For liten forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For liten forsterker?

Hvordan merkes det på lyden hvis man har for liten forsterker til å drive høyttalerne? Hva er symptomene? :-?

Knuba

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lyden blir vrengt, iværstefall begynner det å klippe.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken har du nå, og med hvilke høyttalere ?
    Falder lyden sammen når du skruer litt opp ? Blir bassen myk, og diskanten vrengende ? Har du skikkelig bass, med kontroll ?
    Det er ikke bare watt der betyr noe, en gedigen konstruert 25 watter med solid strømforsyning kan være alt man trenger i livet, desverre er der ikke så mange av disse omkring. En 100 watter med en pinglete konstruksjon kan slite veldig med noen høyttalere..........

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvilken har du nå, og med hvilke høyttalere ?
    Falder lyden sammen når du skruer litt opp ? Blir bassen myk, og diskanten vrengende ? Har du skikkelig bass, med kontroll ?
    Det er ikke bare watt der betyr noe, en gedigen konstruert 25 watter med solid strømforsyning kan være alt man trenger i livet, desverre er der ikke så mange av disse omkring. En 100 watter med en pinglete konstruksjon kan slite veldig med noen høyttalere..........
    Har Infinity kappa 7.1 i høyttalere og Rotel ra 971 mkII forsterker (2x60 rms w i 8 ohm).

Jeg opplever ikke forvrengning eller klipping. Jeg opplever at lyden er litt grå, litt mørk og lite tydelig. Opplever også lydbildet som litt endimensjonalt. Masse bass forsåvidt, men kunne vært endel strammere. Alt dette er spesielt merkbart på klassisk musikk. Han jeg kjøpte høyttalerne av hadde to Elektrocompaniet forsterkere. Med de så låt det lysere og klarere. Regner med at han hadde endel mere watt.

Knuba

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knuba
    Har Infinity kappa 7.1 i høyttalere og Rotel ra 971 mkII forsterker (2x60 rms w i 8 ohm).

Jeg opplever ikke forvrengning eller klipping. Jeg opplever at lyden er litt grå, litt mørk og lite tydelig. Opplever også lydbildet som litt endimensjonalt. Masse bass forsåvidt, men kunne vært endel strammere. Alt dette er spesielt merkbart på klassisk musikk. Han jeg kjøpte høyttalerne av hadde to Elektrocompaniet forsterkere. Med de så låt det lysere og klarere. Regner med at han hadde endel mere watt.

Knuba
    At lyden er lite tydelig kan være forvrengning, hvor høyt spiller du da? Regner med at rotel forsterkeren er ganske godt konstruert så du får ihvertfall 60 kvalitetswatt, men man kan nok ikke spille så veldig høyt med denne før det blir litt vrenging. Generelt så er det bedre med en "for stor" forsterker enn en som er for liten. Det er mye mindre risiko med en forsterker som er såpass stor at den aldri clipper, så lenge det er et rent signal som går inn i høyttaleren kan du spille så høyt som høyttaleren klarer, da blir det elementene som begynner å forvrenge istedenfor forsterkeren...
    Det blir også mye bedre lyd om forsterkeren slipper å anstrenge seg for å drive høyttalerene ;-) Men det er ikke slik at mere watt nødvendigvis er bedre, må jo være kvalitet på forsterkeren også..

A

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om dine Kappa er like krevende som andre større Kappa, men det er helt vanligt at man må ut med ganske mange kroner i forsterker til disse kappa modeller, noen opp i Dynamic Precision, Krell, Mark Levinson, Classé og lignende, så kanskje du burde prøve med en skikkelig kraftverk..., men igjen, det er ikke alltid watt antallet der avgjør, det er størrelsen på strømforsyningen og dennes evne til å drive høyttaleren.
    Ellers kan du overveie Embla el. lign., kanskje det vil funke med Infinity.
    Spiller det bare musikk eller slipper du godfoten løs når musikken starter ? Det skal være åben lyd med masse dynamikk, god separasjon og dybde perspektiv. Avhenger veldig av forsterkeren om du får dette frem...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller vanligvis ikke veldig høyt med de, gjort det bare noen få ganger. Synes kanskje at det lyder litt bedre på da, blir litt bredere lydbilde. Legger ved spesifikasjonene på Kappaene:
    Frequency Response: 39Hz - 35kHz (+/-2dB)
    Crossover Frequency(ies): 500Hz, 4.5kHz
    Recommended Power Amplifier Range: 30 - 250 watts, RMS
    Sensitivity: 89dB (2.83 volts/1 meter)
    Nominal Impedance: 6 ohms
    Woofer: 10" IMG
    Midrange Driver: Polydome
    Tweeter: EMIT-R

Knuba

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Kappa 600 som har ganske like specs som dine.

Brukte de før på en Sony str-db830 5.1 receiver som skal være på rundt 2x100W i stereo. Det hørtes aldi helt bra ut på denne - måtte kompensere med equalizer og sub for å få det til å høres bra ut (noe det allikevel aldri ble - spesielt på lav styrke hørtes det meste flatt og livløst ut. Kanskje ikke så rart - receiveren kostet kr 5k og høytalerene nærmere 20k.

Nå har jeg koplet på en Vincent effektforsterker (SP-993 som gir 2x200W 8Ohm/2x400W 4Ohm), det er en helt annen verden. Spesielt på normal lyttenivå er det flott å høre på. Behov for sub og diskant/bas justering er helt borte.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg har Kappa 600 som har ganske like specs som dine.

Brukte de før på en Sony str-db830 5.1 receiver som skal være på rundt 2x100W i stereo. Det hørtes aldi helt bra ut på denne - måtte kompensere med equalizer og sub for å få det til å høres bra ut (noe det allikevel aldri ble - spesielt på lav styrke hørtes det meste flatt og livløst ut. Kanskje ikke så rart - receiveren kostet kr 5k og høytalerene nærmere 20k.

Nå har jeg koplet på en Vincent effektforsterker (SP-993 som gir 2x200W 8Ohm/2x400W 4Ohm), det er en helt annen verden. Spesielt på normal lyttenivå er det flott å høre på. Behov for sub og diskant/bas justering er helt borte.
    Du har et poeng med prisforskjell mellom forsterker og høyttalere. Jeg betalte kr. 2500.- for Rotelen (opprinnelig 4500.-), og vet at høyttalerne kostet kr. 15.000.- nye i 1994. Ikke ulogisk dette. ;-)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knuba
    Du har et poeng med prisforskjell mellom forsterker og høyttalere. Jeg betalte kr. 2500.- for Rotelen (opprinnelig 4500.-), og vet at høyttalerne kostet kr. 15.000.- nye i 1994. Ikke ulogisk dette. ;-)
    Vel, da vet du hva du skal gjøre for å få frem gliset ved musikk-spilling
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •