Brukererfaringer Midgard Audio Oberon 6.1 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Konrad er gutten med bilder det. Så bra ut bakfra blokkene. Kanskje noe større avstand mellom HT-termonalene, vet ikke om det er nødvendig men.
    Har du fått vekk alt av støy? Og var det i HT eller var det trafoen?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar litt tid å få klare nye bilder til hjemmesiden. De gamle bildene er tatt med et veldig dårlig kamera, og vi hadde ikke komplett kabinett når de ble tatt, derfor er det noe begrenset.

De første Oberon X.1 ble levert i desember og da ble selvsagt de som hadde ventet prioritert. Det er først nå vi har hatt mulighet til å sende dem på test, og det tar selvsagt litt tid fra de blir sendt ut til artikkelen kommer på trykk.

Ellers er jo testen som 8-ball har gjort interessant, men den skiller seg kraftig fra et 20-talls tilbakemeldinger jeg har fått fra andre. En rekke ganger har vi fått tilbakemeldinger på mer fylde i mellomtonen og mer nyansert topp enn de andre nevnte "billig-variantene" av ICE-power baserte forsterkere. Det gjelder også i forhold til vår forrige modell.

Vær også obs på at terminalene er i rent kobber og derfor kan knekke om de mishandles. Kobber er et svakt materiale, men det leder strøm over 3 ganger så godt som de typiske messingterminalene. Avstanden mellom dem er 19mm, noe som er en standard. Årsaken til denne standarden er at man får brakettmonterte bananplugger slik at man plugger inn begge på en gang.

Nye bilder er tatt, men jeg skal ta noen nye da jeg har litt fokusproblemer med det objektivet jeg bruker nå, samt problemer med at pbjektivet tegner litt sjatteringer i bildet.

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre som har testet dem opp mot hverandre? Kunne ikke høre noe forskjell på mellomtone, like bra fylde og luft på begge synes jeg iallefall. Men muligens noen der ute med superhørsel som hører forskjell. Jeg hadde ingen ide om de var lydmessig like eller ulike, så vi kan utelukke placebo.

Angående terminalene så kan de virke som de er muligens litt svake der som tverr-hullet går gjennom, så overkill stramming av terminaler er unødvendig. De sitter som et skud ved normal tiltrekking og en øker bare sjansen til å ryke av en eller flere terminaler ved xtrem tighting.

Selv skal jeg bytte ut mine embla til fordel for MA pga kabinettene passer bedre hos meg og pga kontaktene/terminalene. Dette er ikke fordi jeg synes lydsignaturen er forskellig, men kun pga overnevnte årsak.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen faktor som er viktig er at ikke alle forskjeller kommer frem på samme måte i alle oppsett. Jeg skal ikke påstå at "du har hørt feil" eller at det er "andre med superhørsel", eller for den saks skyld at "anlegget ditt ikke er avslørende nok" men jeg gjorde en test av signalkabler en gang, mellom min daværende DAC og en passivt drevet effektforsterker. Hos meg var det kjempeforskjell. Audioquest og Doxa hadde solid fundament, masse rom og fin avrundet topp, mens Monster blant annet låt helt "papprør". På et annet oppsett testet vi de samme kablene, og resultatet var at vi ikke hørte forskjell i det heletatt. Årsaken til slikt kan være (i dette tilfellet) at kabelen setter arbeidsbetingelsene for det utstyret som er koblet til i hver ende, og utstyr reagerer forskjellig på slike ting.

På mandag fikk jeg telefon fra en som opplevde så store forskjeller på akkurat disse nevnte forsterkerne at han nesten ikke kunne finne slektskapet mellom dem. Det som var litt spesielt her var at han hadde et (som han beskrev selv) voldsomt ekko i mellomtonen på grunn av rommet, og det ble tydeligere med litt mer fylde i mellomtonen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte bilder. Ser bra hvordan de ser ut. Når det gjelder HT-terminalene var det sikkert ett synsbedrag, mulig kombinert med tåkehjerne etter en travel uke på jobb. De ser bra ut de og, men 230V terminalen ser veldig bra ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wizkid: Du finner forklaring på støyen i den "offisielle" MA tråden. Det er lite eller ingen støy hos meg nå. DB-10'en generer noe støy, men ikke plagsomt. Den skal uansett vekk når jeg får en sub.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror neppe det er et kabelspørsmål, i og med at det ble prøvd mange forskjellige typer. Både balansert og rca. Men mulig slik som du sier her, at systemet er ikke avslørende nok. Men hva i all verden skulle det være godt for? Ser ikke vitsen med å prøve å finne feil, eller hva man skal kalle det.

Hvem kan si hva som er riktig lyd eller ikke?

Hvis systemet spiller nydelig i hver enkeltes systemer synes jeg det på ingen måte er riktig å begynne å lete etter forbedringer/forverringer(for du vet aldri hvilken vei det går). For lyd er et smakspørsmål.

Har selv hørt vesentlige forskjeller på signalkabler av forskjellige typer, men dess mindre forskjeller på høytalerkabler. Muligens ingen forskjell på ht kabler, vanskelig å si. Siden de ht kabler jeg har hatt har vært bra kabler med rent kobber og rikelig med tverrsnitt. Men signalkabler er det definitivt forskjeller ute og går.

Men som sagt så hvis annlegget låter behagelig og slik en liker det, så ser jeg ingen grunn til å kaste vekk penger på kabelbytte hver uke. (satt på spissen)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det jeg vil frem til: Dersom systemet ikke avslører noen forskjell så la det nå være med det. I mitt gamle oppsett funket en kabel veldig mye bedre enn den andre. I kompisen min sitt var det poengløst å velge noe annet enn den billigste.

I ditt oppsett hørte du ingen forskjell. Det er ingen ting å bekymre seg for, men tilbakemeldingene jeg har fått tyder på at i en del oppsett vil det bli forskjell. Det har ingen ting med kvaliteten på oppsettet å gjøre. Det kan virke litt tilfeldig egentlig, men som regel går det å finne ut av hva som skjer og hvorfor. I dette tilfellet tror jeg saken er at høyttalerne egentlig ikke er av de vanskeligste å drive. På tungdrevne høyttalere oppfører forsterkere seg annerledes. Ulike forforsterkere reagerer heller ikke alltid likt på ulike effektforsterkere. I tillegg vil ulike støymønstre i omgivelsene, som kan være generert av forsterkeren, spille ulikt inn på forforsterker og kilde. Det er mange andre faktorer som kan spille inn, men altså, det er ikke et mål for anleggets kvalitet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette er en tråd om nettopp brukererfaringer, så vi får prøve å holde det til topic. Du Snickers-Is er temmelig inhabil som bruker i denne sammenheng, no offence. ;-) Folk trenger ikke vite hva de skal høre etter, det er nemlig da placebo fremstilles. Hvis de ikke hører forskjell når de tester produktene uten å vite utfallet i forveien så er det ingen forskjell. :grin:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det han er, Snickersen, inhabil. Skjønner jo at han for enhver pris forsvarer varene sine, men det blir feil tråd iallefall. Som sagt, det handler om brukererfaringer.
    Hvordan ble det med testing mot A21? Fikk du noen mulighet så er jeg dødsnysgjerrig 8-ball.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble desverre ikke mulig denne helgen. Men skal ikke se vekk fra at jeg får en til lytting i begynnelsen av neste uke. Men det har heller ingenting i denne tråd å gjøre. Jeg pmér deg nå jeg får en sjangs til å teste denne.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oberon 6.1
    Ny erfaring, nå med AL1000mk2 (4ohm). Funket utrolig bra, men ikke overraskende. AL serien til CV er nok kanskje den som suger mest strøm ut av en forsterker når den presses (av samtlige cv serier !!).

Denne gangen gikk ikke automatsikringa i høyttaleren en eneste gang, enda vi spilte minst like høyt .

Anbefaler de som handler CV om å sjekke ut disse, tror nok Oberon 4.1 også gjør nytta (det som er viktig er tilgangen til skikkelig med strømreserver, og det har disse også). Og handler du ICE basert forsterkeri, så kan du trygt oppgradere på høyttaler siden senere (for bedre lydkvalitet), uten å måtte bytte ut "alt".

Blokkene ble bare smålunkene .

Newcomer Børge Selstad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oberon 6.1 på B&W703

Noen med erfaringer på B&W703???
    Jeg kjører selv med Denon 3805 og er rimelig fornøyd i 2 kanaler, men når jeg skal se film/SACD osv. "faller" frontene litt bort. Hvordan vil 6.1 kombinert med 3805 og B&W 703 funke? Både 2.0 og 5.1/7.1 oppsett??? Komments?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Børge Selstad
    Noen med erfaringer på B&W703???
    Jeg kjører selv med Denon 3805 og er rimelig fornøyd i 2 kanaler, men når jeg skal se film/SACD osv. "faller" frontene litt bort. Hvordan vil 6.1 kombinert med 3805 og B&W 703 funke? Både 2.0 og 5.1/7.1 oppsett??? Komments?

703 bare på denon 3805 er iallefall ikke å anbefale . Lite power i denon. Bruker selv 6.1 på 703, veldig bra kombo. Drømmen var Paraosund A21 som effekt, men prisforskjellen på 10k ble avgjørende. Anbefaler MA, men det finnes alternativ, men disse er ofte dyrere. Mange har også god erfaring med Primare.

Uansett, du vil få et merkbart løft med en egen effektforsterker på en surround reciver (til frontene). Rotel er det også mange som liker på B&W (1080 stiller i samme prisklasse som MA).

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •