De nye HD lyd formatene, hvem tar dem?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

De nye HD lyd formatene, hvem tar dem?

Når de nye HD formatene kommer (HD-DVD og Blue-Ray) så kommer også nye HD formater for lyd. Dolby Digital Plus, Dolby True HD og DTS HD er de nye formatene.

Men tar dagens receivere imot de? Har egentlig planer om å kjøpe forsterkeren Denon 4306 til sommeren, men greier den å spille av de formatene, eller må det komme nye receivere som tar disse?

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nye HD formatet for lyd er Vinyl, etter en "stående telling" på slutten av 90'tallet har det nå for alvor tatt av igjen.

Alle hører at SACD og DVD-Audio spiller mye bedre enn CD i samme oppsettet, men dessverre vil ikke massene betale for kvalitet.

Vinyl spiller heldivis bedre enn både SACD og DVD-Audio og selger mer enn begge disse formatene tilsammen.

De audiofile samles om Vinyl som sitt medium. Det finnes milliarder av "evigvarende" innspillinger og nesten allt nytt gis ut på Vinyl.

Mvh

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok vente til det lanseres dekodere som støtter disse formatene ja. Men vanlig DD og DTS vil fortsatt være tilgjengelig da.

Mvh

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Det nye HD formatet for lyd er Vinyl, etter en "stående telling" på slutten av 90'tallet har det nå for alvor tatt av igjen.
    Hvordan definerer du "ta av"? Det er kun DJ-er og audiofile på 50+ som kjøper vinyl. Og den siste gruppen kjøper ikke akkurat mange nye plater så det er noe begrenset hvor mye det "tar av".

Alle hører at SACD og DVD-Audio spiller mye bedre enn CD i samme oppsettet, men dessverre vil ikke massene betale for kvalitet.
    I likhet med vinyl er SA-CD og DVD-Audio kun små nisjeprodukter for spesielt interesserte.. sett fra massemarkedet er disse helt døde. Med DD+ og DTS-HD snakker man om salg til vanlige folk og støtte i spillere og dekodere som man etterhvert vil få på Elkjøp.

De audiofile samles om Vinyl som sitt medium. Det finnes milliarder av "evigvarende" innspillinger og nesten allt nytt gis ut på Vinyl.
    "milliarder" av innspillinger? Jaja, har man ikke bakkekontakt så har man ikke bakkekontakt. :-)

For det denne tråden gjelder så vil de nye formatene kreve nye dekodere ja, men de vil vi antagelig ikke se noe av før i 2007. Kan ikke huske å ha hørt noen snakke om receivere som støttet dette på CES og da kommer det ikke i løpet av året. De første Bluray-spillerne vil imidlertid kunne:
    -nedkode til DD/DTS som sendes digitalt til receiverne.
    -dekode og gi signalet ut som analog 5.1
    -kanskje gi ut som multikanal PCM over HDMI, men hvem kan bruke det?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Når de nye HD formatene kommer (HD-DVD og Blue-Ray) så kommer også nye HD formater for lyd. Dolby Digital Plus, Dolby True HD og DTS HD er de nye formatene.

Men tar dagens receivere imot de? Har egentlig planer om å kjøpe forsterkeren Denon 4306 til sommeren, men greier den å spille av de formatene, eller må det komme nye receivere som tar disse?
    DTS-HD, som begynte som DTS++, heter nå "DTS-HD Master Audio" (etter at Dolby kom med "Dolby True HD" så var nok ikke bare "-HD" fint nok for DTS. Personlig foretrekker jeg "True HD Master Audio"...

Dolby Digital Plus er nesten uaktuelt for HD-formatene så lenge man bruker kun 5.1-kanaler. Dette er en algoritme som man primært kommer til å finne i kringkasting der behovet for lave bithastigheter er størst.

Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio leverer "ukomprimert" PCM som like gjerne (*) kan utpakkes i spillern og leveres til prosessoren/forsterkeren over I*Link og HDMI. Akkurat samme som audio fra SACD og DVD-Audio mao.

(Dolby True HD er på mange måter identisk med MLP fra DVD-A, men med nye finesser for metadata innkludert.)

(* Med evt bortfall av metadata som eneste bakdel.)

Greit nok at det sikkert kommer produkter som kan dekode det internt i forsterkeren, men har du I*Link/HDMI så ligger man uansett godt ann IMO.

Se forøvrig denne tråden også:
    http://avforum.no/forum/hd-hardware-generelle-tr-der/31462-dolby-digital-lyd-blu-ray-disc.html

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Hvordan definerer du "ta av"? Det er kun DJ-er og audiofile på 50+ som kjøper vinyl. Og den siste gruppen kjøper ikke akkurat mange nye plater så det er noe begrenset hvor mye det "tar av".

I likhet med vinyl er SA-CD og DVD-Audio kun små nisjeprodukter for spesielt interesserte.. sett fra massemarkedet er disse helt døde. Med DD+ og DTS-HD snakker man om salg til vanlige folk og støtte i spillere og dekodere som man etterhvert vil få på Elkjøp.

"milliarder" av innspillinger? Jaja, har man ikke bakkekontakt så har man ikke bakkekontakt. :-)

For det denne tråden gjelder så vil de nye formatene kreve nye dekodere ja, men de vil vi antagelig ikke se noe av før i 2007. Kan ikke huske å ha hørt noen snakke om receivere som støttet dette på CES og da kommer det ikke i løpet av året. De første Bluray-spillerne vil imidlertid kunne:
    -nedkode til DD/DTS som sendes digitalt til receiverne.
    -dekode og gi signalet ut som analog 5.1
    -kanskje gi ut som multikanal PCM over HDMI, men hvem kan bruke det?

"ta av" = svært stor økning i oppsluttning

DJ'er og 50 åringer har vel ikke så mye til felles? Personlig er jeg ingen av delene (EDB/Elektro Ingeniør litt over 30), jeg er imidlertid gammel nok til å ha sett svært mange digital formater lide en stille død. Forresten, hvorfor tror du DJ'er hele tiden har foretrukket vinyl?

Med fare for å høres sterkt blasert ut, Elkjøp kommer nok aldri til å bli en aktør i High-End klassen! Den beste cd-riggen jeg kjenner (DCS) koster i underkant av 300 000,- og den spilller nok mye bedre enn noe du noensinne kommer til å få kjøpt hos Elkjøp. Jeg kan ikke se for meg et eneste lyd komponent som jeg skulle kunne trives med i hyllene på Elkjøp/Lefdal/Expert etc.

Det er ikke lett å anslå hvor mange plate pressinger som har blitt laget, men vi skal huske at det er en standard som hele verden bruker. Man kan fortsatt spille shellac plater og disse kom til i ca. 1890. Hvor mange pressinger anser du som sannsynlig?

Mvh

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sokkelesten, denne tråden omhandler de nye digitale lydformatene som kommer med dvd-hd og bluray. Jeg skjønner ikke hvordan du kunne i din villeste fantasi tro at noen var interessert i å lese om vinylens fortreffeligheter i denne tråden. Hvis du kunne tenke deg en disusjon av typen cd vs vinyl, så foreslår jeg at du lager en slik tråd isteden for å hijacke denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør nå ikke dette til en digital vs analog debatt...

Interessant at de nye HD-formatene til dolby/dts er lossless, Esp1. Det må sette seriøse krav til båndbredde?

Litt kjapp hoderegning forutsatt at de greier 50% redundansreduksjon tilsier
    7 (kanaler) x 192k (Hz) x 24 (bit) x 0.5 (kompresjon) / 8 (bits i en byte) = 2016000 B/s = 2 MegaByte per sekund. Legg til litt til bass-kanal, CRC og metadata og de må stille endel krav til lagring/overføring.

Ca 11x cd-båndbredde eller over 14GB for lydsporet til en film på to timer.

Nå kan det jo være at "HD" betyr 96kHz/24bit for frontene og 44.1kHz/16bit for resten. Det ville sikkert være mer fornuftig.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Du sokkelesten, denne tråden omhandler de nye digitale lydformatene som kommer med dvd-hd og bluray. Jeg skjønner ikke hvordan du kunne i din villeste fantasi tro at noen var interessert i å lese om vinylens fortreffeligheter i denne tråden. Hvis du kunne tenke deg en disusjon av typen cd vs vinyl, så foreslår jeg at du lager en slik tråd isteden for å hijacke denne.
    Sorry Sir,
    Jeg syntes jeg hørte et rop om hjelp til å få bedre lyd.

Mvh

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Gjør nå ikke dette til en digital vs analog debatt...

Interessant at de nye HD-formatene til dolby/dts er lossless, Esp1. Det må sette seriøse krav til båndbredde?

Litt kjapp hoderegning forutsatt at de greier 50% redundansreduksjon tilsier
    7 (kanaler) x 192k (Hz) x 24 (bit) x 0.5 (kompresjon) / 8 (bits i en byte) = 2016000 B/s = 2 MegaByte per sekund. Legg til litt til bass-kanal, CRC og metadata og de må stille endel krav til lagring/overføring.

Ca 11x cd-båndbredde eller over 14GB for lydsporet til en film på to timer.

Nå kan det jo være at "HD" betyr 96kHz/24bit for frontene og 44.1kHz/16bit for resten. Det ville sikkert være mer fornuftig.

mvh
    Knut
    De eneste rene tallene jeg hørte var at det nye DTS formatet startet på ca 1500 kbs, lik størrelse som dagens DTS format kan på sitt beste (og minst brukte). Dolby Digital lå litt under det igjen.

Hvordan tror dere muligheten at en Firmware oppgradering holder? eller vil HDMI kontakten på Denon forsterkeren ta imot de omgjorte signalene?

EDIT: Og til Isokkelessen: Den eneste godlyden vinyl gir er når platene knekker

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Sorry Sir,
    Jeg syntes jeg hørte et rop om hjelp til å få bedre lyd.

Mvh
    Godt observert. Men du burde også observert at det var snakk om filmlyd, som, selv om det er nytt, ikke gis ut på vinyl.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke firmware oppgraderinger i dagens produkter vil gjøre dem i stand til å motta eventuelle nye formater. Hadde det vært mulig hadde vi sett det som et salgsargument allerede. Faktum er at ingen er interessert i å levere slike produkter enda. Det er bedre å selge deg en reciever i dag og en ny en om noen år... Dessuten er jeg ikke sikker på om disse formatene er helt klare enda. Det virker i hvert fall ikke som om dekoder-chippene er klare...

Jeg tror forøvrig at oppgradering fra HDMI 1.1 (bilde + DD og DTS) til HDMI 1.2 (bilde + DD-HD og DTS-HD) krever mer en software endringer. Tipper dette må skje i hardware.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg tror forøvrig at oppgradering fra HDMI 1.1 (bilde + DD og DTS) til HDMI 1.2 (bilde + DD-HD og DTS-HD) krever mer en software endringer. Tipper dette må skje i hardware.
    HDMI 1.1 støttet DVD-Audio, 1.2 DSD (SA-CD).

Jeg har ikke hørt noe om support av DD eller DTS over HDMI med mindre signalet gjøres om til multikanal PCM eller DSD, men det er godt mulig jeg ikke har fått det med meg...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    HDMI 1.1 støttet DVD-Audio, 1.2 DSD (SA-CD).

Jeg har ikke hørt noe om support av DD eller DTS over HDMI med mindre signalet gjøres om til multikanal PCM eller DSD, men det er godt mulig jeg ikke har fått det med meg...
    Hmm.. God mulig jeg tar feil. Trodde ellers det var mulig å få DD og DTS gjennom HDMI.

Trodde SA-CD var dekket inn under HDMI 1.3, som er det nyeste som er "lansert".

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Trodde SA-CD var dekket inn under HDMI 1.3, som er det nyeste som er "lansert".
    HDMI 1.2a som kom i desember er den siste publiserte formatet. 1.3 er planlagt ferdig før sommeren.

Det jobbes ellers også med en ny plugg med 29 mot 19 pinner idag, HDMI B, som skal støtte oppløsninger over 1080P.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI 1.3 skal vel være klar for de nye HD lyd formatene vil jeg tro ?
    Det sikreste kortet hvis du absolutt skal være sikret for fremtiden og nye formater, inn/utganger osv. er vel Meridian 861V4.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    HDMI 1.3 skal vel være klar for de nye HD lyd formatene vil jeg tro ?
    Det sikreste kortet hvis du absolutt skal være sikret for fremtiden og nye formater, inn/utganger osv. er vel Meridian 861V4.

Men da er det vel billigere å kjøpe en forsterker nå, og en ny når HD formatene støttes?

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste skal også inkludere ren ukomprimert PCM 5.1 lyd. Vil dette sendes over analoge 5.1 tilkoblinger, slik alle med forsterkere kan ta i bruk dette, eller vil det kun bli sendt over HDMI?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk det er få (ingen?) av disse spillerne som leverer True HD og Master audio super duper HD gjennom RCA. Mener jeg leste at det var litt av filosofien at dekodingen skulle skje i receiveren.

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •