Rimelig receivere + amp <-> dyrere receivere - amp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimelig receivere + amp <-> dyrere receivere - amp

Tittel sier vel en del, men...

Jeg har nå en Onkyo TX-SR602, og vuredere å handle ny.
    Men hva gir best resultat. Kjøpe en "dyrere" receivere uten effektf. eller kjøpe en
    rimligere receivere (5000 - 7000 kr) + effektf.?

Er svært fornøyd med Onkyo'en men den har ikke pre-out (Har forholdsvis greit med power), spiller supert i stereo. Noe jeg setter veldig pris på.
    Derfor har jeg ganke lyst på Onkyo TX-SR702 (virker mer solid enn den nye modellen) som har pre out. Hvis den er å få tak i lengre (hører jeg god pris :-D )

Annet jeg har kikket på er pioneer sine nye AX2AVi/AX4AVi men da blir det uten effetkf.

Audio delen av receivere teller mer enn video delen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt mindre reciever og effektforsterker :grin:

Men så har jeg aldri eid en surround reciever og er meget glad i store effektforsterkere så jeg er kanskje litt inhabil.

Jeg skal bytte ut surround-prosessoren min etterhvert, og da må det bli til en reciever med pre-out, det blir rett og slett usmakelig dyrt med de dedikerte prosessorene.
    Onkyo er en av de jeg har hørt mye godt om, men jeg veit ikke om det blir onkyo siden det først og fremst er pre-amp delen jeg har fokus på. Og da teller stereo pre-amp prestasjonene like mye som surround ;-)

Kanskje jeg bare skal sitte på gjerdet til rotel RSP-1068 får riktig pris på bruktmarkedet... hmmm?!

Are

Edit: det er nå litt mere fleksibelt med tanke på oppgraderinger med separat effektforsterker, da kan du jo bare bytte til en større om du trenger mere juice til høyttalerene.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du prioriterer musikk (CD/Plate), blir en receiver nesten uansett effekt, en litt "krykke" løsning. Av den enkle grunn til at signalet går via en haug med billige opp amper og switcher, før lyden kommer ut via pre-out utgangen.

Har en Yamaha rx 550 som er noen år nå og valgte den fordi jeg har en Krell (2*150W 8 Ohm) som slutt trinn. Yamahaen 550 benyttes kun til film.

Fordelen med separate trinn er som are skriver, mye større fleksibilitet til å oppgradere hver for seg, samt at dedikerte slutt trinn uansett er mye bedre konstruert.

De nyeste receiverene har "enorme krefter". Se f.eks på Pioneer VSX 915. Syv ganger 100W. Alle forstårt at Watt ikke er Watt i denne verden, noe vekta også avslører. 915 veier altså under 10Kilo og har et meget enkelt power supply.

NAD har skjønt dette (de veier mye, men ikke alle vil ha en russisk tanks i stua)

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for noe som Denon 2106 (god prosessor del) og supplert med eff.amp(er).

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Dersom du prioriterer musikk (CD/Plate), blir en receiver nesten uansett effekt, en litt "krykke" løsning. Av den enkle grunn til at signalet går via en haug med billige opp amper og switcher, før lyden kommer ut via pre-out utgangen.

Har en Yamaha rx 550 som er noen år nå og valgte den fordi jeg har en Krell (2*150W 8 Ohm) som slutt trinn. Yamahaen 550 benyttes kun til film.

Fordelen med separate trinn er som are skriver, mye større fleksibilitet til å oppgradere hver for seg, samt at dedikerte slutt trinn uansett er mye bedre konstruert.

De nyeste receiverene har "enorme krefter". Se f.eks på Pioneer VSX 915. Syv ganger 100W. Alle forstårt at Watt ikke er Watt i denne verden, noe vekta også avslører. 915 veier altså under 10Kilo og har et meget enkelt power supply.

NAD har skjønt dette (de veier mye, men ikke alle vil ha en russisk tanks i stua)
    LOL... en av de mest treffende beskrivelsene jeg har sett om NAD, men russiske tanks har langt bedre design bare hehe...
    10kg ja, da veier ett av mine stereotrinn 160% mer enn denne ;-)

DJ Ultimate... Men jeg HATER denon etter å ha hatt POA-6600, 4400A og 2200, men det er kanskje ikke samme blodfattige drittlyd i pre-ampene deres?
    Unnskyld språket men disse effektforsterkerne er ikke verdt metallet de er laget av engang, det er så ille at det nesten er flaut å si at jeg har eid dem... godt at jeg har blitt kvitt dem :twisted:

A

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter de andre her. "Billig" Receiver + "dyr" effekt gir deg fleksibilitet, og god lyd i stereo.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan være enig i at nad classic og T-seriene ikke akkurat er noen glansbilder ;-)

Du får høre med Akto om 2106 ;-) Det jeg har hørt av den (uten effektforsterkere) er iallefall bra til i være reciever i den klassen. Jeg har ikke hørt POA.blokkene...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har hørt 2106 vs. 3805/3806: Er forskjellene markante?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt 3805 og det er jo klart denne har mer effekt å fare med. Det er en helt annen kontroll, men ikke en nødvendighet hvis man har små ht, f.eks stativmodeller ol som er temmelig lettdrevne. 2106 har min onkel og tante på noen Dali Bule 6006, oppsatt som biamping. Dette, tja... det hadde vært godt med 3805 på de for å si det slik.

Derav lydkvalitetsmessig skal jeg ikke si så veldig mye da jeg ikke har hørt på de verken samtidig, i samme rom eller med samme ht.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,
    noen som vet eventuelt hvordan Denon 2106 er sammen med Rotel eff.?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rookie

svedea god lyd etter ønske.dette forumet lukter alt for lite penger og ønske om overdådig mye watt,kan løses med x antall eualisere og slutttsteg over 1500 watt, enkelt og billig.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettop fått min 2106 inni hus, Og hadde endel motforestillinger mot denne. Men disse er forsvunnet etter prøvelyttingen idag. Og den har pre out på alle kanaler så du har mange utbyggingsmuligheter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2106 en bedre prosessordel enn 1906, som koster 3/4-deler av 2106?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gtamn
    svedea god lyd etter ønske.dette forumet lukter alt for lite penger og ønske om overdådig mye watt,kan løses med x antall eualisere og slutttsteg over 1500 watt, enkelt og billig.
    hæææh?! :shock: det ser ut som norsk men jeg skjønte ingenting, mulig det er for seint for meg nå men likevel :roll:

A

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ingen forskjell på specs i allefall, men om det er brukt forskjellige kvaliteter av innvendige komponenter blir; :?:

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gtamn
    Vel talt!

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har kikket på flere litt dyrere surroundforsterkere (10 -15k klassen) nå i senere tid, og har lagt merke til et par ting...for det første så ser en at oppgitt effekt er 7x130w (f.eks Denon 3806) og denne har en strømforsyning på max 570w, og når da halvparten av denne effekten går bort i varme så sitter en igjen med 285w som skal fordeles på 7 kanaler, dvs at det er 40w tilgjengelig ti hver kanal. det jeg har lagt merke til på tekniske data er at dem oppgir effekten til 7x130w men med kun 2 kanaler i drift.....rare greier

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En normal Effektforsterker på f.eks. 2*100 skikkelige watt i 8 Ohm har gjerne en trafo som kan levere minimum dobbelt så mye effekt. Elektrolytt kondensatorer (virker som "batteri" og jevner ut den likeretta vekselstrømmen) er ofte på minimum 2*6800 micro Farad (størst mulig verdi her er ønskelig, men da koster de penger...). I nesten alle receivere i 10Kg klassen (4 til 6000 kr.) er dette langt fra tilfelle (av kostnad og plass hensyn).

I ovennevnte VSX 915 og de fleste andre i lignende receivere, sitter det totalt to puslete 5600 micro farad elektrolytter og disse skal altså være en "batteri bank" til 7 * 100 W. Noen som tror på julenissen ? :?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Recievere til 6k som yter 7x100w, jaja...

Skal men ha såpass med effekt må man gå for noe skikkelig. NAD S250 f.eks. Den har f.eks. 60mF lyttebatt ;-) og det er på 5x125w! Men kunne fortsatt hatt litt større trafo...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •