som kan "ødelegge/påvirke" lyden, mens det på film skal korrigeres noe allverdens.

Du er motsatt, og har mot til å stå for det. Respekt for det. Smaken er forskjellig, og ærlighet (også med seg selv) varer lengst.....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Skal kjøpe meg hjemmekino system. Og er litt usikker på hva slags forsterker jeg skal kjøpe meg.Må ha romkorreksjon for at resultatet skal bli noe bra fordi jeg er veldig lite rom. Pluss at jeg ikke er helt sikker på mine egne ører... Frykter Denon sine billigere modeller ikke har nok kraft, så alternativet er jo og kjøpe brukt 3805/06. Men Pioneer's 1015 virker jo veldig kraftig på papiret med 7*150 watt.... Den fikk jo EISA award for beste receiver så den kan jo umulig være dårlig...

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Eirik,
    Romkorresjon (autokalibrering) er etter min mening ganske så oppskrytt "må ha" greie, men det virker rimelig greit (og raskt, mindere enn 3 minutter).

Jeg har en Yamaha RX V2500 og automatikken i den er ganske så imponerende, den finner avstand til alle HT på +/- 10 cm og det er imponerende. Level kan diskuteres. Her bør du bruke øra i tillegg, men auto treffer ganske bra her også. "wire", dvs om noe er i ufase er "greit", men ta ikke f.eks. SUB fase helt korrekt. Når det kommer til romkoreksjon eller equaliser er dette faktisk en grei instilling å lagre (kan lagre inntil 6 ulike oppsett).

Testet dette nettopp på "Hellboy" med min nye senter (CC900) og må innrømme at dette ga veldig bra trøkk. Jeg har alltid et "nøytralt" oppsett lagret som "minne-1", så jeg kan sitte i godstolen å sjalte ulike lagrede målinger.

Kan varmt anbefale de nye Yamaha receiverene.

Når du skal høre musikk, kjør "pure direct" som bypasser alt av effekter og korrigeringer. Enklere kan det neppe gjøres.

/L

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

....

hvordan er Yamaha forsterkerene i forhold til Denon og Pioneer kraftmessig da?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er tilhenger av romkorreksjon både på musikk og film.

Det blir en helt annen sammenheng i lydbildet etter å ha kjørt korreksjonen først. At man i tillegg kan gå inn og korrigere selv etterpå er jo bare helt konge synes jeg.

Om man vil kjør musikken i pure direct fra CD ser man jo selv, men jeg kan love deg at hvis du først får integrert subben skikkelig er du hekta og klrer deg ikke uten. Dette gjelder uansett størrelse på høyttalerene.

Men, smaken er jo som kjent forskjellig og det som passer for noen passer ikke nødvendigvis for andre.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

??

Er det ingen har på forumet som kan komme med noen sammenligninger på disse forsterkerne??

(takk for alle svar)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker du om forsterkere med samme oppgitte effekt?

Da holder jeg en liten knapp på Denon som den mest edruelige av disse 3.

Det at Pioneer og Yamaha oppgir DIN og ikke RMS er jo en grei indikasjon på seriøsiteten. Men, begge merkene oppgir vel effekten i RMS med liten skrift og de er vel like seriøse på alle 3 merkene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Jeg har hørt at 3806 skulle ha noen sinnsyke strømmengder og levere i forhold til pris.... så dette er noe som gjelder for de billigere modellene også??

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    Er det ingen har på forumet som kan komme med noen sammenligninger på disse forsterkerne??

(takk for alle svar)
    Hvor langt er et tau, og hvor høyt er et fjell? Meningsløst å spørre om effekt uten å referere til HVILKE receivere du tenker på.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

beklager...

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvor langt er et tau, og hvor høyt er et fjell? Meningsløst å spørre om effekt uten å referere til HVILKE receivere du tenker på.
    Jeg mener i hovedsak Pioneer VSX-1015 og Denon 2106 og 3805/06, men så kom jeg på at også Harman Kardon har det på sine modeller over 12k. Så vi kan vell inkludere de også hvis noen har noen synspunkter...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har hva?

Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    Jeg mener i hovedsak Pioneer VSX-1015 og Denon 2106 og 3805/06, men så kom jeg på at også Harman Kardon har det på sine modeller over 12k. Så vi kan vell inkludere de også hvis noen har noen synspunkter...
    Hvis det er romkorreksjon du tenker på her så har HK det fra AVR 435, denne koster 7.9k. Er det effekt du snakker om, så har HK nok av det i massevis, selv om de oppgir effekten lavere i antall watt i forhold til de andre produsentene. (sjekk strømforsyning).
    Nå var det i utgangspunktet romkorreksjon du spurte om da. Personlig tror jeg ikke det er så stor forskjell lydmessig på de forskjellige produsentmerkene, men det går nok heller på brukervennligheten på romkorreksjonssystemene til den enkelte receiver.
    Test selv. Stikk innom forhandler, kjør først uten romkorreksjon, deretter lytter du etter romkorreksjon. Mine ører hører ikke de voldsomt store forskjellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømforsyning...

Merkelig men syntes jeg har sett diskusjoner dra ut i denne retningen tidligere, men for å si det enkelt en forsterker kan ikke gi flere watt ut enn det den gjør inn.(Mulig noe klasse d gjør dette men det er vel ikke super relevant) Derfor er det greit å ta watt som vatt, stort tomt og luftig, og heller teste om forsterkeren evt driver dine høyttalere. Hva romkorreksjon anngår så har vel de fleste produsenter en eller to modeller i sortimentet sitt som har denne funksjonen. Dersom du er ute etter kraft er jo H/K 635 en mulighet... koster ca12k

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss vi snakker om romkorreksjon så synes eg det gjør ein fin jobb i hjemmekino så lenge man ber den gjøre eq delene lignende front kanalene.

eg synes for å være helt ærlig at eq greiene ødlegger lyden i stereo i allefall på mine høyttalere som er noen audiopro blue diamond v2.
    ser ut som den ikkje skjønne helt at det er 2 subwoofere der nede.
    så rom korreksjonen fjernet jo nesten hele 10 db ved 63 hz..
    etterpå var jo da som du skjønner all bass vekke.

Avstanden til dei 2 subwooferene måler den og til fleire meter lenger vekke enn fronten på høytalerene..

men men..

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at det ofte blir feil når receiveren skal måle avstanden til subbene er jo på grunn av den ekstra elektronikken som signalet skal i gjennom, dette tar nødvendigvis noen millisekunder. Resultatet skal dog bli sånn nogenlunde riktig.

At noen ikke synes lyden blir noe bedre etterpå kan skyldes smak, rommet eller dårlig romkorreksjon. Hvis rommet ikke skaper spesielt store problemer, er det heller ikke mye gevinst i å korrigere for det:wink:

Som sagt så har jeg stor glede av romkorreksjon i min kino og vil ikke være det foruten.
    Svært stor forskjell før og etter spesielt på sammenheng og sub integrasjon.

Og, jeg er enig i at vi ikke skal blande effekt inn i denne diskusjonen annet enn at god rom korreksjon kan spare deg for litt effekt hvis du bruker subwoofer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •