Lydkvalitet på hjemmekino receivere i "stereomodus"? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 86 av 86
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det ikke derfor folk her på forum er nesten livredd rørforsterkere, har de ikke 100-200 watt til rådighet tror de ikke det kan spille. Antall watt er selgers og kjøbers fokus no.1, det meste annet betyr ikke noe.
    Noe helt annet er hvordan en forsterker greier å drive høyttaleren. Der er ikke noen regel der siger at en 5 watt rørforsterker ikke kan drive en høyttaler bedre enn et 100 watt transistortrin.
    Man undres over hvorfor flere valg innenfor surroundforsterkere ikke er mulig, men hvorfor skulle det selge når de med blinkende lygter og 17 surroundmodes selger som hakka møkk....., tok jo folk lang tid å innse også at diesel kunne brukes i en bil............

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Man undres over hvorfor flere valg innenfor surroundforsterkere ikke er mulig, men hvorfor skulle det selge når de med blinkende lygter og 17 surroundmodes selger som hakka møkk....., tok jo folk lang tid å innse også at diesel kunne brukes i en bil............
    Nå er da da ikke så veldig rart at surroundforsterkere selges som hakka møkk idag... Ser man på all reklame som har med lyd å gjøre idag, enten det er i den pokkers avisa fra Elkjip som kommer i posten 4 ganger i uka, eller hifi-magasiner, så frontes surround! Kommer det en uvitende stakkar på en el-butikk å skal oppgradare sin gamle Radionette som har sendt sin siste ønskekonsert, så bærer han på en surroundforsterker like etter... Mye pga (tror jeg) at skal du ha en vanlig stereoforsterker idag, så må du nærmest inn i en "spesialbutkk". Den vanlige mannen igata handler ikke på slike plasser, han går på Elkjip, Expert, Ideel eller hva de nå heter alle disse kjedene som ligger nærmest der han bor.
    "Og hvorfor skulle jeg handle noe annet? Se på prisene!"
    Selvfølgelig til ettertanke...selges jo komplette surroundanlegg me fancye satelitter og sub til prisen av en pose med tomflasker. Er ingen hifi-freak selv, det har min økonomi med unge og bleieskift satt en effektiv stopper for, men er da relativt fornøyd med lyden min. Men har jo flere kompiser som bryr seg fint lite om det...så lenge de har et par bokser bak ryggen som det kommer noe kvining ifra mens vi ser film, så er de happy som f... med sitt 5.1-oppsett.

(Frustrert kommentar etter et par glass med vin for mye )
    PS: Jeg kjører diesel... dog ikke i kveld

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Budsjett AV-receiver med "sjokkerende god" stereo lyd

Lionstar,

jeg leste akkurat siste DVD og hjemmekino (nr2 2006 s60).
    Her har de testet en Panasonic Receiver (SA-XR55 - 3000,-) som de gir 19 av 20 poeng.

Hi Fi og Hjemmekino skriver:
    Et Lydsjokk i budsjettklassen.
    I SA-XR55 har de klart å kombinere en svært effektiv forstekerteknikk med
    audifile lydprinsipper. Resultatet er blitt svært vellykket. Man har faktisk
    fått en kraftig og vellydende tokanals forsterker i samme boks som en
    svært kompetent AV-receiver.
    Dette er faktisk noe å tenke på for folk som bare behøver en god integrert
    forsterker.

Dette ser ut til å være en forsterker som kan være aktuell for deg.

Lykke til.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble en overraskende lang tråd dette og det er bra.
    Mange på forumet for sagt mye og det blir litt OT av og til, men det er faktisk morsomt og interessant å lese "baklengs" på noe tråder som blir såpass lange.

Effekt er oppskrytt ?.
    Ja på normalt volum, greier de fleste seg fint med en 10W forsterker, sikkert også en 5W. Rørforsterkere eller seriøse klasse A forsterkere, er ofte i denne kategorien og leverer musikk på en fremragende måte. Personelig vil jeg ikke eie en rørforsterker pga. vedlikeholds utgifter (bytte av Rør).

Transistorforsterkere i dag enten det er klasse A eller AB (mest utbredt), er blitt veldig gode og stabile å kan levere atskillige Watt (RMS Watt) opp til flere KW. Da snakker vi PA forsterkere normalt og dette er en helt annen "idrett".

Digitale forsterkere presser seg inn i Receivere og dette er en naturlig konsekvens av mangel på plass og eliminering av dyre kjøleribber. Strømforsyningen er ofte switch power sypply, som igjen har lite tap og kan lages fysisk smått. Når dette for "gått seg til", vil antagelig vi gamle audiofile ikke greie å høre forskjell opp mot en klasse AB ?

Inntil dette er et faktum, foretrekker de fleste av oss en god receiver som altså har en god pre-amp del og Pre Out på alle kanaler, separate effekt forsterkere..

Never ending Story...

/L

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy

Personelig vil jeg ikke eie en rørforsterker pga. vedlikeholds utgifter (bytte av Rør).

/L
    Dette trenger jo ikke bli store utgiftsposten, det er helt avhengig av antall og type rør. Jeg får et komplett rørsett for 300,-, og det holder noen tusen timer.

Frode

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Dette trenger jo ikke bli store utgiftsposten, det er helt avhengig av antall og type rør. Jeg får et komplett rørsett for 300,-, og det holder noen tusen timer.

Frode

Sant nok, dersom røra er lett tilgjengelige (mye mystiske "russiske" rør i noen oppsett, som vistnok skal være veldig bra er ikke det...

Har hørt noen rør konstuksjoner og det er en spesiel "farge" over dette, noen går så langt som å si at denne type "forvrengning" er helt ørevennlig og dermed låter bra. EC har prøvd å kopiere rørlyden i noen av sine konstruksjoner. Noen liker det "sløret" dette gir, andre mener at dette blir for snilt.

Det er ikke lett å være menneske, men det er lov å bruke egne ører som referanse.

Ping ?

/L

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •