Forforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker?

Hva er en forforsterker? Hva "gjør" den med lyd'en?

Hva er best Forforsterker eller effektforsterker?

Hvis jeg kjøper en effektforsterker og plugger denne til min Pioneer VSX-1015 kommer jeg til å få forsterkerens 150watt pluss "forsterkningen" i effektforsterkeren. Eller vil jeg bare fått effekten fra effektforsterkeren?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, leste litt der nå og gjorde meg litt klokere, men jeg fikk ikke noe svar på noen av spørsmålene mine. Eller var det bare jeg som overså noe :???:

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterkeren i din receiver sender lydsignalene til de riktige høyttalerne i anlegget ditt. DD og dts lydsporene er delt opp i flere kanaler slik at lyden blir sendt til venstre front, høyre front, senterhøyttaler osv.

Hvis du kjøper en effektforsterker er det den effekten som gjelder for de kanalene/høyttalerne du kobler denne til. En 2 kanals effektforsterker vil f.eks. kunne drive frontene sine. Da vil recieverens forsterker ta seg av de andre høyttalerne, altså vil effektforsterkeren avlaste recieveren :-P

Hva er best Forforsterker eller effektforsterker? Dette spørsmålet gir ingen mening da du ikke vil få lyd med bare en av delene...:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar, men hvordan kobler du en forforsterker inn på en reciever?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kobler normalt ikke inn en egen forforsterker på en reciever.

Kort sagt er en reciever forforsterker + effektforsterkere + radio i en og samme boks.

Effektforsterker kan man av og til kjøre i tillegg til en reciever for å overta den innebyggede delen og da kobles den til PRE-OUT på reciever (hvis den er bestykket med det).

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Kort sagt er en reciever forforsterker + effektforsterkere + radio i en og samme boks.

Effektforsterker kan man av og til kjøre i tillegg til en reciever for å overta den innebyggede delen og da kobles den til PRE-OUT på reciever (hvis den er bestykket med det).
    ...og hvis den ikke har PRE-OUT ... ja da går det ikke :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Kokken]Man kobler normalt ikke inn en egen forforsterker på en reciever.[QUOTE]

Kan jeg spørre om hvorfor? Men hvis jeg vil koble en forforsterker til, hvordan kobler jeg da?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordi da trenger du ingen receiver.. receiveren er forforsterker, pluss at den har effektrrinn og radio som nevnt over.

Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden fhl linker til er jo helt vill, hvertfall de første sidene jeg gadd å lese.

Sitat Opprinnelig postet av Josteinsmira
    Hva er en forforsterker? Hva "gjør" den med lyd'en?

Hva er best Forforsterker eller effektforsterker?
    For å begynne med det siste. Ingen av disse er best, du trenger begge. En vanlig stereoforsterker kalles gjerne integrert forsterker. Det betyr at forforsterkerdelen og effektforsterkerdelen er integrert i en boks. Ser du på en vanlig forforsterker til stereo har denne signalinnganger, knapper/hjul for valg av signalkilde osv, men mangler tilkobling for høyttalere. I stedenfor har den signalutganger som kobles til effektforsterkeren. Denne har kun signalinngang, høyttalertilkoblinger og en av/på-knapp.

Hvis jeg kjøper en effektforsterker og plugger denne til min Pioneer VSX-1015 kommer jeg til å få forsterkerens 150watt pluss "forsterkningen" i effektforsterkeren. Eller vil jeg bare fått effekten fra effektforsterkeren?
    En surroundreciever er altså en forsterker med både forforsterker og effektforsterker innebygd (og radio). Signalet fra forforsterkeren føres gjerne til kontakter bakpå surroundreceiveren for deretter å føres inn igjen med en f.eks "jumper". Fjerne du jumperne har du kobla forforsterkeren fra effekttrinnet for de kanalene jumperne tilhørte. Så kan du koble en effektforsterker til forforsterkerutgangen på receiveren (også kalt pre-out). Du får da ikke brukt effekten fra receiveren i disse kanalene. Fordelen er at det blir færre høyttalere igjen til å dele på receiverens strømforsyning.

Edit: Ser det er kommet noen svar her etter jeg begynte å skrive.

Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for alle svar Så sånn som jeg har skjønte det trenger jeg bare forsterker\reciver + en effektforsterker?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Kan jeg spørre om hvorfor? Men hvis jeg vil koble en forforsterker til, hvordan kobler jeg da?
    Vil du, så vil du, jaja: ;-)

Koble Forforsterkeren til en ledig inngang på recieveren (f.eks. AUX1?)

Signalveien blir da:
    Signalkilde (f.eks CD) -> Forforsterker -> Forforsterker -> Effektforsterker.

Som du ser over så må signalet to ganger gjennom en forforsterker før høytalerene får sitt. Dette regnes som signalforringelse.

Et mer drastisk trinn er å sprette opp recieveren og lodde deg inn på effektrinnet, MEN DET FRARÅDES for dem som ikke kan skikkelig forsterkerteori. (note: Jeg kan IKKE)

Nå skal det nevnes at det finnes integrerte forsterkere/recievere som har ekstern brokobling mellom forforsterker og effektforsterker. På dem kan en bruke egen ekstern forforsterker ved å bryte bro'en og koble seg mellom, så du er ikke helt på villspor. Din Pioneer har nok ikke dette.

Ok, takk for alle svar Så sånn som jeg har skjønte det trenger jeg bare forsterker\reciver + en effektforsterker?
    Effektforsterker trenger en hvis en ønsker mer/bedre effekt enn det som allerede er innebygget i recieveren. For de fleste holder det lenge med recieveren i begynnelse...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •