Romkorreksjon på H/K AVR 635

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romkorreksjon på H/K AVR 635

Har nå hatt min 635 en stund, og noe som irriterer litt er romkorreksjonen.

For litt siden flyttet jeg senterhøyttaleren, og tenkte derfor å kalibrere anlegget på nytt.

Da jeg synes det er litt rart at H/K ber meg plassere målemikrofonen 1 m over ørehøyde bak, noe som jeg følte gav ukorrekte avstander (da den måler "diagonalt" fremfor rett frem) tenkte jeg nå å sette mikrofonen omtrent i ørehøyde.

Bruker forøvrig et kamerastativ til dette.

Etter endt romkorigering og autoppsett har jeg det samme "problemet" som fra forrige gang.

MED korreksjonen (EQ) aktivert er lyudbildet mer sømløst, og bassen bedre intergrert. Det som derimot ikke er bra er lyden i sinterhøyttaleren. Den er ullen, og drar med seg subben, dvs hvis den som snakker har en noe mørk stemme, så merker du hvordan bassen kommer og "forstyrrrer" lyden.

Jeg synes dette er ekstremt irriterende, da jeg liker den klare, rene lyden som er i senterhøyttaleren uten korreksjon aktivert.

Er det andre som har opplevd det samme, eller har noen forslag til hvordan jeg kan endre dette?
    ¨
    Har da nå, som før, ikke romkorreksojonen (EQ) aktivert..

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du bruker small center?

Du kan jo forsøke å stille inn manuelt på frekvensen på center? Hva står den på i dag, hvis du jekker ned denne ett hakk eks. fra 100 hz til 80 hz hva skjer da?

Hvis du leser om EQ setup på avr 635 på AVS forum så er det nærmest konkludert med at setup prossedyren i instruksjonsboken er feil.

Jeg fulgte følgende oppskrift med godt resultat:

1. Do a Processor Reset.
    Note this will erase your stations presets and surround settings but brings you back to the startup defaults.
    2. Set HK635 volume level @ -28dB.
    3. On the subwoofer enclosure, set Subwoofer level control to about midway and X-over frequency control to max
    4. Make sure you have a tripod and the extension rod installed
    5. Run the EQ for Far Field. Place the tripod in the listener's position, aiming upwards but the height of the microphone should be @ ear level while sitting.
    6. Run the EQ, for the Near Field the microphone should be aimed between the loudspeaker's tweeter and mid-range. Mike should be about 8-10" away but the spherical end aimed at the loudspeaker. Tilt teh tripod about 60 degrees.

MVH

Dag

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm

Det der var jo en helt annerledes meny!

Har senter som small, og deler ved 80hz rund baut. Imidlertid setter autoppsettet andre valg, og når jeg endrer tilbake til 80hz anbefaler den å kjøre oppsettet på nytt. Så det kan jeg jo gå i loop i en evighet...

Har også sett at manualen nevner -28db ved kalibrering, mens osd sier -35db..

Skal prøve ut det du listet opp her! Den vesentlige forsekjellen er jo at den fremgangsmåten du nevner anbefaler plassering i ørehøyde, mens manualen anbefaler 1 m over. Som hos meg blir 1,70 over gulvet...

Hva er kildene til denne fremgangsmåten?

Takker for svar!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan tar jeg prosessor reset, og hvor viktig er det??

Og hvis du har 635, opplevde du forskjell ved de forskjellige fremgangsmåtene, og hvilke innstillingern kjører du?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor viktig reset er, men fremgangsmåten er at når den står i standby så trykker du inn surr mode og tun mode samtidig på forsterkeren.
    Da våkner den til live med bekjeden reset i displayet.

Har også sett av andre erfaringer på http://www.avsforum.com f.eks. at man først kjører auto setup, så går man og endrer til nivåer som passer oppsettet, men da må man skru av EZset i de menyene man velger å endre. Også avslutte med manuell setup.

Det er også stor forskjell på hvor du har mikrofonen på nearfield. Jeg har ved gjentatt testing kommet frem til at ved ca 40 cm fra høyttaleren, mik pekende rett mot, og litt ned på mellomtoneelementet. Gir best lyd for mitt oppsett. Dersom jeg har den pekende midt mellom (som det står i oppsettet) så tolker den høyttaleren til å spille for lite bass, og derfor skrur opp bassen for mye. Dette punktet er sikkert basert på smak og behag, og jeg har aldri likt kraftig bass over lengre tid.

Jeg kjører med 5 Klipsch høyttalere uten sub, og kjører Front large, resten small. Er meget godt fornøyd med lyden på film og spesielt den klare diaogen i center. Til musikk så kjører jeg stort sett Surround off, men irriterer meg grønn over at man ikke kan skru av DSP. Jeg kan det på radio og da blir lyden skikkelig fyldig men det går ikke når jeg bruker Coax kabel. Skal kjøpe ett sett analoge kabler og se om dette gir samme effekt på spilling av musikk. Til musikk så foretrekker jeg å ta meg av romkorreksjon selv ved å flytte høyttalerene i forhold til bakvegg. Det er utrolig hvordan man kan rydde i forskjellige innspillinger ved å endre avstanden til bakvegg.

Klipsch har bassporten bak, og hvis innspillingen mangler litt bass er det bare å kjøre høyttaleren nærmere veggen så låter det fyldigere. Dersom det er for mye bass så er det bare å kjøre høyttalerne frem igjen. Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig for lydteknikkere å finne ett riktig/gjennomsnitts nivå på dette. Mange opptak innen rock/pop er jo helt på trynet i en eller annen rettning.

Dag

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører analog fra dvd spiller når jeg spiller musikk, men er jo fremdeles med DSP på. men har satt sub til sub+lfe, så ungår at den spiller når jeg spiller musikk hvertfall.

Artig å lese om ulik plassering av målemikofon på nearfield, jeg opplever ofte error når jeg skal kjøre dette i oppsettet.

Og jeg er ærlig talt ikke sikker på hvor jeg har mikrofonen pekende da, prøver å holde den til samme høyde som bak, da jeg tenkte det kanskje var smart....

Men ender opp med å peke mikrofonen dit det trengs for at det skal bli godtatt, for lett error ellers...

Men skal prøve på nytt, for jeg lærer mye av å lese hva du skriver! Er primært lyden i snter jeg ikke liker etter korrigeringen, den blir langt fra klar...

Men da kanskje jeg kan få en ordning på det!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder du miken i hånden mens du kjører nearfield?

Kan være derfor du får error, for hvis du flytter den mens den kjører tonen vil jeg tro at målingen endrer seg mens tonen spilles og at den ikke klarer å tolke riktig. Tror ikke du skal flytte mik mye for å få målbar endring. Jeg bruker et stativ også for nearfield for å være sikker på at den er helt stabil.

Hvordan plasserer du mik på center? Tipper det også har ganske mye å si. Jeg har valgt å plassere den som ved frontene. Altså ikke midt på diskanten, men heller litt ut til siden mot en av mellomtonene. Det er mulig det kan lønne seg å ha mik litt lenger unna på center slik at man får med lyden fra begge mellomtone membranene?

Har du prøvd å velge Surround off uten DSP med analog? Er det stor endring for deg? Jeg synes det virker som mye livligere lyd, men jeg har jo ikke sub så det er mulig forskjellen ikke blir like stor for deg.

Dag

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker et kamerastativ til all kallibrering, så mikken står stødig den.. Men har ikke tenkt på hvor den plasseres. Dette er jo noe jeg kan forske på videre!

Får ikke valgt stereo uten dsp jeg, hvordan får du det?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått kjøpt meg kabler til DVD spilleren enda, men jeg hører stor forskjell på radio. Der får jeg av DSP ved å klikke på stereo. Først kommer Surroud off m/ DSP også 5ch stereo også til slutt Surround off u/DSP. Og da virker det som om forsterkeren sender mer lyd til høyttalerne. Det kommer også opp en firkant som indikerer subwoofer selv om den står på av når jeg går å sjekker i speakersettings.

På DVD så har jeg antatt at siden jeg bruker Coax så må signalet digitalt behandles i forsterkeren, og at det er derfor det ikke går ann å skru av DSP. Men jeg har ikke testet med analoge kabler enda, kjipt om det ikke går egentlig, de fleste andre har jo muligheten til å sende lyden i direct mode, altså uten at de behandles uttover å forsterkes i forsterkeren.

Dag

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har hvertfall alltid ikonet for subwoofer i displayet, men siden den er definert til sub+lfe er den kun aktiv når den får et eget signal, men da er den av når jeg kjører stereo analogt fra dvd spilleren..

Og mener å ha prøvd å trykke stereo knappen i det uendelige, men kan jo alltis prøve på nytt og se om jeg får det til uten dsp

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått meg analoge kabler fra min DVD spiller som jeg koblet til CD inngangen. Som jeg trodde så er nivåforskjellen mellom surround off + DSP og Surround off uten DSP enorm. Jeg tipper det tilsvarer ca 15db punkter på volumknappen.

Altså anbefalles sterkt å kjøre CD plater fra DVD spilleren med analoge kabler inn på CD inngang på forsterkeren, og velge surround off uten DSP.
    Jeg måtte inn i OSD for å få tilgang til dette valget, dersom jeg bare gjorde det med stereoknappen på fjernkontrollen ville den ikke ut av Surround off + DSP.

Dette føles som årets effektforbedringstips til HK AVR 635. Tipper det også funker tilsvarende på andre HK forsterkere. Endelig så låter den kraftigere enn min gamle HK stereoforsterker på CDer også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •