Brukererfaringer Midgard Audio Oberon 6.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer Børge Selstad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukererfaringer Midgard Audio Oberon 6.1

Disse blokkene har jo høstet svært god kritikk her på forumet. Og nå når endelig blokkene er tilgjengelige på markedet er det vel på tide med noen brukerkommentarer og erfaringer...?

Det er sikkert etterhvert mange som har gjort seg opp meninger om blokkene. Både positive og (kansje)negative... Private tester og sammelignigner er alltid gøy å lese og kansje linker og kommentarer om publiserte tester???

Dette kan være til hjelp for de (les meg) som tenker på å utvide elektronikken, og de som allerede har anskaffet blokkene, til tips, matching av komponenter og annet :grin:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Børge Selstad
    Disse blokkene har jo høstet svært god kritikk her på forumet. Og nå når endelig blokkene er tilgjengelige på markedet er det vel på tide med noen brukerkommentarer og erfaringer...?

Det er sikkert etterhvert mange som har gjort seg opp meninger om blokkene. Både positive og (kansje)negative... Private tester og sammelignigner er alltid gøy å lese og kansje linker og kommentarer om publiserte tester???

Dette kan være til hjelp for de (les meg) som tenker på å utvide elektronikken, og de som allerede har anskaffet blokkene, til tips, matching av komponenter og annet :grin:

På BW 703 så gjør de iallefall en bra jobb. Men det er liksom ikke de som gjør lyden, det er forforstekern og cdspillern, og det er jo en god egenskap. Oftest iallefall. Ta f.eks. Parasound A21, den virker kraftigere, pga litt røffere bass.

Nå har ikke jeg testa ICe power på svære høyttalere på veldig lenge, men har hørt noe om at de ikke er helt tilfreds med å gjengi de laveste frekvensene noen høyttalere er kapable til å levere ut.

Enkelt og greit, dette er helt OK effekttrinn som ikke gjør som mye av seg, og du er sikra å ha nok med watt og power til de fleste anledninger.

EDIT: en anna ting, selve lydbildet ble ikke så gedingent som da jeg hadde NAD S200 effekttrinnet. Men EC'en min rettet opp dette rimelig bra. Jeg er VELDIG happy nå . Nye kabler neste!

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Børge Selstad

Jeg sitter også å venter på det samme. Eneste problemet jeg kan se er halleluja stemningen som ofte hersker her på AVForum rundt enkelte produkter og har bitt meg merke i at dette ofte farger tilbakemeldingene.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Jeg sitter også å venter på det samme. Eneste problemet jeg kan se er halleluja stemningen som ofte hersker her på AVForum rundt enkelte produkter og har bitt meg merke i at dette ofte farger tilbakemeldingene.

Skal nok til litt for å matche din H4A gitt .

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    .........Nå har ikke jeg testa ICe power på svære høyttalere på veldig lenge, men har hørt noe om at de ikke er helt tilfreds med å gjengi de laveste frekvensene noen høyttalere er kapable til å levere ut.
    Bare fordi jeg har testet, syns jeg det er greit med en liten avklaring. Midgard Audio har INGEN problemer med gjengi de laveste frekvensene i mine høytalere, og mine B&W801 Matrix Series II spiller dypere enn de fleste noen gang har opplevd.

skorob: tale er sølv...........taushet er gull, særlig når det gjelder ting man "hører" ;-)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Skal nok til litt for å matche din H4A gitt .
    Det var nå ikke det som var poenget mitt . Jeg syntes disse blokkene ser svært så spennende ut men savner en skikkelig test.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Bare fordi jeg har testet, syns jeg det er greit med en liten avklaring. Midgard Audio har INGEN problemer med gjengi de laveste frekvensene i mine høytalere, og mine B&W801 Matrix Series II spiller dypere enn de fleste noen gang har opplevd.

skorob: tale er sølv...........taushet er gull, særlig når det gjelder ting man "hører" ;-)
    Hehe, sant det. Derfor jeg sa at jeg hadde hørt andre hadde sagt det . Selv mener jeg at de hadde rimelig god kontroll nedover, også på PSB Stratos Gold (går iallefall greit til kjellern..).

BW 801 Matrix er jo kjempekuul .

Newcomer Børge Selstad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nå ikke det som var poenget mitt . Jeg syntes disse blokkene ser svært så spennende ut men savner en skikkelig test.
    Artig å se at det er flere som savner skikkelige tester av disse blokkene!

I tråden for Midgard Audio 600W blokker stod det at det var solgt godt over hundre stykker! Noen av de som har kjøpt må vel nå kunne uttale seg/evt legge ut minitester og sammenligninger...?

Når trykkes testen i DVD&HJEMMEKINO???

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er vel testet 2 ganger i DVD & HK... (en gang som Powermaster)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    De er vel testet 2 ganger i DVD & HK... (en gang som Powermaster)
    DVD&HK er jo nesten en blåkopi av disse forumene. Testene i det nevnte blad blir man ikke noe klokere av.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testene i det nevnte blad blir man ikke noe klokere av.
    Hvorfor ikke?

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd & bilde har vist også planer om en nærmere titt på disse..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det begynner vel å bli et og et halvt år siden vi testet powermaster. oberon har vi aldri testet. nå har Øyvind fått et sett med Oberon 2.1 , og siden han har de små powermasterne hjemme, så blir disse prøvd mot hverandre for å se om det eksisterer noen forskjeller i det hele tatt. det er ikke avtalt noen tester av 4.1 6.1 ennå.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    det begynner vel å bli et og et halvt år siden vi testet powermaster. oberon har vi aldri testet. nå har Øyvind fått et sett med Oberon 2.1 , og siden han har de små powermasterne hjemme, så blir disse prøvd mot hverandre for å se om det eksisterer noen forskjeller i det hele tatt. det er ikke avtalt noen tester av 4.1 6.1 ennå.
    Kommer det en test i neste nr.?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du skal ikke se bort fra det
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet Midgardene mot Bryston tidligere sammen med en kompis. Det ligger en test av dette på Hifisentralen.

Sitter faktisk å gjør en ny test nå, da kompisen min har fått seg ny forforsterker(Bryston BP 26 DA) og ville teste Midgard mot Bryston en gang til.

Kan jo prøve å skrive en konklusjon når vi har hørt litt mere.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av altec
    Lyd & bilde har vist også planer om en nærmere titt på disse..
    Det er bra for da får høre om hvordan de ser ut på bilde som er tatt av et speilreflekskamera som fanger lydbølger fra 20Hz til 22693Hz. For det er jo begrensninger på hvor høye frekvenser et kamera skal få med seg. :grin:

Neida, det er alltid moro å se hvor mye skryt et produkt kan få. Har ikke leita så veldig, men har til nå ikke sett et negativt ord om disse blokkene. På meg så virker det litt mistenkelig. En annen ting er jo at produsenten har truffet "hole in one", og det er jo bra både for kunder og selgere. Blir moro å lese testene.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oberon 6.1/4.1

Nå har ikke jeg A/B-testet disse monoblokkene mot så alt for mange andre effektforsterkere i det siste da jeg har vært så fornøyd med mine at jeg ikke har sett noen grunn til å bytte de ut. Har hatt den forrige versjonen i ca. 1 år, og den nye i omtrent 1 mnds tid.

Har lenge brukt 250-watterene på Dali Helicon 400, og for tiden bruker jeg Oberon 6.1 på Usher CP-6381. Før jeg byttet til disse monoblokkene på Helicon 400 ble de drevet av Arcam FMJ P35. Arcamforsterkeren var jeg på den tiden veldig fornøyd med, og det er fortsatt en god effektforsterker. Det var dog noe med kontrollen helt i bunn, og litt oppover som ikke klaffet 100% med på Helicon. Dette fikk jeg rettet opp med disse små blokkene, uten at noe galg skjedde i toppen. mente da faktisk at Arcam og Oberon ikke var helt ulik i klangen på Daliene.

Per i dag har jeg som sagt Usher CP-6381, og Midgardblokkene passer som hånd i hanske med de. Bruker Marantz SR-7500 som pre, og testet for moro skyld denne på Usherene alene her om dagen. Det var stor forskjell, og jeg mistet rett og slett lysten på å høre på musikk når jeg gikk rett fra Oberon. Så fort det ble litt informasjon som skulle ut av høyttalene samtidig ”grumset” det seg til i bassområdet, noe som naturlignok gjorde utslag oppover i frekvensområdet. Dette skyldes vel blandt annet intermodulasjon om jeg ikke tar helt feil. Dette er noe som nesten uten unntak oppstår med forsterkere som har lineær strømforsyning når de presses. Nå var det ikke bare i bassområdet det var forskjell, men også på lavere volum når forsterkeren ikke var særlig presset. Lydbildet ble mer snevert, detaljnivået var generelt sett dårligere, diskanten var mer behaglig med Oberon. Jeg er klar over at dette er ikke en helt rettferdig sammenlikning, men man sammenlikner med hva man har for hånden

Mine ICE-blokker spiller STORT på de nye Usherne mine, med skikkelig rom. På mange låter får jeg en 3D-følelse som jeg aldri har hørt her før. Sitter i skrivende stund å hører på Leonard Cohen, og det låter bare så utrolig deilig Det står heller ikke på kreftene om jeg skulle finne på å jogge volumknotten noen runder, full kontroll hele veien. Tidligere har jeg testet Oberon på Helicon 800, Tannoy TD10, B&W 803D ved et par anledninger og PSB Stratus Goldi for å nevne noen. Gjennomgående er at det aldri er mangel på krefter, og heller ikke i mine ører for pågående diskant. Fikk også da bekreftet at Goldi faktisk har ganske bra trøkk i bunnen, samt at de går bra dypt.

Rett etter at jeg fikk Usherne mine meldte jeg at jeg kanskje syntes at de var litt pågående i toppen. Først trodde jeg kanskje at dette kunne ha sammenheng med ICE-blokkenes mangel på egenlyd, og at høyttalerene rett og slett var litt lyse i toppen. Måtte selvfølgelig finne ut av dette, så dro ned til Stereofil og fikk låne med meg et par kabler til testing i helgen. Har kun prøvd ut det ene paret, Tannoy TLC, og det roet diskanten og mellomtonen til et nivå som passer meg perfekt. Så det er ikke umulig at Kimberkablene ikke var noen god match her, selv om de passet Helicon bra. Bare synd at de ligger litt over mitt kabelbudsjett :-|

Nå er det ikke bare fryd og gammen selv om jeg selv er knallfornøyd. Noen takler ikke helt den ufargede lyden disse ICE-modulene produserer, og det er jo lov. Kanskje de da hører hvordan høyttalerene egentlig låter? Men det hele handler som vanlig om matching, og rør-pre vil nok ikke være en dårlig vei å gå i mange tilfeller. Selv har jeg kjørt med en Cayin cd-spiller med rørutganger, og det fylte på med en passe mengde forvrengning som mange forbinder med ”varm” lyd.

Man trenger ikke lese mellom linjene for å skjønne hva min konklusjon om disse forsterkere blir ;-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det er en slags avsporing vil jeg bare aplaudere det som Kent understreker her: Finn kontrollen i effekttrinnet og farg deretter lyden med forforsterker, CD, kabler osv. Noen spør seg sikkert hvorfor man ikke skal gjøre motsatt? Poenget er at har man en høyttaler er det ofte bare en håndfull forsterkere på markedet som faktisk kan drive dem skikkelig, og de ligger ikke alltid i samme prisklasse. Med andre ord er "rett klangfarge" mye billigere i forforsterker eller CD. I tillegg vil man, om man har rør i kjeden, ha en enestående mulighet for å bytte til rør med en annen klang. Forskjellene på rør er større enn på kabler og de spriker i alle retninger lydmessig.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontroll og timing er mine favoritt-egenskaper ved disse forsterkerne.
    Til dere som skal teste dem: husk å la de stå på i noen timer først. Jeg opplevde stor forskjell på lyden når mine hadde vært skrudd av i noen dager.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •