Oppskalering vs. oppkonvertering på receivere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering vs. oppkonvertering på receivere.

Hva er forskjellen på oppskalering vs. oppkonvertering ?
    Jeg ser etter en forsterker som skal være knutepunkt for alle lyd/bilde kilder. Men de forskjellige merkene opererer med oppskalering til HDMI, mens andre opererer med oppkonvertering? Er dette det samme? Hvis ikke, hva er forskjellen?

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En hel del forvirring rundt dette....men sånn oppfatter jeg det :
    Konvertering : Omforme analoge signaler til digitale (for overføring via HDMI)
    Skalering : Øke oppløsningen på signalet (f.eks. fra 576p til 720p).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    En hel del forvirring rundt dette....men sånn oppfatter jeg det :
    Konvertering : Omforme analoge signaler til digitale (for overføring via HDMI)
    Skalering : Øke oppløsningen på signalet (f.eks. fra 576p til 720p).
    Det var noe sånn jeg trodde, ja...

Er det noen med erfaring på dette området. Hvordan blir resultatet med oppskalering/oppkonvertering i disse situasjonene;

Sit.1: PAL signaler -> Receiver -> HD TV

Sit.2: PAL signaler -> Receiver -> PAL TV

Sit.3: HD Signaler ->Receiver -> HD TV

Problemet er nemlig at jeg hadde bestemt meg for Onkyo TX-SR803, men så viste det seg at den ikke støtter oppskalering til HDMI (correct me if I'm wrong)... Og i den forbindelse ønsker jeg å vite om det egentlig betyr noe. Har ikke kjøpt meg flat-TV ennå, men den kommer....

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde komponent støtter hd oppløsning progresivt uansett jeg...så tror ikke reciveren har noe å si for oppskalering...

om jeg skjønner deg rett så mener du om det kan bli noe kluss hvis du feks har en dvd spiller som oppskalerer til 720p og du kobler den med komponent på forsterkeren for så å sende det videre?

ganske sikker på at komponentsignalet er en standard som skal støtte opptil så og så høy oppløsning...dette går sikkert på bånnbredde...at komponent støtter så og så høy bånnbredde, og om det da er komponent inn på forsterkeren din så må den støtte inntil den bånnbredden og altså da feks 720å elller 1080i.

Marius

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok riktig at TX-SR803E ikke konverterer til HDMI. Den kan bare 'konvertere' kompositt og s-video til komponent. Receiverens HDMI-funksjonalitet begrenser seg da til ren pass-through fra en bildekilde som sender ut HDMI-signaler (f.eks. DVD)....altså det HDMI-signalet du putter inn blir det du får ut.

Hva du får ut av kvalitet i de 3 situasjonene vil avhenge sterkt av kvaliteten både på det inngående signalet og på bilde-prossesoren i receiveren. Burr-Brown og Faroudja er vel de prossesorene som er best kjent for kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    Det er nok riktig at TX-SR803E ikke konverterer til HDMI. Den kan bare 'konvertere' kompositt og s-video til komponent. Receiverens HDMI-funksjonalitet begrenser seg da til ren pass-through fra en bildekilde som sender ut HDMI-signaler (f.eks. DVD)....altså det HDMI-signalet du putter inn blir det du får ut.

Hva du får ut av kvalitet i de 3 situasjonene vil avhenge sterkt av kvaliteten både på det inngående signalet og på bilde-prossesoren i receiveren. Burr-Brown og Faroudja er vel de prossesorene som er best kjent for kvalitet.
    Hva med Yamaha RX-V1600, denne oppskalerer vel ? Anbefales oppskalering fremfor oppkonvertering?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha 1600 skalerer ikke, men det gjør 2600. Jeg oppskalerer komponent fra Grundig satelittmottaker vha. 2600 til 720p på en 1280x720 projektor (Benq 7700) og det gir vesentlig bedre bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no
    Yamaha 1600 skalerer ikke, men det gjør 2600. Jeg oppskalerer komponent fra Grundig satelittmottaker vha. 2600 til 720p på en 1280x720 projektor (Benq 7700) og det gir vesentlig bedre bilde.
    Hvilke andre receivere skalerer opp signalet. Helst i samme prisklasse, eller lavere... Aner at Denon 3806 gjør det også?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Denon AVR-3806 oppskalerer ikke, den kan 'bare' konvertere til HDMI.
    Denon AVR-4306 skalerer....det samme gjør Pioneer VSX-AX4AVi og Philips DFR-9000. Og som tidligere nevnt Yamaha RX-V2600.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •