Noen som har kjøpetips til en nybegynner?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har kjøpetips til en nybegynner?

Som dere ser er jeg newbie på dette forumet, og de av dere som hater newdier som kommer å føkker opp forumet deres får ha meg unnskyldt!

Jeg har surfet rundt på forumet i etpar dager nå, men ikke funnet det jeg er ute etter! Ser meg drfor nødt til å legge ut en tråd! For de av dere som HATER lange tråder, kan dere bare hoppe ned til det som står med kursiv for å komme rett til poenget! :smile:

Jeg har en Denon DRA-275RD som har fulgt meg trofast i snart 10 år! Men en stadig økende skurring og summing i høytalerene det siste året har fått meg til å innse at det er på tide å bytte ut den trofaste traveren!

Her er det jeg gjerne kunne tenke meg litt hjelp fra dere på forumet! Jeg har 4000,- å handle nytt for. Kravene mine er at jeg for den prisen må få radio og cd/dvd-spiller i tillegg til forsterker! Høytalere har jeg fra før av!

Jeg vil gjerne ha et anlegg med litt trykk i!

Jeg har sett på, og forelsket meg i, NAD L53. Den virker å være skreddersydd for mitt bruk: Mest musikk, men litt film innimellom! Jeg har enda ikke fått hørt hvordan L53 høres ut siden Hifi-klubben her i Tromsø ikke har den på lager for øyeblikket!

Nå kommer jeg endelig til poenget!! :razz:

1) Er det noen av dere som har erfaringer med NAD L53 dere vil dele med meg?

2) Er det noen som har forlag til andre systemer som oppfyller kravene mine som jeg også burde sjekke før jeg kjøper meg NADen?

Alle innspill mottas med takk!

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen.
    Har hørt L53 sammen med Dali Concept 2 - det var meget bra, en genial match sprø du meg. Men bare for å være litt usaklig - du har ikke vurdert å spare noen lakser til, å smelle til med en NAD C352 og en Cambridge Azur 340C/Denon DCD-485?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Du kan jo se på HK670 stereo forsterker jeg selger brukt til 2000, kosta 4995 ny.
    Får ikke no bedre nytt i butikk til samme pris. Så har du noe igjen til cd spiller.
    Ligger på av torget

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

HK 670 er en bra stereoforsterker,spesielt i kombinasjon med en pris på 2000 NKr (hvis produktet er fullstendig i orden). Den har mye av det du er på jakt etter, p10.

Siden du har en DVD-spiller fra før av, så kunne det jo hende at du falt for fristelsen til å vurdere et surround-oppsett senere i livet, og da vil f.eks. en 5.1-forsterker med digitale innganger være tingen.

Du kan gå ut ifra at digital - analog-omformerne som sitter i din LG overhodet ikke kan konkurrere med tilsvarende innmat i en ny og moderne surr.forsterker. Hvis du går for denne løsningen vil du mest sannsynlig vinne mye på lydkvalitet ved CD-avspilling. En surr.forsterker til ca. 4000 (ny) kan allikevel mangle den dynamikken (og strømstyrken) som HK'en er kjent for.

HK 670 har ingen digitalinngang, men nok mere "bamsemums".

Det blir derfor et spørsmål om hva du planlegger på kort/lang sikt som blir avgjørende. HK 670 kan forøvrig heller ikke dekode noen digitale lydformater, som eksempelvis lydspor på DVD-plater, hvilket utgjør et potensielt stort drawback i dagens marked.

Jeg kan nevne at jeg har en bekjent som har en HK AVR7000 tilsalgs for kr. 4000 (ca.) hvis det er av interesse. Denne har minst like mye power som HK 670, og forsterkerkraft til 5 kanaler. Apparatet var en "höydare" i hjemmekinoforsterker-markedet for 5 år siden, og har selvfølgelig innebygd dekoder for både Dolby Digital og DTS. Vekt: 24 kg (ca.). Hvis du er interessert kan du bare sende meg en PM

Mvh 777

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skal du ha stereo så får du ikke like god stereo lyd i en surround forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Men skal du ha stereo så får du ikke like god stereo lyd i en surround forsterker.
    Denne iakttagelsen kan anses korrekt hvis vi snakker om likt prisede produkter i utgangspunktet, men jeg har selv hørt surroundforsterkere som både hva kraft, oppløsning og stereoperspektiv angår klart overgår rimeligere integrerte 2-kanals løsninger. At disse surroundforsterkerne i hovedsak er relativt kostbare produkter skal innrømmes.

Hvis man til syvende og sist blir fornøyd, eller kanskje mer enn fornøyd, med et produkt, uavhengig av pris, så har jo investeringen svart til hensikten.

777

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspillene så langt!

For å utdype litt: Jeg har begrenset med plass til rådighet, derfor liker jeg NAD L53 oppsettet med alt i et!

Jeg hører mere på musikk en jeg ser på film, så musikk er førsteprioritet. Siden jeg vil beholde de høytalerene jeg allerede har, er jeg bunnet av makseffekten de kan takle (60 watt)...

Er mer interessert i noe som kan levere det jeg er ute etter nå, enn noe jeg kan bygge videre på senere! Når jeg får bedre plass, og bedre råd, kommer jeg sikkert uansett til å gå til anskaffelse av kraftigere saker!

EDIT: eller for å si det på en annen måte; Jeg VET at jeg kommer til å gå til anskaffelse av kraftigere saker... Det bestemte jeg meg for den dagen svigerfar skrudde opp volumet på det nye anlegget sitt (NAD C372 med 2 stk Cerwin Vega V-15F flankert av 2 stk Proson Libra 1004)... Imponerende bra trykk i de greiene!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg heller satser på å kjøpe brukt, og kjøper med tanke på senere oppgraderinger og utbygginger. Jeg beholder de høytalerene og den cd/dvd-spilleren jeg allerede har og trenger da å kjøpe enten en forsterker + en radio eller en receiver...

Hva bør jeg da satse på? Er da en brukt HK670 en forsterker som leverer mye trykk for pengene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye vurdering fram og tilbake har jeg endelig tatt en avgjørelse!

Idag tok jeg DRA-275RD'en min under armen og dro til Hi-Fi klubben. Der ba jeg om å få teste den sammen med noen høytalere de mente burde passe. De koblet 275'en min opp med disse høytalerene:

og disse:

Etter å ha spilt gjennom tre fire sanger var jeg helt målløs! Jeg hadde aldri trodd at høytalerene kunne ha så mye å si for lyden og lydtrykket! Jeg fikk nesten tårer i øynene av trykket og kontrollen den gamle 275'en klarte å prestere sammen med Galehøytalerene.

Dalihøytalerene sørget for en enda klarere lyd, men jeg savnet det samme trykket som jeg opplevde med Galehøytalerene.

Det ble handel på stedet! Og neste uke ankommer to nye Gale 4040 høytalere. Vha bi-wire koblingene på høytalerene skal jeg koble opp diskant/mellomtone og bass på separate kanaler og forhåpentligvis klare å få enda mer ut av oppsettet!

Som dere sikkert skjønner er jeg i lykkerus og ekstase akkurat nå, og har derfor skrevet den lengste og mest unødvendige posten både øst og vest for El-Paso! :-D :-D :-D

Neste skritt i utviklingen blir en ny CD/DVD... Har allerede sett meg ut en Denon DVD 1720. Det virker å være en meget bra spiller for et budget-anlegg som det jeg har i stua!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv 2 stk Gale 4040, er meget fornøyd med de