Hvorfor aktiv forforsterker til effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor aktiv forforsterker til effektforsterker?

Hva skiller en aktiv fra en passiv forforsterker, og hvorfor bør effektforsterkeren min (selgeren sa det da jeg kjøpte den), OAL A30.0, brukes med en aktiv forforsterker? Hva skjer hvis jeg bruker en passiv?

Har sjekket rundt på forumet og finner ikke svar på spørsmålene.

Jeg har som sagt Optimal Acoustic Labratory A 30.0 effektforsterker, og Elektrocompaniet 4.7 forforsterker. Forforsterkeren er aktiv. Lurer på å kjøpe benchmark dac1 og prøve den som passiv forforsterker (fordi jeg ikke er fornøyd med Electrocompaniet). Derav spørsmålet...

Setter pris på alle svar!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hva skiller en aktiv fra en passiv forforsterker, og hvorfor bør effektforsterkeren min (selgeren sa det da jeg kjøpte den), OAL A30.0, brukes med en aktiv forforsterker? Hva skjer hvis jeg bruker en passiv?

Har sjekket rundt på forumet og finner ikke svar på spørsmålene.

Jeg har som sagt Optimal Acoustic Labratory A 30.0 effektforsterker, og Elektrocompaniet 4.7 forforsterker. Forforsterkeren er aktiv. Lurer på å kjøpe benchmark dac1 og prøve den som passiv forforsterker (fordi jeg ikke er fornøyd med Electrocompaniet). Derav spørsmålet...

Setter pris på alle svar!
    Da er nok OAL'en litt vanskelig å få kjørt fullt ut med kun linje-signal fra feks cd-spiller. Kanskje forrige eier testet dette og fant ut at det ikke var nok juice til å få noe særlig volum? Men det kan jo også variere fra spiller til spiller om de er istand til å dra en effektforsterker fullt ut.
    Er det dac'en som lager signalet du skal drive effektforsterkeren med hvis du går for denne løsningen? Du kan jo høre med forhandler av denne om den kan dra forsterkeren din, du må da selvfølgelig ha komplette specs på denne med deg ;-)

Are

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for ultrakjapt svar!

Forstår jeg deg rett dreier det seg om styrken på signalet til effektforsterkeren blir kraftig nok med en passiv forforsterker. Dac`en har volumkontroll til bruk som passiv forforsterker, signalet kommer fra en pioneer 575 dvd spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ren nysgjerrighet, hvilke specs er det som teller?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du EC 4.7?! er vel ikke den du har på bildet i kinoen din iallefall.

HEr er 4.7
    http://www.electrocompaniet.no/produ...-amp/ec47.html

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kremt, et lite tall feil etter komma der, er selvsagt 4.6.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av ren nysgjerrighet, hvilke specs er det som teller?
    Har aldri giddi å sette meg SÅ godt inn i det, men det er vel impedansen til inngangen på effektforsterker og hvor mange volt (?) det trengs for å drive denne fullt ut.
    Hvis DAC'en er ment å bruke som en pre-amp så er det ikke sikkert at dette er en passiv løsning, en passiv forforsterker trenger ikke strøm, den bare regulerer signalet den får inn
    Det er enormt stor forskjell på hvor mye signal en pre-amp gir og hvor mye en effektforsterker trenger.

Jeg har en tandberg 3038A og den gir ganske lavt signal ut, den klarer ikke å drive alle effektforsterkere fullt ut, men den har til gjengjeld veldig bra lyd :-D
    Og den HK'en jeg skal selge trenger nesten ikke noe for å kjøre på maks, den tror jeg ville være en perfekt forsterker for en passiv forforsterker, Tandberg/HK i kombinasjon spilte meget bra, synd å selge men så har jeg til gjengjeld fått tak i forsterkere jeg aldri kommer til å selge igjen!

A

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd passive preamper flere ganger og har aldri helt likt denne løsningen. Dynamikken blir "borte", men rent teknisk burde dette være den perfekte løsningen (færre komponenter i signalveien). Forstår ikke at EC4.6 ikke funker for deg. Bruker denne selv og syns den er veldig detaljert.

En DAC eller annen signalkide har alltid en linjedriver i utgangen (ofte relativt billige Op amper som med fordel kan byttes ut). Stort sett vil alle disse enhetene kunne drive en passiv løsning (kun et potmeter på ca. 47 - 100K som belastning).

En passiv "boks" lager du lett selv og vil ikke koste mange hundringsene (kasse er det som koster).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting er så bra som når en er fornøyd, men det er altså ikke jeg. Har aldri fått lyden jeg vil ha. Patosene er i utgangspunktet "snille" i diskanten, men det er likevel en bismak av hardhet/skarphet hos meg som jeg ikke er fan av. Noe av dette problemet skyldes 4.6, men mesteparten av problemet må nok Pioneer DVD 575 til 1600 kroner ta skylda for. Derfor slår jeg to fluer i en smekk og selger EC 4.6 (til salgs for en grei pris he he) og sparer til en ny CD spiller med innebygd forforsterker løsning. Tror jeg har noe lurt (og dessverre dyrt) på gang!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du er ikke på kilden til problemet ditt selv. En spilledåse til 1600 kr.
    Skitt inn er skitt ut vet du og da hjelper det ikke med en preamp som i tillegg er litt vel avnslørende.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Tror du er ikke på kilden til problemet ditt selv. En spilledåse til 1600 kr.
    Skitt inn er skitt ut vet du og da hjelper det ikke med en preamp som i tillegg er litt vel avnslørende.
    Er EC blitt avslørende nå plutselig? :shock:
    EC har vel en meget farget lyd så vidt jeg vet.
    Eller har de skiftet policy og har begynt å lage nøytralt utstyr?

Jeg var meget overrasket den gangen jeg hørte at produsenten til Michael Jackson brukte EC forsterkere, men så er det nå engang mange "proffe" som fortsatt bruker yamaha NS10

Men jeg tror heller det er pioneeren som er årsaken, og kanskje den til og med er en dårlig match med resten av utstyret..

Are

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Er EC blitt avslørende nå plutselig? :shock:
    EC har vel en meget farget lyd så vidt jeg vet.
    Eller har de skiftet policy og har begynt å lage nøytralt utstyr?

Jeg var meget overrasket den gangen jeg hørte at produsenten til Michael Jackson brukte EC forsterkere, men så er det nå engang mange "proffe" som fortsatt bruker yamaha NS10

Men jeg tror heller det er pioneeren som er årsaken, og kanskje den til og med er en dårlig match med resten av utstyret..

Are

De gamle EC produktene og da spesielt effekt forsterkere var langt fra lyse eller detaljerte, der har du helt rett. De nyeste preamp løsningene derimot har EC etter min mening gått stikk motsatt vei. Jeg kan som trådstarter påpeker være såpass ærlig og inrømme at det er ingen "perfekt", men jeg har ingen annen som duger bedre (EMBLA skal ha laget en liten tass til 2K, som har fått bra omtale, men hvem gidder å ha en preamp på størrelse med en pakke røyk ;-) .

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    De gamle EC produktene og da spesielt effekt forsterkere var langt fra lyse eller detaljerte, der har du helt rett. De nyeste preamp løsningene derimot har EC etter min mening gått stikk motsatt vei. Jeg kan som trådstarter påpeker være såpass ærlig og inrømme at det er ingen "perfekt", men jeg har ingen annen som duger bedre (EMBLA skal ha laget en liten tass til 2K, som har fått bra omtale, men hvem gidder å ha en preamp på størrelse med en pakke røyk ;-) .
    Nå har jeg ikke hørt noe særlig nyere EC produkter, så det kan godt være at de har forandret seg som du sier. Har aldri hatt sansen for EC uansett, verken design eller lyd tiltaler meg noe særlig, og når de i tillegg er prisa ganske urealistisk så blir det heller uaktuelt. Kjøpte en EC4 preamp sammen med et par denon monoblokker for et par år siden, den var ikke spes god, men blokkene var totalt fiasko de også så EC'n oppveide litt for en grusom diskant i effektforsterkerene. Solge EC4 fort som fy, og blokkene er også borte nå, heldigvis.
    Den lille tassen til EMBLA er tøff den :grin: Og jeg skulle gjerne hatt en så liten preamp jeg så lenge den er god, men den er jo bare stereo og jeg vil ha surround preamp ;-)

Are

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prata med en selger på Oslo Hifi Senter nylig. Han hevdet at preampene til EC var deres desidert dårligste produkter. Målinger gjort viste 3 DB avvik mellom høyre og venstre kanal. I tillegg er de svært ustabile mekanisk. Jeg må f.eks stadig vri volumkontrollen hardt frem og tilbake for å bedre kontakten, og hindre spraking ved bruk... Dette gjelder i følge selgeren ikke bare min preamp. Ellers tror jeg fremdeles en får grei valutta for pengene i og med at en slipper frakt, toll etc. EC selges svindyrt i f.eks USA...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prata med en selger på Oslo Hifi Senter nylig. Han hevdet at preampene til EC var deres desidert dårligste produkter. Målinger gjort viste 3 DB avvik mellom høyre og venstre kanal. I tillegg er de svært ustabile mekanisk. Jeg må f.eks stadig vri volumkontrollen hardt frem og tilbake for å bedre kontakten, og hindre spraking ved bruk... Dette gjelder i følge selgeren ikke bare min preamp. Ellers tror jeg fremdeles en får grei valutta for pengene i og med at en slipper frakt, toll etc. EC selges svindyrt i f.eks USA...
    jeg solgte min EC4 til en stakkars tysker med EC dilla, fikk en god pris for å si det sånn :razz:

Are

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har du mail adr hans enda he he? Neida, jeg får nok solgt den i Norge. Tror ikke jeg skriver mer nå, ellers blir jeg aldri kvitt den

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har du mail adr hans enda he he? Neida, jeg får nok solgt den i Norge. Tror ikke jeg skriver mer nå, ellers blir jeg aldri kvitt den
    anything you say can and will be used against you :roll: hehe

Jeg har akkurat blitt kvitt denon monoblokker og en stereoeffektforsterker med en defekt kanal, til sammen fem kanaler som jeg brukte på surround.

Og nå som jeg ikke eier disse lenger så kan jeg fritt si hva jeg synes om dem, de var så dårlige at jeg syns nesten det er flaut å ha eid slike, men man lærer så lenge man lever. Og jeg har lært at denon ikke kan lage forsterkere..
    Makan til blodfattig og nervøs lyd skal man lete lenge etter, og etter min mening så er min erfaring med disse nok til å avskrive denon som merke for godt, dersom de lager noe så tragisk som dette så kan neppe noen av de andre produktene være laget med bra lyd i tankene heller...
    Også er det jo 'hifi-monopolet' som selger denon så det er jo enda et argument for å ikke kjøpe denon... Mistenker at denon er sterkt overpriset.

Jeg har forresten mailadressen til tyskern ennå, jeg fant hans ønsket kjøpt annonnse på EC sine hjemmesider, var en del entusiaster fra verden rundt som hadde annonser der, du burde sjekke om det finnes noe slikt på sida ennå ;-)
    Send meg en PM om du ønsker mailadressen hans, han hadde cd-spiller, div effektforsterkere og preamp fra EC, tror kanskje han til og med hadde de mislykkede høyttalerene deres...

Are

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anything you say can and will be used against you :roll: hehe

Jeg har akkurat blitt kvitt denon monoblokker og en stereoeffektforsterker med en defekt kanal, til sammen fem kanaler som jeg brukte på surround.

Og nå som jeg ikke eier disse lenger så kan jeg fritt si hva jeg synes om dem....
    Ok så utifra det du skriver her kan man trekke en slaks konklusjon at for å vite hva du egentlig mener om utstyr du utaler deg om, man man først sjekke hva slags utstyr du har til en hver tid, og ta utalelser om det utstyret du har med en stor klype salt...;-)

Ellers det med å bruke en Passiv "forforsterker" for å forbedre lyden i forhold til en aktiv forforsterker som EC 4.7, det kan vel gå begge veier vil jeg tro. Problemet er både spennings nivået kilden klarer å gi, samt hvordan den klarer å drive inngangen på effekt forsterkeren direkte. Her har man vel både en utgangs ipedans for benchmark dac1 og en inngangs impedans for inngangen på Optimal Acoustic Labratory A 30.0 effekt forsterkeren. Den beste fasiten her er nok å prøve og lytte til resultatet, og kanskje også prøve en kombinasjon av dac1-EC 4.7 - A30.0 for å se hvordan den kombinasjonen yter i forhold.

En passiv forforsterker består vel stort sett av et kobblings punkt med en inngangs velger og en variabel ohm jobbende volum kontroll i sere med signalet. Detter kan vel bety at man får ganske forskjellige arbeidsforhold for den aktive elektronikken avhengig av hvordan man setter volum kontrollen og om man er glad i å lytte til høye eller lavere lydtrykk osv. Dette kan også bety at den nevnet dac1 med passiv forforsterker til A30.0 kan lyde ganske så forskjellig også utifra watt/db følsomheten på høytalerne osv, og man må derfor gjerne teste det i praksis før man kan se om det er en velykket match, også uavhengig av tekniske data.

Ellers gjelder det vel her som i mange andre serielle sammenhenger at resultatet ikke blir bedre enn det svakeste leddet, og at kobinasjonen av enkelte styrker og svakheter kan påvirke hverandre og man kan får et godt eller dårlig resultat.

En aktiv forforsterker har den fordelen at man er mer fleksibel på inngangs siden og for styring av effekt forsterker, men samtidig har man også et mer aktivt "filter" i signalveien som deltar mer og kan i enkelte tilfeller ødelgge mer også.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ok så utifra det du skriver her kan man trekke en slaks konklusjon at for å vite hva du egentlig mener om utstyr du utaler deg om, man man først sjekke hva slags utstyr du har til en hver tid, og ta utalelser om det utstyret du har med en stor klype salt...;-)
    Hehe... Det hadde vel vært bra dumt å si at jeg syns lyden i dem var dårlig når jeg tross alt skulle selge de?
    Dessuten er min mening om denon subjektiv, det er ingen som trenger å høre på meg, jeg misliker dem sterkt etter å ha eid det selv.
    Dessuten er det mange rundtomkring som er strålende fornøyd med denon, men de har kanskje høyttalere av en litt annen type enn meg, CV og denon er det mange som sverger til som en god kominasjon feks. Og denon sammen med EC har jeg også sett flere ganger, de oppveier hverandre litt siden EC demper det som jeg syns er dårlig i denon'ene.
    Nå har jeg svært avslørende høyttalere, og det kan godt være at min misnøye kan skyldes en veldig dårlig match med mine tannoy høyttalere. Og jeg bytter seff forsterker istedenfor høyttalere siden jeg mener det er fint lite på markedet som leverer samme kvalitet som tannoy, i den prisklassen jeg kan kjøpe.
    Jeg er ikke uærlig på noe som helst vis, men jeg syns det var greit å spare mine erfaringer med denon til jeg hadde solgt alt sammen. At annet utstyr jeg eier eller har kjøpt som erstatning er laangt bedre blir jo en helt annen sak.
    De forsterkerne jeg har kjøpt nå kommer jeg aldri til å selge, de tar jeg med meg i graven eller overlater til min sønn når den tid kommer ;-)
    Og det er utelukkende denon jeg har vært misfornøyd med, har akkurat solgt en CV amp som det var veldig trist å skille seg av med:cry: samt den HK ampen jeg skal selge, den har jeg vært veldig fornøyd med. Men jeg må jo selge litt når jeg kjøper noe nytt, slik at samlinga ikke blir for stor.

Are

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Det hadde vel vært bra dumt å si at jeg syns lyden i dem var dårlig når jeg tross alt skulle selge de?
    Dessuten er min mening om denon subjektiv, det er ingen som trenger å høre på meg, jeg misliker dem sterkt etter å ha eid det selv.
    Dessuten er det mange rundtomkring som er strålende fornøyd med denon, men de har kanskje høyttalere av en litt annen type enn meg, CV og denon er det mange som sverger til som en god kominasjon feks. Og denon sammen med EC har jeg også sett flere ganger, de oppveier hverandre litt siden EC demper det som jeg syns er dårlig i denon'ene.
    Nå har jeg svært avslørende høyttalere, og det kan godt være at min misnøye kan skyldes en veldig dårlig match med mine tannoy høyttalere. Og jeg bytter seff forsterker istedenfor høyttalere siden jeg mener det er fint lite på markedet som leverer samme kvalitet som tannoy, i den prisklassen jeg kan kjøpe.
    Jeg er ikke uærlig på noe som helst vis, men jeg syns det var greit å spare mine erfaringer med denon til jeg hadde solgt alt sammen. At annet utstyr jeg eier eller har kjøpt som erstatning er laangt bedre blir jo en helt annen sak.
    De forsterkerne jeg har kjøpt nå kommer jeg aldri til å selge, de tar jeg med meg i graven eller overlater til min sønn når den tid kommer ;-)
    Og det er utelukkende denon jeg har vært misfornøyd med, har akkurat solgt en CV amp som det var veldig trist å skille seg av med:cry: samt den HK ampen jeg skal selge, den har jeg vært veldig fornøyd med. Men jeg må jo selge litt når jeg kjøper noe nytt, slik at samlinga ikke blir for stor.

Are
    Er forøvrig ikke uenig i at disse POA monoblokkene her en litt spesiell og kankje litt steril og kald spillestil og ikke passer for alle og en hver eller høytalere forforsterkere osv. Synes nare det var en litt påfallende måte å komentere Audio produkter på :wink:

Husker jeg testet POA4400 blokkene sammen med PRA 1200 forforsterkeren, og en av EC sine første integrerte 100 watter ECI-1 på begynnelsen av 90 tallet. ECI-1 spillte på mange måter mye varmere og mer musikalsk engasjerende på de høytalerene jeg testet dem på (Dali Dacapo), og ble en klar vinner. Effekt messig vinner nokk Denon blokkene, men avgitt effekt og musikalitet og spillestil og klang er noe helt annet.

EC AW 250 fra samme tidsperiode er en av favoritt forsterkerene mine, har hørt på de nyere AW180 monoblokken til EC også, men de skuffet i det oppsettet jeg hørte dem sammen med, men med riktig komponent kobinasjoner spiller vel også disse meget bra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •