TEST: Alle receivere har problemer med HDMI-switching

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TEST: Alle receivere har problemer med HDMI-switching

I mars-utgaven av tyske Video har de testet HDMI-switching for flere receivere:
    -Denon AVR 3806/4306
    -Marantz SR 9600
    -Onkyo TX-DS 803
    -Onkyo TX-NR 5000
    -Pioneer VSX-AX 4
    -Yamaha RX-V 2600

De brukte signaler med og uten HDCP fra to satelitt-mottagere:
    -Med signal fra Humax med HDCP klarte ingen av disse å sende signalet videre.
    -Fra Pace klarte kun Onkyo TX-NR 5000 og Yamaha RX-V 2600 det uten problemer.

De prøvde også å sende signalene rett til en rekke skjermer og projektorer og det gikk langt bedre...

Første generasjon av HDMI-switching er altså ikke helt uten barnesykdommer.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    I mars-utgaven av tyske Video har de testet HDMI-switching for flere receivere:
    -Denon AVR 3806/4306
    -Marantz SR 9600
    -Onkyo TX-DS 803
    -Onkyo TX-NR 5000
    -Pioneer VSX-AX 4
    -Yamaha RX-V 2600

De brukte signaler med og uten HDCP fra to satelitt-mottagere:
    -Med signal fra Humax med HDCP klarte ingen av disse å sende signalet videre.
    -Fra Pace klarte kun Onkyo TX-NR 5000 og Yamaha RX-V 2600 det uten problemer.

De prøvde også å sende signalene rett til en rekke skjermer og projektorer og det gikk langt bedre...

Første generasjon av HDMI-switching er altså ikke helt uten barnesykdommer.

Dette var oppsiktsvekkende dårlig :?
    Selv har jeg mere tro på å kjøre Component enn HDMI over avtander større enn ca. 5meter. Component er et mye mere robust signal og kan glatt benyttes på kabler med god lengde. Testet HDMI opp mot Component fra min AV 668 til min Optoma prosjektor og kunne ikke se noen merkbar forskjell.
    HDMI er litt "inn", men er litt sårbart etter min oppfatning. Kabelrotet blir derimot redusert enormt med HDMI, men så var det dette med kabel lengden da :grin:

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet hdmi opp mot komponent jeg også. Det var litt mer støy i komponent signalet og det ble skarpere med hdmi - selv om signalet var 576p eller 720p. Så det var ikke bare skaleringen som gjorde det skarpere

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan vel ha noe med signalstyrken på innsignalet også å gjøre vel? Av de digitale "inn-signalene" jeg har sett, er det jo ofte parabol som har svakest signal.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dette kan vel ha noe med signalstyrken på innsignalet også å gjøre vel? Av de digitale "inn-signalene" jeg har sett, er det jo ofte parabol som har svakest signal.
    Det gikk greit med signaler uten HDCP så det er antagelig ikke signalstyrken som er problemet.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er en svakhet med HDCP og handshaket som skal foregå mellom kilde og skjerm. tror ikke receiverne har så mye skyld egentlig, men det er små marginer. ofte vil det hjelpe å starte skjermen på nytt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDCP kan etter det jeg skjønner skape en del problemer, spessielt hvis signalet er svakt. Man skulle jo tro at siden signalet er digitalt at det enten virker eller ikke virker, men det kan virke som om det er forskjellig signalstyrke på HDMI utgangene samtidig som det er forskjellig følsomhet. Har man da en spiller med lav signalstyrke og en projektor med lav følsomet blir det stusselige saker. Det hadde vært interessangt å sett hva en HDMI booster fra f.eks gefen kunne gjort i et slikt tilfelle.

Newcomer An-Ro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare vært borti 3806 og 4306, men kan vel si såpass at jeg ikke har hatt noen problemer med 4306 enda. 3806 var det det derimot litt verre med. Dette kommer visstnok av at syncen blir så svekket gjennom switchingen, at mange projektorer ikke "takler" det. Flatskjermer var derimot mye mer tilgivelige. NB!Jeg har kun testet med hdmi fra dvd.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette ha noe å gjøre med HDMI-innganger som ikke takler 480/576i å gjøre?

Jeg har en AX2- og blir slett ikke fornøyd hvis denne ikke kan svitche HDMI... (også fra 480/576i)

Har p.t. bare en kilde - og kjører direkte til plasma - så jeg har ikke forsøkt HDMI-svitchingen - anyone?

Newcomer An-Ro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Switchingen påvirker jo ikke oppløsningen, så dersom du har koblet direkte med hdmi og det fungerer, skal det i teorien også fungere med switching. Da gjenstår det bare å se hvor følsom hdmi inngangen på plasmaskjermen er på synkroniserings signalet.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om HDCP kan ha noe med saken å gjøre ja.

Noen ganger hjelper det å aktivere on-screen menyen på receiveren slik at receiver - projector sync'er andre ganger ikke.

Min AMO mkIII får ihverfall fullstendig hetta 80% av gangene og det er ikke godt nok:evil:

Analogt inn og HDMI ut fungerer selvsagt fint, men hva hjelper det når projectoren bare har 1 DVI inngang.

Ender vel opp med å kjøre HDMI - DVI direkte mellom projector og DVD spiller og alle andre på komponent, hvis receiveren kan sende 1080 igjennom uten å ødelegge det.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det raporteres hele tiden om forskjellige HDMI relaterte problemer. Switching er sjeldent en suksess med dagens recievere. Det store problemet er HDCP handshake mellom komponenter. Problemet er at DVD-spilleren spør recieveren hvilken type display den er. Denne informasjonen må recieveren sende videre til display, som igjen må svare gjennom recieveren. Er er det masse issues som kommer av at HDMI med HDCP er meget komplisert med masse begrensninger. HDMI i seg selv er komplisert, og HDCP gjør det enda verre. Når handshake ikke får gjennom vil du ikke få bilde!

I fremtidige versjoner av HDMI 1.2 og 1.3 vil også kilden bestemme hvilken lyd du kan få ut av spilleren, noe som kompliserer det hele enda mer! Jeg tror ikke HDMI blir stabilt før om mange år dessverre.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg liksågodt skal bytte projector til en med flere HDMI innganger i steden?

Sånn som det er nå fungerer det i hvertfall dårlig.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Kanskje jeg liksågodt skal bytte projector til en med flere HDMI innganger i steden?
    Da får du ikke mye å velge i. Det er kun et fåtall som har 1stk. DVI og 1stk. HDMI.

Kanskje en HDMI switch'er fra Gefen, QED, Parasound, etc. fungerer bedre? Jeg har mine tvil, men hvem vet...

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha lest at en kilde skal sende både en kode for handshake med mottakeren (skjermen) og en mellommann (receiver / scaler / switcher). Mange signalkilder sender kun med koden til mottakeren. Det er sikkert dette som er tilfellet med Humax'n. Jeg har ikke noe tro på at det har noe med signalstyrken å gjøre. Noen videoprosessorer har både en repeater- og mottaker-modus. Mulig at man kan bruke sistnevnte for å omgå nevnte problem.

Har også lest at det er issues med power-sequence, slik at i en kjede må de forskjellige komponentene slås på i riktig rekkefølge.

Moro greier!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

håpløst?

Hei,

Så min tanke om å koble sammen DVD spiller (DVI ut),
    Lyse dekoder (HDMI ut) med Denons 2807 (2 HDMI inn, 1 ut)
    OG Zanyo Z2 (dvi inn) kan synes håpløs??

Lennon

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg mener å ha lest at en kilde skal sende både en kode for handshake med mottakeren (skjermen) og en mellommann (receiver / scaler / switcher). Mange signalkilder sender kun med koden til mottakeren. Det er sikkert dette som er tilfellet med Humax'n.
    Jeg leste også på et forum (husker ikke hvor) at det faktisk var kildene som var problemet, og ofte ikke komponenten som switcher eller TV/projektor.

Kjøpte nylig en AX2, HDMI-switching var da et kriterie for valg av receiver, tenkte at det var kjekt å ha for fremtiden. Kan tyde på at jeg var litt tidlig ute, burde nok ventet til HDMI var mere stabilt. Men hvis det stemmer at problemet ligger i kildene så er ikke alt håpet ute.

Er det noen som vet om denne HDMI-switchingen i AX2 og eventuelt andre receivere gjøres i bare hardware, eller om det er noe software. Hvis det er noe software inn i bilde, så kan kanskje noe rettes opp med firmware oppgraderinger. (Hvis det er mulig på AX2 da?)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal

Sånn som det er nå fungerer det i hvertfall dårlig.
    Eller se nærmere på Optoma HD7300i, med den eksterne scaleren fra Gennum. Vil tro at den klarer brasene....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et typisk resultat når industrien på død og liv skal finne opp hjulet påny hvert 5. år. Du trenger ikke å se lenger enn til noe så standarisert og lisensfritt som IP teknologi for å finne utprøvde og fungerende løsinger for robust digitaloveringer som takler routing. Om dem vil ha mindre overhead på datapackene og ikke trenger toveis feilkorrigering så bruker du bare UDP delen av IP istedenfor TCP.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Denon 2807 og en Denon 1910 dvdspiller. 1910en fungerer ikke i det hele tatt gjennom hdmi-svitsjingen til 2807en. Når spilleren er tilkoblet receiveren låser den seg helt og eneste mulighet er å dra ut kontakten.

Er det noen som vet om Denon 1920 har samme problemene? Var innom hifiklubben og testet spilleren min på en 4306 og 3806 med samme resultat.

Dekker garantien på DVD spilleren slike feil? Eller er det receiveren det er noe galt med?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •