Garanti på Rotel utstyr frå sverige

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti på Rotel utstyr frå sverige

Hei
    noken som har peiling på korleis det er med garanti på Rotel utstyr som er kjøpt i sverige? Eg har ein RSP-1098 som eg er SVÆRT uheldig med.
    Etter eg hadde kjøpt den brukt av noken som har kjøpt den i sverige var EEPROMEN død, det tok Dalens 6mnd å få fiksa det(eller det var Rotel i england sin feil fordi dei ikkje sendte ut delene som mangla). den 21 november fekk eg den tilbake, og i dag vil ikkje LCDen slå seg på, Rotelen er kjøpt 18 februar 2004... er det 2 års garanti på den?

LCD skjermen får eit kort lysglimt og slår seg av meg ein gong.Alt fungerer elles, berre at eg ikkje kan stille inn på noko utan at tven er på.

når eg fekk den tilbake frå Dalens så var det slik at ein av 5-10 gonger fekk heilt kvit skjerm når eg slo den på, alt funka men skjermen var kvit heile tid. måtte slå av og på igjen får å få skikkele bilde på den skjermen.

Skal ringe neby i morgon, men vil vite om nokon har peiling på det som er nemnt over... slik at eg kan sove roleg/ureoleg i natt...

takk for hjelpa!

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at uansett hvilket land du har kjøpt den i skal du kunne levere den inn hos noen som er rotel forhandler med gyldig kvittering. Så er de pliktige til å sende den til reprasjon. Er ikke helt 100%sikker på dette. Men jeg har en hp pc som jeg ikke har kjøpt i norge. Var da på expert der sa dem at de var pliktige å ta den inn, så lenge eg hadde kvittering

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teigas: Dette varierer fra produsent til produsent hvilke regler de har. Normal garanti er på hifiutstyr 2år.

Om importøren av Rotel i norge er interessert i å betale reparasjoner på et produkt kjøpt i sverige stiller jeg meg tvilende til, men det går jo an å høre.

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svensk kjøpslov

Svensk kjøpslov gir det 3 år, tror jeg. Når det gjelder norsk reparasjon mener jeg det skal ligge eu-bestemmelser til grunn som tilsier at Rotel (Neby?) må fikse det der du bor, og ikke nødvendigvis der du har kjøpt forsterkeren!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neby blir vel på ingen måte gjort ansvarlig her, men Rotel kan vel anmode (betale) Neby for å ta service/garanti ansvaret. Hvorfor ringer du ikke bare den svenske importøren og spør?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Neby blir vel på ingen måte gjort ansvarlig her, men Rotel kan vel anmode (betale) Neby for å ta service/garanti ansvaret. Hvorfor ringer du ikke bare den svenske importøren og spør?
    Ja det er kanskje ikkje så dumt. berre at eg sliter så fælt me då skjønne svensker

får ta det i morgon... Ser ut til at eg har vore mask uheldig med 1098en... korleis modus har du på skjermen Gorm? alltid på/av?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du har original kvittering er det jo evt bare å sende den til svergie, ellers belyser vel dette problemet ditt to vesentlige ting en bør sjekke før en kjøper noe.

1. Brukt utstyr - Husk original kvittering!
    2. Utenlanskutstyr - Garanti/Reperasjon...

Jeg mener å huske at OHFC scannet noen strekkoder på Rotel utstyret mitt, kan det ha noe med sporing av produkter ved reklamasjon/garanti/tyveri? Sjekk det ut

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghost7
    Ja det er kanskje ikkje så dumt. berre at eg sliter så fælt me då skjønne svensker

får ta det i morgon... Ser ut til at eg har vore mask uheldig med 1098en... korleis modus har du på skjermen Gorm? alltid på/av?
    En trønder og en svenske er vel ingen god språk kombo nei

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krdale
    En trønder og en svenske er vel ingen god språk kombo nei
    Ein sogning som bur i trøndheim som skal ringe ein svenske er vel verre...
    har kvitteringer på begge rotel kompontene, det er kjøpt på allradio i uppsala... einaste eg reagerer på med kvitteringene er at serienr ikkje står på dei. kvitteringene fekk eg av selgeren på allradio... så dei er ekte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghost7
    Ein sogning som bur i trøndheim som skal ringe ein svenske er vel verre...
    har kvitteringer på begge rotel kompontene, det er kjøpt på allradio i uppsala... einaste eg reagerer på med kvitteringene er at serienr ikkje står på dei. kvitteringene fekk eg av selgeren på allradio... så dei er ekte.
    En seriøs forhandler vil nok gi deg god service på et såpass dyrt produkt som du har kvittering på at du har kjøpt. Fortell han hele historien og vær hyggelig. Ærlighet varer lengst. Original embalasje eller god innpakning ved retur er et must.

Dere kan jo alltids prate engelsk

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ringe ein runde i morgon. noken osm kan bekrefte at der er 3 års garanti i sverige? viss eg ringer og får godkjent retur på den, og den kjem fram etter den 18 februar så går det fortsatt på garantien sant, sida eg har sagt ifrå FØR garantiperioden var gått ut? ... timene går for seint for meg i dag... skulle ønska det var mandag klokka 10 no...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofret noen minutter på google og eniro (.se) og fant følgende..

Sitat Opprinnelig postet av Justitiedepartementet L2

Rubrik: Konsumentköplag (1990:932)
    Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
    inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
    det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
    Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
    märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
    som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
    lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
    avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
    honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
    emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
    annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
    Lag (2005:62).
    Hele loven finner du her:
    http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw...A932&RUB=&ORG=

Men! Fyndbörsen skriver noe annet..

Sitat Opprinnelig postet av Fyndbörsen
    Garantier och reklamationer
    På många märken lämnar vi 2 års riksgaranti för fabrikationsfel.

Riksgaranti innebär att Du inom 2 år kan lämna in den felaktiga produkten på en verkstad som ligger i närheten av där Du bor och få den reparerad utan kostnad. Verkstaden måste dock vara auktoriserad. Det finns auktoriserade serviceverkstäder i det flesta större städer i Sverige. Klicka här för en lista på verkstäderna.

På övriga produkter lämnar 1 års garanti vid normal användning. Utöver detta tillämpar vi den nya konsumentköplagen, då kunden har rätt att reklamera en vara inom 2 år, under förutsättning att köparen kan påvisa att det är fel på varan och att det inte beror på slitage eller liknande. Spar därför alltid fakturan som måste kunna visas upp för att garantin skall gälla. Vid problem kontakta oss först via fax eller e-mail. Sedan löser vi garantiåtagandet på bästa möjliga sätt. Fraktkostnaderna står vi för.
    Og jeg vil tro de har hjemmel i en lov rettet mot elektronikk produkter e.l.

Men nå er jeg ingen jurist så jeg skal ikke uttale meg for sikkert.

Du kan jo alltids spørre http://www.riksdagen.se/

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk! då har eg tre år "garanti" på den som eg forstod. var i kontakt med neby/dalens i dag, dalens fikser gjerne feilen viss dei har nokon å sende fakturaen til etterpå. neby ville ikkje ta rekningen. snakka med septon, dei var ikkje villige til å ta rekningen, men han karen skjønte sikkert ikkej spørsmålet mitt skikkele, skal ringe ein kar som heiter benkt hjå septon i morgon. Må også ringe allradio om dei vil ta rekningen frå dalens. Viss ikkje må eg sende den til sverige, det kostar meg rundt 380kr forsikra inntil 10000, som er ganske slapt... posten har også slutta med muligheten for forsikring for høgre beløp.

takk krdale for MEGET informative innlegget, er sikra reperasjon i eit år til då! skal ringe i morgon og sjekke ut om eg får noken til å ta norske rekningen, elles må den til gøteborg (av teknikk i sverige tar seg av rep på rotel) og då er eg litt usikker på om det ikkje billigere å betale frå eigen lomme...

TAKKER!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord me som fundere på å kjøpe eit produkt hos fyndbørsen..
    hvilke er rett.

har man 3 år garanti eller berre eit som dei påstår..???

nå ble eg usikker :-?

for det er jo ein av dei største bakdelene med å handle hos fyndbørsen er jo nettopp garantien og reklamasjonen..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forsel
    Med andre ord me som fundere på å kjøpe eit produkt hos fyndbørsen..
    hvilke er rett.

har man 3 år garanti eller berre eit som dei påstår..???

nå ble eg usikker :-?

for det er jo ein av dei største bakdelene med å handle hos fyndbørsen er jo nettopp garantien og reklamasjonen..
    Ikke gjør det så vanskjelig, mail å spørr, da er du sikret rett og ikke minst et skriftelig svar! (Det kan være kjekt å ha)

info@fyndborsen.se

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bland garanti og reklamasjon folkens!

Det er ifølge loven i sverige 3 års REKLAMASJONSRETT på lyd&bilde produkter, Fyndbørsen gir 2 års GARANTI på de produktene de leverer.

Dvs at alle feil på produktet som ikke skyldes eksterne årsaker repareres uten kostnad iløpet av de første 2årene. Etter det må du fylle ut et reklamasjonsskjema, og da vil et verksted finne ut hva som er årsaken til svikten. Dersom det skyldes en svakhet ved produktet, vil den også bli reparert uten kostnad, men du kan feks bli bedt om å betale frakt selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du opplyser om det!

Men hva ligger i produksjonsfeil, om LCD skjermen ikke fungerer så vil det bli reparert kostnadsfritt hvis de ikke finner f.eks slag eller fukt skader? Hvordan fungerer reklamasjonsretten i praksis?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis funker det som du sier ja.. De undersøker produktet. Dersom feilen kan komme av at produktet har stått for varmt, eller de finner cola, eller et bulkete chassi vil det normalt bli en betalbar reparasjon.

I tillegg er det litt forskjellig fra merke til merke hva de godkjenner som en reklamasjonsfeil. Dersom den blir avvist, kan du alltid ta deg en runde i rettsapparatet, men sjelden det lønner seg..

Jeg tolker denne saken slik:
    Produktet var inne til service hos Dalens, jeg forstår det slik at dette var en rep som ble betalt privat? Kort tid etter rep sluttet skjermen å virke. Jeg ville tatt kontakt med Dalens og benyttet meg av deres garanti på reparasjonene, da dette problemet like gjerne kunne oppstått som følge av sist service. Dersom de finner ut at det ikke er tilfellet, er det trolig ingen dyr rep. Kan like gjerne være en enkel kontaktfeil.

Slik denne saken står ville jeg først innhentet et prisoverslag på rep fra Dalens og så betalt det av egen lomme dersom prisen ikke er uforholdsmessig høy. Dersom den er det, kan det være verdt jobben å reklamere til salgsstedet i Sverige. Det er alltid forhandler du skal forholde deg til, og kvittering er selvsagt et must.

Lykke til!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    I praksis funker det som du sier ja.. De undersøker produktet. Dersom feilen kan komme av at produktet har stått for varmt, eller de finner cola, eller et bulkete chassi vil det normalt bli en betalbar reparasjon.

I tillegg er det litt forskjellig fra merke til merke hva de godkjenner som en reklamasjonsfeil. Dersom den blir avvist, kan du alltid ta deg en runde i rettsapparatet, men sjelden det lønner seg..

Produktet var inne til service hos Dalens, jeg forstår det slik at dette var en rep som ble betalt privat? Kort tid etter rep sluttet skjermen å virke. Jeg ville tatt kontakt med Dalens og benyttet meg av deres garanti på reparasjonene, da dette problemet like gjerne kunne oppstått som følge av sist service. Dersom de finner ut at det ikke er tilfellet, er det trolig ingen dyr rep. Kan like gjerne være en enkel kontaktfeil.

Slik denne saken står ville jeg først innhentet et prisoverslag på rep fra Dalens og så betalt det av egen lomme dersom prisen ikke er uforholdsmessig høy. Dersom den er det, kan det være verdt jobben å reklamere til salgsstedet i Sverige. Det er alltid forhandler du skal forholde deg til, og kvittering er selvsagt et must.

Lykke til!
    Hvor lang tid har man garanti på det som er fikset da? eller på reprasjonen

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos

Lykke til!
    Takker, eg har snakka med alle parter no. ser ikkje ut til at det er so mang folk som likar å ta på seg arbeid i skandinavia

ringte til septon i går og dei sa at den må til sverige for reperasjon og dei ikkje kunne godta ein norsk kvittering for reperasjon pga forskjellige garanti ting og tang (WTF ?! jaja) . ringte til allradio der den vart kjøpt og dei sa at eg kunne levere den til hvilken som helst euronics butikk i norge og få fiksa den. ringte nærmeste euronics sjappe (namsos) og fekk til svar " Rotel? hmm... det er eit ukjent merke for meg, det må vere noko svenskene tar inn, ikkje euronics i norge. Euronics i Norge har ingen samanheng meg Euronics i sverige " " jada,s varte eg og la på. det var tydlig at denne karen ikkje visste ke han prata om. ein rundt på sentralbodet til euronics kom eg til ei dame som var meir opplyst. ho sa eg skulle ta saken med importer av produktet i norge, då var eg tilbake igjen hjå neby som eg hadde fått avslag hjå før. så eg ringte og ba om ein person som har litt meir ansvar, forklarte situajsonen og
    Odd Inge sa send den til dalens, med kvittering dei fikser den sender rekningen til oss så videresender vi kvitteringen til den personen i sverige som skal ha den. ein tlf til morten berg hjå dalens for å få ein bekreftelses mail og vups retur er i orden... MEGET fornøyd med hjelpen frå neby hifi. så no er det berre å pakke ned og få den fiksa.

trur også at det er ein enkel feil (relet eller noko som er godt kanskje) så det går forhåpentligvis fort.
    takk for hjelpa folkens!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •