Valgets kvaler - hjelp!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valgets kvaler - hjelp!!!

Tanken er å velge en hjemmekino forsterker til musikk og film. Mange vil sikkert svare eksplisitt ut fra hvilke høyttalere de skal drive. Det kan jeg ikke svare på For planen er å kjøpe hjemmekino forsterker først, for så å reise til de ulike kjedene for å teste på ulike høyttalere - for å finne lyden min :lol: Jeg tror det er en bedre løsning enn å kjøpe høyttalere først, med hensyn til transport - og testing.

Denon AVC-A11SR film og musikkforsterker veil priser. Ca 20 000,-

Harman/Kardon AVR8500 ca. 18 000,-

Primare SPA20 Ca. 21 000,-

MARANTZ SR-8200 ca. 23 000

Sony STR-DA5000es ca. 15 000

Yamaha i ca samme prisklasse som de andre

Pioneer Pioneer Receiver VSX-AX5i-S ca. 13 500

Jeg kan nevne aktuelle kandidater i tilfelle noen har hørt en sinnsyk kombo

Klipsch RF-35

JBL E100 NORTHRIDGE

Audiovector M3 Super

Audiovector M3 Signature

Proson R69SA

B&W 703 gulv

B&W CDM9 NT

DALI Evidence 870

Jeg håper noen kan dele tips med meg, evt uttalelser fra ulike blader o.l. og egen erfaring. Dette er som sagt to viktige valg, og komponenter i hjemmekinoen, og noe en ønsker å leve med så lenge som mulig. Jeg er glad i alt fra klassisk til punk. Men, klassisk og punk er ikke det som står meg nærmest. Jeg er åpen for andre forslag enn ovenfor også Hvis det er noe som kan gi meg det lille ekstra :twisted:

Mye musikk blir spilt av fra htpc, så M-Audio Revolution 7.1 kort er høy aktuell, og da en effektforsterker med volum kontroll - da var cayin 1205 nevnt under http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...r=asc&start=15 men andre effektforsterker forslag med volum kontroll mottas med takk Men, jeg lurer på hvordan jeg skal få kjørt, ps2, video, og annet eksternt utstyr som ikke er i pc'en ut på annlegget uten å kable om når jeg bruker revo og effektforsterker løsning, hvordan koble ps2 samtidig som kabel tv inn på Hauppauge tv kort, og kjøre det ut på et ati kort moddet med BNC uten å kable om!! Hadde jeg visst det hadde jeg valgt en slik enkel og elegant måte. For jeg vil nødig ha forforsterker kun pga ps2. Planen blir å bruke dette i en prosjektor løsning. Men; en hjemmekino forsterker med "by pass through" slik at ikke lyden forsøples - kan også være en god løsning? Men, hvilke av disse ovenfor har det?

Newcomer freezeface sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, artig problemstilling du setter opp her: Kjøpe forsterker først og så se hva som duger til den... Problemet slik jeg ser det er at ingen "budsjett" forsterkere/receivere kan utnytte det fulle potensialet i de høyttalerene du lister opp. Du vil alltid få grommere lyd hvis du legger til en effekt-forsterker eller kjøper en knalldyr receiver... Det du må søke etter er en fin balense mellom lyd og den prisen du er ute etter. Selv kjører jeg Denon og B&W, dog en nedgradert versjon av hva du foreslår.. Tror det er en fin kombinasjon...
    PS! Hvordan har du tenkt å gjennomføre dette i praksis? Skal du ha med deg forsterkeren rundt til forskjellige forhandlere? Å høre på utstyret før du kjøper det er et absolutt must synes jeg da...
    F.
    Edit: Ok, ser at du faktisk tenker å ta med deg forsterkeren rundt ja..
    Lykke til!

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i omtrent samme situasjon, med PC som en viktig lydkilde og PS2 m.v. som ekstra-komponenter. Jeg har også tenkt å kjøpe receiver først.

Jeg har ikke sjekket alle de forsterkerne du nevner, men så langt liker jeg Pioneer VSX-AX5i best. Den er solid bygget, har en anstendig D/A converter og har iLink (= firewire eller 1394), som gjør at jeg kan kjøre digitalt fra lydkortet (som har 1394-utgang) til receiver. Jeg har ikke funnet noen annen receiver med iLink så langt.

Jeg tenker å koble opp
    PC stasjonær -> receiver : iLink/firewire fra lydkort
    PC bærbar -> reciver : iLink/firewire fra lydkort
    PS2 -> receiver : optisk lyd, s-video bilde
    DVD -> receiver : optisk/coax lyd, component bilde
    receiver -> TV : component bilde
    osv.

Dermed kan jeg overføre alle mine digitale lydkilder digitalt til receiver. Pioneer'en har digitial out og pre-out, så hvis jeg en gang i fremtiden har lyst til å bruke andre forsterkere og/eller en ekstern D/A-converter er det muligheter for det.

Pass-through kjenner jeg ikke til, har ikke sett det på noen receiver så langt.

PS: Hva er et revo-kort?

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon og Yamaha har i hvert fall 'processor direct' og 'pure direct', som sanns. er pass-through.
    Sammelign selv, kjekk oversikt over de fleste av de du never på
    http://www.avland.co.uk/amplifier/index.htm#amp

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en side som ga oversikt i hjemmekino jungelen :P Men, jeg skulle fortsatt likt å få svar fra noen som er litt mer visuell av seg i tankegang mht kabling av eksterne kilder til pc mtp lyd og bilde til KUN en effektforsterker. Som freezeface sa at jeg måtte ha en dyr forsterker, så tenkte jeg heller å kjøpe en fler kanals effektforsterker rundt 20k klassen og unngå forforsterker, men heller en effekt med volumkontroll.. Dette irriterer meg skikkelig.

Planen er å benytte et skjermkort som er moddet av mp ut til proj. Og, et tv kort med tv inn. Men hvordan skal jeg få koblet andre kilder inn samtidig - en switch av noen slag?

Lyd: hvordan skal jeg koble playstation lyden til pc - for videreoverføring til effektforsterker?

Mulig det her blir veldig selvfølgelig for noen teknikere, men jeg har ikke gått til innkjøp enda, og håper å kunne få noen svar så jeg ikke kjøper forgjeves :cry:

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman Kardon er konge på hjemmekino !
    MEN ! Ikke så bra på stereo/musikk.

Etter å ha testet litt forskjellig så har jeg funnet en liten konklusjon for meg selv.....

Har du høytalere i prisklassen 5000-15000 (sånn ca...) så greier du deg med en Harman Kardon til både hjemmekino og stereo, hvis du ikke stiller store krav til stereolyden.
    Hvis du gjør som meg og kjøper høytalere i high-end klassen, det spiller bra på hjemmekino, men stereolyd kan du glemme med en Harman Kardon Receiver.... ER RETT OG SLETT FOR DÅRLIG !

Rotel, Denon (og evt Sony) er de receiverene jeg vurderer i prisklassen 20000 - 35000 kr

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle jeg kjøp nytt nå, ville jeg gått for en rotel forforsterker, + monoblokker.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Endorfin
    jeg skulle fortsatt likt å få svar fra noen som er litt mer visuell av seg i tankegang mht kabling av eksterne kilder til pc mtp lyd og bilde til KUN en effektforsterker. Som freezeface sa at jeg måtte ha en dyr forsterker, så tenkte jeg heller å kjøpe en fler kanals effektforsterker rundt 20k klassen og unngå forforsterker, men heller en effekt med volumkontroll.. Dette irriterer meg skikkelig.

Planen er å benytte et skjermkort som er moddet av mp ut til proj. Og, et tv kort med tv inn. Men hvordan skal jeg få koblet andre kilder inn samtidig - en switch av noen slag?
    Løsningen du skisserer er nok mulig å få til, men bruker vennligheten blir totalt fraværende. Det blir umulig å konfigurere lydbildet riktig til flere kilder. Bytter du kilde må du justere opp hele anlegget på nytt. Tipper du blir fort lei av det? Kjøp heller en surround forsterker eller forforsterker, og resultatet blir til å leve med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor selger de sånne produkter som Marantz, Rotel, Electrocompaniet, Thule..? Ute etter en link her..

Er overnevnte bedre forsterkere enn for eksempel nad, denon..?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ta selve produktjakt-diskusjonen i egnet forum (produkt -og prisjakt). Her diskuteres de tekniske aspekter!

Sett gjerne opp en link, slik at diskusjonene kan gå parallelt!

På forhånd takk.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort fra mine egne erfaringer:

Av høyttalerne du lister opp ville jeg valgt B&W, da disse er meget alsidige og gode, og dermed er velegnet for en som "hører på alt". (godt mulig flere av høyttaleralternativene dine også er det)

Dermed vil jeg si Rotel og Yamaha er gode matcher mot B&W (har selv erfaring med disse kombinasjonene). Denon sammen med B&W kan også fungere hvis du kjøper en av de virkelige store og dyre denonrecieverne, mens jeg er mer skeptisk til denonlyden i de billigere modellene, hørt disse sammen med B&W før uten å bli imponert.

Selv kjører jeg en kraftig yamahaeffektforsterker sammen med en yamaha surroundreceiver til ca 5000kr sammen med B&W-høyttalere og trives godt med det.

Et lite tips med tanke på prøving: En annen variant er å finne ut hvilke høyttalere du liker "soundet" i best, kjøp så disse. Så kan du "prøvekjøpe" flere forsterkere, få disse med deg hjem i ditt eget lytterom og finne ut i ro og mak hvem som er best. du har så returrett slik at du kan returnere de som ikke "fungerer" i oppsettet ditt.

Lykke til med jakten!
    --
    Thorbjørn

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freezeface
    Problemet slik jeg ser det er at ingen "budsjett" forsterkere/receivere kan utnytte det fulle potensialet i de høyttalerene du lister opp.
    Må bare henge meg på dette utsagnet...

Ser at du interesserer deg for B&W og bør derfor kanskje stikke en tur til Hifiklubben å teste disse med de nye NAD-produktene? Skal ha kommet noe nytt på hjemmekinofronten... :-)

Er i nesten samme situasjon som forfatter av tråden. Dette er hva jeg har tenkt hittil:

H/K holder ikke på musikksiden, Marantzen er for "bløt" (dessuten rimelig slaktet i Lyd og Bilde, eller hvilket blad det nå var). Denon A11 ser direkte stusselig ut ved siden av storebror A1 og dette vekker ikke akkurat kjøpelysten.

Hos meg står nå Rotel høyt. RMB-1075 (http://europe.rotel.com/products/specs/rmb1075.htm) sammen med RSP-1066 (http://europe.rotel.com/products/specs/rsp1066.htm)

Det samme gjør Primare SPA20, Thule 350 og Cayin.

Jeg skal imidlertid ha det til å passe med mine Audiovector C2 mkII, men jeg gidder rett og slett ikke å prøve forsterkere i mangetall!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling er JMLab Electra 926. Freddie (32891951) i drammensbutikken ()HifiHuset i Bærum) gir deg en god pris... i allefall om du hilser fra meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •