Oberon 6.1 vs. 218x2.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Oberon 6.1 vs. 218x2.

Hvis vi ser bort ifra pris, design, og "lydfinhet":
    Kan noen si litt om hvem som har mest power, størst reserver når det trengs, takler laveste laster når det trengs, kan spille høyest osv osv?
    Hadde egentlig planer om å bruke to stk. 218 på AL-1002, men ettersom det er så mye prat om ICE her på forumet har jeg begynt å vurdere 6.1 istedenfor. (Til å yte det de gjør, er vel prisen egentlig latterlig lav?) Jeg vet mange synes det er et så fryktelig mye bedre valg med tanke annerledes høyttalere senere og alt det der. Men nå tenker jeg bare på hva som er best på CV ht og lignende. 6.1 eller 218? Eller en heftig Carver for den saks skyld, så lenge det resulterer i den mest presise og stramme bassen, den feteste dynamikken, høyest db osv osv.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Hvis vi ser bort ifra pris, design, og "lydfinhet":
    Kan noen si litt om hvem som har mest power, størst reserver når det trengs, takler laveste laster når det trengs, kan spille høyest osv osv?
    Hadde egentlig planer om å bruke to stk. 218 på AL-1002, men ettersom det er så mye prat om ICE her på forumet har jeg begynt å vurdere 6.1 istedenfor. (Til å yte det de gjør, er vel prisen egentlig latterlig lav?) Jeg vet mange synes det er et så fryktelig mye bedre valg med tanke annerledes høyttalere senere og alt det der. Men nå tenker jeg bare på hva som er best på CV ht og lignende. 6.1 eller 218? Eller en heftig Carver for den saks skyld, så lenge det resulterer i den mest presise og stramme bassen, den feteste dynamikken, høyest db osv osv.
    NAD 2x218 så maxer du AL1002 rimelig greit. Det er rett og slett ikke mulig å hente mer ut av disse. Men med ICepower er du sikra et effekttrinn som du kan bruke på fremtidige oppgraderinger, samt er på samme måte som en brokobla NAD 218 nesten utømmelig.

Men igjen NAD anbefaler ikke 4ohms last ved brokobling!! Mitt valg hadde blitt Icepower. Men NAD har jo sin litt spessiele lydsignatur, som kanskje passer deg bedre, ikke vet jeg.

ICepower har en utrolig høy dampingsfaktor, mye watt... Blir ikke varme.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    NAD 2x218 så maxer du AL1002 rimelig greit. Det er rett og slett ikke mulig å hente mer ut av disse. Men med ICepower er du sikra et effekttrinn som du kan bruke på fremtidige oppgraderinger, samt er på samme måte som en brokobla NAD 218 nesten utømmelig.

Men igjen NAD anbefaler ikke 4ohms last ved brokobling!! Mitt valg hadde blitt Icepower. Men NAD har jo sin litt spessiele lydsignatur, som kanskje passer deg bedre, ikke vet jeg.

ICepower har en utrolig høy dampingsfaktor, mye watt... Blir ikke varme.
    Jeg vet det med 4ohm og brokopling, men det er vel ikke såå veldig variabelt med 1002 som f.eks med 1515? 1002 kommer jo heller ikke no spesielt dypt. Men hvis vi tar 1515 som utgangspunkt da, istedenfor 1002, hva er det beste valget da?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det med 4ohm og brokopling, men det er vel ikke såå veldig variabelt med 1002 som f.eks med 1515? 1002 kommer jo heller ikke no spesielt dypt. Men hvis vi tar 1515 som utgangspunkt da, istedenfor 1002, hva er det beste valget da?
    Fortsatt ICEpower. Du kan nesten sammenligne det med biler.. Hvor bil A (NAD) har 150hk 220nm . Mens bil B (ICEpower) har 150hk 400nm. Ice power vil ha endel mer kontroll på elementene, spessielt over tid hvor NAD kan gå litt varmt.

Men igjen, NAD 218 i brokobla modus røsker rimelig godt. Jeg greier å tømme en NAD S200 på Al1000, men det tar litt tid. 2stk tror jeg nesten ikke er mulig rett og slett. Ikke på AL serien, og tviler på at 1515 er så mye mer effekthungrige.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde valget fortsatt vært ICE også framfor S200x2 mon tro?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske enkel når det gjelder effekttrinn til hifi: Hvis du må brokoble et stereotrinn for å få nok effekt, så er det du trenger en kraftigere forsterker. Brokobling blir i de aller fleste tilfeller for lite tolerant for lave impedanser.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde valget fortsatt vært ICE også framfor S200x2 mon tro?
    Uten tvil. Siden NAD "bare" har en 750va strømforsyning så er det begrenset på hva den kan gjøre. I stereo modus er de generelt VELDIG bra. Men dampings faktoren halveres, og det er ikke bra (dette gjelder alle forsterkere som brokobles). Lyden blir også litt dårligere når de brokobles.

S200 har så si likt med muskler som 218, men låter MYE bedre. Ice power låter kanskje ikke mye bedre enn S200, men veldig annerledes vil jeg si. Her er det forforsterker og cdpiller som bestemmer lydsignaturen mest.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt PA forsterker. Det er jo akkuratt det gutten vil ha. Svært, tøft og kraftig!

Mange av ICE produktene ser jo ut som 3,5" eksterne hardisker... Bose anlegget til mor ser jo mer massivt ut...

uten å uttale meg om egenskapene til ICE.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dampingfaktor halveres også ja, det glemte jeg jo. 6.1 virker jo nesten for billige til å være sant, er det en spesiell grunn til den lave prisen? Og hva med f.eks Carver Xi2600, den virker jo ganske drøy, men er sikkert mye dyrere også..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krdale
    Jeg ville kjøpt PA forsterker. Det er jo akkuratt det gutten vil ha. Svært, tøft og kraftig!

Mange av ICE produktene ser jo ut som 3,5" eksterne hardisker... Bose anlegget til mor ser jo mer massivt ut...

uten å uttale meg om egenskapene til ICE.
    Vel, Bose-anlegget vil nok krype og gjemme seg i konkurranse med de større ICE-blokkene (og da snakker jeg ikke om fysisk størrelse, der Oberon ikke er blant de minste).
    Alle som kjenner til PWM-teknologiens fordeler vet at de kan lages kompakte fordi effektiviteten i forhold til tilført energi er enormt høy sammenlignet med lineære, analoge forsterkere. Det betyr at nesten all energien omsettes til lyd, og svært lite til varme. Har man i tillegg switch mode basert strømforsyning, noe ICE-blokkene gjerne har, så kan også strømforsyningen lages svært kompakt. Resultatet er mye kraft i en liten pakke, noe de tradisjonelle Bose-komponentene ikke matcher.
    Det finnes sikkert PA-utstyr som matcher kraftmessig, men tviler på at de koster noe mindre. Jeg vil også advare STERKT mot utstyr med vifter, noe mange PA-trinn har. DET er irriterende, det. Selv kona bemerker slikt.

Så man må spørre seg selv: Kjøper jeg utstyr mest for utseendet, eller for hva det kan gi meg lydmessig?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tviler jeg ikke på roffe, men som jeg poengterte syntes ikke jeg at Oberon ser særlig massiv/kraftig ut.

Såvidt jeg har skjønt sitter gutten på CV utstyr.

Det blir som å sette en liten hissig japansk motor i en mustang der det bør sitte en tørst V8 på 6 liter... Selvom ytelsen kanskje er bedre med førstnevnte...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg kan lese av SAMTLIGE postinger fra trådstarter, så har han ikke fokusert på utseendet.

Sammenligningen din med en liten, japansk motor holder ikke.
    Jeg har ikke forsøkt Oberon på CV, men har hørt den på temmelig store elementer, og kontrollen er formidabel, slik den er på alle produkter basert på disse ICE-modulene. Det er ingen paralleller i bilverdenen til dette at en lettere konstruksjon yter bedre på alle områder enn tilsvarende priset gammel teknologi. Husk at fidelity testet de første Embla-blokkene da de kostet nesten det doble av det de gjør nå og ga dem nesten utelukkende positiv tilbakemelding. Jeg tipper at om 10år er PWM (klasse D) regelen, og klasse AB teknologi for spesielt interesserte entusiaster, slik rør-effekt og LP-plater er blitt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krdale
    Det tviler jeg ikke på roffe, men som jeg poengterte syntes ikke jeg at Oberon ser særlig massiv/kraftig ut.

Såvidt jeg har skjønt sitter gutten på CV utstyr.

Det blir som å sette en liten hissig japansk motor i en mustang der det bør sitte en tørst V8 på 6 liter... Selvom ytelsen kanskje er bedre med førstnevnte...
    Hva med en hissig V8 på 6 liter med turbo?

Fra spøk... Har du sett noen av disse live eller bare på bilder? Du hadde fått oppmerksomhet på datanerdetreff med en 3,5" ekstern disk på 6,5 kg for å si det sånn

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjøp NAD ihvertfall. Eier ikke kontroll på 15" (ihvertfall ikke ved brokobling) Gå for ice blokkene eller PA
    Tror du ville likt pa best

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man må gjerne prøve PA. Bare unngå produktene som har vifter for kjøling. Vifter er utrolig irriterende i et lytterom.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Ikke kjøp NAD ihvertfall. Eier ikke kontroll på 15" (ihvertfall ikke ved brokobling) Gå for ice blokkene eller PA
    Tror du ville likt pa best
    Det er store sjanser for 6.1 nå, de er jo også mye billigere Xi2600, pluss at jeg har mye igjen for det om et par år. Trur jeg lar være å kjøre mer NAD i fremtiden, ihvertfall brokoplet. Men, 218 fungerer utmerket på 752, der kan du bare ikke være uenig..

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Drøy..

.. Er vel litt drøyt å påstå at Nad 218 ikke har kontroll.. Videre skal en vel være forsiktig med å forgude en type forsterkere.. Har du sjangsen, så prøv begge typer før du handler!

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I tillegg..

.. synes jeg sammenligningen med Mustang og Japaner var god!

Newcomer cv-arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du skal velge 6.1 jeg, Fabian her på forumet gikk vel ganske nylig over fra akkurat xi 2600 til 6.1 og det var han vel ganske så fornøyd med såvidt jeg kunne skjønne! :wink: Når de attpåtil er billigere og så å si støyfrie så skulle vel ikke det gjøre saken noe verre?...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •