Receiver med digital forsterker + pre-out?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver med digital forsterker + pre-out?

Er det noen som har oversikt over om det finnes receivere med digitale effektforsterkere + pre-out?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    f.eks. Harman Kardon DPR 2005

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oversikt og oversikt....her er i alle fall en:

Regner med at du tenker på surround-recievere? Den eneste jeg kommer på i farta er Harman Kardon DPR 2005. LINK

Ifølge bildet for baksiden (backpanel) er det i alle fall pre-out.

edit:Homecinema var raskere

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, ser den er over 1 år gammel og har fått litt blandet mottagelse. Noen andre?

Må visst få meg en ny receiver...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har en serie som heter S-Master Pro. Der burde det være alternativer :-)

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Er det noen som har oversikt over om det finnes receivere med digitale effektforsterkere + pre-out?

Lurte bare på hvorfor digital kontra analoge forsterkere er viktig for deg ?

Analoge forsterkere er litt "gammeldagse", men låter bra og er stabile. Jeg har hørt noen digitale forsterkere (kalde greier dette :wink: ) og vet ikke helt hva jeg syns... Det har ikke tatt av i Hi Fi verden slik man ville tro, men det er en smart måte og spare plass i en receiver. Redserer vekt (- kjøleribber), bedre effektivitet (mindre powersupply), men så er det lyden da :-|

Er muligens litt for skeptisk jeg, men låter det greit for deg så er det vel OK :grin:

Pre Out er et Analogt signal, så dette vil da antagelig "tappes" etter effekt forsterker (dempes ned med motstander). Personelig har jeg ikke sansen for denne type pre-out (bør være FØR effekt trinn pga. egenlyd i dette)

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre Out blir tatt ut før effektrinnet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha digital effektforsterker fordi man da faktisk kan få mer enn 50w per kanal og fordi jeg ikke vil ha noen vifte eller mye varme.

For tiden vingler jeg litt mellom Harman Kardon DPR 2005 og Pioneer VSX-1015.

Lyttet på DPR 2005 idag, hørtes greit ut men ikke helt High-End. At den er halvannet år gammel og at ingen andre har brukt samme forsterkermoduler i en forsterker eller receiver skremmer meg litt.

HDMI-switching hadde vært greit men den måtte hatt minst 2 HDMI-utganger og støtte for 1080P.. det er det enda ingen som gir.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s13
    Pre Out blir tatt ut før effektrinnet.

Dette ble litt generelt, det er ikke konkludert med hvike forsterker vi snakker om her :grin: , Hvilke receiver er du du tenker på ?

En receiver får stort sett signalet digitalt inn via Coax/Fiber. Dette går nesten uansett til en Digital til Analog konverter (DAC).
    Pre -out (s) tas ideelt herfra etter en op-amp eller i beste fall et diskre design. I en Analog fosterker, ja da sier det seg selv hva som skjer rett ut til en "analog effekt forsterker...).

I en Digital receiver, må altså denne prosessen "snues" i inngangen til effekt trinnet. Analoge signaler kommer igjen inn, snues med en Analog til Digital konverter og forsterkes opp i klasse "D" (PCM). Det morsomme er at når dette er gjort har man egentlig konvertert tilbake til Analogt signal (filtrert HF signaler etc.), slik at en Analog Høytaler genererer lyd og ikke støy.

TO konverteringer i tillegg fra pre amp "utgangen" dette, pluss ekstra HF filtrering. Det blir litt mye "konvertering" for meg dette... :grin:

Selv foretrekker jeg færrest mulig "ledde" i en lydkilde...

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert en billigere reciever med god pre-amp samt et par monoblokker av ICE typen? Da får du din digitale forsterker :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Har du vurdert en billigere reciever med god pre-amp samt et par monoblokker av ICE typen? Da får du din digitale forsterker :wink:
    Det er derfor jeg vil ha pre-out. Regner med at jeg etterhvert vil trenge separate effektforsterkere. Men jeg vil ikke kjøpe det før jeg skal ha meg nye høyttalere som kan bli mere tungdrevne. Med for eksempel Pioneer 1015 og 3 ICE-monoblokker for å få det likt i front er det vel ikke mulig å holde seg under 20k. Det blir for mye å legge ut idag.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går du for f.eks. 1015 nå og så fyller du på med ht og ICE-blokker ettersom penga er der :wink:

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte litt rundt i går og leste litt spec's på digitale recievers i entry/midrange markedet.

Det som slår meg med de digitale recieverene som nå er på markedet skryter av "full digital line". Jeg tolker det slik at forforsterkerdelen også digitalisert og eneste analoge del er analoge innganger. Mao vil det være et fordyrende ledd å innføre en analog pre-out, og derfor droppet. Veldig synd egentlig, men forståelig sett fra et kost/nytte-perspektiv. I dette prissegmentet vil nok de fleste kjøre forsterkerdelen som eneste drivkraft til høytalerene. Men de mister muligheten til å friste kjøperene med "mulighet for senere oppgraderinger".

Var på hugget til å slå til på en JVC RX-D702 som har digital effektdel, HDMI switch og oppskalering (faroudja DCDi), MEN den falt ut da jeg oppdaget den manglet pre-out til Rotel'en min (sukk).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Jeg vil ha digital effektforsterker fordi man da faktisk kan få mer enn 50w per kanal og fordi jeg ikke vil ha noen vifte eller mye varme.
    Det ER vifte i DPR2005. Den har dog lavt støynivå og jeg har opplevd at den starter bare når jeg kjører 7.1 oppsett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceman
    Det ER vifte i DPR2005. Den har dog lavt støynivå og jeg har opplevd at den starter bare når jeg kjører 7.1 oppsett.
    AHA, selger sa den ikke hadde. Bra jeg ikke slo til med en gang.

Jeg er lei av å lytte på "lydløse" vifter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Var på hugget til å slå til på en JVC RX-D702 som har digital effektdel, HDMI switch og oppskalering (faroudja DCDi), MEN den falt ut da jeg oppdaget den manglet pre-out til Rotel'en min (sukk).
    Vurderte også denne, men så få forskjellige forum at de fleste som hadde kjøpt den fikk problemer etter kort tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden