denon forsterkeren min ødelagt nok en gang - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Denon 2106 er et billigprodukt, og du skal ikke forvente mye ekstrautstyr på denne.

En digresjon; jeg selger kompressorer til mange hundre tusen, og de er ikke utstyrt med fasefeil-relè. Et slikt relè koster under 50,-, og gjør at kompressoren ikke starter feil vei. Hvis man kjører en slik kompressor feil vei i mer enn 5 sekunder, vil den havarere. Kostnadene da blir astronomiske. Men det hele er ett spørsmål om pris... Konkurransen er stor der ute, ha dette i mente når man ser på prisen.

Denon 2106 er ett kjempeprodukt. Men det er ikke mange andre merker vi får høre slikt om, derfor tror jeg ikke de tåler så mye belastning. Men den leverer faktisk godt med strøm, den virker kraftigere enn min gamle Yamaha RX-V 1400. Jeg spiller ofte meget høyt, men jeg avlaster jo receiveren med sluttrinnene Vincent SP331.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2: ikke noe spessielt med strømme her i huset tror jeg.
    bortsett fra at kommunene nettop ahr funnet en gjordingsfeil i området og nærmest hos naboen min. men rommet mitt er kanskje litt utsatt bla når noen lys går så går sikringen samtidig og når jeg skrur på et lys i nærheten av subben så smeller det i den.

det som har vært feilen tidligere har vært at mange transistorer har gått istykker.

Tomh: byttet tilbake igjen og atte i alle kabler på forsterkeren ordentlig igjen, så kan ikke være det.

men hvis daliene er for tungdrevne hvilke høyttalere skulle den forsterkeren da klare? høyttalerne er jo på 8ohm og er vel ikke så mange andre høytalere som er mindre enn de?

men nå blir det nad forsterker så får jeg se hvordan det går med den, hvis det samme skulle skje med den, hva kan da være feilen?

displayet virker helt til den kommer til den er ferdig med sjekken da skrur forsterkren seg i sikkerhetsmodus altså den lampen begynner og binke rødt.
    når jeg bler igjennom den dvd-vcr1-cd osv så kommer det små strømlyder akkurat som når du tar to ledninger inntil hverandre fra en batteri lader.

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg mener med tungdrevne er hvor følsome de er. noen høytalere krever mer effekt en andre for og spille like høyt.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rare greier.. min gamle (antikvariske?) Pioneer VSX-409RDS på "hele" 5x80W har overlevd å koble til/fra høyttalere i drift, overlevd tungdrevne høyttalere, lettdrevne, svære cerwin vega'er på fest, og mye annen misbruk i snart 5 år nå, og den lever i beste velgående... Har dog hendt at den har gått i protection, når jeg har klart å kortslutte et par kordeler på høyttalerkabler, men det skjer jo av og til

Kan ikke tenke meg til noe annet enn at denne stakkars Denon'en er et mandagsprodukt som kanskje ikke helt klarer brasene?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvorfor går det hos noen da?! noen har jo brukt de i lange perioder uten noen problemer!

inkludert onkelen min, han har hatt 2105 på den minste anlegget sitt over 1år.. og den første denonen jeg kjøpte kjøpte jeg av han, men etter 2månders bruk hos meg så gikk den i filler så må være noe annet. men hva?

ikke det at han spiller like høyt å sånn som meg, og han brukte bare små høyttalere.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva tror dere det kan være, har noen alternativer:

1. denonen tåler ikke spilles på litt høye volum?!
    2. noe galt med strømmen i huset (selvom alt annet oppfører seg normalt)
    3. denonen er en dritt forsterker som sikkerhetsgtreia er for treg på?
    4.???
    5.???

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du er 14 år og syter..

Ta kontakt med Hi-Fi Klubben, for pokker.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er 16 år og jeg syter ikke, jeg bare prøver og fine ut hva feilen er så det ikke gjentar seg. det nytter jo ikke å gå ned på hifiklubben hver andre måned og få en ny forsterker, det skjønner jo du å.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får iallefall ikke ny forsterker av oss på forumet. Fint at du lufter mål og mening, men du må nesten ut av stolen for å lempe på problemet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også tilbøyelig til å tro at det er problemer som brukeren er skyld i når forsterkerene ryker på løpende bånd, og mistenker alt fra små kobber ledere på avveie mellom høytaler kablene rundt terminalene, banan plugger som kommer mor hverandre, tidligere overbelastninger pga eksprimentering med brokobbling og biamping "hotplugging" osv, men jeg synes man ikke skal utelate at slike ting også kan skje med forsterkere uten at brukeren gjør noe feil, og at enkelte bare kan være maks uheldig. Er derfor ikke helt med på å legge hele skylden for at disse Denon ene går dukken på marius_arnesen her, og synes det er mer viktig å prøve å hjelpe han med de spørsmålene som tross alt også stilles. Disse 3 -5 spørsmålene vil jeg svare slik på.

Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    1. denonen tåler ikke spilles på litt høye volum?!
    Jo, med de høytalerene som benyttes, skal forsterkeren tåle dette som angies hvis man unngår kortsluttninger, "hot plugging" og for lite kjøleluft og andre skadelig feil bruk .

2. noe galt med strømmen i huset (selvom alt annet oppfører seg normalt)
    Virker lite sansynelig, men at man får slike Mac Gyver feilings tidspunkt kan kanskje tyde på noen slike effekter fra tung industri der enkelte prosesse kan ha enkelte tids intervaller om inn og utkobblinger på nettet og føre til høye spennings topper og støy ut på nettet.

3. denonen er en dritt forsterker som sikkerhetsgtreia er for treg på?
    Disse forsterkerene i 21xx serien fra Denon er nok ikke blandt de mest robust byggede surround receiverene der ute, og man får etter min mening en meget avangsert forsterker hvor det sikkert er spart en del kroner på enkelt komponenter for en billig penge. Man skal imidlertid aldri stole på at sikkerhets kretsløp redder utstyret ved feil bruk og feilkobblinger. Vil ellers si at den "sikkerhetsgtreia" virker som den skal når den lukker ned for forsterkeren når den detektere at det er veil i den.

4.???
    Tja kobble fra forsterkeren og få målt støy og transitenter på el.nettet rett før McGyver....

5.???
    Nei det vet jeg ikke desverre ...., men synes det å prøve en Nad T753 kan virke som en ide, men hvor god den er vet jeg ikke.

en investering i et stero effekt trinn til å drive stereo oppsettet er en annen ting jeg ville ha vurdert hvis man skal prøve 2106 videre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker så mye for svar! :-D

men jeg kan med 100% garanti fortelle deg at dette ikke skyldes noen feilkoblinger, for jeg går godt nøye over alle tilkoblings punkter før jeg slår på noe som helst.

har ikke prøvd noe bi-amping, hotplugging og de greiene der. vet egentlig ikke hva det betyr engang så her er alt tilkoblet med det utstyret som medfulgte når jeg kjøpte tingene.

dårig ventilasjon er heller ingen mulighet, forsterkren får meget god lufting der den står plassert.

men jeg har en stor bedrft rett ved siden av huset (hamax) som kanskje har skylden men det tror jeg er heller tvilsomt.

men tror jeg går for den løsningen at jeg får tak i en nad og hvis det skulle skje noe lignende dette igjen da så får jeg en elektriker til å sjekke spenningen og det som de måtte finne nødvendig før jeg gjør noe mer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei forresten kan ikke ha noe med den bedriften for onkelen min er naboen min, og han har anlegg og greier han også, men han har aldrig hatt et eneste problem.

skal opp til hifiiklubben imorge tenker jeg også får jeg høre hva de sier.

men det er alltid 2mnd etter at jeg har fått det, og det er bare forsterkern som har blitt utsatt for det for ingen andre ting i huset har det skjedd noe lignende med.

beklager alle skrivefeilene, dysleksi er noe drit :razz:
    også går det kanskje litt fort i svingene nå.

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har dali concept 6 høyttalere på den. og noen små .................... det merkligste er at de faktisk har gått istykker på omtrent samme klokkeslett (rett før macqgyver)
    .
    kansje 21xx serien ikkje lika MacGyver..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Marius!
    Hadde jeg vært deg hadde jeg fått tak i et instrument for å måle spenningen i huset. Eller det aller beste et instrument for å måle og logge status også på andre kriterier på nettet ditt. Mang en god forsterker er brent opp pga variasjoner på nettet....
    Jan Erik Schiøtz
    Radio og TV repratør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og Pseudo,
    Ton det ned. Dette er ikke takt og tone her på forumet!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men hva om det skulle være noe rart på strømnettet hva skal jeg da gjøre?
    og hvor mye koster et slikt apperat?

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det er noe galt med strøm nettet inn på huset burde andre følsome ting som feks pc hatt problemer også.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er jo sant, da kan det ikke være det heller.

da er det bare en ting igjen og det må være at forsterkeren ikke tåler det.
    vet ikke noe annet det kan være

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klodrik
    hvis det er noe galt med strøm nettet inn på huset burde andre følsome ting som feks pc hatt problemer også.
    Det er riktig at PC er også kan ha problemer med feil på el.nettet, men det er en ganske stor forskjell på oppbyggningen i en svitchende PC strømforsyning og slike 50Hz Trafo strømforyninger man har i en surround forsterker, eller andre audio forsterkere, og det trenger derfor ikke være noe sikkert tegn at ikke pcen har tatt kvelden.

Har også intrykk av at hvor i et stømnett man tar ut strømmen kan ha noe å si i slike støy sammenhenger også, som et eksempel kan jeg trekke frem et praktisk eksempel fra nabolaget der mine foreldre bor. El forsyningen i området går via luft strekk/stolper og er derfor ganske følsomt ved tordenvær. Nabo huset til mine foreldre er tilkobblet som første forbruker etter 230v trafo stasjonen, og har stadig opplevd utladninger og overslag og svimerker utover tapeteten og ødelagt elektronikk ved tordenvær osv, mens mine foreldre sitt hus aldri har hatt slike problemer og er hus nummer to i el.forsynings rekka. Etter at el.nettet er oppdatert, og det ble installert overspennings værn både her og der, har disse problemene heldigvis minsket, men synes man skal merke seg litt hvordan el systemet er kobblet opp og hvilke utladninger man kan få pga støy utenfra og indusering i kabelstrekk osv, og ser ingen grunn til at man ikke også utifra interne kobblinger i huset og eventuelle andre tilkobblede apparater i nærheten kan spille inn for å knekke elektronikk hvis andre tilkobblede enheter hjelper til osv..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønte ikke altfor mye av inlegget over her.

men rett ved siden av huset våres står det en stor boks som leverer strøm til alle husene ved langøya, våres hus er det første på lista her, kan det ha noe med det og gjøre?

men ingen andre apperater i huset har det vært noe problem med annet enn den surround reciveren.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •