Lydkvalitet på hjemmekino receivere i "stereomodus"? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 86
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    skulle gjerne hørt om de stereomodellene....?
    Var å tittet på Bryston sin nye hjemmekino prossesor for litt siden. Å bruke den i stereo er ikke dårligere enn å kjøpe Brysten forforsterker. Det virket som et veldig bra produkt for å få kvalitet i både kino og lyd.

som skrevet tidligere i tråden: T+A'en min spilte bedre enn Krell og Burmester 2 kanals forsterke da jeg testet de.

Det finnes sikkert andre alternativer også. Så jeg tror en absolutt kan finne ett hjemmekino produkt som spiller bra Hifi.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (...) veldig merkelig at ingen i bransjen hittil har komt med et produkt som sønderknuser all konkuranse. de andre tar jo bare for merkenavn og kabinett (...)
    Jeg tror dette har med strategi og merkevarebygging å gjøre. Dersom Pioneer eller Sony virkelig la seg i selen, så kunne de laget en kanonforsterker med de beste komponenter og flotteste finish som knuser all konkurranse, og selge den i bøtter og spann. Men de gidder ikke fordi dette ikke passer inn i markedsstrategiene og posisjonen de har i markedet.

Men når det gjelder prisdannelse, så vet alle som driver butikk med attraktive produkter, at prisen på et produkt ikke nødvendigvis gjenspeiler produksjonskostnaden, men hvor mye kundene kan strekke seg til å betale. Og her bruker markedsavdelingene alle triks i boka for å gjøre et merke eller produkt attraktivt innen et visst kundesegment, dette er jo faktisk en vitenskap i seg selv. Og det henger selvsagt sammen med eiernes (les aksjeeierne) ønsker om inntjening. Enten vi liker det eller ei, så er de egentlig ikke så veldig bekymret for vår lykke.

Siden vi allikevel har tatt en avstikker til andre produkter enn hifi, så kan jeg nevne at 1,5 liter Bonaqua koster under 10,- på Rema mens en 0,75 l glassflaske med Perrier koster 30,-, (kanskje ikke på Rema, da...) altså 6 ganger så dyrt. Dette er altså vann med litt kullsyre i. OK, så er kanskje ikke Bonaqua like godt som Perrier, og ikke imponerer det naboen heller, men det slukker tørsten og bryggesjauer-raaapen blir mye billigere :-)

Og når det snakk om volum, så er det latterlig hvilke rabatter som gis ved større volum. Jeg jobber med innkjøp og rammeavtaler, og ser daglig hvilke rabatter som tilbys når man skal kjøpe stort. Innen enkelte varegrupper og bransjer er det ikke uvanlig med 70-80% rabatt i forhold til listepris. Altså store produksjonvolum gir lave enhetskostnader, som igjen gir 1) lave priser eller 2) større inntjening pr. solgte enhet, gjerne en passende kombinasjon av disse. Mens de små produsentene, de vi ønsker å kalle seriøse og som faktisk er genuint interessert i å lage bra og vellydende utstyr, må slite med små volum og høyere enhetskostnader.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan da ikke være noe som helst tvil om at en hjemmekinoreciver sliter seriøst med å konkurrere med en stereoforsterker til samme pris.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det kan da ikke være noe som helst tvil om at en hjemmekinoreciver sliter seriøst med å konkurrere med en stereoforsterker til samme pris.
    Det kan vel hende at det finnes en surround-receiver som slår en stereoforsterker på musikk-kvalitet i to kanaler til samme pris.

Kan vel sikkert være enige i at den stereo-forsterkeren ikke er hverken noen testvinner eller noe varp
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde pure direct eller hva det nå kalles kobler ut DACen. Merker iallefall bare om den er av eller på når jeg spiller analogt på min Arcam. Digitalt er det ingen forskjell.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!men det er vel liten vits i å diskutere om hvilken av dårligste stereoforsterker og dårligste hjemmekinoreciver, til samme pris, som har best lyd??

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ren stereoforsterker av "respektabelt" merke spiller bedre enn en surroundreceiver til samme pris omtrent uansett. Det koster penger å bruke såpass gode elementer på samtlige 7 kanaler som en stereoforsterker har på to. Det kan det ikke være noe tvil om.

Ofte handler dette om å kunne levere nok strøm, ikke om diverse DACer m.m. Når en stereoforsterker har kan trekke 800VA fra strømnettet, og en surroundreceiver kun klarer et sted mellom 00 og 500, så sier det meste seg selv.

Det finnes hederlige unntak. Arcams AVR300 leverer jo 1200VA, og det folk kaller for "musikalske receivere" forstår og mener jeg som "strømsterke receivere".

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en trafo forer strøm, bare komponentene etter bestemmer hvordan det låter.
    spill på avantgarde og den viktige strømmen din blir en bakdel, slike høyttalere blottlegger en forsterker.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok dyrere med en hjemmekino reciver med skikklig kvalitet enn tilsvarende i 2kanaler, men det er absolutt mulig å finne bra saker om en kan betale litt mere(ikke nødvendigvis dobbelt så mye som flere mener). Det er mitt poeng i tråden.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo hende at en surround-receiver ble så fatalt feilkonstruert at den ble en vinner i tokanal-stereo

Dette etter "selv en blind høne kan finne et korn inimellom" syndromet
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en trafo forer strøm, bare komponentene etter bestemmer hvordan det låter.
    spill på avantgarde og den viktige strømmen din blir en bakdel, slike høyttalere blottlegger en forsterker.
    Er jo klar over det, einis, og sier ikke at det er strømmen som påvirker sluttresulatet. Men du får såååå mange ganger mer frem hva som faktisk bor i høytaleren dersom receiveren ikke "kneler" i mangel på strøm. Og det er jo det som er litt aberet med receivere, de skal bite over for mye på en gang.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med manglende strøm i receivere i forhold til stereokomponentene blir litt misvisende. Strømforsyningen i receivere er dimensjonert for å drive 5-7 høyttalere. Når den samme strømforsyningen benyttes til kun to kanaler blir det ofte nok strøm. Det er et større problem at det stappes utrolig mange komponenter inn i en boks nesten uten luft mellom. Dette går lett varmt, samt at komponentene lett kan påvirke hverandre med støy.

Personlig har jeg mer fokus på at en god receiver har gode prosesserings- og forforsterkeregenskaper. De fleste seriøse har pre out, som gjør at man kan komplettere med effekttrinn ved behov, og da er det kun forforsterkeregenskapene som har noe å si i stereomodus.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo enig i det, men er nok endel som føler at ting er litt misvisende når et produkt er oppgitt til 7*140 watt, og maks det kan trekke fra strømnettet er 3-400VA. Sier seg selv da...

"Problemet" er jo her ikke mulighetene for å få på mer kraft, men at en ikke har råd til mer og må klare seg med kun receiveren.

ICE-blokker er jo etter eget sigende veldig nøytrale (har enda ikke testet selv) og her er mye av fordelene at de leverer nok stabil strøm når det trengs. Eller har jeg misforstått noe?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke ta diskusjonen om spesifisert strømtrekk fra nettet kontra maksimalt strømtrekk.

I tilfeller der strømforsyningen faktisk maksimalt kan trekke 300W, så vil likevel det være nok til 2x75W i klasse AB eller 2x130W i klasse D. Det er slett ikke så dårlig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må ikke glemme at oppgitt data på en forsterker er MAXIMAL uteffekt som nærmest skjer aldri.
    er ikke helt sikker men normalt sett tipper jeg de fleste lytter på 10-20watt 90% av tiden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må ikke glemme at oppgitt data på en forsterker er MAXIMAL uteffekt som nærmest skjer aldri.
    er ikke helt sikker men normalt sett tipper jeg de fleste lytter på 10-20watt 90% av tiden.
    Det er nok korrekt, faktisk tror jeg det reelle tallet for "dagliglytting" er enda lavere. At en 8-ohms høyttaler har en følsomhet på f.eks. 90dB betyr faktisk at det oppnås et lydtrykk på 90dB ved bare 1watt...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en prat med Morten på NAT for en god stund siden, og som du er inne på roffe, mente han at "dagligdags" lytting ofte ikke lå på mer enn 3-4W..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Hadde en prat med Morten på NAT for en god stund siden, og som du er inne på roffe, mente han at "dagligdags" lytting ofte ikke lå på mer enn 3-4W..
    På min Vincent SP 993 effektforsterker er det display i fronten som viser hvor mange Watt som brukes. Vanlig lyttenivå ligger på rundt 2x1W, garantert naboklaging ligger på 2x5W.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er nok korrekt, faktisk tror jeg det reelle tallet for "dagliglytting" er enda lavere. At en 8-ohms høyttaler har en følsomhet på f.eks. 90dB betyr faktisk at det oppnås et lydtrykk på 90dB ved bare 1watt...
    Stemmer bra det, tror jeg skal kunne få opp mot 90dB ved 1W ved visse frekvenser.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er altså mye mer viktig teknologien på forsterkeren og hvordan den leverer de første wattene.
    det jeg har hørt av klasse D (tripath) låter til å ha en helt annen forvrengingstype enn AB. det låter rent ved høye nivåer til det plutselig skjærer seg.- skrur man bare litt ned er det meste tilbake igjen. i motsetning til hva jeg er vant til av normale forsterkere som kan begynne å pipe lenge før forvrengningen går i taket.
    7-10watt her hjemme har ingen problemer med å holde følge med 100watt ab.
    noen med lignende erfaringer?

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •