Lydkvalitet på hjemmekino receivere i "stereomodus"? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Fin test det her. Men er uenig i din konklusjon av Pioneer DV-668 AV.

Har selv 668 og har lest en haug med tester av den (hvor cd-lyden spesielt fremheves) og har spilt den selv på en del anlegg - analogt, via dac surround-receiver og via løs dac.

Min konklusjon at 668 duger godt som cd-spiller analogt, overraskende bra - i forhold til myten om at alle dvd-spillere er dårlige cd-formidlere. Blant annet har den 192kHz/24 Burr-Brown pcm1738 da-konvertere. Dette er de samme dac'ene som sitter i blant annet cd-spilleren Classe cdp-100 som koster ca 40k.

Med andre ord er det stor sannsynlighet for at det sitter bedre dac'er i 668 enn i V2500.

Det spørs om ikke det er andre ting på ditt anlegg som avgjør lydkvaliteten her - har du prøvd å kjøre lyden analogt på V2500? Det er jo mange komponenter her som kan "farge" lyd, eller matcher hverandre bedre enn andre?

Du gav meg en liten oppgave der. Har aldri kjørt analog rett igjennom V2500 før nå . Tidligere tester er via EC4.6 som preamp, derfra til Effekt trinn (KAV 300I). Sitter i dette øyeblikk og switcher mellom "DVD input dvs Coax fra 668" og "CD som er analogt koblet".

Kan være enig med deg at 668 gjør en overraskende god DAC konvertering og at denne er helt på høyden med DACène fra V2500 :neutral:

I tillegg, kan man kjøre 668 i "pure direkt", gir kun lyd ut fra analog porter.

Takk for et bra tips :grin:

ECèn ligger i boden og blir der...

/L

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Men hvis du hadde brukt samme sum penger på en stereoforsterker eller pre/effekt, tror jeg nok du hadde oppnadd bedre kvalitet.
    Nå testet jeg den mot forsterkere som ligger på 30-40 lapper. Det er riktignok litt billigere enn det T+A'en koster. Det kan godt hende resultatet ville vært bedre med en stereoforsterker men da har en ikke en så bra tuner, DAC, muligheten for hjemmekino, og hifi lyd i meget høy klasse.
    Noe må en jo betale ekstra for å få alt dette.
    Jeg bruker annlegget mitt mere til stereo enn til film, og jeg har ikke funnet noe som spiller så mye bedre at det er verdt å bytte fra kino til 2 kanaler og miste det jeg har nå. (!!)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser man på alt innholdet vil en stereoforsterker til halve prisen alltid spille bedre! forutsatt lignende design og konstruktør.
    7 forforsterkere, 7 effektforsterkere, radio, 7dacer, bilde-switching, et hav av inn/utganger, større chassis, display osv.
    man betaler ikke mindre for delene i en receiver enn en 2kanaler, hallo.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Reciever

Hva med Sony str db 930 QS med effektforsterkeren Tan-55 ES?

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ser man på alt innholdet vil en stereoforsterker til halve prisen alltid spille bedre! forutsatt lignende design og konstruktør.
    7 forforsterkere, 7 effektforsterkere, radio, 7dacer, bilde-switching, et hav av inn/utganger, større chassis, display osv.
    Litt uenig med deg der. Det er for mange ting som spiller inn til at man kan se det så enkelt. Varierer jo svært mye på alt slags utstyr hvor mye en for igjen av pengene en legger inn. Det er en lav kilospris på mange hjemmekino receivere.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns egentlig at det er ingen som har dratt frem arcam avr300 som reciever....

jeg bytta selv fra en arcam fmj-a32 integrert til en avr300, og gikk fra å bruke dvd-opptagerens DAC til å bruke den integrerte i forsterkeren. jeg må ærlig innrømme at jeg fikk et skikkelig løft i stereo-lyden (jeg har ikke annet idag ), som stereo forsterker er nok avr300 noe dårligere, men med bedre dac kompenserer det for min del siden jeg har "bare" en dvd-opptager og xbox som lydkilde.

av300 har som kjent 1200VA ringkjerne trafo og muskler i massevis, den kan også bi-ampes hvis en ønsker det i stereo-modus

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo høyst variabelt hvordan en surroundreceiver duger i forhold til et godt analogt stereooppsett.

Personlig synes jeg min Arcam AVR300 gjør en glimrende jobb som preamp i stereo direct-modus. Den slår da av alle unødvendige kretser.

Det er vel nettopp dette med unødvendige kretser som er sentralt: En surroundreceiver er pakket full av radiokretser, digitale kretser og hauger av signalveier og oscillatorer. Det er ikke mulig å skjerme de analoge kretsene 100% fra disse signalene. Men som sagt: Noen surroundreceivere klarer å skru av mange av disse kretsene når de kjører stereo, og da kan det bli svært bra.

Edit: Snakk om å tenke samme tanke samtidig. Oppsettet mitt består for øvrig av en gammel Samsung DVD-spiller, koblet via en enda eldre, men mye bedre DAC fra Mission, via Arcam AVR300s stereo direct og over i Midgard Audio Oberon-blokker. Jeg synes det låter konge, jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde et eksperiment forleden:

1. Koblet min gamle trofaste Denon DCD1500 analogt til Marantz receiveren min.

2. Koblet deretter en billig Sony DVD spiller via SPDIF til samme receiver.

Det var omtrent som å fjerne et tykt ullteppe fra høyttalerne. Et utrolig mye mer oppløst og luftig lydbilde med en masse nye detaljer.

Selv om den billige Sonyen rent mekanisk-teknisk er søppel i forhold til den påkostede gamle Denonen, viser dette hvor mye som har skjedd med audio-DACer i de senere år.

At effekttrinnene i en kino-receiver må konstrueres med endel kompromisser sammenlignet med en god stereoforsterker er det vel ingen som tviler på.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Gjorde et eksperiment forleden:

1. Koblet min gamle trofaste Denon DCD1500 analogt til Marantz receiveren min.

2. Koblet deretter en billig Sony DVD spiller via SPDIF til samme receiver.

Det var omtrent som å fjerne et tykt ullteppe fra høyttalerne. Et utrolig mye mer oppløst og luftig lydbilde med en masse nye detaljer.

Selv om den billige Sonyen rent mekanisk-teknisk er søppel i forhold til den påkostede gamle Denonen, viser dette hvor mye som har skjedd med audio-DACer i de senere år.

At effekttrinnene i en kino-receiver må konstrueres med endel kompromisser sammenlignet med en god stereoforsterker er det vel ingen som tviler på.
    Hvordan låter sony spilleren via analogt sammenlignet med denon spilleren analogt?

Skulle tro sony spilleren var best også analogt jeg, men..hva hører du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøre ekstern DAC som jeg har gjort, så slipper man å bekymre seg over om jitter er håndtert bra nok. DAC1 får man for 7500 omtrent hvis man spør veldig pent, og måler audiofilt sett ganske perfekt. Min Primare SPA21 er iallefall jeg veldig fornøyd med i stereo når man kjører analog inn og bruker buypass for å skru av digitale kretser. DAC i SPA21 var bra, men DAC1 var nok hakket bedre. Biamp gjorde stor forskjell på mine 703 iallefall, så det var en som kommenterte disse og 704 innledningsvis i denne diskusjonen. Føltes nesten som jeg fikk en sub når jeg fikk en ekstra forsterker til biamping... helt til jeg faktisk fikk en sub

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Hvorfor ikke kjøre ekstern DAC som jeg har gjort, så slipper man å bekymre seg over om jitter er håndtert bra nok. DAC1 får man for 7500 omtrent hvis man spør veldig pent, og måler audiofilt sett ganske perfekt. Min Primare SPA21 er iallefall jeg veldig fornøyd med i stereo når man kjører analog inn og bruker buypass for å skru av digitale kretser. DAC i SPA21 var bra, men DAC1 var nok hakket bedre. Biamp gjorde stor forskjell på mine 703 iallefall, så det var en som kommenterte disse og 704 innledningsvis i denne diskusjonen. Føltes nesten som jeg fikk en sub når jeg fikk en ekstra forsterker til biamping... helt til jeg faktisk fikk en sub
    Sikkert bra med ekstern DAC, bare veldig dyrt Men alt er relativt i forhold til hvor mange penger den enkelte vil prioritere å bruke på hobbien..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, i denne hobbyen, eller galskapen som enkelte kanskje med rette vil kalle det isteden, så fører jo det ene ofte med seg det andre: litt bedre høyttaler, litt bedre forsterker, litt bedre kabler, litt bedre dac, litt bedre høyttaler, litt bedre forsterker...

Men einis har seff rett, mange gode DAC'er til en rimelig penge. For litt større penge får man noe som er hakket vassere så fanatikerne også blir fornøyd, og alle andre i heimen lurer på når de får være med ut å handle ting man faktisk har bruk for

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Dette er ikke min erfaring med det utstyret jeg bruker, men dette varierer sikkert fra merke til merke.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke meningen å ødelegge en teknisk/kvalitetstråd, men jeg har bare lyst til å kommentere dette med pris kontra innhold siden tråden ser ut til å spore litt i den retningen.
    Jeg tror mange ser seg litt blinde på hvor mange transistorer og kondiser det og det apparatet inneholder. Prisdannelsen har vel like mye med strategi, merkevarebygging og volum å gjøre? Jo mer x.x-kanals utstyr de greier å fylle folks stuer med, desto større marked blir det for diverse andre dingser. Jeg har følelsen av at produsentene ønsker at vi skal kjøpe flerkanalsutstyr fremfor gammeldags stereoutstyr, rett og slett fordi de tjener på det på lang sikt. Mulig at dette ikke gjelder alle produsenter, men de store, Sony, JVC, Pioneer etc. har nok større omtanke for bunnlinja enn ren lydkvalitet.
    Dessuten vil store volum gi lave priser (og selvsagt, lave priser gir ofte stort volum), og dette gjelder fra den minste transistoren og helt til pappesken rundt det ferdige produktet. Og siden hjemmekino er i vinden for tiden (pga. lave priser på brukbart utstyr for folk flest, og aggressiv markedsføring), blir det fort store volum. Og dette må stereo-folket lide under ved å betale mer pr. transistor.

Trur eg...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo faktisk tilfeller der hjemme kino recivere/prossesorere bruker samme(oppimot samme) kretser/utstyr på stereo lyden i flerekanals bokser som i stereomodellene deres.
    Interessen for såkalt "hi-end" lyd også på hjemmekino utstyr har et marked, og som mange produsenter tenker på.(tror jeg)
    Dette vil jo si at kvaliteten blir meget god, selfølgelig vil prisen være litt høyere, men det en får igjen for de tusenlappene ekstra kan være veldig mye for pengene.

Tror ikke det blir noe særlig billigere å kjøre doble oppsett for å ha ett bra stereo oppsett og en hjemmekino om det skal være i samme rom(ser jo kanskje ikke så bra ut heller). Da er det bedre å kjøpe noe av kvalitet som tilfredstiller de lyd krav en har og klarer av begge deler. Synes jeg da.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle gjerne hørt om de stereomodellene....?
    surr. receivere under 10k syns jeg ser ut som noe møkk. -tar man ut 2 forforsterkere og 2 effektforsterkere blir ikke det mange delene. hehe.
    titter man i en stereoforsterker til samme pris ser man umiddelbart at her er kvaliteten MINST det doble...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi driver med halvseriøse synsinger om hvor gode stereo- kontra surroundforsterkere er... Er det ikke rimelig å anta at i en forsterker til 10.000 betaler man (tatt ut av luften) 5000 for kassa og merket Hvor mye dyrere skal det egentlig bli for noen kondensatorer som iallefall der andre dødelige får kjøpt dem ikke koster allverden og noen rimelige chip'er man får ferdig innpakket til noen hundrelapper i en PC? Det å få laget en kasse rundt komponentene og få et kult logo på fremsiden, det er rimelig dyrt i hifiverdenen...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du rett så er det veldig merkelig at ingen i bransjen hittil har komt med et produkt som sønderknuser all konkuranse. de andre tar jo bare for merkenavn og kabinett
    det skal ikke mange delene til å utgjøre betydelige summer ved store kvanta..

men på en annen side tar jo importør, staten og forhandler MYE før du har ditt produkt i stua. lenge leve diy

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss bare se litt over i bilens og motorsykkelens univers. Harley-Davidson er vel et av de sterkeste merkenavnene i verden om jeg ikke tar helt feil. Deres motorsykler kan stige i pris, evt. ha en minimal endring, dess eldre de blir, noe de fleste Honda og/eller Suzuki ikke gjør like ofte. De som hevder at de ikke betaler noe for merkenavn kan i dette tilfellet bare gå å legge seg. For her gjelder det bare å få opp øynene og innse fakta.

Bose tar vel for eksempel ikke betalt i det hele tatt for sitt navn? Eller hur?
    Klarer ikke å skrive mer nå, da jeg skal være på jobb om 5 timer. OOPS..

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •