Mitt surround system har 43 høytalere!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt surround system har 43 høytalere!

Min YSP-1000 ankom mandag ettermiddag kl 19.30 og allerede kl 19.45 hadde jeg vekket ungene med et brak!

Oppsettet av surround systemet var veldig enkelt, lett tilgjengelig kontaktpanel, mange tilkoblingspunkter men ikke mange nok. Mangler en CD inn og jeg kunne tenkt meg en aux 2.

Oppsett av surround systemet og optimalisering er veldig enkelt med YAPO (Yamaha Professional Room Acoustic Optimizer) som måler rommet i forhold til plassering av høytalersystem. Å høre oppsettet kalibrere seg selv var så morsomt at jeg valgte å kjøre denne optimaliseringen med microfonen på hode, regner med at kjærringa umyndiggjorde meg da hun så dette!

Første inntrykket gir en utrolig wow følelse, man snur seg etter bakhøytalere og føler seg omfavnet av dolby digital lyd, men å sammenligne et THX 6.1 system og YSP-1000 blir ikke det samme. Men mitt gamle Sony 5.1 anlegg ga meg ikke mere surround lyd en hva denne gjør.

Først og fremst er det viktig for meg at anlegget spiller like godt på svak lyd som på høy lyd. i TV sammenheng er lyden god og tight på stereo modus sammen med subwoofer. vil nok anbefale å ha subben stående i front sammen med YSP en, det gir en riktigere bass følelse, eller kanskje to subber gjør dette bedre!

TV lyden som i mitt tilfelle kommer fra min digitale set-top boks er veldig naturlig og vokal er tydelig og godt, stereofølelsen er like godt som to store front høytalere. Night sound funksjonen er også velkommen da dette klipper høye toner og gir en god lytte følelse.

DVD surround lyden er knall, tross alt så er dette et kompromiss og en veldig WAF preget enhet da man slipper bak høytalere og kabler hengende og slenge. Surround lyden på Normande beach i Save private ryan er en god referanse kilde der de har brukt mye tid på å skape en tett og tydelig scene med mange flyvende lydobjekter og høye eksplosjoner som er krevende for et surround anlegg. Jeg oppdager det samme som alle andre som har skrevet om denne høytaleren at bakhøytalerene ikke er like tydelige som på et 5.1 system. Men jeg har min sofa stående helt inntill veggen og dette gir ikke YSP enheten mulighet til å gjennskape bakhøytalerene. Jeg kalibrerte enheten med et sweetpunkt to meter fra bakveggen og resultatet ble helt anderledes.

CD lyden er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal beskrive, jeg synes den høres god og fylldig ut, men jeg savner noe i 0,5-1khz område, jeg må stille meg litt bedre inn her. Når jeg bruker DVD spilleren med optisk ut så får jeg benyttet Yamahas lydfelt teknologi, dette fylte rommet med en fantastisk klang og lukker man øynene kan man faktisk tro at man er i Köln og hører på Keith Jarrett live, etterlyd og bearbeidelse av det digitale lydfeltet er utrolig bra. Men, det blir ikke det samme å høre Dave Matthews i konsertklang!!

Her er produsentens ressurser til YSP serien
    http://www.yamaha.com/yec/YSP1/idx_ysp1000.htm
    http://www.yamaha.com/yec/YSP1/idx_overview.htm

Reviews
    http://www.audioholics.com/productre...Projector1.php
    http://www.hometheatermag.com/loudsp...aha/index.html
    http://www.hometheaterhifi.com/volum...05-part-1.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert seriøst å kjøpe den samme, hvilken sub bruker du??
    Har du skrudd den opp på veggen? Tenkte at hvis jeg setter på veggen under skjermen blir den liggene litt lavt ca. 60 cm fra gulvet. Hvor høyt over gulvet har du satt din?

Thomas

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zanka
    Har vurdert seriøst å kjøpe den samme, hvilken sub bruker du??
    Har du skrudd den opp på veggen? Tenkte at hvis jeg setter på veggen under skjermen blir den liggene litt lavt ca. 60 cm fra gulvet. Hvor høyt over gulvet har du satt din?

Thomas
    Hei Thomas
    Jeg har ikke fått min 50" plasma skjerm enda så jeg avventer endelig montering av YSP´en, nå står den under TVen min på den ene av to hyller for å ha video/dvd/reciver på den er nå ca 45cm over bakken og det er selvsagt ikke optimalt for YSP´en da den er i høyde med sofa og alt annet som står på gulvet. den skal litt over 65cm opp snart og da får jeg bedre plassering av den!

Men selv om jeg vet disse fysiske begrensningene den har i mitt rom pr i dag er jeg fremdeles imponert.

Men som jeg skriver i hoveddelen, det er ikke en 5.1 el 6.1 og kommer aldri til å bli det, den er derimot et utrolig spennende produkt og sparer meg for mye kabelstrekk og stygge bakhøytalere.

Ønsker du god surround lyd uten for mange enheter så er dette en veldig god løsning...

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Men selv om jeg vet disse fysiske begrensningene den har i mitt rom pr i dag er jeg fremdeles imponert.

Hvordan ser rommet ditt ut?

- Størrelse / form
    - Plassering av YSP'en??

Hvor stort rom tror du den fungerer i?

BR :-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rasta

Her er et bilde av rommet jeg har den plassert i, Yamaha har noen spesifikasjoner den må passe inn i så det lønner seg å lese dette først.

Mitt rom som du ser avviker med spesifikasjonen der et kvaderatisk rom er påkrevet, alikevell klarer den å stille seg inn ganske bra på automatikken, men med litt manuel hjelp blir det veldig bra!

-untitled-1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Hei Rasta

Her er et bilde av rommet jeg har den plassert i, Yamaha har noen spesifikasjoner den må passe inn i så det lønner seg å lese dette først.

Mitt rom som du ser avviker med spesifikasjonen der et kvaderatisk rom er påkrevet, alikevell klarer den å stille seg inn ganske bra på automatikken, men med litt manuel hjelp blir det veldig bra!

-untitled-1-jpg
    Hei,
    Fikk ikkje opp bildet ditt. hvor høgt opp fra gulvet er optimalt ? Eg skal bruke den med ett lerret, så altfor høgt blir ikkje bra for meg. Rommet eg skal bruke den i er rektangulært med rette vegger med ingenting på, så det blir nok bra.

Mvh
    Arild

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •