MAC2.2 fra Alto noen med erfaring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer hektorhake sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MAC2.2 fra Alto noen med erfaring?

Er det noen som har hørt om den eller hørt den?? Den er jo veldig billig men er litt usikker på hva dette er...

effektforsterker 2 * 500W /4Ohm, MAC-2.2

Mac serien er designet for å tilfredstille ønsker fra profesjonelle lydteknikkere over hele verden. Høy lydkvalitet, stabilitet, og slitesterk i langvarig bruk betegner Mac serien. Du finner løsninger som passer både dine behov, og lommeboka i denne serien.

Fakta MAC-2.2

2 kanals effektforsterker

2 x 500W/4 Ohm
    2 x 800W/2 Ohm
    1 x 900W/8 Ohm bridge
    1 x 1500W/4 Ohm bridge

TRS og XLR innganger
    Speakon og skruterminal utganger

Beskyttelse mot kortslutning, DC, RF, Termisk

Selges hos http://www.lydfaktor.no

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en MAC2.4 (2x1270w@4 Ohm :-) på kjøkkenbordet mitt her om dagen (selges i Sverige for rundt 3000 NOK). Var litt interessert i den fordi jeg har et par passive sub'er jeg skulle ha drevet. Den føltes veldig solid og var tung som rakkern, men dessverre bråket vifta alt for mye til at jeg kan ha den i hjemmekinoen min. Og dette var bare mens den var påslått uten noen belastning. Hvis vifta er temperatursrtyrt (og det er den muligens ikke), tør jeg ikke tenke på hvordan den høres ut under tung belastning.

Men den er billig, og sikkert suveren til sub-bruk. Men skulle jeg brukt den, måtte jeg ha laget en hushbox til den og det er jo litt ekstra knot...

Lydkvaliteten vet jeglite om...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hadde en MAC2.4 (2x1270w@4 Ohm :-) på kjøkkenbordet mitt her om dagen (selges i Sverige for rundt 3000 NOK). Var litt interessert i den fordi jeg har et par passive sub'er jeg skulle ha drevet. Den føltes veldig solid og var tung som rakkern, men dessverre bråket vifta alt for mye til at jeg kan ha den i hjemmekinoen min. Og dette var bare mens den var påslått uten noen belastning. Hvis vifta er temperatursrtyrt (og det er den muligens ikke), tør jeg ikke tenke på hvordan den høres ut under tung belastning.

Men den er billig, og sikkert suveren til sub-bruk. Men skulle jeg brukt den, måtte jeg ha laget en hushbox til den og det er jo litt ekstra knot...

Når den koster såpass lite så kan det jo være en ide å bytte vifte til en som man kan regulere, eller evt. fjerne vifta og sette en større vifte utenfor inntaket på baksiden som drives av samme spenning, den skulle da gå litt saktere og flytte omtrent like mye luft.
    Brenner du den opp så er det jo tre lapper tapt, det er ikke akkurat allverdens for en såpass kraftig sak, og følger du med mens du belaster den så merker du jo fort om den blir for varm.
    De tåler nok endel varme, mine forsterkere har 120mm vifter på baksiden, men disse starter ikke før kjøleribbene er 60grader og da er resten av ampen også ganske varm :wink:
    Men så var det lydkvaliteten da, den har jo ganske mye å si....

Are

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hektorhake
    Er det noen som har hørt om den eller hørt den?? Den er jo veldig billig men er litt usikker på hva dette er...

effektforsterker 2 * 500W /4Ohm, MAC-2.2

Mac serien er designet for å tilfredstille ønsker fra profesjonelle lydteknikkere over hele verden. Høy lydkvalitet, stabilitet, og slitesterk i langvarig bruk betegner Mac serien. Du finner løsninger som passer både dine behov, og lommeboka i denne serien.

Fakta MAC-2.2

2 kanals effektforsterker

2 x 500W/4 Ohm
    2 x 800W/2 Ohm
    1 x 900W/8 Ohm bridge
    1 x 1500W/4 Ohm bridge

TRS og XLR innganger
    Speakon og skruterminal utganger

Beskyttelse mot kortslutning, DC, RF, Termisk

Selges hos http://www.lydfaktor.no
    De specs'ene du oppgir der har du henta fra siden til lydfaktor, men hvis du ser på manualen (det er link til den på siden til MAC2.2) så ser du at det ikke er fakta. Den er oppgitt til 2x 205/300watt 8/4ohm. Det er også meget spinkelt beskrevet specs i denne manualen. Jeg aner ikke hvor de har fått sine specs fra på lydfaktor, men jeg ville stolt mere på manualen uansett :wink:

Nå har de jo redusert prisen, 2700,- for denne virker jo utrolig billig.
    Det står også at vifta er continuous variable, noe jeg tolker som at den styres av enten temp. i forsterkeren eller signal inn.

Til den prisen så koster det ikke så mye å teste den, men det spørs jo også hvor stort budsjett du har.
    Generelt vil du få mye mer for pengene ved å kjøpe en brukt PA forsterker, de aller fleste tåler enormt med juling og er trygge kjøp.

A

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    De specs'ene du oppgir der har du henta fra siden til lydfaktor, men hvis du ser på manualen (det er link til den på siden til MAC2.2) så ser du at det ikke er fakta. Den er oppgitt til 2x 205/300watt 8/4ohm. Det er også meget spinkelt beskrevet specs i denne manualen. Jeg aner ikke hvor de har fått sine specs fra på lydfaktor, men jeg ville stolt mere på manualen uansett :wink:
    Du har rett. Og i manualen til 2.4 står det at den bare er god for latterlige 2x750w @ 4 Ohm... Jaja.

Det ser forresten ut som det er en standard 80mm vifte de har brukt, og at den er skrudd fast rett i bakplata. Skulle være en smal sak å ta den vekk og skru på en 120mm vifte med adapter i bakkant. Kan sannsynligvis settes til å gå å tusle i et bedagelig tempo. Som du sier så skal det litt til for å knekke en PA-amp. Og jeg tviler på at en 2.4 får kjørt seg noe særlig i min kjellerstue... tror jeg stryker med først, for å si det sånn :-)

Målet er å ha et par av disse i kjellerstua:
    http://winsevik.homeip.net/htf/2006/e3/e3.htm

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett. Og i manualen til 2.4 står det at den bare er god for latterlige 2x750w @ 4 Ohm... Jaja.

Det ser forresten ut som det er en standard 80mm vifte de har brukt, og at den er skrudd fast rett i bakplata. Skulle være en smal sak å ta den vekk og skru på en 120mm vifte med adapter i bakkant. Kan sannsynligvis settes til å gå å tusle i et bedagelig tempo. Som du sier så skal det litt til for å knekke en PA-amp. Og jeg tviler på at en 2.4 får kjørt seg noe særlig i min kjellerstue... tror jeg stryker med først, for å si det sånn :-)

Målet er å ha et par av disse i kjellerstua:
    tøffe sub'er... jeg har selv tenkt på å bygge smal sub selv, men det blir nok en god stund til jeg får såpass med plass..
    Jeg tror det er ganske enkelt å få modda MAC'ene til å bli stillegående. Et annet alternativ er å fjerne topp-plata på forsterkeren og lage en ny topp-plate hvor du skrur fast feks to 80mm vifter som mates med samme spenning som den ene originale har fått, da skal de gå endel saktere og bråke tilsvarende mindre, jeg ville gått for to 120mm, hvis den klarer å dra de viftene da, noe den sikkert gjør.
    MEN det er ikke sikker at disse amp'ene er like skuddsikre som dyre profesjonelle forsterkere. Men er du forsiktig så tror jeg den holder fint, og siden prisen er såpass lav så er det nesten verdt et forsøk....

Hush-box er jo også et alternativ, men de er ofte ikke beregnet for dette bruket, en PC eller PJ har litt mere jevn temp enn en forsterker, så det kan være at de flytter litt for lite luft til å holde tempen nede.

Veldig merkelig det der med specs på siden til lydfaktor og i manualen, jeg mistenker at manualen har rett.

A

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tøffe sub'er... jeg har selv tenkt på å bygge smal sub selv, men det blir nok en god stund til jeg får såpass med plass..
    Jeg tror det er ganske enkelt å få modda MAC'ene til å bli stillegående. Et annet alternativ er å fjerne topp-plata på forsterkeren og lage en ny topp-plate hvor du skrur fast feks to 80mm vifter som mates med samme spenning som den ene originale har fått, da skal de gå endel saktere og bråke tilsvarende mindre, jeg ville gått for to 120mm, hvis den klarer å dra de viftene da, noe den sikkert gjør.
    Hmm... hvis man først skal begynne å modde... Disse PA-amp'ene er jo laget for å stå i rack uten mulighet til lufting verken over eller under. Mulig at det hadde hjulpet å perforere over- og underplaten også... Du må slutte med dette pratet. Jeg må snart bestille en 2.4...

MEN det er ikke sikker at disse amp'ene er like skuddsikre som dyre profesjonelle forsterkere. Men er du forsiktig så tror jeg den holder fint, og siden prisen er såpass lav så er det nesten verdt et forsøk....
    MAC'en er nok blandt bunnslammet av PA-forsterkere, men tror den tåler ganske mye mer enn en stue-forsterker likevel. Og som du sier - hva er 3000 kroner? Tid og penger er det eneste jeg har nok av likevel (spøk).

Hush-box er jo også et alternativ, men de er ofte ikke beregnet for dette bruket, en PC eller PJ har litt mere jevn temp enn en forsterker, så det kan være at de flytter litt for lite luft til å holde tempen nede.
    Vet ikke helt om jeg hang med på denne. Hvis man "tetter" rundt luft-inntak/uttak på amp'en, så blir det vel flyttet nok luft? Det er jo amp'en selv som styrer dette (hvis det er temp-regulert vifte). Og bruker man en "aktiv" hushbox (med vifte) blir det jo bare enda bedre luftgjennomstrømning.

Veldig merkelig det der med specs på siden til lydfaktor og i manualen, jeg mistenker at manualen har rett.
    Jepp, og det hadde ikke forundret meg om det er "optimistiske" tall i manualen heller... men om det er 750 eller 650 watt er meg knekkende likegyldig... det kommer til å bli nyresprengende bass uansett...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar tror jeg..

Jeg skal prøve den! den er vel i hus i løpet av neste uke håper jeg!!
    Dette med viftestøy plager meg null, jeg har en infocus 4805 som bråker værre en et boing fly.

Men konklusjonene her er at den er billig, middels bra, lover mye og bråker.. Det er alt jeg forventer meg fra noe til denne prisen ( fikk litt kenwood følelese her....)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... hvis man først skal begynne å modde... Disse PA-amp'ene er jo laget for å stå i rack uten mulighet til lufting verken over eller under. Mulig at det hadde hjulpet å perforere over- og underplaten også... Du må slutte med dette pratet. Jeg må snart bestille en 2.4...
    Nja, mine forsterkere kan ikke rack monteres uten at det monteres en aktiv kjøleenhet for hver amp, står i manualen, men det gjelder vel neppe på nyere klasse D design. Men mine er 'old school' ;-)
    Har også en nyere type som er klasse D og har viftekjøling som går hele tiden, har lyst til å gjøre noe tilsvarende med denne, men det blir vel til at jeg kjøper eller bygger ett nytt kabinett til den slik at kjøleribber kan 'utvides' og viftene kan bli større og flere.

MAC'en er nok blandt bunnslammet av PA-forsterkere, men tror den tåler ganske mye mer enn en stue-forsterker likevel. Og som du sier - hva er 3000 kroner? Tid og penger er det eneste jeg har nok av likevel (spøk).
    Hehe, den er jo ikke gratis, men prisen er utrolig lav når man ser på hva man får, jeg er ganske spent på lydkvaliteten i denne.
    Hektor gir oss vel en tilbakemelding når han har fått sin i hus og har hørt litt på den.
    Og ja, den tåler nok en god del, problemet er hvis det er en komponent som er litt dårlig så kan den ryke ganske fort. Gjelder å presse den mye med en gang slik at evt. dårlige komponenter som ryker vil dekkes av garanti :twisted:

Vet ikke helt om jeg hang med på denne. Hvis man "tetter" rundt luft-inntak/uttak på amp'en, så blir det vel flyttet nok luft? Det er jo amp'en selv som styrer dette (hvis det er temp-regulert vifte). Og bruker man en "aktiv" hushbox (med vifte) blir det jo bare enda bedre luftgjennomstrømning.
    Det var aktiv hushbox jeg tenkte på, noe annet for en amp vil ikke fungere, men jeg tenkte bare på at man må ha ganske stor gjennomstrømning for at det ikke skal koke over inni der. Det er litt lettere med PC'er og PJ som holder ganske jevn temperatur til sammenlikning (vanlige PC'er da, ikke gaming-maskiner med overklokking osv;-) )

Jepp, og det hadde ikke forundret meg om det er "optimistiske" tall i manualen heller... men om det er 750 eller 650 watt er meg knekkende likegyldig... det kommer til å bli nyresprengende bass uansett...
    De aller fleste pro-forsterkere leverer litt mere enn de er oppgitt til, men forvrengningen går da seff opp.
    Som en sub forsterker så tror jeg en MAC eller annen billig PA sak er glimrende.
    Skal du ha to slike 'Erna' woofere?

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hektorhake
    Takk for svar tror jeg..

Jeg skal prøve den! den er vel i hus i løpet av neste uke håper jeg!!
    Dette med viftestøy plager meg null, jeg har en infocus 4805 som bråker værre en et boing fly.

Men konklusjonene her er at den er billig, middels bra, lover mye og bråker.. Det er alt jeg forventer meg fra noe til denne prisen ( fikk litt kenwood følelese her....)
    Ikke diss kenwood a! De har laget mange bra produkter i tillegg til plæstikk-greiene du hadde i tankene hehe...

Men to støykilder vil bråke mer enn 1, når jeg brukte viftekjølt forsterker så plasserte jeg den lengst mulig unna der jeg satt, og gjerne med gjenstander imellom meg og ampen. Funka til en viss grad, og når man spiller skikkelig høyt så har det ikke noe særlig å si..

A

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke diss kenwood a! De har laget mange bra produkter i tillegg til plæstikk-greiene du hadde i tankene hehe...

Men to støykilder vil bråke mer enn 1, når jeg brukte viftekjølt forsterker så plasserte jeg den lengst mulig unna der jeg satt, og gjerne med gjenstander imellom meg og ampen. Funka til en viss grad, og når man spiller skikkelig høyt så har det ikke noe særlig å si..

A
    Riktig at 2 bråker mere en 1. Men jeg plages ikke av slik støy. Nå så sitter PJ rett over hodet på meg. Den lyden klarer nok ikke å bli overdøvd av en forsterker som står 5 meter unna... DESSUTEN er det jo nesten gratis :-P

Men dette er jo egentlig bare et prøve prosjekt da. Skal vel få inn noe mere seriøst når jeg forhåpentligvis engang får flyttet å bygd meg eget rom.. :wink:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste pro-forsterkere leverer litt mere enn de er oppgitt til, men forvrengningen går da seff opp.
    Som en sub forsterker så tror jeg en MAC eller annen billig PA sak er glimrende.
    Skal du ha to slike 'Erna' woofere?

A
    Ja, det blir bare 2. Jeg hadde tenkt å ha en konfigurasjon som den lengst til venstre her:

Fire blir vel litt i meste laget, tror jeg, selv om det til slutt blir fire Ernaer. Jeg har kjøper til E2, så da er jeg kvitt de to litt lite plasseringsvennlige Ernaene. Dermed er det grønt lys for å lage E4! Da har jeg to flate sub'er som blir perfekte for å stå inntil hver sin kortvegg.

På HTF regner vi derimot å bruke 4 Ernaer med ditto PA-amper...

Gjorde forresten noen interessante målinger av E1 med Radio Shack måleren jeg kjøpte for noen uker siden:

http://winsevik.homeip.net/htf/2006/spl.htm#ERNA1

Rommet er knøttlite, så det ble helt ville målinger "oppover" i frekvens (30+ Hz), men det som var mer oppløftende var fra 30Hz og nedover ;-)

Skjønner ikke selv hvordan de kan måle så bra nedover. I teorien skulle de ikke det. Jeg får måle dem ute i det fri når det blir 1 meter mindre snø, så blir det litt mer riktige målinger!

-Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ein eg kjenner mener Mac 2.4 gir mer enn f.eks NAD 218,dette er selvsagt prøvd da.Han drev også 4 stk 18" PA høyttalere med den uten problem.Strømsterk forsterker som trekker ca 1200w imot NAD sine 1000.
    Ønsker selv å prøve denne,så hvis noen kan fortelle meg hvor i sverige denne selges,eventuelt hvilken butikk i Bergen som selger disse til 4000kr,hadde jeg blitt glad Skulle helst hatt den i hus før neste fredag,da blir det fest

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv 2 stk Alto Mac2.4, er storfornøyd.
    Ser man inni forsterkeren tror man ikke sine egne øyne om man tar prisen i betraktning.
    Den er bygget skikkelig solid. Driver alt som er, jeg bruker dem på en sub men ikke noe å si på lydkvalitet på mine Patos heller mener jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og hvor i sverige er det i tilfelle?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lubbezild
    Og hvor i sverige er det i tilfelle?
    Sorry. Det må ha vært lillebroren (2.3) jeg tenkte på... Men den har de jo på tilbud til 3000 SEK :-)

Produktinformation LJUD -> Slutsteg -> 1600W RMS Alto MAC 2.3 MAC 2.3 3200W max

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekter som er oppgitt i manualene på mac serien er visstnok feil..Ta kontakt med importør av Alto (Audio-Media.no) for å få riktige specs på disse..Har hatt en 7-8 stk av disse selv by the way..

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vordan synes du di fugerer?