Biamping, kobling mellom forsterkerne!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Biamping, kobling mellom forsterkerne!?

Det har stått mye om kobling mellom forsterker og høyttalere i forb. med biamping. Tror jeg har kontroll på det. Det er en annen ting jeg lurer på: Jeg har to integrerte forsterkere jeg tenkte å biampe, en Rotel - forsterker (2 kanals) og en Sony - forsterker (også 2 kanals). Jeg skal bruke Rotel på bass og Sony på mellomtone/diskant. På Rotel - forsterkeren er det preout - inngang (utgang), ikke på Sony - forsterkeren. Spørsmålet mitt er: Hvordan skal jeg koble mellom forsterkerne?? Vil jo gjerne også kunne regulere lyden ett sted for både diskant/mellomtone og bass.Tør ikke prøve meg frem av frykt for å ødelegge noe.

Puuhhh, lang avhandling dette her. :wink:

Setter veldig pris på svar fra de som vet. :grin:

Knuba

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knuba
    Det har stått mye om kobling mellom forsterker og høyttalere i forb. med biamping. Tror jeg har kontroll på det. Det er en annen ting jeg lurer på: Jeg har to integrerte forsterkere jeg tenkte å biampe, en Rotel - forsterker (2 kanals) og en Sony - forsterker (også 2 kanals). Jeg skal bruke Rotel på bass og Sony på mellomtone/diskant. På Rotel - forsterkeren er det preout - inngang (utgang), ikke på Sony - forsterkeren. Spørsmålet mitt er: Hvordan skal jeg koble mellom forsterkerne?? Vil jo gjerne også kunne regulere lyden ett sted for både diskant/mellomtone og bass.Tør ikke prøve meg frem av frykt for å ødelegge noe.

Puuhhh, lang avhandling dette her. :wink:

Setter veldig pris på svar fra de som vet. :grin:

Knuba
    biamping med to integrerte tror jeg ikke vil ha så mye for seg, men hvis du først skal prøve så kan jeg jo gi deg noen tips.

Du må bruke rotel'en som preamp, du kobler altså en kabel fra pre-out på denne til en inngang på sony'en. Sonyen må du stille inn på et volum som passer bra til det rotel'en sender til bassen.

Men det er et par ting du må sjekke, rotel sine integrerte er ofte bygd opp slik at du ikke kan bruke den som preamp samtidig som du bruker den innebygde forsterkeren, dersom din er slik så går det ikke.
    Den neste tingen er litt verre, lydkvaliteten på sony'en er nok ikke like bra som rotelen.
    Også kan det være forskjellig gain på forsterkerne slik at det blir ujevn økning av bass og diskant, feks når volumet på preampen (rotel) står på kl 9 så er det passe forhold mellom diskant og bass, men så vrir du opp til kl 11 og da kan det godt være at en av forsterkerne øker mer og resultatet blir for mye bass eller diskant.
    Men for all del, det er bare å teste, bare vær forsiktig så du ikke ødelegger noe.
    Høyttalerene dine er laget for biamping? det er to terminaler bak? Også må du seff huske å fjerne linken mellom terminalene før du kobler opp, hvis ikke så tror jeg det kan bli et aldri så lite gnistregn og ødelagte forsterkere :-|

lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Har biwiring nå, så forbindelsene er allerede borte fra høyttalerterminalene. Skal prøve dette, men innser at jeg nok bør se meg om etter en effektforsterker. Har to Infinity kappa 7.1 i høyttalere. De er nok ganske watt - tørste.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knuba
    Takk for svar. Har biwiring nå, så forbindelsene er allerede borte fra høyttalerterminalene. Skal prøve dette, men innser at jeg nok bør se meg om etter en effektforsterker. Har to Infinity kappa 7.1 i høyttalere. De er nok ganske watt - tørste.
    Kappa ja, de har jeg hørt er tørste ja.... :shock:skulle vel hatt noen solide effektforsterkere da? Solgte mine denon monoblokker til en kar med kappa 9.2, og de 260watt RMS 8ohm som de gir ut var ikke nok til å drive bassene i disse... helt vanvittig at det ikke funka men...
    Jeg får mine nye (brukte) forsterkere om to uker, de kan jeg brokoble og få 2x800watt RMS 8ohm :twisted: hehe.. men jeg kommer til å kjøre dem i "stereo" slik at jeg får seks identiske kanaler til surround (har en lik forsterker fra før).

God Helg!

Are

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •