Lydkvalitet på hjemmekino receivere i "stereomodus"? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kun en kort kommentar ang. DACèr.

1) DACèr "klokkes" av en gitt frekvens. Dersom denne ikke er stabil, resulterer dette i "jitter" altså tidsavvik og dette høres j..ig ut. Det koster litt ekstra å putte inn en ultra stabil klokkegenerator, men resultatet høres tvert. Det sier seg selv at en reveiver, som ikke koster all verden eller som er noen år gammel ikke har en slik klokke.

2) Strømforsyningen til Analoge og Digitale kretser ikke bare bør men må separeres. Samme greiene her, er disse felles, kommer det mye digital støy fra DACèr etc. og smitter over på de analoge kretsene (op-amper som gir deg analog lyd ut). Dyre produkter opererer med flere separate og helt uavhengige strømforsyninger. Slikt koster penger, men det høres.

3) Ulike produsenter og ikke minst når de ble laget. Jeg oppererte en Marantz CD spiller for ikke så lenge siden og så til min fortvilelse at den brukte en stein gammel DAC fra Phillips (som eier Marantz).

Produsentene prøver å spare overalt....

Det er sikkert mange punkter som kan legges til denne listen (mekanisk oppbygning, mao. chassis dempning) etc. men det kan jo være en oppgave for andre i forumet som har skrivekløe...

/L

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Kun en kort kommentar ang. DACèr.

1) DACèr "klokkes" av en gitt frekvens. Dersom denne ikke er stabil, resulterer dette i "jitter" altså tidsavvik og dette høres j..ig ut. Det koster litt ekstra å putte inn en ultra stabil klokkegenerator, men resultatet høres tvert. Det sier seg selv at en reveiver, som ikke koster all verden eller som er noen år gammel ikke har en slik klokke.

2) Strømforsyningen til Analoge og Digitale kretser ikke bare bør men må separeres. Samme greiene her, er disse felles, kommer det mye digital støy fra DACèr etc. og smitter over på de analoge kretsene (op-amper som gir deg analog lyd ut). Dyre produkter opererer med flere separate og helt uavhengige strømforsyninger. Slikt koster penger, men det høres.

3) Ulike produsenter og ikke minst når de ble laget. Jeg oppererte en Marantz CD spiller for ikke så lenge siden og så til min fortvilelse at den brukte en stein gammel DAC fra Phillips (som eier Marantz).

Produsentene prøver å spare overalt....

Det er sikkert mange punkter som kan legges til denne listen (mekanisk oppbygning, mao. chassis dempning) etc. men det kan jo være en oppgave for andre i forumet som har skrivekløe...

/L
    Jeg har drivi og lekt meg litt med sånn i gamledager, hadde høytalere på over 70 kg stk, og prøvde biwiring, og mye forskjellig av kabler, skaffet skjema til spilleren, og husker jeg prøvde forskjellige operasjonsforsterkere i en cd spiller OPA 2604, og 2134 hvis jeg husker riktig, var vel sistnevnte som jeg fant ut var best, regulator kretser hele pakka, sånn i etterkant så er jeg usikker på virkelige forskjeller eller placebo, men det føltes virkelig da.

Den marantz, hvis det er en sånn 63SE, eller hva de cd spillerne het, mener den phillips Dac saken var beryktet for å gi en varm god klang, akkurat det de cd spillerne var berømte for, var nok derfor den var benyttet, og ikke av hensyn til å spare penger..

Sånn nå, så har jeg vel litt mer pragmatisk syn på hifi, slik det var da så hørte jeg jo nesten ikke på musikk, det var jo modifiseringer og bygging som var hele hobbien, men nå prøver jeg være litt mer selektiv i forhold til hva jeg gidder å bruke tiden på.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må henge meg på de som anbefaler separat effekttrinn.

Jeg kjører Denon 3805 som surroundforsterker, og lar den drive senter og bakhøyttalere. Så har jeg Electrocompaniet AW100 til å drive frontene, og det svinger som bare det. Søk litt på nettet og se om du kan finne informasjon om surroundforsterkere med gode forforsterkerdeler (3805 er et godt eksempel), så kjøper du en effektforsterker med en klang som passer deg og dine høyttalere i tillegg.
    --
    Thorbjørn

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    T+A'en min er et eksempel, (finnes sikkert mange andre også)
    Da jeg kjøpte den testet jeg den mot Krell og Burmester 2 kanals forsterkere.
    Etter testen var jeg ikke i tvil. De kunne ikke hamle opp med 5 kanaleren til T+A og valget var enkelt.
    Men hvis du hadde brukt samme sum penger på en stereoforsterker eller pre/effekt, tror jeg nok du hadde oppnadd bedre kvalitet.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en viss feeling på at du ikke får samme kvaliitet på en surroundforsterker til 10000 og en stereoforsterker til 10000.

I surrrundt ampen har du :

7 forsterkere, røslig forforsterker, masse romkorreksjon, masse lyd/video innganger og utganger, diverse AD/DA konvertere, radio, etc.

I stereoampen ha du:

En enkel forforsterker, effektforsterker og av og til riaa.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Har en viss feeling på at du ikke får samme kvaliitet på en surroundforsterker til 10000 og en stereoforsterker til 10000.

I surrrundt ampen har du :

7 forsterkere, røslig forforsterker, masse romkorreksjon, masse lyd/video innganger og utganger, diverse AD/DA konvertere, radio, etc.

I stereoampen ha du:

En enkel forforsterker, effektforsterker og av og til riaa.
    Husker jeg hadde en megabillig dvd spiller med analoge utganger på hver kanal.. Så koblet jeg de inn på 2 effektforsterkere, og fikk front og bakkanaler, og brukte i tillegg et midi rack for senter kanal...Det var kostet ingenting, og da full hjemmekino lyd, men var ganske upraktisk da..

Det som er så fint med en hjemmekino receiver, det er så praktisk..

Nei frister meg å selge alt jeg har av brukt ustyr, og kjøpe en hjemmekino receiver..Men det bildet av innmat, hvilken receiver var det?

Kan ikke si det fristet noe særlig..

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren som er avbilda er ein denon avr3806.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Receiveren som er avbilda er ein denon avr3806.

Ok, må si jeg er fascinert etter å ha lest om klasse D forsterkere, spesielt Sonic T amp.

Er det noe jeg kan forvente meg på hjemmekino fronten snart?

Altså hjemmekino receivere, basert på klasse D, som gjør alle fordommer mot IC baserte slutt trinn til skamme?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der blir jo sparet på stereo forsterkere også, se ZTX klasse A´en, der sitter ultrasmå lytter som havde hørt hjemme i en 10 watts forsterker......
    Dette er vel en gammel nyhet, men de ferreste har vel sett forsterkeren, eller receiveren sin uten lokk.....
    Når man siger pris følger kvalitet tenker de fleste her vel på utseendet av receiveren.
    Min Thule har 2 x 500VA trafoer, 120.000 uf i forsyningen og 36 Sanken utgangstransitorer, og denne kan fås brukt til ca. 10K, desverre ser den ikke ut som en stjernekrydser, har ikke 17 surroundmodes, har ikke loudness og desverre heller ikke digitale innganger, altså ingen D/A konvertere, derfor er den helt u-interessant for hjemmekinofolket flest.
    Det den har er 2 x 350 watt, eller 5 x 125 watt men nok om det...., problemet er at man ikke kan forvente å kjøbe en receiver med alskens dilldall og så også forvente den skal oppføre sig som en integrert til samme pris !
    Jeg skjønner egentlig ikke at ikke flere her er interessert i andre løsninger enn en hjemmekino receiver........

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40.000uF i en 10watter??
    det er mer en akseptabelt for en forsterker til den prisen. cayin 251 med 150watt har bare litt over 30.000!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiraga forsterkeren på 2x20 watt har over 200.000 uF per kanal. (!)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott bilde av én av hifi verdenens virkelige klassikere. Man kan aldrig få for mange uf.......

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Jean Hiraga er vel nærmest en legende.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Flott bilde av én av hifi verdenens virkelige klassikere. Man kan aldrig få for mange uf.......
    med mindre det er svindyre greier er noe av den størrelsen der rimelig tregt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet hvad du mener einis. Forresten mine Carlsson OA50.2 drives av et monster av en "forsterker" på 60 kg, nemlig den innebygde i et 32 " Sony TV ! Det er faktisk en "CRT rørforsterker", garantert ikke mange lytter der, men det spiller da bra for TV lyd å være.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ingen skjønnhet, men

Liker nesten innmaten bedre enn på denon sin

Det er en panasonic XR 45, klasse D, hjemmekino receicer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billige hjemmekino recivere vil aldri klare seg bra på musikk.
    Selv har jeg kjøpt meg en yamaha rxv2600. Denne spiller musikk meget bra da jeg aktiverer "pure Direct". Da skrur forsterkeren av alt av elektronikk bortsett fra forsterker trinnet til frontene. Til og med displayet slukker.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Josse82
    Billige hjemmekino recivere vil aldri klare seg bra på musikk.
    Selv har jeg kjøpt meg en yamaha rxv2600. Denne spiller musikk meget bra da jeg aktiverer "pure Direct". Da skrur forsterkeren av alt av elektronikk bortsett fra forsterker trinnet til frontene. Til og med displayet slukker.

Kjører du da signalkilde Digitalt (jeg foretrekker Coac fremfor Fiber) eller lar du CD/DVD spilleren foreta Digital til Analog konverteringen ?

/L

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt bilde

Se kontrasten mellom denon forsterkeren og denne forsterkeren..

Og denne har en pris på 1295..

Syns den ser bedre ut enn denon inni, enda den sikkert er flere ganger billigere.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Heisan,
    Lydkilden er avgjørende (Analogt) er mitt stalltips, men ikke la deg blende av alt du leser. La meg gi deg et ærlig eksempel ut fra egen erfaring med følgende oppsett:

Analog:
    Pioneer AV 668 S koblet analogt til
    Electrocompaniet EC 4.6 preamp (10.000,- i sin tid ..) til
    Krell KAV 300i som igjen er koblet til
    Jmlab Electra 926

Helt greit, fin lyd, men bredden på lydbilde var ikke mye å skryte av. Nesten litt nedtur dette. Fin klang, bra bass, men Bredde / Dybdre informasjon var nada ! Konklosjon, AV 668 duger ikke som en CD spiller (analogt) :-x

Digitalt:
    Pioneer AV 668 S koblet via coax (digitalt mao. ) til
    Yamaha RX V2500, som igjen benytter effektforsterker til front HT via
    Krell KAV 300i som igjen er koblet til
    Jmlab Electra 926

Voila. "Bikja til Roger Waters" (Amused to Death) var milevis ut på sidene og langt bak meg i "pure direct" modus. Her kom bredde / dybde med så det holdt, pluss at resten av lydbildet er veldig homogent og rent. Ikke analytisk, ikke varm, men akkurat passe etter min oppfatning.

Skaff deg en Rerceiver med gode DACèr (digital til analog konvertere) og kjør i "direkte" modus fra en grei DVD spiller og du vil bli (positivt) overrasket.

Min tredje Yamaha receiver dette, sier muligens noe ( og EC`n har jeg satt i boden..)

Ovennevnte er min erfaring og opplevelse. Ikke ta dette for noen fasit, men det er ikke helt skivebom og bruke en god receiver

PS. En god reveiver blir bare enda bedre med eksterne effektforsterkere, men er ikke et must..

/L
    Fin test det her. Men er uenig i din konklusjon av Pioneer DV-668 AV.

Har selv 668 og har lest en haug med tester av den (hvor cd-lyden spesielt fremheves) og har spilt den selv på en del anlegg - analogt, via dac surround-receiver og via løs dac.

Min konklusjon at 668 duger godt som cd-spiller analogt, overraskende bra - i forhold til myten om at alle dvd-spillere er dårlige cd-formidlere. Blant annet har den 192kHz/24 Burr-Brown pcm1738 da-konvertere. Dette er de samme dac'ene som sitter i blant annet cd-spilleren Classe cdp-100 som koster ca 40k.

Med andre ord er det stor sannsynlighet for at det sitter bedre dac'er i 668 enn i V2500.

Det spørs om ikke det er andre ting på ditt anlegg som avgjør lydkvaliteten her - har du prøvd å kjøre lyden analogt på V2500? Det er jo mange komponenter her som kan "farge" lyd, eller matcher hverandre bedre enn andre?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •