Digitale vs Analoge forsterkere. Hva er best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitale vs Analoge forsterkere. Hva er best?

Skal igang med å kjøpe nytt anlegg og har kikket litt rundt på forumet. Regner med at det blir suround som gjelder denne gangen. Ser at det har kommet mye digitale forsterkere som får bra score hos brukerne.

Hva er fordelen med disse kontra vanlige analoge, bortsett fra at de tar liten plass og ikke avgir varme. Er effekten på de reelle. Ser at mange opererer med 600+ watt. Lurt litt på å kjøpe midgard effekt trinn.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke det er noen regel, det finnes dårlige og gode av alle forsterkerformater.

Newcomer Stereofreak-MODEL 2330B sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del foretrekker analoge, har hatt noen negative situasjoner med digitale, kommer sansyneligvis aldri til å kjøpe en...

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selvfølgelig..

.. er effekten like reell som vanlige forsterkere. Du sier digitale avgir lite varme.. dermed går mer av effekten til effekt! Har du penger til det, kjøper du en ok receiver med kalibrering og kjører digitale effekttrinn rundt hele! Morsomt oppsett med enorm effekt som tar minimalt med plass!

Uansett, lykke til!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereofreak-MODEL 2330B
    Jeg for min del foretrekker analoge, har hatt noen negative situasjoner med digitale, kommer sansyneligvis aldri til å kjøpe en...
    Kan du utdype?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av theom
    .. er effekten like reell som vanlige forsterkere. Du sier digitale avgir lite varme.. dermed går mer av effekten til effekt! Har du penger til det, kjøper du en ok receiver med kalibrering og kjører digitale effekttrinn rundt hele! Morsomt oppsett med enorm effekt som tar minimalt med plass!

Uansett, lykke til!
    Det du sier der vil jeg tro er missvisende av en grunn.

Ta f.eks min forforsterker. Rotel RB1070. Oppgitt med 2x130W=260W. Ser en på strømforbruket ligger det på 400W. Det må være der varmen ligger... Nå skal det sies at etter forrige fest var effektforsterkeren så varm at jeg kunne stekt egg på den. Hvorvidt 140 watt er istand til det skal jeg ikke begi meg utpå.

Jo bedre (og dyrere) utstyr du har jo mer reell er w som oppgis. Nå er jeg ingen hifi spesialist men det er mye annet enn W som spiller inn. Jeg tørr ikke tenke på hva en DPwatt gir høytaleren kontra en Rotelwatt...

Med fare for å blir slått ned på åpen gate er det vel allmenn kjent at de digitale forsterkerene ennå ikke har nådd igjen "toppen" av rør og analogt utstyr. Men i budsjett klassen gjør de vel ofte en vel så god jobb. Samt at det er praktisk med 15kg utstyr kontra 150...

Er jeg langt ute på jordet nå?

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig..

.. i at toppklasse transistor eller rør kan muligens gå digitalt en høy gang, men med rette oppsettet tror jeg digitalt strekker seg langt.

Uansett kan ikke Rotel regnes som toppklasse hva forsterkere angår. For meg virker det som om Rotel og NAD er mye av det samme..

Har man et rimelig greit budsjett, si mellom 40 og 60 tusen kan man komme svært langt med digitalt utstyr med en ok receiver som pre!! Sammenlignet med "vanlig" utstyr vil jeg påstå en vil få en mye morsommere opplevelse..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av theom
    .. i at toppklasse transistor eller rør kan muligens gå digitalt en høy gang, men med rette oppsettet tror jeg digitalt strekker seg langt.

Uansett kan ikke Rotel regnes som toppklasse hva forsterkere angår. For meg virker det som om Rotel og NAD er mye av det samme..

Har man et rimelig greit budsjett, si mellom 40 og 60 tusen kan man komme svært langt med digitalt utstyr med en ok receiver som pre!! Sammenlignet med "vanlig" utstyr vil jeg påstå en vil få en mye morsommere opplevelse..

Mitt inlegg du sikter til? Kan ikke se å ha påstått det?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D teknologien og klasse AB-teknologien er vanskelig å sammenlikne da man ikke kan fremskaffe to ellers identiske forsterkere. Imidlertid er det jo ganske tydelig at de mest innovatide bedriftene verden over jobber hardt med å lansere klasse D-konstruksjoner og samtidig bortforklarer likheten med andre tilsvarende konstruksjoner.

Poenget med "switching power conversion" er at det er mer eller mindre lastuavhengig dersom det er bygget for det arbeidsområdet det skal brukes i. Den åpenbare effekten av at man kan spille til grunnmuren sprekker uten at forsterkerne er lunkne vet vel de fleste om, men et annet moment er mye mindre belyst. En høyttaler er av natur en vanskelig last for en forsterker. Eller er den det? Faktisk ikke. Det er klasse AB-teknologien som har definert den til det. Klasse D forbigår problematikken med elektrisk fasedreining nesten helt. Dette er faktisk hovedårsaken til at de ikke blir varme under spilling (det er med andre ord normalt sett ikke i veldig stor grad selve effektivitetsfaktoren slik mange tror), men også årsaken til at de spiller med konstant lav og lastuavhengig forvrengning over et veldig stort effekt og faseområde. Men i likhet med klasse AB må man motkoble. Med klasse AB er det uungåelig, men med klasse D kunne man latt være om man ville. Årsaken er at utgangsfilteret ville ellers gjort den veldig lastavhengig.

Lastuavhengigheten er interessant på to måter. For det første er det knapt noen høyttalere på markedet som ikke har store faseavvik på impedanskurven. Med romkorreksjon kan man som regel se dette på at systemet korrigerer langt mindre med en veldig stor forsterker enn en liten. Det samme skjer også med gode klasse D-forsterkere. For det andre reduserer det kraftig dynamisk kompressjon som følge av den ekstra strømmen som skal leveres med et klasse AB-trinn. Klasse D-forsterkeren leverer simpelt hen ikke ekstra strøm (den som blir til varme) og derfor er ikke denne kompressjonen noe tema.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital forsterker teknologien kommer mer og mer frem i dagens lys etterhvert som flere og flere produsenter ser fordelene med disse og videreutvikler denne teknologien fremfor å fortsette med hva de sitter inne med særdeles mye kunnskap og erfaring om. Jeg kan godt forstå hvorfor produsenter er noe skeptiske til digitale forsterkerløsninger, da det vil kreve særdeles mye arbeid å sette seg inn i og utvikle løsninger basert på dette som vil ha noe av klangen fra deres tidligere løsninger. De fleste produsenter ønsker å ha en "egen" klang.

Jeg ser på klasse D som en aldri så liten revolusjon innen forsterkerteknologi, men det vil ta tid før vi ser store konsern legge om produksjon og fokus.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har erfaring med flere av Zap-pulse- modellene. Jeg måtte finne noen rimelige forsterkere til mine Kipsh rf-7 høyttalere ( uforutsett pengemangel :-( ) Noen (svært) gamle Doxaer og Rotel jeg hadde liggende ble grumsete og tynt på disse høyttalerne. Zap-ene låter super-stramme og rent i det viktige øvre bass/nedre mellomtoneåmrådet. Det smaker av Krell til en latterlig billig penge, i sammenlikning. Dessverre merker jeg en aning av fasedrei oppover i diskanten. Litt stålaktige, ikke så myke og behagelige som gode rørtrinn f.eks. Når økonomien tillater det vil jeg satse på å bi-ampe høyttalerne med noen gode 10-12 watt til diskanten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette kan hjelpe deg i å bli noe klokere, nolimits, så kan du bli bedre kjent med D2Audio-teknologien som sitter i harman/kardon's DPR2005 ved og teste linken under.

http://www.d2audio.com

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •