Lydkvalitet på hjemmekino receivere i "stereomodus"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet på hjemmekino receivere i "stereomodus"?

Hvordan er en moderne hjemmekino receiver, sammenlignet med en god kraftig gammeldags forsterker lydmessig?

Går det an å få begge deler, eller er det bare elendige greier slik som sist jeg hadde hjemme kino receiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste du kan gjøre er vel å stikke innom en sjappe og finne ut selv.

Umulig for andre å vite hva dine personlige preferanser for hva bra og dårlig er.

Selv er jeg på alle måter godt fornøyd med min denon3805.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt intrykk er att de som er oppriktig intresert i musikk aldrig helt klarer å slå seg til ro med en reciver som formidler.

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testa Denon AVR4306 og Yamaha RX-V2090. Begge disse er store, tunge surroundreceivere til litt under og litt over 20.000kr. Disse har vært testa med og uten Rotel BX970 og Thule IA60 som effekttrinn. Høyttalere har vært Dali Ikon 2, B&W 601 og B&W 704.

Ikon 2
    Yamaha-en var noe i nærheten av totalt ubrukelig sammen med Ikon 2. Med effekttrinn ble dette betydelig bedre. Størst forbedring med IA60, mye mer fylde i bass og mer oppløst diskant. Ikon 2 fremstod som mindre slank, men fortsatt plagsom med rock av diskutabel innspillingskvalitet.

B&W 704
    Yamahaen fungerte brukbart alene. Ikke testet 4306 på denne. Med effekttrinn ble det endel mer kontroll på bassen, men forskjellen oppover i frekvensene var ikke like åpenbare som med Ikon 2. En detaljert men forholdsvis tilgivende høyttaler som noen ganger omtales som skarp. Jeg synes ikke denne var skarp, nå er kanskje 703 noe skarpere og mindre tilgivende.

B&W 601 S1
    En gammel høyttaler til ca 3.000kr, skulle vel holde med en receiver til +/- 20k her? Og det gjorde det forsåvidt, men effektrinnene rydder også her litt opp i detaljer og presisjon.

Konklusjon? Jeg gir opp Ikon!! Egentlig konklusjon: Jeg velger en billigere receiver som inneholder det jeg trenger av prosesseringsteknologi osv, og kjører effekttrinn, hvertfall på frontene. Det er nok lavere gain på BX970-en enn AVR4306, dermed spiller nok 4306 høyere enn BX970, men like vel mindre detaljert og kontrollert. Evnen til å levere spenning og strøm uavhengig av hverandre er mye bedre for et effekttrinn med skikkelig strømforsyning.

Jeg er nok mest opptatt av stereo-ytelse, så IA100 og B&W704 er forlokkende for meg om dagen.

Knut

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av enemigo
    Jeg har testa Denon AVR4306 og Yamaha RX-V2090. Begge disse er store, tunge surroundreceivere til litt under og litt over 20.000kr. Disse har vært testa med og uten Rotel BX970 og Thule IA60 som effekttrinn. Høyttalere har vært Dali Ikon 2, B&W 601 og B&W 704.

Ikon 2
    Yamaha-en var noe i nærheten av totalt ubrukelig sammen med Ikon 2. Med effekttrinn ble dette betydelig bedre. Størst forbedring med IA60, mye mer fylde i bass og mer oppløst diskant. Ikon 2 fremstod som mindre slank, men fortsatt plagsom med rock av diskutabel innspillingskvalitet.

B&W 704
    Yamahaen fungerte brukbart alene. Ikke testet 4306 på denne. Med effekttrinn ble det endel mer kontroll på bassen, men forskjellen oppover i frekvensene var ikke like åpenbare som med Ikon 2. En detaljert men forholdsvis tilgivende høyttaler som noen ganger omtales som skarp. Jeg synes ikke denne var skarp, nå er kanskje 703 noe skarpere og mindre tilgivende.

B&W 601 S1
    En gammel høyttaler til ca 3.000kr, skulle vel holde med en receiver til +/- 20k her? Og det gjorde det forsåvidt, men effektrinnene rydder også her litt opp i detaljer og presisjon.

Konklusjon? Jeg gir opp Ikon!! Egentlig konklusjon: Jeg velger en billigere receiver som inneholder det jeg trenger av prosesseringsteknologi osv, og kjører effekttrinn, hvertfall på frontene. Det er nok lavere gain på BX970-en enn AVR4306, dermed spiller nok 4306 høyere enn BX970, men like vel mindre detaljert og kontrollert. Evnen til å levere spenning og strøm uavhengig av hverandre er mye bedre for et effekttrinn med skikkelig strømforsyning.

Jeg er nok mest opptatt av stereo-ytelse, så IA100 og B&W704 er forlokkende for meg om dagen.

Knut
    Veldig lenge siden jeg hadde hjemmekino receiver, men yamaha er de jeg best liker designet på, syns de har et behagelig ytre, pluss at de er riktigere priset enn konkurrentene, ihvertfall i norge.

men jeg er redd at slike receivere desverre krever lettspilte høytalere, for å låte brukbart, husker den receiveren jeg hadde låt dårlig, enda den hadde nok av watt og veide 13.5 kg. Virker bare komfortabelt å ha samme oppsett på hjemmekino og Hifi.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lionstar
    Veldig lenge siden jeg hadde hjemmekino receiver, men yamaha er de jeg best liker designet på, syns de har et behagelig ytre, pluss at de er riktigere priset enn konkurrentene, ihvertfall i norge.

men jeg er redd at slike receivere desverre krever lettspilte høytalere, for å låte brukbart, husker den receiveren jeg hadde låt dårlig, enda den hadde nok av watt og veide 13.5 kg. Virker bare komfortabelt å ha samme oppsett på hjemmekino og Hifi.
    Nå sier du jo ikke noe om hvor lenge siden det er siden du hadde en surround-receiver, men det har nok skjedd en utvikling der også siste åra!?!
    Har selv en Yamaha RX-V2500 som jeg er veldig godt fornøyd med, også på stereo, og da spesielt i Pure Direct modus. Akkurat nå har jeg riktignok bare en ren dvdspiller som kilde, og den blir for tynn, men har prøvd den med "ren" cdspiller, så når skattepængan kommer så...

Men selvsagt, som alt annet i verden, smaken er som baken...osv. Vet jeg ikke har et "high-end" oppsett, men til mitt budsjett er jeg veldig godt fornøyd.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er en moderne hjemmekino receiver, sammenlignet med en god kraftig gammeldags forsterker lydmessig?

Går det an å få begge deler, eller er det bare elendige greier slik som sist jeg hadde hjemme kino receiver?
    Uff, fordommer slår til igjen...

BTW: Hører aldri på stereo lenger. Har alltid Pro Logic II Music mode aktivisert.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få Hjemmekino recivere som spiller musikk i 2kanaler som bare det.

T+A'en min er et eksempel, (finnes sikkert mange andre også)
    Da jeg kjøpte den testet jeg den mot Krell og Burmester 2 kanals forsterkere.
    Etter testen var jeg ikke i tvil. De kunne ikke hamle opp med 5 kanaleren til T+A og valget var enkelt.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1

BTW: Hører aldri på stereo lenger. Har alltid Pro Logic II Music mode aktivisert.
    "It's not that I don't like Monster Cable; it's that I hate Monster Cable."
    Lurer på om det er flere med fordommer her :razz:

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (...) Virker bare komfortabelt å ha samme oppsett på hjemmekino og Hifi.
    Mulig jeg ikke fikk dette helt klart frem. Med en surroundreceiver og et eget effekttrinn til frontkanalene har du alt i et anlegg. Enda bedre blir det vel med en integrert forsterker med prosessorinngang (f.eks IA100) i stedenfor effekttrinn. Her kan du koble cdspiller rett på den integrerte forsterkeren og resten på receiveren. Dermed kan du spille 2-kanal stereo uten innblanding fra receiveren. Når du så ønsker surround slår du over en liten bryter (hvertfall på Thule), så fungerer den som et effekttrinn.

Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    (...) Har selv en Yamaha RX-V2500 som jeg er veldig godt fornøyd med, også på stereo, og da spesielt i Pure Direct modus. Akkurat nå har jeg riktignok bare en ren dvdspiller som kilde, og den blir for tynn, men har prøvd den med "ren" cdspiller, så når skattepængan kommer så...

Men selvsagt, som alt annet i verden, smaken er som baken...osv. Vet jeg ikke har et "high-end" oppsett, men til mitt budsjett er jeg veldig godt fornøyd.
    Greit at smaken er forskjellig, men har du prøvd med et effekttrinn? Om ikke så er det ikke så lett å uttale seg om smaken, selv ikke så generelt.

Sitat Opprinnelig postet av Esp1

Hvilke fordommer??? Det er bare et spørsmål.

Selv hører jeg aldri på musikk i surround.

Edit:
    tralltrall er selvfølgelig inne på noe her! TA og andre produserer surroundforsterkere (receivere?) som også duger til stereo. Disse blir jo litt dyrere enn Denon/Yamaha/Pioneer/osv.

Knut

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av enemigo
    Greit at smaken er forskjellig, men har du prøvd med et effekttrinn? Om ikke så er det ikke så lett å uttale seg om smaken, selv ikke så generelt.
    Nei, har ikke prøvd med et effektrinn, da dette (foreløbig iallefall) faller utenom mitt budsjett, på samme måte som feks dyrere høyttalere! Jeg har KUN uttalt meg etter egen smak. Og sånn sett er jeg fornøyd med mitt oppsett akkurat nå.
    Men for all del, er selvsagt klar over at det finns mye bedre komponenter der ute, og oppgraderinger vil garantert komme her også etterhvert. Men dette har selvsagt med økonomi å gjøre.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Du kan få Hjemmekino recivere som spiller musikk i 2kanaler som bare det.

T+A'en min er et eksempel, (finnes sikkert mange andre også)
    Da jeg kjøpte den testet jeg den mot Krell og Burmester 2 kanals forsterkere.
    Etter testen var jeg ikke i tvil. De kunne ikke hamle opp med 5 kanaleren til T+A og valget var enkelt.
    Bare en ting, jeg glemte å si noe om prisklasse. Har ikke tenkt å bruke masse penger uansett. Ønsker bare en bra lydkvalitet. 4-5 tusen burde holde. Syns bare det er et innmari dårlig tegn at de fleste sånne receivere har en ohm bryter bakpå, så ikke hele greia skal ryke om en kjører de for hardt.

Sånne forskjeller som er så små at de ikke kan høres i en dobbel blindtest bryr jeg meg ikke om, derfor tror jeg egentlig at en hjemmekino receiver hadde gjort susen.

Noen nevnte å høre på i butikk.

Jeg har ikke særlig tro på det. Greit for å få et noenlunde inntrykk av høytalere, eller utseende på utstyr, men syns ikke det er lett å måle lyden på en forsterker på den måten, det blir rett og slett for mange faktorer som spiller inn som høytalerne brukt, lytterom, pluss at forskjellene er såpass vanskelige og oppfatte når en ikke skal skifte om raskt, på utstyr en ikke kjenner, at det er vanskelig å få noe mening ut av en slik test. Om det låter "hardt" og tynt, slik det låter fra en bærbar cd spiller til 200 kroner jeg har, sammenlignet med en stasjonær jeg har, ville jeg syns det var vanskelig og oppfatte, i en butikk, kan det godt være at jeg ville oppfattet lyden fra den bærbare som bra, fordi jeg ikke kjente anlegget, og ikke hadde noen referanse å skifte over på.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Receiver med separat effektrinn, er en den beste løsningen jeg så langt har opplevd. I dag bruker jeg Receiveren kun til å drive bak-kanalene.

Newcomer Nadali sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en ting, jeg glemte å si noe om prisklasse. Har ikke tenkt å bruke masse penger uansett. Ønsker bare en bra lydkvalitet. 4-5 tusen burde holde.
    Selv låner jeg en Denon avr-2106 for tiden og må si at jeg er veldig fornøyd med stereolyden denne gir. "Pure Direct"-funksjonen gjør at den skal fungere tilnærmet som en stereoforsterker også, ved at alle unødvendige kretsløp kobles ut. :smile:

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    En Receiver med separat effektrinn, er en den beste løsningen jeg så langt har opplevd. I dag bruker jeg Receiveren kun til å drive bak-kanalene.
    Dersom man prioterer musikk, mener jeg receiver med integrert forsterker er en bedre løsning. Med en rimelig receiver med effektrinn må man leve med en svak forforsterker i receiveren. Enig med det som Enemigo skriver lenger oppe. Thule IA100 med f.eks Yamaha RX-V657 vil være glimrende.

Du kan jo eventuelt låne med deg receiver hjem for å teste om du er fornøyd med hvordan den er til musikk. Det er du som avgjør, men selv synes ikke receivere i verken budsjett eller mellomklasse gjør en god nok jobb til musikk.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en ting, jeg glemte å si noe om prisklasse. Har ikke tenkt å bruke masse penger uansett. Ønsker bare en bra lydkvalitet. 4-5 tusen burde holde. Syns bare det er et innmari dårlig tegn at de fleste sånne receivere har en ohm bryter bakpå, så ikke hele greia skal ryke om en kjører de for hardt.

Sånne forskjeller som er så små at de ikke kan høres i en dobbel blindtest bryr jeg meg ikke om, derfor tror jeg egentlig at en hjemmekino receiver hadde gjort susen.

Noen nevnte å høre på i butikk.

Jeg har ikke særlig tro på det. Greit for å få et noenlunde inntrykk av høytalere, eller utseende på utstyr, men syns ikke det er lett å måle lyden på en forsterker på den måten, det blir rett og slett for mange faktorer som spiller inn som høytalerne brukt, lytterom, pluss at forskjellene er såpass vanskelige og oppfatte når en ikke skal skifte om raskt, på utstyr en ikke kjenner, at det er vanskelig å få noe mening ut av en slik test. Om det låter "hardt" og tynt, slik det låter fra en bærbar cd spiller til 200 kroner jeg har, sammenlignet med en stasjonær jeg har, ville jeg syns det var vanskelig og oppfatte, i en butikk, kan det godt være at jeg ville oppfattet lyden fra den bærbare som bra, fordi jeg ikke kjente anlegget, og ikke hadde noen referanse å skifte over på.

Heisan,
    Lydkilden er avgjørende (Analogt) er mitt stalltips, men ikke la deg blende av alt du leser. La meg gi deg et ærlig eksempel ut fra egen erfaring med følgende oppsett:

Analog:
    Pioneer AV 668 S koblet analogt til
    Electrocompaniet EC 4.6 preamp (10.000,- i sin tid ..) til
    Krell KAV 300i som igjen er koblet til
    Jmlab Electra 926

Helt greit, fin lyd, men bredden på lydbilde var ikke mye å skryte av. Nesten litt nedtur dette. Fin klang, bra bass, men Bredde / Dybdre informasjon var nada ! Konklosjon, AV 668 duger ikke som en CD spiller (analogt) :-x

Digitalt:
    Pioneer AV 668 S koblet via coax (digitalt mao. ) til
    Yamaha RX V2500, som igjen benytter effektforsterker til front HT via
    Jmlab Electra 926

Voila. "Bikja til Roger Waters" (Amused to Death) var milevis ut på sidene og langt bak meg i "pure direct" modus. Her kom bredde / dybde med så det holdt, pluss at resten av lydbildet er veldig homogent og rent. Ikke analytisk, ikke varm, men akkurat passe etter min oppfatning.

Skaff deg en Rerceiver med gode DACèr (digital til analog konvertere) og kjør i "direkte" modus fra en grei DVD spiller og du vil bli (positivt) overrasket.

Min tredje Yamaha receiver dette, sier muligens noe ( og EC`n har jeg satt i boden..)

Ovennevnte er min erfaring og opplevelse. Ikke ta dette for noen fasit, men det er ikke helt skivebom og bruke en god receiver

PS. En god reveiver blir bare enda bedre med eksterne effektforsterkere, men er ikke et must..

/L

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Heisan,
    Lydkilden er avgjørende (Analogt) er mitt stalltips, men ikke la deg blende av alt du leser. La meg gi deg et ærlig eksempel ut fra egen erfaring med følgende oppsett:

Analog:
    Pioneer AV 668 S koblet analogt til
    Electrocompaniet EC 4.6 preamp (10.000,- i sin tid ..) til
    Jmlab Electra 926

Helt greit, fin lyd, men bredden på lydbilde var ikke mye å skryte av. Nesten litt nedtur dette. Fin klang, bra bass, men Bredde / Dybdre informasjon var nada ! Konklosjon, AV 668 duger ikke som en CD spiller (analogt) :-x

Digitalt:
    Pioneer AV 668 S koblet via coax (digitalt mao. ) til
    Yamaha RX V2500, som igjen benytter effektforsterker til front HT via
    Jmlab Electra 926

Voila. "Bikja til Roger Waters" (Amused to Death) var milevis ut på sidene og langt bak meg i "pure direct" modus. Her kom bredde / dybde med så det holdt, pluss at resten av lydbildet er veldig homogent og rent. Ikke analytisk, ikke varm, men akkurat passe etter min oppfatning.

Skaff deg en Rerceiver med gode DACèr (digital til analog konvertere) og kjør i "direkte" modus fra en grei DVD spiller og du vil bli (positivt) overrasket.

Min tredje Yamaha receiver dette, sier muligens noe ( og EC`n har jeg satt i boden..)

Ovennevnte er min erfaring og opplevelse. Ikke ta dette for noen fasit, men det er ikke helt skivebom og bruke en god receiver

PS. En god reveiver blir bare enda bedre med eksterne effektforsterkere, men er ikke et must..

/L
    Dette hørtes ikke så dumt ut. Har jo elektrisk digital lyd utgang på dataen, så for jeg kanskje endel høyere kvalitet på MP3 også, sammenlignet med å overføre analogt fra lydkortet?

En ting jeg har oppfattet er at selv billige pioneer DVD spillere med såkalt upsamplingskonvertere til 192 khz, låter bedre enn gammeldagse, påkostede cd spillere. Husker på anlegget til en kamerat, at det låt silkemykt, og noe hardere når det ble kjørt digitalt via sony receiveren som ikke hadde like moderne D/A konvertere, bare 96 khz tror jeg.

Regner med at det er det fenomenet du tar for deg. Spørsmålet er da hvor dyre receivere en må opp på, for at de har gode innebygde konvertere, eventuelt hvilke receivere som bruker gode konvertere, alt på entry level receiverene sine?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    192khz er vel båndbredden til dacn eller noe slikt. den sender ikke ut noe mer enn 44.1 som er cd specsene. såvitt jeg vet.
    låter det dårligere med digitalutgangene skyldes det dårlige dacer i den sony receiveren.

er ikke bladene enig i at det er signalkilden det har skjedd minst med de siste årene, eller?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    192khz er vel båndbredden til dacn eller noe slikt. den sender ikke ut noe mer enn 44.1 som er cd specsene. såvitt jeg vet.
    låter det dårligere med digitalutgangene skyldes det dårlige dacer i den sony receiveren.

er ikke bladene enig i at det er signalkilden det har skjedd minst med de siste årene, eller?
    Jeg har liksom forstått det slik at når signalet blir gjort digitalt til cd plata, blir det "hakket opp" i 44.1 khz, og dette gjøres også når det gjøres analogt igjen.

Hvis en har en konverter som benytter upsampling, så får en en noe mer finkornet gjengivelse, selv om det opprinnlige signalet bare er 44.1 khz, fordi en ikke påfører signalet ytterligere forværring..I teorien skulle det vel ikke bli ytterligere forværring når samme signal bare føres tilbake, men i praksis så tror jeg det er tilfelle.

Jeg tror ikke det funker i teorien som jeg sa, men i praksis har jeg tro på upsampling av 44.1 khz digital signalet til 192 khz, før det konverteres til analogt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alle dac chipper nå har de specsene du nevner, men det har nok ingenting med upsampling å gjøre

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •