Spørsmål rundt valg av forsterker(e), Denon 4306, og soner..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål rundt valg av forsterker(e), Denon 4306, og soner..

Til sommeren flytter jeg inn i ny leilighet, og har da mulighet til å plannlegge skikkelig først og eventuelt legge opp ledninger. (Har ikke bestemt meg for hvor mye jeg skal pusse opp - men det blir hvert fall maling og kabel-kanal-legging).

Jeg skal ha surround-anlegg i stuen. Siden stuen er liten ser jeg i første omgang for meg disse B&W høyttalerene der:
    Front: Nautilus 804
    Senter: ingen eller Nautilus 805
    Bak: 601S3
    Sub/Surr. back: ingen.

Har dette fra før:
    Rotel RSX-1056 5-kanals receiver
    Denon DVD-2910
    B&W Nautilus 804
    B&W Nautilus 805
    B&W 603 S3
    B&W 601 S3
    B&W 600 S3
    B&W ASW 2500 (2 stk)

Framtidig oppsett ser kanskje slik ut:
    Front: N-803
    Senter: HTM3S eller HTM2D
    Bak: N-804
    Senter bak: N-805

På bildesiden blir det både plasma og projektor (så det bør helst være mer enn 1 DVI/HDMI utgang på receiveren, selv om komponent kan brukes).

Grunnen til at jeg vurderer å bytte ut receiveren, er fordi jeg ønsker meg musikk i flere rom, og derfor tenker jeg på Denon 4306 med mulighet for 2 soner.

Spørsmålet er hvor fleksibelt Denon 4306 kan konfigureres - Dersom jeg skaffer egne forsterkere/monoblokker til Front og gir blaffen i 7.1 - kan man bruke f.eks. 5 av forsterkerne til de ekstra sonene?

Tenker også på DENON AVC-A1XV da den har flere forsterkere og mer fleksibelt system, og jeg da sannsynligvis ikke trenger monoblokker.

Bad og kjøkken kan gjerne være samme sone, (og kan kanskje klare meg med kun 1 høyttaler i hvert av rommene). Har egentig kun behov for samme lydkilde der som det er i stuen (f.eks. man ser TV og vil ha tv-lyden på kjøkkenet mens man lager mat). Vil også ha minst en sone i tillegg til bad/kjøkken.

En annen ting er at det hadde vært kult med en grei lcd-tv på kjøkkenet (og kanskje en liten en på badet?), men det er vel ikke noe problem dersom man har digitalTV som kjøres via Receiver?

Det er jo fristende med skikkelig inn-wall system med kontrollpanel i hvert rom og sånn, men det spørs om det er noe stort poeng når behovene er begrenset i og med at det er en leilighet.

Må også vurder om og hvilke monoblokker jeg evt skal kjøpe til 804 (og senere kanskje 803), kanskje midgard?

Jeg har ikke hastverk og kommer nok med mer konkrete spørsmål til sommeren, men det er greit å begynne å gjøre seg litt tanker syns nå jeg...

Noen som kan bidra med tips/tanker/ideer?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump...
    Det jeg lurer mest på er hvor fleksibelt Denon 4306 kan konfigureres med tanke på forsterkerne og soner...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4306 har vel tre soner og disse kan man faktisk styre med en pc eller en psp for den saks skyld. du trenger egne effekttrinn, men her kan man vel være kreativ på brukt markedet. 4306 kan også kobles til pc/USB/USBHDD/iPod etc og denne musikken kan routes til hvilken som helst sone
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt mer nå, og har forstått det slik at man kan bruke kun 2 av forsterkerene (surround back) til soner.

Det vil si at om jeg uansett skal ha monoblokker på frontene, vil det uansett være 2 ubrukte forsterkere i receiveren. (Dersom jeg da ikke kobler disse til høyttalere som står i et annet rom - men da må jeg ha en fysisk bryter dersom jeg ikke alltid vil høre lyd på kjøkken/bad).

Kanskje AVC-A1XV er bedre i forhold til mitt (fremtidige) behov...

Eventutelt kun en surround forforsterker (helst med radio) og en haug med monoblokker/forsterkere...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump!
    Noen fler tips om receiver/forsterkere/flersonesystemer?

Jeg tenker litt i de baner at jeg egentlig kun trenger flere utganger på front kanalene, og har ekstra forsterkere i de andre rommene. For jeg har egentlig kun behov for samme lyd som kjøres i stua i de andre rommene.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nede på Hifi-klubben i dag og snakket lenge med en kar (Anders?). Ting begynner å klarne litt i forhold til hvilke receivere som kan hva i forhold til soner, forsterker-routing og video-prosessering. Mulig jeg kan klare meg med AVR-2807, men 4306 og ikke minst AVC-A11XV (ny versjon av bilde-prossesering kommer nå straks) frister pga. ekstra funksjonalitet bl.a. på bildebehandling og ekstra soner. Bare så innmari synd at Denon ikke gjør som rotel (bortsett fra på A1) at man kan route front-forsterkerne til å være sone forsterkere når man har separat effektforsterker(e) til frontene.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisen som 4306 trass alt har så er jeg enig om at den burde være mer flex med routing av signaler. Vi kan jo håpe på en firmwareoppgradering, men har liten tvil. Da spiser den seg unektelig mer nær sine storebrødre i funksjonalitet.

Selv har jeg planer om å bruke sone 2(3) men da må jeg nøye meg med å kjøpe meg et par effekttrinn. Slik jeg kjører det nå så tar Rotel'en seg av frontene og ettersom jeg bruker 7.1 oppsett, da blir det ikke mulig å bruke de to ubrukte effektrinnene (front) til soner. Men det finnes mye bra effektrinn på bruktmarkedet, så det løser seg nok.

Har du tenkt på hvordan du ønsker å styre sonenene dine? Selv håper jeg at en PDA (via trådløst nettverk) kan brukes mot WEB-interfacet på 4306'en. Hvordan det vil fungere i praksis er et av de store spørsmålene.

Selv har jeg satt stor pris på oppskalleringen av TV signalet via HDMI de få gangene jeg ser TV på stort lerret. Verd pengene. Synd at 2807 "bare" fungerer som linjedobbler, ikke oppskalering.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttig innspill...

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Selv har jeg planer om å bruke sone 2(3) men da må jeg nøye meg med å kjøpe meg et par effekttrinn. Slik jeg kjører det nå så tar Rotel'en seg av frontene og ettersom jeg bruker 7.1 oppsett, da blir det ikke mulig å bruke de to ubrukte effektrinnene (front) til soner. Men det finnes mye bra effektrinn på bruktmarkedet, så det løser seg nok.
    Jeg lurte litt på AVC-A11XV fordi den er hakket mer fleksibel sånn sett.. Jeg lurer på å kjøre egen effektforsterker på senter i tillegg til frontene, og på A11 kan man route senterforsterkeren til sone 2/3 mono.(Og dersom den i tillegg kan route den ene av surround back til den andre sone 2/3 kanalen hadde det vært glimrende - for da kan jeg kjøre 6.1 surround og ha stereo i et annet rom).
    Uansett som du sier, så går det også fint ann å kjøpe separate forsterkere til de andre rommene...

Har du tenkt på hvordan du ønsker å styre sonenene dine? Selv håper jeg at en PDA (via trådløst nettverk) kan brukes mot WEB-interfacet på 4306'en. Hvordan det vil fungere i praksis er et av de store spørsmålene.
    Har ikke tenkt så mye på det, dersom man kan ha sonene på hele tiden på et konstant volum på den kilden man bruker i stua(hovedsonen) så holder det lenge for meg, spesielt dersom jeg har forsterker(e) med av/på-knapp og volum-regulering i de andre sonene. Selve web-interfacet er visst krøkkete/tregt å bruke, men det går kanskje ann å styre den via RS-232C, per Mediensteuerung eller per PC (PC-Control) hva nå enn det betyr... Tror jeg snart må ta skrittet og laste ned bruksanvisningen gitt..

Selv har jeg satt stor pris på oppskalleringen av TV signalet via HDMI de få gangene jeg ser TV på stort lerret. Verd pengene. Synd at 2807 "bare" fungerer som linjedobbler, ikke oppskalering.
    Hvordan vil dette være med Plasma da?
    Trengs det å oppskalere, eller vil prosessoren i 4306 uansett gjøre godsaker med bildet i forhold til TV-ens prosessor?

Spørsmålet blir vel:
    Er 4306 verdt de ekstra kronene i forhold til 2807 dersom forsterkereffekt ikke har noe å si?
    (Bilde-prosessering, ekstra sone, sone digital ut, ethernet/streaming, usb, denon-link (de tre sistnevnte blir trolig ikke brukt))

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående å bruke innebyggede effekttrin vs pre-out og egne forsterkere:
    Har tenkt litt på hva som lønner seg av å trekke signalkabel kontra høytalerkabel. Dette er selvsagt avhengig av lengden, men selv holder jeg en knapp på en godt skjermet signalkabel. Synd at jeg bor i en kåk med betongvegger, for uansett er det vanskelig med kabelstrekking nå i ettertid.

Har også hørt at det er noe krokete å kjøre recieveren via WEB-interfacet, men skal i alle fall prøve. Regner med at det kun vil være enkle ting som skal styres: volum, kanalskifte radio/WEB-radio og evnt. avspilling av MP3 på USB-harddisk.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden