Hvor 'digitale' er digitale forsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor 'digitale' er digitale forsterkere?

Jeg ser det er en del snakk om digitale forsterkere, f.eks. blir Sony STR-DA5000ES omtalt som en digital forsterker.
    Hvor digitale er egentlig de digitale forsterkerne?

Tact Millennium - http://www.hifiklubben.no/show.php?f...tactmilllenium - later til å være så digital det er mulig for en forsterker å være, hvor "en digital prosessor kontrollerer spenningsforsterkingen til høyttalerne direkte", iflg. Hi-Fi klubben.

Er Sonys forsterker digital på samme måte? Eller betyr 'digital' her bare at den har digitale innganger eller digital forforsterker? Har lett litt rundt, men ikke funnet noe ordentlig svar...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har lest en del på AVSforum om Sony's nye serie i det siste... Selve forsterkeren er nok digital, ved at de enkelte forsterkerne (en per kanal)er digitale uten analoge kretser/transformatorer etc. Dette gir både rimeligere komponentkostnad, samt høyere effekt pr. kilo. Leser for øvrig at f.eks. Sony's ES serie har høy effekt på 8 Ohm, men at effekten raser ved f.eks. 6 Ohm (altså motsatt av hva tradisjonelle forsterkere gjør), f.eks. 5000es er oppgitt til 170w i 8 ohm, og kun 110w i 6 Ohm...

Poenget er imidlertid at signalet/spenningen må omgjøres til analoge signaler i det den sendes ut til høyttaleren, og dermed kan en ikke si at forsterkeren er 100% digital. At selve forsterkerne er digitale, er imidlertid en annen sak, og det skal de etter hva jeg har klart å forstå være.

Jeg får min 3000es i neste uke tror jeg, og vil teste denne da. Har lest på AVSforum at lyden skal være meget god, men at det kan forekomme en summelyd av ukjent årsak, selv ved relativt moderator lydnivå. Jeg vil sjekke dette og komme tilbake til saken i ny tråd!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir egentlig feil å kalle det digital forsterker. Pulsbredde-modulert forsterker er egentlig riktig.

Forsøk på kort forklaring:
    Forsterkeren virker ved at 2 transistorer (som oftest mosfet) har fast spenning, f.eks +40V og -40V. Signalet switches uhyre raskt mellom disse for å oppnå den riktig spenning i forhold til signalet. Skal spenningen være 20V så står +40V på i 75% av tiden og -40V i 25% av tiden.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Signalet switches uhyre raskt mellom disse for å oppnå den riktig spenning i forhold til signalet. Skal spenningen være 20V så står +40V på i 75% av tiden og -40V i 25% av tiden.
    Når du sier "uhyre raskt", hvor raskt er det?

Kan denne frekvensen virke inn på andre komponenter i bilde- og lydanlegget?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensen for modulasjonen ligger som regel rundt 500khz. Altså skjer det 500 000 ganger i sekundet.

Det er mulig at denne frekvensen kunne virket inn på andre komponenter, men den filtreres alltid vekk fra utgangen. Som regel med et 2. ordens lavpassfilter ved rundt 30khz.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at danske LC Audio har en pulsbreddemodulert modul for selvbygg (DIY) som er relativt godt dokumentert (URL: http://www.lcaudio.dk/zp2.htm).

Denne har følgende effektangivelser:
    Udgangseffekt i 8 Ohm: 200 W
    Udgangseffekt i 4 Ohm: 400 W
    Udgangseffekt i 2 Ohm: 650 W

Så den har ikke samme svakhet som Sony sine forsterkere, tydeligvis. Det forutsetter selvfølgelig at trafoen/strømforsyningen kan gi denne effekten.

I byggeboken er det også referert til mulige problemer med støy på TV og støy i høyttalerne. Dette kan visstnok avhjelpes med å surre henholdsvis høyttalerkablene og signalkablene rundt ferittringer, evt sette på såkalte RF stoppers (hva er det?).

De skryter fælt av lydkvaliteten. Prisen er jo heller ikke avskrekkende. Kunne vært morsomt å bygge et par monoblokker av disse, bare for moro skyld! Forhandler i Norge er Norsk Audio Teknikk (NAT). Se Lenkesiden for lenke til dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Zappulse er svinaktig bra!
    Hadde jeg hatt tid så hadde jeg bygd det for lenge siden. Regner med å kjøpe noen på nyåret, da får jeg bedre tid og trenger mye effekt til et par subber. Har snakket med Clausen og han mente at jeg fint kunne presse to brokoblede 2.1SE opp i 2kw i 4 ohm. Burde bli bra!

Men til mellomtone og diskant så tror jeg at jeg bygger med ICE Power fra B&O. Endel dyrere, men også bedre.

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg også har lurt på å bygge 2 stk. zappulse, men eg må finne ut om dei passar klangmessig til mine patos L402 høytalere.
    Har du hørt denne forsterkeren, Whoppas Cheese?

Har også kikka litt på andre sett fra samme forhandler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zappulse er veldig nøytral og bør vel egentlig passe til det meste. Men jeg har hørt noen klage på at den kan bli en anelse "kjedelig" sammen med noen høyttalere. Det har mest vært folk med høyttalere som har tynn bassgjenngivelse.

Hvordan låter Patos L402?

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fornøgd med dei.
    Dei har ein ganske mørk klang trur eg. Ganske så friske i bassen.(må justere ned bassen litt på min hk-avr7500)
    Og god oppløsning i diskantområdet.

Patos folka har anbefalt meg forsterkere fra skandinavia som: Thule, Ec, Hegel, Holfi, Densen...

Eg spurte dei engong om Rotel var noko å satse på, men det anbefalte han absolutt ikkje..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hvis de er litt mørke i klangen og friske i bassen så passer ikke Rotel nei. Rotel er nemlig akkurat det samme, så da får du dobbelt dose. Overmedisinering!

Skulle tro at Zappulse passer ypperlig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle dere som har lyst til å bygge en Zap-pulse!

Husk at dette er en PWM med ganske kraftig motkobling, og som i utgangspunktet var bygget med luftspoler. Dette medfører 2 viktige ting! For det første avgir de mer RF-støy enn en russisk støysender fra 2. verdenskrig. Faktisk så ille at den klarte å forstyrre både DA-converter og tracking i CD-spilleren min. For det andre kan overhøring mellom luftspolene skje. Dette medfører en slags hvinelyd. Dette retter seg om man låser frekvensen på dem slik at de er i fase. Det er alikevel en ulempe å gjøre dette da den blir litt overkontrollert og ikke så luftig i klangen. Etter en stund kom de med en variant med ferittspoler, og i god gammel selvbyggstil har de klart å bruke teflonisolerte mangetrådige forsølvede kabler til viklingene. (død og pine...). Men dette fungerer langt bedre enn den første utgaven. Dette er uansett mer utsatt for overhøring og mikrofoni enn BO sine små ringkjernespoler. Dette kan være problemet med summingen noen nevnte i et tidligere innlegg om en annen forsterker.

Når det gjelder ICE-power er det er langt mer "ferdig" produkt som er langt mer imun mot støy osv. Hvis man vurderer å ta ibruk en slaktet forsterker som strømforsyning er det her verdt å merke seg at den bruker singelspenning til hovedforsyningen, mens den bruker 12v dobbelspenning til modulatoren.

Begge spiller meget bra, og effektuttaket på denne typen forsterkere er svimlende!!! :-)

Ikke bruk RF-stoppere på høyttalerkablene. Det er langt bedre å velge rett spole fra starten av, da har man en induktans man har mer kontroll på, og man får mindre støy i rommet.

De skandinaviske forsterkerne fra thule, doxa osv er i likhet med The End "avbalanserte" for ikke behøve global motkobling. Dette slipper bassen litt mer løs og gjør lyden en anelse varmere og dimensjon. Det reduserer TIM-forvrengningen som er opphav til den tradisjonelle japansk/amerikanske transistorlyden. De blir fort harde i bassen og gjerne også i resten av frekvensområdet fordi de simulerer en lavere dempningsfaktor på utgangen. De digitale forsterkerene som forøvrig har eksistert helt siden 70-tallet legger seg ofte noe nermere de skandinaviske, men med hard motkobling kan resultatet ødelegges her også. Det som er den vesentligste forskjellen er lineariteten. Der er de helt i klasse med rørforsterkere, bare uten den høye graden av 2.ordens forvrengning og med en langt bedre dempningsfaktor. Her er det ingen analoge transistorforsterkere som kommer i nærheten. Desverre har de gjerne 200-600 Khz de skal filterere bort, men det er et til dels overkommelig problem.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Snickers-is, og velkommen til AVforum!

Fint og informativt innlegg det der, men du bør kanskje starte en ny tråd ang. selvbygg, sikkert flere som er interessert!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen Snickers-is.
    RF-støyen på de nye Zappulse (2.1) er så og si borte. Men det var et tydelig problem før. Jeg er fremdeles litt skeptisk, så de får ikke lov til å drive noen diskant hos meg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Til alle dere som har lyst til å bygge en Zap-pulse!
    [...]
    Velkommen til forumet, Snickers-is (som jeg i tillegg synes er godt, men det er OT så til de grader). Flott å se at det kommer til folk med BÅDE interesse og erfaring mht. DIY.

Tror mange her, inkludert meg selv, har mye å lære av dine erfaringer. Hvis jeg forstår deg rett, så er Zap-pulse en helt grei forsterker for selvbygg, bare man er klar over de feilene som kan oppstå og hvordan man retter dem.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må med det samme legge til at mange Zap Pulse, (inkl mine) ble levert før produktet va lansert og er derfor å betrakte som prototyper. De er litt på prøv/feil-stadiet ennå, men på den annen side er det fint at de holder muligheten åpen for å tweake litt. Når det gjelder å drive diskanter har RF-støyen ikke i realiteten noe å si. Når frekvensen er på 250 Khz vil den aldri nå gjennom diskantspolene med noen nevneverdig strøm, for det andre er støyen for det meste i luften rundt spolene og vil derfor være kraftigere om den blir brukt til sub, da disse som regel jobber med langt høyere effekter og ofte svært tunge laster.

Hadde det ikke vært en grei ting om det ble en egen kategori med selvbygg her også? Eller er det kanskje det bare at jeg har oversett det?

:!: :?:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hadde det ikke vært en grei ting om det ble en egen kategori med selvbygg her også? Eller er det kanskje det bare at jeg har oversett det?
    Ikke direkte, men det er vanlig å legge DIY-tråder under kategoriene for enhetene vi snakker om. Eksempelvis:

- DIY Høyttalere under "Høyttalere"
    - DIY Forsterkere under "Receivere/forsterkere"
    - DIY Kinorom under "Hjemmekino konstruksjon / utstyr / styring"
    - DIY Lerret under "Lerret"
    etc.

Jeg synes det fungerer greit. Tror det bare ville være forvirrende med alle de ulike DIY-prosjektene i samme kategori, og separate DIY-kategorier blir litt overkill, IMHO.

PS. DIY står for uinvidde for "Do It Yourself", eller selvbygg på norsk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •