Vanskelig å finne god effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer Børge Selstad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vanskelig å finne god effektforsterker?

Jeg bor "langt Nord og ut på landet" og har derfor vanskelig for å stikke ned å prøvelytte egentlig alt av AV utstyr... Derfor må jeg basere meg på andres mer eller mindre objektive meninger når det gjelder effektforsterker.

Jeg har et oppsett bestående av Denon 3805 og 3910 samt 700 serien til B&W (703 i front) og det er vel kjent at høyttalerne (spesielt frontene) fortjener mere power. HiFi klubben anbefaler Thule, HiFi Centeret anbefaler Hegel og selv har jeg luktet på både ICE (Embla og Oberon), Rotel, Vincent og Parasound.

I utgangspunktet ønsker jeg mer effekt i 5 kanaler, og med tiden utvide med et 2 kanals effekttrinn til frontene når det blir 7.1 oppsett. Pris er egentlig ikke et spørsmål, mest matching med høyttalerne og oppsettet generelt.
    Jeg trenger deres hjelp!!! Anbefalinger, vurderinger og meninger tas imot med stor takk!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Doxa 140.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Børge,
    ta en titt på tråden "Krell vs. Musical fidelity" og se hva jeg har tenkt å gjøre. På en måte slår du da to fluer i en smekk. Nå har jeg riktignok tenkt å supplere med en dedikert CD spiller i tillegg. Hvis du lytter mye til musikk (jeg hører mer musikk enn jeg ser film) tror jeg en slik løsning er glimrende. Du får mere effekt til frontene og frigjør strøm til de resterende kanalene fra 3805.

Bare et forslag...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med ditt ønske om 5+2, samt budsjett, hadde jeg ikke vært i tvil:

Primare A30.5
    Primare A30.2

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tiger her, satt en times tid på hificenteret i forrige uke og hørte både Primare A30.2 og Hegel H2A på et par Audiovector Mi3 og på et par JBL 1400 Array BG, sistnevnte fortjener sikkert en bedre forsterker, men det låt da veeeldig bra nå også :-)

Men tilbake til poenget, i mine ører låt Primare klart best. Til tross for at hegel skal ha litt mer kraft å fare med synes jeg primare hadde mer kontroll / punch i bassområdet, og den låt "mer behaglig" i mellomtonen.

Mvh.
    Andreas

Edit: Jg ser i en annen tråd at Tiger nevner et "Primare-Syndrom" :-) Mulig jeg blitt smitta

Newcomer ZyNc sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har Alto Mac 2.2, får større versjoner. Fungere bra den

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding! Det siste alternativet jeg tenkte på selv var Rotel 1095 og 1090 8) men alle anbefalinger vurderes sterkt!

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ICE Power på 803, det er en meget bra løsning om budsjettet er stramt. Neste gang jeg skifter forsterker vil det mest sannsynlig bli McIntosh MA6900 evt. MC252. Ble mektig imponert da jeg hørte 252 på N804.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rotel

Rotel 1095 kan vel heller ikke være noe dårlig valg, er kapabel til å drive det meste. Evt den nye digital serien til Rotel som kan være aktuell? Men 1095 vil være et sikkert valg.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa- ekstremt holografisk, med stort stereoperspektiv og enorm dybde. Har alle egenskaper man trenger, og er kanskje (brannfakkel?) det beste sluttrinnet på den riktige siden av 50.000,- grensen.

Vincent (SP331)- Deilig rørforvrengning med 70% av Doxaens egenskaper forøvrig. Rør i inngangstrinn. Uttalelser fra brukere om at dette er det nærmeste du kommer skikkelige rørforsterkere. Denne gjør dessuten underverker med pågående diskant, men mangler ørlitt på mellomtonen. Utrolig mye for pengene.

Midgard- Nøytral og enormt kraftig. I mitt oppsett ble jeg forundret over at de aldri kastet inn håndkle, ei heller ga de noen form for forvrengning, uansett volum. Kan oppleves som litt for "korrekt", uten at det er noe negativt.

Dette er de jeg ville ha anbefalt deg om det var på Jmlab, jeg har dessverre aldri hørt de på B&W, men klangmessig ligger de ikke milevis fra hverandre.

3 forslag fra meg som alle ligger i en pen prisklasse. Doxaen står ikke tilbake for noe annet jeg har hørt, inkl. McIntosh og Pass Labs.... :-D

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha et bra 5 kanals effektrinn, men ikke har behov for balanserte innganger så er Cayin D1205 å anbefale. Den koster latterlige 13K og spiller med stor autoritet og drar høyttalere med lav sensitivitet med glans. Har testet den opp mot Parasound Halo A52 som koster 10K mer med meget bra resultat. forsterkeren er bygd opp som fem separate moduler med hver sin trafo, akkurat slik som Bryston. Eneste bakdelen er vekta +30kg...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan jeg få tak i Doxa??? Info/link

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oberon blokker

Ser at både Akto (i denne tråden), roffe og Gorm skryter av Midgard blokkene, dette er jo folk, som på meg virker, som svært dedikerte og har peil.

Er det kun slegere på "mine" HiFi butikker som er subjektive når de anbefaler meg å ikke kjøre Oberon 6.1??? De er jo skrytt opp i skyene her på forumet! (Vet ikke om jeg har sett et negativt ord om dem her...)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selgere er nå engang selgere, ikke legg for mye vekt på det. Anbefaler deg å lytte på de før du evt. kjøper, for de passer ikke alle, akkurat som annet utstyr.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i kontakt med Snickers-is som sier jeg kan få åpent kjøp slik at jeg får prøvd! Som sagt er det jo vanskelig å få prøvelyttet her jeg bor, så all honnør til mister Snickers-is!!! :grin:

600W i 8 ohm skulle vel greie å drive det meste av fremtidige oppgraderinger... :twisted:

Noen som har prøvd å kombinere 3805 med 6.1 blokkene (og helst med B&W)???

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står litt her. Kan jo være feil på Denon, men sjekk ut først.

http://avforum.no/forum/showpost.php...&postcount=660

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rotel Rb-1902/rb-1901

Rotel slipper/har sluppet disse nye ICE baserte forsterkerne i disse dager.
    Er det noen som har rukket å få gjort tester på disse??? Generelle meninger???
    De er oppgitt til å levere 2(1)x500W i 8 ohm og det dobbelte i 4. Dette er jo nokså likt Oberon 6.1 og embla. Komments anyone???

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Børge Selstad
    Er det kun slegere på "mine" HiFi butikker som er subjektive når de anbefaler meg å ikke kjøre Oberon 6.1??? De er jo skrytt opp i skyene her på forumet! (Vet ikke om jeg har sett et negativt ord om dem her...)
    Bare lurer, på hvilket grunnlag anbefaler de deg å ikke kjøpe dem? Noe konkret?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Doxa- ekstremt holografisk, med stort stereoperspektiv og enorm dybde. Har alle egenskaper man trenger, og er kanskje (brannfakkel?) det beste sluttrinnet på den riktige siden av 50.000,- grensen.
    Er betinget enig. Doxa passer ikke alles smak, og enkelte vil kanskje synes det blir lite effekt i enkelte oppsett. Men med rette samarbeidspartnere, så er det faktisk vanskelig å komme utenom denne forsterkeren fra sørlandet. Ikke utenkelig at Doxa kan passe til B&W - kommer sikkert litt an på hva slags lydideal man går etter.

(Gleder meg veldig til at jeg får tilbake Doxa 140'en fra rep./modifisering).

Mvh. Johan

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •