kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: kalibrering

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kalibrering

Halloen!

Har en Pioneer vsx-515. Etter at jeg har kjørt auto-kalibrering, synes jeg at center kanalen er for lavt justert, særlig vokal. Så jeg har justert effekten opp til +9.0db fra ca. +2.0. De andre høyttalerne er satt til ca. +0.0db. Hvorfor må jeg justere centeren så mye opp? Skal ikke effekten være ca lik på alle kanalene?

Det andre jeg lurer på er om folk bruker loudness-effekt når dere ser på film. Bruker loudness i stereo-modus til musikk. NÅr jeg bruker loudness på film, opplever jeg at det noen ganger blir det blir store forskjeller på volum f.eks "vokal-scener" vs. "action-scener".

Noen som har noen tanker om dette??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tanker???

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Halloen!

Har en Pioneer vsx-515. Etter at jeg har kjørt auto-kalibrering, synes jeg at center kanalen er for lavt justert, særlig vokal. Så jeg har justert effekten opp til +9.0db fra ca. +2.0. De andre høyttalerne er satt til ca. +0.0db. Hvorfor må jeg justere centeren så mye opp? Skal ikke effekten være ca lik på alle kanalene?
    Kommer vel kanskje litt ann på om det er lik følsomhet og ohm på front ht og center ht

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriksg
    Halloen!

Det andre jeg lurer på er om folk bruker loudness-effekt når dere ser på film. Bruker loudness i stereo-modus til musikk. NÅr jeg bruker loudness på film, opplever jeg at det noen ganger blir det blir store forskjeller på volum f.eks "vokal-scener" vs. "action-scener".

Noen som har noen tanker om dette??
    Fortell litt om rommet, og om hvilke høytalere du bruker!

Loudness i seg selv er ingen god løsning. Prøv deg med å sette frontene til +8db, og senter til +10.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når den kalibrerer så skal det jo være riktig volum på alle kanalene. Det kan ikke være DVD spiller eller noe som forårsaker det? Hvordan overføring kjører du fra dvd til forsterker? hvis du kjører digitalt så skal det jo være riktig volum...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er ca 16m2. Bruker 4 stk Proson Twin 5.10 som front og surround. Proson 515 center. Frontene har en følsomhet på 4Ohm, og center har en følsomhet på 8Ohm. Receiver er innstilt til 6Ohm. Coax fra dvd til receiver. For bilder se på min hjemmekino:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/eriksg

eriksg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg satt fronter og surround til +8.0, og satt center til +10 og slått av loudness! Det funket veldig bra! Mer effekt i front og surround!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dobbeltpost:???:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra det fungerer ;-)
    Du må nesten eksperimentere med å justere opp senter enda litt, evt frontene ned litt dersom dialog fremdeles virker litt diffust. En annen ting som er viktig å sjekke er at +/- er korrekt i begge ender av høytalerledningen. Fasefeil kan resultere i "diffus" og utydelig lyd.
    Etter å ha sett kinoen di ville jeg anbefalt deg å trekke forntene litt lenger bort i fra veggene, samt vinklet de litt mer innover.

Flott kino forresten !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for gode tips, fallenA! Spørs om jeg får lov til å flytte mer på høyttalerne. WAF.... ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •